lekkerste taart
zaterdag 23 juni 2012 om 22:02
Mijn favoriet
Appel-monchou taart
Ingrediënten
Basis: 100 gr zachte boter
70 gr suiker
1 ml vanille
150 gr bloem
80 gr frambozenconfituur
Vulling: 500 gr roomkaas (monchou)
100 gr suiker
1 theelepel vanille
2 eieren
Beleg: 150 gr suiker
1 theelepel kaneel
1 kilo appelen
85 gr amandelschilfers
Bereiding
Basis:
Roer boter, suiker en vanille door elkaar. Voeg de bloem toe en mix alles grondig door elkaar. Bekleed hiermee de bodem van een springvorm (23 cm). Besmeer de bodem met de confiture.
Vulling:
Klop de roomkaas, suiker en vanille tot een zacht mengsel. Voeg de eieren een voor een toe. Krachtig kloppen na elke toevoeging. Giet gelijkmatig over de bodem.
Beleg:
Meng suiker, kaneel en de appelschijven door elkaar. Schep het over de kaasmix en betrooi het met amandelschilfers.
Plaats de taart 75 minuten in een voorverwarmde oven (180 ºC ) en laat deze goudbruin bakken. In het eerste half uur geregeld kijken naar de amandelschilfers om te voorkomen dat deze verbranden. Zodra de amandelschilfers bruin zijn de springvorm afdekken met aluminiumfolie. Laat de taart 8 uur afkoelen.
Nog 1 tip. Wel de taart in een hete lucht oven bakken. De monchou wordt dan veel steviger dan in een een bakoven. Als ik hem in een bakoven heb gemaakt is heel die taart zo nat dat hij uit elkaar valt en eigenlijk op te lepelen is. In een hete lucht oven wordt hij wel goed.
Appel-monchou taart
Ingrediënten
Basis: 100 gr zachte boter
70 gr suiker
1 ml vanille
150 gr bloem
80 gr frambozenconfituur
Vulling: 500 gr roomkaas (monchou)
100 gr suiker
1 theelepel vanille
2 eieren
Beleg: 150 gr suiker
1 theelepel kaneel
1 kilo appelen
85 gr amandelschilfers
Bereiding
Basis:
Roer boter, suiker en vanille door elkaar. Voeg de bloem toe en mix alles grondig door elkaar. Bekleed hiermee de bodem van een springvorm (23 cm). Besmeer de bodem met de confiture.
Vulling:
Klop de roomkaas, suiker en vanille tot een zacht mengsel. Voeg de eieren een voor een toe. Krachtig kloppen na elke toevoeging. Giet gelijkmatig over de bodem.
Beleg:
Meng suiker, kaneel en de appelschijven door elkaar. Schep het over de kaasmix en betrooi het met amandelschilfers.
Plaats de taart 75 minuten in een voorverwarmde oven (180 ºC ) en laat deze goudbruin bakken. In het eerste half uur geregeld kijken naar de amandelschilfers om te voorkomen dat deze verbranden. Zodra de amandelschilfers bruin zijn de springvorm afdekken met aluminiumfolie. Laat de taart 8 uur afkoelen.
Nog 1 tip. Wel de taart in een hete lucht oven bakken. De monchou wordt dan veel steviger dan in een een bakoven. Als ik hem in een bakoven heb gemaakt is heel die taart zo nat dat hij uit elkaar valt en eigenlijk op te lepelen is. In een hete lucht oven wordt hij wel goed.
zaterdag 23 juni 2012 om 22:22
Ik heb 3 favorieten waar ik geen recepten van heb 
De marsepeintaart uit Lubeck, Duitsland
De schwarzwalder kirschtorte uit Les Sasies in Frankrijk
En de Javataart van de inmiddels gesloten taartenwinkel in de Goudenregenstraat in Den Haag. Eeuwig zonde dat ik die nevernooit meer zal eten.
Maarre, heeftie ook kneedhaken? Dan een brood bakken! Moet ie echt z'n best doen
De marsepeintaart uit Lubeck, Duitsland
De schwarzwalder kirschtorte uit Les Sasies in Frankrijk
En de Javataart van de inmiddels gesloten taartenwinkel in de Goudenregenstraat in Den Haag. Eeuwig zonde dat ik die nevernooit meer zal eten.
Maarre, heeftie ook kneedhaken? Dan een brood bakken! Moet ie echt z'n best doen
zaterdag 23 juni 2012 om 23:30
Rabarbertaart! Deze is niet al te zoet, maar erg lekker.
(Voor een springvorm van 24 cm)
Oven voorverwarmen op 150°C
Rabarber wassen, kleinsnijden, met de overige ingrediënten voor de vulling mengen:
• 750 g rabarber
• 2 zakjes vanillesuiker
• 3 eetl custardpoeder
• 30 g suiker
Dan het deeg maken:
Deeg:
• 150 g suiker
• 2 eetl citroenrasp (evt. uit een potje (Baukje))
• 150 g zachte boter
• boter om de vorm in te vetten
• 3 eieren
• 150 g zelfrijzend bakmeel
Boter, suiker en citroenrasp voor het deeg met de mixer kloppen, een voor een de eieren erdoor kloppen, als laatste het zelfrijzend bakmeel erdoor kloppen.
Deeg in ingevette springvorm scheppen. Rabarbervulling erop scheppen.
1-1½ uur bakken op 150 graden.
(Voor een springvorm van 24 cm)
Oven voorverwarmen op 150°C
Rabarber wassen, kleinsnijden, met de overige ingrediënten voor de vulling mengen:
• 750 g rabarber
• 2 zakjes vanillesuiker
• 3 eetl custardpoeder
• 30 g suiker
Dan het deeg maken:
Deeg:
• 150 g suiker
• 2 eetl citroenrasp (evt. uit een potje (Baukje))
• 150 g zachte boter
• boter om de vorm in te vetten
• 3 eieren
• 150 g zelfrijzend bakmeel
Boter, suiker en citroenrasp voor het deeg met de mixer kloppen, een voor een de eieren erdoor kloppen, als laatste het zelfrijzend bakmeel erdoor kloppen.
Deeg in ingevette springvorm scheppen. Rabarbervulling erop scheppen.
1-1½ uur bakken op 150 graden.
zaterdag 23 juni 2012 om 23:34
http://www.kayotic.nl/blog/raspberry-ch ... e-brownies
Het is dan wel geen taart, maar deze is wel superlekker
Het is dan wel geen taart, maar deze is wel superlekker
zaterdag 23 juni 2012 om 23:41
quote:pippertjepepernoot schreef op 23 juni 2012 @ 22:09:
Wortel noten taart van Koekela!!!! Janmie!
Mijn wortel noten taart is nog lekkerder dan die van Koekela! (ja echt, ik moet die taart van mijn collega's maken als er iets te vieren valt haha)
De citroen merengue taart van Koekela is overigens ook echt super lekker! Die kan ik dan weer niet maken
Wortel noten taart van Koekela!!!! Janmie!
Mijn wortel noten taart is nog lekkerder dan die van Koekela! (ja echt, ik moet die taart van mijn collega's maken als er iets te vieren valt haha)
De citroen merengue taart van Koekela is overigens ook echt super lekker! Die kan ik dan weer niet maken
zondag 24 juni 2012 om 09:10