Lasagnevraagje

08-11-2012 17:54 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft boodschappn gedaan, en kwam oa thuis met een mix voor lasagne. Nou zou ik het liever helemaal zelf maken, maar goed, doe ik het wel met dat pakje. Nou maak ik net dat pakje open, en er zit alleen maar een sausmix in voor de bolognese saus. Maar in lasagne hoort toch ook zo'n witte saus? Ik kan het op internet niet echt vinden, dus wie kan mij dit vertellen?
Bechamelsaus.

Ik doe het de ene keer wel, de andere keer niet. Net waar ik trek in heb.
Zit niet altijd bij het pakje in. Je hebt met en zonder en je vriend heeft die zonder dus meegenomen...
Ik doe die er nooit in. Maak het altijd met zo'n pak van knor, hartstikke lekker
Sausmix
Kan je heel makkelijk zelf maken als je dat lekker vindt. Met een roux, melk en nootmuskaat en peper. Hoort ook zout in maar Lasagne uit zo'n pakje is zó zout dat ik niet teveel zou doen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Hier is het recept voor bechamelsaus, het is niet zo moeilijk te maken.

Ingrediënten voor 4 personen

50 g boter

50 g bloem

500 ml melk

Bereidingswijze

In sauspan of pan met dikke bodem op laag vuur boter laten smelten. Bloem ineens toevoegen en met houten spatel door boter mengen tot gladde pasta (= roux) ontstaat. Nog 2-3 min. zachtjes bakken, onderwijl flink roeren zodat roux niet verkleurt.

Al roerend scheut melk in pan schenken. Als melk door roux is opgenomen, telkens weer scheut melk toevoegen, tot saus kookt en licht gebonden is.

Pan op laagste pitje van fornuis zetten, liefst op vlamverdeler, want bechamelsaus brandt snel aan. Saus nog 5-10 min. laten sudderen zodat bloem kan garen (anders blijven stroeve korreltjes bloem in saus te proeven). Af en toe goed doorroeren, ook langs zijkant van pan. Eindresultaat: dikke, glanzende saus zonder klontjes. Op smaak brengen met zout en fijngemalen peper.

Ik doe er dan ook nog een beetje nootmuskaat bij en een ei
Ik zou het alsnog lekker zelf gaan maken en het pakje laten staan voor mijn vriend wanneer hij een keer alleen thuis is.

Verder houd ik zelf niet heel erg van bechamelsaus, dus die laat ik vaak weg in mijn lasagne; vaak gooi ik er dan wel weer ontdooide diepvriespinazie doorheen, daar zit ook vocht bij. Belangrijkste is uiteindelijk dat er genoeg vocht in de lasagne zit om te bladen goed te koken.
Ik maak het met boter, bloem, melk en geraspte kaas, zonder kaas vind ik het niet lekker. Soms strooi ik ook gewoon alleen geraspte kaas op de lasagne.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Starshine schreef op 08 november 2012 @ 17:56:

Sausmix

Ja erg he :')? Pasta mbv pakjes vind ik over het algemeen maar niks (muv ovenpasta, yumm), maar goed, mijn vriend geeft zin in lasagne, en ik op zich ook wel, maar heb niet de ingredienten in huis om het zelf te maken. Zal het maar proberen, wie weet os het wel hartstikke lekker...

Bedankt voor de tips voor de bechamelsaus, die bedoelde ik onderdaad maar was de naam kwijt. Ik vind het altijd wel lekker erin, dus die zal ik dan zelf wel maken :-).
Voor de volgende keer: ik meng altijd een bakje ricotta door de bechamelsaus. Zo lekker. Wordt de saus wel wat dikker van, dus een extra scheutje melk is dan wel handig voor een wat meer vloeibare saus.

Eet smakelijk alvast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven