Lekkere muesli met weinig suiker gezocht

18-05-2018 21:49 71 berichten
Mijn ontbijt bestaat uit muesli met yoghurt. Ik dacht een redelijk goede muesli te eten maar ik las een tijdje terug eens goed de voedingswaarden en er blijkt per 100 gr 26 gr suiker in te zitten O_O .
Op vakantie eet ik wel eens Quaker cruesli met chocolade. Deze koos ik thuis niet omdat ik dacht dat daar veel suiker in zit. Blijkt daar 16gr suiker per 100gr in te zitten.

Ik heb een aantal basale muesli's geprobeerd maar ik vind ze zo droog en smakeloos. Tegelijkertijd wil ik stoppen met ontbijten met iets dat voor 25% uit suiker bestaat.

Wie heeft er een goede tip? Zelf maken is op dit moment tijd-technisch niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet de kokos granola van de Aldi:
https://www.google.nl/amp/www.wildoat.n ... anola/amp/
Alle reacties Link kopieren
Speltvlokken van zonnatura. Saai, maar met wat fruit erbij een prima ontbijt.
Lavendel_Madelief schreef:
18-05-2018 22:12
Ik heb wel eens de term overnight oats voorbij zien komen. Is dat dit?
ja
Alle reacties Link kopieren
Ik maak koolhydraatarme muesli met o.a. Sojavlokken, cacao nibs, pompoenpitten, zonnebloempitten, gebroken amandelen of walnoten, cocosvlokken. Heel lekker en vult goed. Gebruik 2 lepels per kom yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
18-05-2018 22:12
Ik heb wel eens de term overnight oats voorbij zien komen. Is dat dit?
Nee dat is havermout een nachtje met melk laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontbijt vaak met de honey granola van Dorset Cereals (geel/oranje pak, te vinden bij AH). Volgens etiket 13/100 gr. suikers. Ik ben zelf nogal gevoelig voor het suikereffect, maar deze valt bij mij prima. Ik gebruik het als topping op yoghurt met appelmoes zonder toegevoegde suiker, dus gebruik niet veel per maaltijd. Op dit moment is dit mijn favoriete ontbijt.
Lavendel_Madelief schreef:
18-05-2018 22:04
Waar koop jij die vlokken? Proef je veel verschil tussen deze vlokken?
Gewoon bij de ah. Ik hou zelf van rogge, tussen de anderen proef ik niet zoveel verschil.
.
anoniem_156987 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:57
98.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat de suiker het juist lekker maakt.....muesli met erg weinig suiker is minder populair bij consumenten
veensteker schreef:
18-05-2018 22:19
Ik maak koolhydraatarme muesli met o.a. Sojavlokken, cacao nibs, pompoenpitten, zonnebloempitten, gebroken amandelen of walnoten, cocosvlokken. Heel lekker en vult goed. Gebruik 2 lepels per kom yoghurt.
Dit klinkt goed. Als ik weinig tijd heb: Atkins Crunchy Muesli
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vaak muesli die ik zelf mix bij mymuesli. De laatste tijd merk ik dat ik steeds vaker denk: dit kan ik zelf ook wel... binnenkort even experimenteren met een lege bus en wat ingrediënten.

(O, en ik koos altijd daarvoor omdat er in veel muesli stukjes banaan zitten (als in: voor muesli hip was) en ik een pesthekel heb aan banaan)
Alle reacties Link kopieren
De chocolade cruesli van het Plus merk schijnt gezonder te zijn dan die van queker, bij ons hangen er kaartjes met hoeveel calorieën (hoog, middel, laag) en die van Plus zit in laag. De meesten trouwens in middel of hoog.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
18-05-2018 23:07
De chocolade cruesli van het Plus merk schijnt gezonder te zijn dan die van queker, bij ons hangen er kaartjes met hoeveel calorieën (hoog, middel, laag) en die van Plus zit in laag. De meesten trouwens in middel of hoog.
Maar het aantal calorieën zegt niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Quaker Cruesli met chocolade echt geweldig. Omdat het zo slecht is koop ik het bijna nooit, dus ik lees hier graag mee wat gezonde alternatieven zijn!
Alle reacties Link kopieren
Farah86 schreef:
18-05-2018 23:50
Ik vind Quaker Cruesli met chocolade echt geweldig. Omdat het zo slecht is koop ik het bijna nooit, dus ik lees hier graag mee wat gezonde alternatieven zijn!
Ik doe ministukjes pure chocola in gezondere granola. Gewoon een stuk goede chocola in stukjes hakken.
Ik vraag me af waar je goed aan doet als je alleen naar de 'waarvan suikers' gehalte kijkt.

Neem bijvoorbeeld Quaker Cruesli volvezel noten. Slechts 5g suiker per 100g, maar de tweede ingrediënt op de lijst is glucosestroop en slechts 36% volkoren granen.

Zet dat naast bijvoorbeeld Zonnatura muesli rijkgevuld, 75% volkoren granen en wat gedroogd fruit en noten, maar dan wel 10,9g suiker per 100g.

Of Dorset super high fibre met alleen maar natuurlijke ingrediënten en geen enkel toegevoegde suiker, maar komt toch op 28g suiker per 100g.

Of gewoon je standaard saaie AH fruitmuesli met granen en gedroogd fruit, 26 g suiker per 100g.

Zelfs de 'vol met suikers' Quaker Cruesli chocolade heeft maar 12g suiker per 100g.

Zou die Quaker Cruesli nou gezonder zijn dan de Dorset of AH muesli? Vaak komt komt een hoger suikergehalte door gedroogd fruit dat erin zit, gedroogd fruit bevat veel suikers. Ik zou verder kijken dan alleen wat er onder het kopje 'koolhydraten, waarvan suikers' staat.
Alle reacties Link kopieren
Zonnatura is zonder suiker.
Alle reacties Link kopieren
mymuesli.nl
Online verkrijgbaar en volgens mij verkoopt de bijenkorf het..soms is er een pop up store die dit verkoopt
Alle reacties Link kopieren
Ik rooster ah basic muesli met een zelfde gewicht aan pitten en noten en wat kaneel. Kaneel geeft ook een lekkere smaak zonder dat je suiker nodig hebt.

En als ik behoefte heb aan iets zoets doe ik er bosbessen, aardbeien of een beetje mango oid doorheen. Paar stukjes is al lekker. Van de week naast wat mango ook een passievrucht erdoor gedaan, superlekker.

Ik neem het vaak mee naar mijn werk, een paar stukjes diepvriesfruit zorgen er dan mooi voor dat het koud blijft.
Tjezus, wat vals
tu1nhek schreef:
19-05-2018 00:12
Ik vraag me af waar je goed aan doet als je alleen naar de 'waarvan suikers' gehalte kijkt.

Neem bijvoorbeeld Quaker Cruesli volvezel noten. Slechts 5g suiker per 100g, maar de tweede ingrediënt op de lijst is glucosestroop en slechts 36% volkoren granen.
Bedankt voor deze info! Ik dacht dat glucosestroop/siroop terugkwam bij de voedingswaarden onder het kopje suiker net als honing en fruit bijvoorbeeld.

Dit zijn de ingrediënten van "mijn" muesli.
In­gre­di­ën­ten: Vol­ko­ren HA­VER­vlok­ken (70%), on­ge­raf­fi­neer­de riet­sui­ker, ge­droogd fruit & no­ten (9%) (ro­zij­nen, ge­schaaf­de en ge­hak­te AMAN­DE­LEN), plant­aar­di­ge olie (kool­zaad­olie, palm­olie) , ho­ning (1%), zon­ne­bloem­zaad­jes, na­tuur­lij­ke smaak­stof
Die van Atkins. Koolhydraatarm en best te eten.

Of zelf maken inderdaad.
Lavendel_Madelief schreef:
19-05-2018 08:34
Bedankt voor deze info! Ik dacht dat glucosestroop/siroop terugkwam bij de voedingswaarden onder het kopje suiker net als honing en fruit bijvoorbeeld.

Dit zijn de ingrediënten van "mijn" muesli.
In­gre­di­ën­ten: Vol­ko­ren HA­VER­vlok­ken (70%), on­ge­raf­fi­neer­de riet­sui­ker, ge­droogd fruit & no­ten (9%) (ro­zij­nen, ge­schaaf­de en ge­hak­te AMAN­DE­LEN), plant­aar­di­ge olie (kool­zaad­olie, palm­olie) , ho­ning (1%), zon­ne­bloem­zaad­jes, na­tuur­lij­ke smaak­stof
Kijk gewoon naar de koolhydraten hoeveelheid. Daar zitten alle suikers in berekend, ook die in schuilnamen.

(En ik zou alles met palmolie ook weer terug zetten in het schap)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gewone basismuesli saai, taai en muf en koop altijd Zonnatura met noten en zaden. Ik heb in de supermarkt nog geen andere muesli zonder suiker gevonden die toch lekker is.

De museli zelf is redelijk knapperig en er zitten ook wat snippers kokos in. Heeft 9 gram suiker per 100 gram en dat zullen dan vooral de rozijnen zijn, want er is geen suiker toegevoegd.

Lidl heeft iets wat er op lijkt, in een paarse zak geloof ik, maar daar zit ook gedroogd fruit in en dat vind ik teveel suiker.
.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
19-05-2018 00:12
Ik vraag me af waar je goed aan doet als je alleen naar de 'waarvan suikers' gehalte kijkt.

Neem bijvoorbeeld Quaker Cruesli volvezel noten. Slechts 5g suiker per 100g, maar de tweede ingrediënt op de lijst is glucosestroop en slechts 36% volkoren granen.

Zet dat naast bijvoorbeeld Zonnatura muesli rijkgevuld, 75% volkoren granen en wat gedroogd fruit en noten, maar dan wel 10,9g suiker per 100g.

Of Dorset super high fibre met alleen maar natuurlijke ingrediënten en geen enkel toegevoegde suiker, maar komt toch op 28g suiker per 100g.

Of gewoon je standaard saaie AH fruitmuesli met granen en gedroogd fruit, 26 g suiker per 100g.

Zelfs de 'vol met suikers' Quaker Cruesli chocolade heeft maar 12g suiker per 100g.

Zou die Quaker Cruesli nou gezonder zijn dan de Dorset of AH muesli? Vaak komt komt een hoger suikergehalte door gedroogd fruit dat erin zit, gedroogd fruit bevat veel suikers. Ik zou verder kijken dan alleen wat er onder het kopje 'koolhydraten, waarvan suikers' staat.
Dat kan toch bijna niet? Glucosestroop toevoegen als 2e ingrediënt en dan op 5gram suiker uitkomen??
(Die choco muesli heeft volgens mijn info trouwens 16 gram suiker, wat nog steeds vrij weinig is voor een zoete museli. Ik vertrouw die cijfers van Quaker niet helemaal).

Maar wat je zegt, gedroogd fruit maakt verder gezonde museli toch erg suikerrijk. Daarom eet ik die van de Lidl niet.
impala wijzigde dit bericht op 19-05-2018 09:14
6.42% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
18-05-2018 21:56
Bolletje heeft ontbijtgranen met 6,6 gram suiker per 100 gram.
Deze heb ik ook, is er in 2 smaken geloof ik. Vind het wel lekker, niet zo smakeloos en kartonnerig als sommige andere mueslis. Wat ik ook regelmatig eet is de havermout van Quaker, die hebben ze ook met kaneelsmaak en dat is ook wel lekker.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven