Lasagne
donderdag 31 maart 2011 om 07:48
donderdag 31 maart 2011 om 09:06
saus maak ik van een pakje gezeefde tomaten en een blik gepelde tomaten (kan ook van verse tomaten, maar dit is de snelle oplossing).
Rundergehakt, uitje, italiaanse kruiden, spinazie.
Laagjes maken van saus + gehakt, mozzarella, hollandse kaas en een mengsel van ricotta en ei (veel lekkerder dan die bechamelsaus)
Rundergehakt, uitje, italiaanse kruiden, spinazie.
Laagjes maken van saus + gehakt, mozzarella, hollandse kaas en een mengsel van ricotta en ei (veel lekkerder dan die bechamelsaus)
donderdag 31 maart 2011 om 09:08
Je zou er aan kunnen denken om als basis voor de saus tomaten uit blik te gebruiken. Wij (man en ik) hebben een keer informatie ingewonnen bij een Italiaanse delicatessezaak. Wij kregen een blik met uit Italië afkomstige tomaten aangesmeerd. De beste man vertelde dat alle Italiaanse topkoks dit als basis voor de saus gebruikten. Moest het wel twee uur laten pruttelen. Ik heb het bij thuiskomst natuurlijk gecheckt en het werd door diverse fora idd aangeprezen.
Later heb ik ook nog eens een goedkopere versie gemaakt met een blik tomaten van AH. Was ook prima, maar die duurdere tomaten zaten meer smaak aan. (wel natuurlijk ook andere ingrediënten en kruiden gebruiken)
Later heb ik ook nog eens een goedkopere versie gemaakt met een blik tomaten van AH. Was ook prima, maar die duurdere tomaten zaten meer smaak aan. (wel natuurlijk ook andere ingrediënten en kruiden gebruiken)
donderdag 31 maart 2011 om 09:13
Onderstaande lasagna maak ik regelmatig en valt goed in de smaak bij mijn gasten.
Ingredienten
2 uien, gesneden
2 teentjes knoflook
2 blikken tomaten gepeld ( ± 350 gram)
4 stuks tomaten, in blokjes
4 stuks rode paprika
2 bosuitjes, gesneden
2 stuks aubergine
2 stuks courgette
200 gram geitenkaas
Ongeveer 12 lasagnebladen
2 eetlepels olijfolie
Peper en zout
Basilicum
Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
2. Zet de paprika’s in de oven voor ongeveer 20 minuten. Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen. Verwijder het vel van de paprika.
3. Zet de oven op 180 graden.
4. Snijd ondertussen de courgette, aubergine en paprika in stukjes.
5. Verwarm 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak kort de uitjes en knoflook, voeg de courgette en aubergine toe, laat een paar minuten bakken.
6. Voeg de paprika, tomatenblokjes en gepelde tomaten toe en laat deze een tijdje lekker pruttelen ( 5 minuten). Maak op smaak met de basilicum, zout en peper.
7. Voeg als laatste de bosuitjes toe.
8. Vet de ovenschaal in met de laatste lepel olijfolie en zet de lasagne in elkaar. (Om en om saus en bladen). Leg ook één laag tussendoor met de helft van de geitenkaas. Leg de rest van de geitenkaas bovenop.
9. Zet de lasagne ongeveer 30 minuten in de oven. ( de tijd hangt af van het soort bladen dat je gebruikt).
10. Serveer met een frisse salade.
Ingredienten
2 uien, gesneden
2 teentjes knoflook
2 blikken tomaten gepeld ( ± 350 gram)
4 stuks tomaten, in blokjes
4 stuks rode paprika
2 bosuitjes, gesneden
2 stuks aubergine
2 stuks courgette
200 gram geitenkaas
Ongeveer 12 lasagnebladen
2 eetlepels olijfolie
Peper en zout
Basilicum
Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 220 graden.
2. Zet de paprika’s in de oven voor ongeveer 20 minuten. Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen. Verwijder het vel van de paprika.
3. Zet de oven op 180 graden.
4. Snijd ondertussen de courgette, aubergine en paprika in stukjes.
5. Verwarm 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak kort de uitjes en knoflook, voeg de courgette en aubergine toe, laat een paar minuten bakken.
6. Voeg de paprika, tomatenblokjes en gepelde tomaten toe en laat deze een tijdje lekker pruttelen ( 5 minuten). Maak op smaak met de basilicum, zout en peper.
7. Voeg als laatste de bosuitjes toe.
8. Vet de ovenschaal in met de laatste lepel olijfolie en zet de lasagne in elkaar. (Om en om saus en bladen). Leg ook één laag tussendoor met de helft van de geitenkaas. Leg de rest van de geitenkaas bovenop.
9. Zet de lasagne ongeveer 30 minuten in de oven. ( de tijd hangt af van het soort bladen dat je gebruikt).
10. Serveer met een frisse salade.
donderdag 31 maart 2011 om 09:19
quote:nike schreef op 31 maart 2011 @ 09:08:
Je zou er aan kunnen denken om als basis voor de saus tomaten uit blik te gebruiken. Wij (man en ik) hebben een keer informatie ingewonnen bij een Italiaanse delicatessezaak. Wij kregen een blik met uit Italië afkomstige tomaten aangesmeerd. De beste man vertelde dat alle Italiaanse topkoks dit als basis voor de saus gebruikten. Moest het wel twee uur laten pruttelen. Ik heb het bij thuiskomst natuurlijk gecheckt en het werd door diverse fora idd aangeprezen.
twee uur laten pruttelen? Ik dump alles bij elkaar en warm het gewoon even door.
Nou ja, ik ben dan ook geen italiaanse topkok
twee uur laten pruttelen? Ik dump alles bij elkaar en warm het gewoon even door.
Nou ja, ik ben dan ook geen italiaanse topkok
donderdag 31 maart 2011 om 09:41
Dit is een hele lekkere bolognese saus..
nodig:
1 ui
1 wortel
1 stengel bleekselderij
100 gr ontbijtspek
400 gr. rundergehakt
1 dl gezeefde tomaten (1 pakje)
3 dl runderbouillon
1 eetl. rode wijnazijn
1.5 dl slagroom
olijfolie
boter
zout/peper
En zo maak je het:
schil en snij de ui, wortel en bleekselderij. Snij de ontbijtspek in stukjes.
Verhit boter én olijfolie in een braadpan en bak de groentes ong. 5 minuten.
Voeg het gehkat en het ontbijspek toe.
Schenk, als het gehakt gaar is de gezeefde tomaten, wijnazijn en bouillon bij.
Laat de saus afgedekt ong 10 min. zachtjes pruttelen.
Roer de slagroom door de gehaktsaus en laat nog 5 min. nasudderen zonder deksel.
Proef de sau en voeg evt. zout en peper toe.
Simpel, maar echt superlekker...
nodig:
1 ui
1 wortel
1 stengel bleekselderij
100 gr ontbijtspek
400 gr. rundergehakt
1 dl gezeefde tomaten (1 pakje)
3 dl runderbouillon
1 eetl. rode wijnazijn
1.5 dl slagroom
olijfolie
boter
zout/peper
En zo maak je het:
schil en snij de ui, wortel en bleekselderij. Snij de ontbijtspek in stukjes.
Verhit boter én olijfolie in een braadpan en bak de groentes ong. 5 minuten.
Voeg het gehkat en het ontbijspek toe.
Schenk, als het gehakt gaar is de gezeefde tomaten, wijnazijn en bouillon bij.
Laat de saus afgedekt ong 10 min. zachtjes pruttelen.
Roer de slagroom door de gehaktsaus en laat nog 5 min. nasudderen zonder deksel.
Proef de sau en voeg evt. zout en peper toe.
Simpel, maar echt superlekker...
donderdag 31 maart 2011 om 10:12
Ik werk altijd avonddiensten en maak regelmatig dit recept:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=661 ... agnebladen
Is voor 4 personen, dus maak er 2 schalen van en zet er eentje in de vriezer(niet afgebakken). Alu folie er overheen met temp en tijd en kind man kan de was doen.
Ik gebruik wel meer kaas dan aangegeven.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=661 ... agnebladen
Is voor 4 personen, dus maak er 2 schalen van en zet er eentje in de vriezer(niet afgebakken). Alu folie er overheen met temp en tijd en kind man kan de was doen.
Ik gebruik wel meer kaas dan aangegeven.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 31 maart 2011 om 11:09
Ik heb ooit van mijn oom, Italiaan in hart en nieren, het perfecte, dikmakend recept gekregen
Twee uien, knoflook, gehakt, gezeefde tomaten, basilicum, peper en zout. Simpel doch lekker. Vaak gooi ik er een schepje suiker doorheen. En dan nog bechamelsaus, in totaal drie lagen, 1 op de bodem van de schaal, 1 in het midden en 1 helemaal bovenop. EN daar gaat dan weer een laag goede kaas over heen. Superlekker, makkelijk en snel!
En voor een beetje groente, heb ik meestal een bak sla
Twee uien, knoflook, gehakt, gezeefde tomaten, basilicum, peper en zout. Simpel doch lekker. Vaak gooi ik er een schepje suiker doorheen. En dan nog bechamelsaus, in totaal drie lagen, 1 op de bodem van de schaal, 1 in het midden en 1 helemaal bovenop. EN daar gaat dan weer een laag goede kaas over heen. Superlekker, makkelijk en snel!
En voor een beetje groente, heb ik meestal een bak sla
vrijdag 1 april 2011 om 09:26
[quote]Floortje_1981 schreef op 01 april 2011 @ 09:25:
ik heb nog wel een lekkere vegetarische variant.
Is wel wat meer werk maar erg lekker!
recept:
verse lasagnebladen
1 courgette
1 aubergine
2 bollen buffelmozarella
Parmezaanse kaas (of oude kaas)
2 blikken (goede) tomaten
1 ui
2 teentjes knoflook
1 kuipje creme fraiche
verse basilicum (flinke bos)
scheutje balasamico azijnn
1-2 bouillonblokjes
courgette en aubergine in zo dun mogelijke plakken snijden en grillen. Apart leggen.
sausje maken van fijngesneden uitje, knoflook, beide even aan fruiten. Tomaten uit blik erdoor (ik neem meestal blokjes, anders nog even fijnsnijden). Op smaak brengen met klein scheutje balsamico azijn, bouillonblokje(s) en na een half uurtje pruttelen verse basilicum.
in apart schaaltje creme fraiche loskloppen met veel verse basilicum erdoor.
Mozzarella in dunne plakken snijden
In schaal beginnen met laagje tomatensaus, dan lasagnebladen, dun bestrijken met creme fraiche mengsel. Laagje gegrilde groenten, beetje mozzarella, laagje tomatensaus en weer laagje lasagnebladen. Laatste laag geen mozzarella na de groenten dus direct tomatensaus. Dan de mozzarella en daarop wat parmezaanse kaas. 40 min in de oven ca 160 graden.
ik vind het echt heel erg lekker!
Peer in lasagne lijkt mij trouwens echt niet lekker. Pakjes hou ik ook al niet van. Mijn normale lasagne lijkt op de van Jurks. Daarom post ik een andere.
ik heb nog wel een lekkere vegetarische variant.
Is wel wat meer werk maar erg lekker!
recept:
verse lasagnebladen
1 courgette
1 aubergine
2 bollen buffelmozarella
Parmezaanse kaas (of oude kaas)
2 blikken (goede) tomaten
1 ui
2 teentjes knoflook
1 kuipje creme fraiche
verse basilicum (flinke bos)
scheutje balasamico azijnn
1-2 bouillonblokjes
courgette en aubergine in zo dun mogelijke plakken snijden en grillen. Apart leggen.
sausje maken van fijngesneden uitje, knoflook, beide even aan fruiten. Tomaten uit blik erdoor (ik neem meestal blokjes, anders nog even fijnsnijden). Op smaak brengen met klein scheutje balsamico azijn, bouillonblokje(s) en na een half uurtje pruttelen verse basilicum.
in apart schaaltje creme fraiche loskloppen met veel verse basilicum erdoor.
Mozzarella in dunne plakken snijden
In schaal beginnen met laagje tomatensaus, dan lasagnebladen, dun bestrijken met creme fraiche mengsel. Laagje gegrilde groenten, beetje mozzarella, laagje tomatensaus en weer laagje lasagnebladen. Laatste laag geen mozzarella na de groenten dus direct tomatensaus. Dan de mozzarella en daarop wat parmezaanse kaas. 40 min in de oven ca 160 graden.
ik vind het echt heel erg lekker!
Peer in lasagne lijkt mij trouwens echt niet lekker. Pakjes hou ik ook al niet van. Mijn normale lasagne lijkt op de van Jurks. Daarom post ik een andere.