lekker voor de (zondag)middag thee: Scones

22-02-2009 17:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer gebakken en het was smullen met het gezin.

Voor 9 scones:

Verwarm de oven voor op 200 graden

Zeef 340 gram bloem (zelfrijzend kan ook, laat dan bakpoeder weg), 2 tl. bakpoeder en een halve tl zout in een kom. Voeg daarbij 110 gr boter in kleine stukjes gesneden. Wrijf met je vingertoppen de boter door de bloem. Uiteindelijk krijg je een grofkorrelig mengsel.

Roer hier 60 gram suiker door. Klop 2 eieren los. Doe 3/4 van die eieren door het deeg. Vul vervolgens aan met yoghurt of karnemelk tot je een samenhangend deeg hebt.

Vorm een lap van zo'n 2 a 3 centimer dik en steek met een glas de scones uit. Bestrijk ze met ei en bak in zo'n 15 minuten gaar en goudbruin.

Haal ze uit de oven en zet ondertussen een pot earl grey en klop (ja, klop, dit werkt niet met spuitbussen of voorgeklopte slagroom) slagroom.

Serveer de scones als ze nog lekker warm zijn. Scones doorsnijden, wat jam erop en wat slagroom.

Recept is echt heel simpel, enige grote truuk met scones is dat je niet kneed, gluten mogen echt geen kans krijgen om aan het werk te gaan.

Ik had nog foto's willen maken maar ze waren te snel op.
klinkt goed wijnands, ik vind alleen met scones dat ze het beste zijn met die echte dikke room, daar kan geen geklopte slagroom tegenop. Ik weet niet hoe ze dat doen in Engeland...
Ja lekker....alleen zo jammer dat je je er een gat mee in je kop kan gooien .....de volgende dag dan huh.

Oh....maar bij jou blijft er niks over, zie ik nu.
Je bedoelt clotted cream denk ik Lika. Da's hier eigenlijk niet te krijgen en om dat nu zelf te maken gaat me net even te ver voor een lekker middag hapje.

Toetyfroety, als je scones overhoudt doe je iets niet handig.
Clotted cream komt nog het dichtst in de buurt bij een mengsel van mascarpone en creme fraiche (of slagroom).
Ik had vrijdag scones gebakken. Heb een succesrecept gekregen van iemand uit Engeland. Voorheen wilden ze bij mij ook niet echt lukken (veel te hard in plaats van lekker luchtig).

Vanochtend nog de laatste gegeten en ze waren nog steeds heerlijk.

Ik bak dan ook scones, geen stones Toetyfroety!
Clotted cream kun je trouwens in veel delicatessenzaken wel kopen. En wat Star zegt, een mengsel van mascarpone en cremé fraiche kan ook best (ik geloof 1/3 cf en 2/3 mascarpone).
Meer mascarpone inderdaad.
clotted cream kun je bij de makro krijgen
Nou, kijk 's aan, de mensen die dus wat meer voorbereiding doen kunnen 't nog beter doen. Ik heb altijd wel een pakje houdbare slagroom in de koelkast staan
Bij mij gaat het áltijd mis Ik krijg altijd zo'n plakkerige lap deeg dat ik er met geen mogelijkheid rondjes uit kan steken... wat doe ik verkeerd?
Plakkerig: Te veel vocht. En/of te veel gekneed.
Wat ook wel eens wil helpen (voor de mensen bij wie het mislukt) als je een Engels recept gebruikt ook Engelse bloem gebruiken. Of sowieso een Engels recept gebruiken met Engelse bloem, scones zijn ten slotte niet echt Nederlands.
Mijn recept heb ik getest met een paar verschillende soort algemeen verkrijgbare bloem en het werkt.
Ik heb nu scones in de oven staan. Heb een pot Lemoncurd gescoord, dus kan niet wachten!
Scones zijn heerlijk, bedankt voor het recept!
Maak je die lemon curd de volgende keer ook zelf, nog veel lekkerder!
doublecream... kun je ook krijgen bij tea time in Zuidwolde (Drenthe). Die hebben zo'n giftshop. Duur, doch lekker.
quote:Appelsientje schreef op 25 oktober 2010 @ 19:30:

Maak je die lemon curd de volgende keer ook zelf, nog veel lekkerder!Receptje? Deze is ook erg lekker hoor! Komt bij een zaakje vandaan waar ze het uit Engeland halen.
6 eidooiers

200 gram suiker

120 gram roomboter, in kleine stukjes

sap van 2 citroenen

Zet een pan met heet water klaar. Vul de wasbak voor een paar centimeter met ijskoud water. Neem een beslagkom of een glazen schaal die in de pan heet water kan leunen, zodat je de lemon curd au bain marie kunt verwarmen.

Klop de eidooiers op met de suiker tot ze van kleur veranderen, de dooiers worden iets lichter.

Zeef het citroensap en mix door het eiermengsel.

Zet de pan heet water op het vuur en wacht tot het water zachtjes borrelt. Zet nu de schaal met het eimengsel erin en verhit het ei-citroenmengsel au bain marie. Het moet zo dik worden als pudding. Roeren en roeren en roeren om klontjes te voorkomen.

Als de curd dik genoeg is, haal je de schaal uit het warme water en zet je ‘m in het koude water in de wasbak. Nu koelt de curd snel af. Roer de boter erdoor, klontje voor klontje. Als die is opgelost, dek je de schaal af met plastic en zet je ‘m een minuut of tien in de vriezer.

Als je lemon curd is afgekoeld, schep je ‘m in een potje en zet je dat in de koelkast. Je kunt het ongeveer vijf dagen koel bewaren.
quote:Pinksterbloempje schreef op 22 februari 2009 @ 18:00:

Ik had vrijdag scones gebakken. Heb een succesrecept gekregen van iemand uit Engeland. Voorheen wilden ze bij mij ook niet echt lukken (veel te hard in plaats van lekker luchtig).

Vanochtend nog de laatste gegeten en ze waren nog steeds heerlijk.

Ik bak dan ook scones, geen stones Toetyfroety!

dat recept willen we ook...

ga ik van het weekend vergelijkend waren onderzoek doen naar het lekkerste scones recept
Wat lekker is is de gewone suiker vervangen door fijne suiker ( in de UK caster sugar ) dan proef je die harde korrels van de gewone suiker niet zo.
Recept Clotted cream ik weet niet of deze die lekkere is.
quote:toetyfroety schreef op 22 februari 2009 @ 17:43:

Ja lekker....alleen zo jammer dat je je er een gat mee in je kop kan gooien .....de volgende dag dan huh.

Oh....maar bij jou blijft er niks over, zie ik nu.Als ik ze de volgende dag nog wil eten wrijf ik ze altijd even in met een klein beetje water en doe ze dan nog even in de oven. Werkt ook prima vor verse broodjes enzo, dan is het allemaal weer lekker
Ik vond trouwens in de VS dat de scones veel harder zijn ipv luchtig. Maar beide versies zijn voor mij lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven