lekkerste taart

23-06-2012 21:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is je lekkerste taart? En wat is het recept? Ik heb een nieuwe mixer en ben lekker aan het testen.
quote:ucchan schreef op 24 juni 2012 @ 09:10:

[...]

Zou jij misschien heel toevallig het recept hiervan willen delen -_^?

Maar natuurlijk . Ziet er ingewikkelder uit dan dat het is hoor! En best snel klaar.

Recept Wortel-Notentaart

Ingredienten taart:

150gr Walnoten

100gr Gesmolten roomboter

200ml Olijfolie (mild)

200gr Bruine basterdsuiker (licht of donker o.a. voor de kleur)

4 Eieren (splitsen)

300gr Worteljulienne (bij AH te koop bij de sla etc. scheelt een hoop raspen)

250gr Zelfrijzend bakmeel

2 Eetlepels speculaaskruiden

Het bakken:

Oven voorverwarmen op 150C.

2/3 Van de walnoten in kleine stukjes hakken en in een koekenpan goudbruin roosteren (geen olie of boter in de pan).

Doe in een kom de gesmolten boter, de olie en de basterdsuiker tot een romig mengel roeren. Daarna de eierdooiers, wortel, zelfrijzend bakmeel, koekkruiden en gemalen walnoten erbij en schep dit door elkaar.

In een andere kom klop je de eiwitten stijf en deze spatel je vervolgens rustig door het andere mengsel heen.

Mengsel in een met bakmeel bestoven bakvorm (vierkante springvorm van de Xenos is ideaal) en de bovenkant gladstrijken. De taart moet ong. 45 min in de oven en daarna nog 30min op 175C.

Na het bakken de taart af laten koelen.

Ingrediënten glazuur:

200gr Roomkaas

3el Creme fraiche

2el Gesmolten roomboter

100-150gr poedersuiker (even proeven)

1 Limoen (sap en rasp)

Alle ingrediënten door elkaar mixen tot er een romig zoet citrus mengsel ontstaat en deze smeer je over de afgekoelde kaart heen ong. 0,5cm dik. Daarop doe je de overgebleven walnoten ter decoratie en laat je de taart min. 2,5u opstijven in de koelkast.
quote:Bijenkoningin schreef op 24 juni 2012 @ 21:28:

[...]

Maar natuurlijk . Ziet er ingewikkelder uit dan dat het is hoor! En best snel klaar.

Recept Wortel-Notentaart

Ingredienten taart:

150gr Walnoten

100gr Gesmolten roomboter

200ml Olijfolie (mild)

200gr Bruine basterdsuiker (licht of donker o.a. voor de kleur)

4 Eieren (splitsen)

300gr Worteljulienne (bij AH te koop bij de sla etc. scheelt een hoop raspen)

250gr Zelfrijzend bakmeel

2 Eetlepels speculaaskruiden

Het bakken:

Oven voorverwarmen op 150C.

2/3 Van de walnoten in kleine stukjes hakken en in een koekenpan goudbruin roosteren (geen olie of boter in de pan).

Doe in een kom de gesmolten boter, de olie en de basterdsuiker tot een romig mengel roeren. Daarna de eierdooiers, wortel, zelfrijzend bakmeel, koekkruiden en gemalen walnoten erbij en schep dit door elkaar.

In een andere kom klop je de eiwitten stijf en deze spatel je vervolgens rustig door het andere mengsel heen.

Mengsel in een met bakmeel bestoven bakvorm (vierkante springvorm van de Xenos is ideaal) en de bovenkant gladstrijken. De taart moet ong. 45 min in de oven en daarna nog 30min op 175C.

Na het bakken de taart af laten koelen.

Ingrediënten glazuur:

200gr Roomkaas

3el Creme fraiche

2el Gesmolten roomboter

100-150gr poedersuiker (even proeven)

1 Limoen (sap en rasp)

Alle ingrediënten door elkaar mixen tot er een romige zoete citrus mengsel ontstaan en deze smeer je over de afgekoelde kaart heen ong. 0,5cm dik. Daarop doe je de overgebleven walnoten ter decoratie en laat je de taart min. 2,5u opstijven in de koelkast.Die ga ik een keer maken!! Lijkt me heerlijk! Thanks
Ik heb de chocolade/kaas muffins gemaakt! helaas viel de stroom uit en daarbij ook de oven heb het bakproces bij mijn buurvrouw af laten maken dus ik hoop dat het gelukt is.

Bedankt voor alle tips, jammer dat niet van alles het recept beschikbaar is.
Dank je wel bijenkoningin. Ik ga hem zeker binnenkort een keer proberen!
Haha hij is zeker verrukkulluk, caloriebom, maar zooo lekker
Ik heb het recept ook even opgeslagen!

Mijn favoriete taart is denk ik toch wel een zelfgemaakte monchoutaart ( door mezelf haha ).
Ja hoor! hij is gelukt en iedereen vindt het super smaken.
Ik heb die wortel-notentaart nu in de oven staan. Zie ik net dat ik vergeten ben de walnoten te roosteren. Wat een oen ben ik! Hopen dat ie evengoed lekker smaakt..

Hij staat nu met glazuur en al in de koelkast

Het is wel een lage taart, had verwacht dat ie wel wat hoger zou zijn. De springvorm is 24x24. Klopt dat bijenkoningin?
Hij is lekker!!! Heb 'm aan wat mensen laten proeven en ze vonden 'm heel lekker
@ Waldorf

Leuk om te horen dat de taart in de smaak valt! Heeeeerlijk he?

De taart zou wel hoger moeten worden, misschien de eiwitten niet stijf genoeg of te lang door de rest gespateld waardoor het de luchtigheid mist?
Hmm.. Dat laatste zou best eens kunnen. Het was een vrij dik en zwaar mengsel dus voordat die eiwitten er doorheen zaten was wel even wat mengen nodig.. Hoe kan ik dat de volgende x beter doen? Ik denk dat de taart nu een cm of 4 is..

Toen ik begon met de olie, gesmolten boter (helemaal vloeibaar neem ik aan) en de suiker door elkaar te doen had ik ook niet echt het idee dat het een romig mengsel werd.. De olie en de boter bleven als het ware op de suiker drijven (de suiker lost niet op iig).. Heb ik daar ook iets fout gedaan?
Mississipi mud cake is mijn favo. Google het recept maar eens. Veel mensen kunnen hem na jaren nog herinneren! Wel heel machtig!
Heb nu zin in taart.
ouderwetsche appeltaart.

Verder hou ik niet van taart.
quote:Waldorf114 schreef op 27 juni 2012 @ 00:37:

Hmm.. Dat laatste zou best eens kunnen. Het was een vrij dik en zwaar mengsel dus voordat die eiwitten er doorheen zaten was wel even wat mengen nodig.. Hoe kan ik dat de volgende x beter doen? Ik denk dat de taart nu een cm of 4 is..

Toen ik begon met de olie, gesmolten boter (helemaal vloeibaar neem ik aan) en de suiker door elkaar te doen had ik ook niet echt het idee dat het een romig mengsel werd.. De olie en de boter bleven als het ware op de suiker drijven (de suiker lost niet op iig).. Heb ik daar ook iets fout gedaan?

Ik schep het eitwit er doorheen met een grote siliconen spatel, heeeeel rustig en niet roeren! Krijg je een flufferige massa, wel luchtig.

Bij mij is de taart denk ik 5cm ofzo als ik hem in een 26cm springvorm maak. Exclusief glazuur. Op zich is het wel een 'stevige' taart. De boter, olie en suiker zou een soort dikke suikerwater moeten worden, suiker lost inderdaad niet op want dat gebeurd alleen bij verhitting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven