Lekkere muesli met weinig suiker gezocht

18-05-2018 21:49 71 berichten
Mijn ontbijt bestaat uit muesli met yoghurt. Ik dacht een redelijk goede muesli te eten maar ik las een tijdje terug eens goed de voedingswaarden en er blijkt per 100 gr 26 gr suiker in te zitten O_O .
Op vakantie eet ik wel eens Quaker cruesli met chocolade. Deze koos ik thuis niet omdat ik dacht dat daar veel suiker in zit. Blijkt daar 16gr suiker per 100gr in te zitten.

Ik heb een aantal basale muesli's geprobeerd maar ik vind ze zo droog en smakeloos. Tegelijkertijd wil ik stoppen met ontbijten met iets dat voor 25% uit suiker bestaat.

Wie heeft er een goede tip? Zelf maken is op dit moment tijd-technisch niet handig.
Ik vind de muesli van Zonnatura lekker, vooral de rijkgevulde maar ook die met noten. Er zitten lekkere dingen in (gedroogd fruit of noten) maar geen extra toegevoegde suikers.
impala schreef:
19-05-2018 08:57
Dat kan toch bijna niet? Glucosestroop toevoegen als 2e ingrediënt en dan op 5gram suiker uitkomen??
(Die choco muesli heeft volgens mijn info trouwens 16 gram suiker, wat nog steeds vrij weinig is voor een zoete museli. Ik vertrouw die cijfers van Quaker niet helemaal).

Maar wat je zegt, gedroogd fruit maakt verder gezonde museli toch erg suikerrijk. Daarom eet ik die van de Lidl niet.
Ja, klopt, dat heb ik verkeerd overgenomen. 16g in de Quaker chocola en niet 12g, maar inderdaad nog steeds verrassend weinig voor zo'n product.

Zelf kijk ik naar ingrediënten en niet naar suikers of koolhydraten, maar als je koolhydraatarm of suikerarm wil eten is dat wel handig om te weten inderdaad. Maar het geeft beperkte informatie en is niet per se gezonder.
Lavendel_Madelief schreef:
19-05-2018 08:34
Bedankt voor deze info! Ik dacht dat glucosestroop/siroop terugkwam bij de voedingswaarden onder het kopje suiker net als honing en fruit bijvoorbeeld.

Dit zijn de ingrediënten van "mijn" muesli.
In­gre­di­ën­ten: Vol­ko­ren HA­VER­vlok­ken (70%), on­ge­raf­fi­neer­de riet­sui­ker, ge­droogd fruit & no­ten (9%) (ro­zij­nen, ge­schaaf­de en ge­hak­te AMAN­DE­LEN), plant­aar­di­ge olie (kool­zaad­olie, palm­olie) , ho­ning (1%), zon­ne­bloem­zaad­jes, na­tuur­lij­ke smaak­stof
Ja, het is maar net wat je wil en net wat je belangrijk vindt. Voor mij staan natuurlijke ingrediënten voorop, voor anderen de verhouding tussen de macronutriënten.

Vaak maak ik het dus ook zelf met verschillende granen, noten en zaden. Je kan het droogroosteren in de oven of met een mengsel van iets vets en iets zoets knapperiger maken (bijv. een olie met honing, bananenpuree of appelmoes) of alleen bananenpuree of appelmoes en sommige mensen doen er ook eiwit doorheen, evt. daarna gedroogd fruit toevoegen.
tu1nhek schreef:
19-05-2018 10:16
Ja, het is maar net wat je wil en net wat je belangrijk vindt. Voor mij staan natuurlijke ingrediënten voorop, voor anderen de verhouding tussen de macronutriënten.

Vaak maak ik het dus ook zelf met verschillende granen, noten en zaden. Je kan het droogroosteren in de oven of met een mengsel van iets vets en iets zoets knapperiger maken (bijv. een olie met honing, bananenpuree of appelmoes) of alleen bananenpuree of appelmoes en sommige mensen doen er ook eiwit doorheen, evt. daarna gedroogd fruit toevoegen.
TO geeft aan dat ze muesli wil met weinig suiker.
Lucifermiauww schreef:
19-05-2018 10:24
TO geeft aan dat ze muesli wil met weinig suiker.
Toch blijkt uit haar reacties dat ze wat beperkt keek naar wat ze onder 'suiker' verstond. Anders kon ze net zo goed de Quaker chocola pakken, maar dat is (denk ik) niet wat ze wil. Dus het is goed om eerst stil te staan bij wat je doel is en niet alleen beperkt naar het woordje 'suiker' te kijken.
Alle reacties Link kopieren
De druivennoten muesli (1kg zak) van de Aldi is heel lekker en 11,6 gr suiker op 100 gram. Ik heb me ook rot gezocht, en als er nog minder suiker in zit is het vaak smakeloos, deze is erg lekker. Er zitten rozijnen en noten doorheen en ik doe er zelf nog blauwe bessen, aardbeiden of frambozen doorheen, en magere yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
Hm, vandaag nog eens op het pak Plus cruesli choco gekeken en toch onder de indruk An de ingrediënten, calorieën en suikers, valt me alles mee, lang niet alle koolhydraten zijn suikers hier.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
19-05-2018 20:44
Hm, vandaag nog eens op het pak Plus cruesli choco gekeken en toch onder de indruk An de ingrediënten, calorieën en suikers, valt me alles mee, lang niet alle koolhydraten zijn suikers hier.
Vind je?
Er zit 50 procent granen in, verder vooral suiker en vet (14 en19 %)

PLUS Krokante muesli chocolade
krokante muesli met chocoladestukken

Ingrediënten
ingrediënten :36% havervlokken, 13% volkoren tarwevlokken, 13% chocoladestukjes (cacaomassa, suiker, botervet (melk), emulgator: zonnebloemlecithine), oligofructose, zonnebloemolie, suiker, geraspte kokos, rijstkrokant (rijstgries, tarwebloem, suiker, gerstemout, zout), haverbloem, 1,5% mager cacaopoeder, glucosestroop, 0,6% melkchocoladepoeder (suiker, cacaomassa, volle melkpoeder, cacaoboter, magere melkpoeder), fructo-oligosacchariden, gerstemoutextract, honing, 0,2% chocoladepoeder (suiker, cacaomassa, mager cacaopoeder, natuurlijk aroma), natuurlijk aroma, gekarameliseerde suiker, antioxidant: tocoferolrijk extract.
.
Alle reacties Link kopieren
Voortaan gewoon een gezonde kom havermout of overnight oats met fruit en noten

En anders zelf muslie maken
tu1nhek schreef:
19-05-2018 10:50
Toch blijkt uit haar reacties dat ze wat beperkt keek naar wat ze onder 'suiker' verstond. Anders kon ze net zo goed de Quaker chocola pakken, maar dat is (denk ik) niet wat ze wil. Dus het is goed om eerst stil te staan bij wat je doel is en niet alleen beperkt naar het woordje 'suiker' te kijken.
No shit sherlock.
Alle reacties Link kopieren
40% protein muesli van My Muesli, 15 gram koolhydraten waarvan 10 gram suiker
Alle reacties Link kopieren
Wat is er tegen om suiker te eten in de ochtend?
Muesli op zich is niet kh-arm, omdat er granen in zitten. Dan zou je alleen pitten, noten en kwark moeten mixen zonder fruit, zetmeel en honing. Dat is geen muesli meer.

Muesli is een compacte energiebron, die boterham met aardbei, of ham of kaas, best goed alternatief als je weinig suiker wil eten.
Frizz schreef:
18-05-2018 22:17
Ik eet de kokos granola van de Aldi:
https://www.google.nl/amp/www.wildoat.n ... anola/amp/

Deze ga ik meteen proberen!
Bedankt Frizz!
Alle reacties Link kopieren
Roggenbrood schreef:
18-05-2018 21:53
Ik ontbijt met yoghurt en basismuesli, maar doe er zelf fruit bij. Ik vind het lekker, maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
Cruesli barst inderdaad van de suiker.
Dit. Gewoon de goedkoopste van de Ah en dan zelf fruit toevoegen.
Madderijn schreef:
20-05-2018 08:54
Wat is er tegen om suiker te eten in de ochtend?
Muesli op zich is niet kh-arm, omdat er granen in zitten. Dan zou je alleen pitten, noten en kwark moeten mixen zonder fruit, zetmeel en honing. Dat is geen muesli meer.

Muesli is een compacte energiebron, die boterham met aardbei, of ham of kaas, best goed alternatief als je weinig suiker wil eten.
bevat nog meer calorieen
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-05-2018 21:27
Vind je?
Er zit 50 procent granen in, verder vooral suiker en vet (14 en19 %)

PLUS Krokante muesli chocolade
krokante muesli met chocoladestukken

Ingrediënten
ingrediënten :36% havervlokken, 13% volkoren tarwevlokken, 13% chocoladestukjes (cacaomassa, suiker, botervet (melk), emulgator: zonnebloemlecithine), oligofructose, zonnebloemolie, suiker, geraspte kokos, rijstkrokant (rijstgries, tarwebloem, suiker, gerstemout, zout), haverbloem, 1,5% mager cacaopoeder, glucosestroop, 0,6% melkchocoladepoeder (suiker, cacaomassa, volle melkpoeder, cacaoboter, magere melkpoeder), fructo-oligosacchariden, gerstemoutextract, honing, 0,2% chocoladepoeder (suiker, cacaomassa, mager cacaopoeder, natuurlijk aroma), natuurlijk aroma, gekarameliseerde suiker, antioxidant: tocoferolrijk extract.
Per 100gr 54 koolhydraten waarvan 14 suiker, in verhouding valt dat mee toch? Meestal zijn bijna álle koolhydraten suiker
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
20-05-2018 09:28
Per 100gr 54 koolhydraten waarvan 14 suiker, in verhouding valt dat mee toch? Meestal zijn bijna álle koolhydraten suiker
Tuurlijk niet, zeker niet bij muesli. En ik had het niet alleen over suiker, maar ook over de rest van de ingrediënten . Ik zie dit niet als een gezonde hap.

De helft is granen, de rest suiker en vet. Het is zoiets als een boterham met een hele dikke laag chocopasta.
.
Alle reacties Link kopieren
Anyway, ik voelde me vooral geroepen te reageren zodat ik tvp had voor het 'maak je eigen cruesli' ;-D als je daar zelf donkere chocolade of wat fruit aan toevoegt ben je volgens mij sowieso beter bezig dan met een kant en klaar product.
Speelt voor mij nog mee dat ik tevens op de prijs moet letten dus een zonatura of die bolletje die hier voorbij kwam zou ik niet snel kopen.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
20-05-2018 13:32
Anyway, ik voelde me vooral geroepen te reageren zodat ik tvp had voor het 'maak je eigen cruesli' ;-D als je daar zelf donkere chocolade of wat fruit aan toevoegt ben je volgens mij sowieso beter bezig dan met een kant en klaar product.
Speelt voor mij nog mee dat ik tevens op de prijs moet letten dus een zonatura of die bolletje die hier voorbij kwam zou ik niet snel kopen.
De granola van Aldi is beduidend goedkoper, zelfs nog als je er stukjes fair trade pure chocola in doet.
Ik heb die van Bolletje gekocht en ik vond hem heerlijk! Wel aan de prijs inderdaad. Als ik weer eens wat meer tijd heb ga ik proberen om zoiets zelf te maken.

Bedankt voor alle tips!
granola van de aldi. per 100 gram 2,7 gram suiker.
ingerdienten van de kokos variant:
havervlokken
witlof-extract
zonnebloempitten
kokos
meloenpitten
pompoenpitten
hazelnoten


de andere variant is met appel ipv kokos, zit ietsje meer suiker in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven