Lasagne

31-03-2011 07:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit weekend eens echt lekkere lasagne maken. Het deeg moet kant-en-klaar zijn, daar heb ik niet genoeg tijd voor, en ik moet de lasagne een paar uur van tevoren kunnen maken om pas later in de oven te zetten dus. Wie heeft het ultieme recept???
Ik haal de saus ook meestal uit een pakje van Honig (met 800 ml aanlengen) maar ik doe naast gehakt stukjes salami en peer erbij. Dit kan allemaal vantevoren gemaakt worden alleen zou ik pas op het laatst in de oven doen.
lekker lasagna:) ik heb niet het ultieme recept, maar ik doe altijd lasagna en dan spinazie door de saus. De kids smullen ervan
Peer!? Da's bijzonder? Hmmm, weet niet of het me zo trekt...

Ik wil juist geen saus uit een pakje, dat doe ik vaak al en ik ben die smaak een beetje zat...
saus maak ik van een pakje gezeefde tomaten en een blik gepelde tomaten (kan ook van verse tomaten, maar dit is de snelle oplossing).

Rundergehakt, uitje, italiaanse kruiden, spinazie.

Laagjes maken van saus + gehakt, mozzarella, hollandse kaas en een mengsel van ricotta en ei (veel lekkerder dan die bechamelsaus)
Je zou er aan kunnen denken om als basis voor de saus tomaten uit blik te gebruiken. Wij (man en ik) hebben een keer informatie ingewonnen bij een Italiaanse delicatessezaak. Wij kregen een blik met uit Italië afkomstige tomaten aangesmeerd. De beste man vertelde dat alle Italiaanse topkoks dit als basis voor de saus gebruikten. Moest het wel twee uur laten pruttelen. Ik heb het bij thuiskomst natuurlijk gecheckt en het werd door diverse fora idd aangeprezen.

Later heb ik ook nog eens een goedkopere versie gemaakt met een blik tomaten van AH. Was ook prima, maar die duurdere tomaten zaten meer smaak aan. (wel natuurlijk ook andere ingrediënten en kruiden gebruiken)
Ik vind die lasagna van Bertolli (in zak) trouwens een lekker alternatief voor helemaal vers. Ik doe er wel altijd groenten extra bij. Peer lijkt me niks.
Hoe werkt dat met die ricotta en ei, Starshine? Ik heb nog nooit ricotta gebruikt.
Het waren San Marzano tomaten uit blik

Onderstaande lasagna maak ik regelmatig en valt goed in de smaak bij mijn gasten.

Ingredienten

2 uien, gesneden

2 teentjes knoflook

2 blikken tomaten gepeld ( ± 350 gram)

4 stuks tomaten, in blokjes

4 stuks rode paprika

2 bosuitjes, gesneden

2 stuks aubergine

2 stuks courgette

200 gram geitenkaas

Ongeveer 12 lasagnebladen

2 eetlepels olijfolie

Peper en zout

Basilicum

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 220 graden.

2. Zet de paprika’s in de oven voor ongeveer 20 minuten. Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen. Verwijder het vel van de paprika.

3. Zet de oven op 180 graden.

4. Snijd ondertussen de courgette, aubergine en paprika in stukjes.

5. Verwarm 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak kort de uitjes en knoflook, voeg de courgette en aubergine toe, laat een paar minuten bakken.

6. Voeg de paprika, tomatenblokjes en gepelde tomaten toe en laat deze een tijdje lekker pruttelen ( 5 minuten). Maak op smaak met de basilicum, zout en peper.

7. Voeg als laatste de bosuitjes toe.

8. Vet de ovenschaal in met de laatste lepel olijfolie en zet de lasagne in elkaar. (Om en om saus en bladen). Leg ook één laag tussendoor met de helft van de geitenkaas. Leg de rest van de geitenkaas bovenop.

9. Zet de lasagne ongeveer 30 minuten in de oven. ( de tijd hangt af van het soort bladen dat je gebruikt).

10. Serveer met een frisse salade.
@sharshine: klinkt goed, naar zoals Georgette ook al vraagt: hoe die je dat? Stap-voor-stap-receptje;-)?

@Nike: die ken ik, idd lekker!!
je koopt een bakje ricotta en mengt daar een ei doorheen.

In je ovenschaal maak je een laagje saus/kaas/lasagnabladen en op de bladen smeer je dan de ricotta.

Als laatste eindig je ook met een laagje ricotta.
@ Lizzy, die van jou lijkt me heerlijk! Ik ga het recept opslaan en een keer maken.
@lizzy: bedankt! Misschien een combi met die ricotta van starshine... Hmmm....
Rauw ei?

Lizzy, klinkt ook lekker!
verse spinazie opwarmen in kruidenkaas. Die zachte smeerbare (b.v. van de Lidl)zodra het blad zacht wordt en de kaas ook dit ook als laag toevoegen is heel lekker
quote:nike schreef op 31 maart 2011 @ 09:08:

Je zou er aan kunnen denken om als basis voor de saus tomaten uit blik te gebruiken. Wij (man en ik) hebben een keer informatie ingewonnen bij een Italiaanse delicatessezaak. Wij kregen een blik met uit Italië afkomstige tomaten aangesmeerd. De beste man vertelde dat alle Italiaanse topkoks dit als basis voor de saus gebruikten. Moest het wel twee uur laten pruttelen. Ik heb het bij thuiskomst natuurlijk gecheckt en het werd door diverse fora idd aangeprezen.

Later heb ik ook nog eens een goedkopere versie gemaakt met een blik tomaten van AH. Was ook prima, maar die duurdere tomaten zaten meer smaak aan. (wel natuurlijk ook andere ingrediënten en kruiden gebruiken)

twee uur laten pruttelen? Ik dump alles bij elkaar en warm het gewoon even door.

Nou ja, ik ben dan ook geen italiaanse topkok
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 31 maart 2011 @ 09:18:

Rauw ei?

Lizzy, klinkt ook lekker!ja rauw. Het gaat toch nog in de oven daarna.
Dit is een hele lekkere bolognese saus..

nodig:

1 ui

1 wortel

1 stengel bleekselderij

100 gr ontbijtspek

400 gr. rundergehakt

1 dl gezeefde tomaten (1 pakje)

3 dl runderbouillon

1 eetl. rode wijnazijn

1.5 dl slagroom

olijfolie

boter

zout/peper

En zo maak je het:

schil en snij de ui, wortel en bleekselderij. Snij de ontbijtspek in stukjes.

Verhit boter én olijfolie in een braadpan en bak de groentes ong. 5 minuten.

Voeg het gehkat en het ontbijspek toe.

Schenk, als het gehakt gaar is de gezeefde tomaten, wijnazijn en bouillon bij.

Laat de saus afgedekt ong 10 min. zachtjes pruttelen.

Roer de slagroom door de gehaktsaus en laat nog 5 min. nasudderen zonder deksel.

Proef de sau en voeg evt. zout en peper toe.

Simpel, maar echt superlekker...
Ik werk altijd avonddiensten en maak regelmatig dit recept:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=661 ... agnebladen

Is voor 4 personen, dus maak er 2 schalen van en zet er eentje in de vriezer(niet afgebakken). Alu folie er overheen met temp en tijd en kind man kan de was doen.

Ik gebruik wel meer kaas dan aangegeven.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ik doe ook nog wel eens een laag spinazie gemengd met pesto en kaas, ook erg lekker
Ik heb ooit van mijn oom, Italiaan in hart en nieren, het perfecte, dikmakend recept gekregen :D

Twee uien, knoflook, gehakt, gezeefde tomaten, basilicum, peper en zout. Simpel doch lekker. Vaak gooi ik er een schepje suiker doorheen. En dan nog bechamelsaus, in totaal drie lagen, 1 op de bodem van de schaal, 1 in het midden en 1 helemaal bovenop. EN daar gaat dan weer een laag goede kaas over heen. Superlekker, makkelijk en snel!

En voor een beetje groente, heb ik meestal een bak sla
Ik maak altijd de lasagne van Jamie Oliver, moet je maar even googlen. Echt super lekker. Doe er altijd wel meer parmezaan en minder creme fraiche op en door.
zie hieronder, moest wijzigen niet quoten. Ben niet zo handig met de computer altijd...
[quote]Floortje_1981 schreef op 01 april 2011 @ 09:25:

ik heb nog wel een lekkere vegetarische variant.

Is wel wat meer werk maar erg lekker!

recept:

verse lasagnebladen

1 courgette

1 aubergine

2 bollen buffelmozarella

Parmezaanse kaas (of oude kaas)

2 blikken (goede) tomaten

1 ui

2 teentjes knoflook

1 kuipje creme fraiche

verse basilicum (flinke bos)

scheutje balasamico azijnn

1-2 bouillonblokjes

courgette en aubergine in zo dun mogelijke plakken snijden en grillen. Apart leggen.

sausje maken van fijngesneden uitje, knoflook, beide even aan fruiten. Tomaten uit blik erdoor (ik neem meestal blokjes, anders nog even fijnsnijden). Op smaak brengen met klein scheutje balsamico azijn, bouillonblokje(s) en na een half uurtje pruttelen verse basilicum.

in apart schaaltje creme fraiche loskloppen met veel verse basilicum erdoor.

Mozzarella in dunne plakken snijden

In schaal beginnen met laagje tomatensaus, dan lasagnebladen, dun bestrijken met creme fraiche mengsel. Laagje gegrilde groenten, beetje mozzarella, laagje tomatensaus en weer laagje lasagnebladen. Laatste laag geen mozzarella na de groenten dus direct tomatensaus. Dan de mozzarella en daarop wat parmezaanse kaas. 40 min in de oven ca 160 graden.

ik vind het echt heel erg lekker!

Peer in lasagne lijkt mij trouwens echt niet lekker. Pakjes hou ik ook al niet van. Mijn normale lasagne lijkt op de van Jurks. Daarom post ik een andere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven