Leren koken

21-10-2019 16:38 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo wie dit leest.

Ik ben nieuw op deze website.Sinds een tijdje woon ik niet meer in een instelling en heb nu een flatje.Ik ben 45 jaar en wil graag leren koken.Bij mij is het probleem dat altijd alles mislukt.Laatst heb ik een dure grillpan gekocht en die was na een dag al helemaal verroest.Heb het nog een beetje kunnen redden met azijn en olie.Graag zou ik tips hebben als ik weer iets ga aanschaffen.
Met het bereiden van gerechten zelf gebruik ik altijd teveel kruiden.Nu ben ik nasi aan het maken en moet nog even naar de winkel om sambal en ei te halen.Deze keer ga ik me precies aan het recept houden.Ik heb de rijst al gekookt en de kruiden erdoor geroerd.
Mijn doel is om lekkere recepten te kunnen maken.Ik wil deze week ook nog taco's maken.
Weet iemand nog goede tips hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 21:24
Bedankt voor het compliment :-) Maar ik ben niet bang voor hoge temperaturen omdat ik ook ervaring met lassen heb.Kan me voorstellen dat iemand te voorzichtig is met die banaan in olie te doen.Je legt het niet in een mandje maar het moet met een zekere snelheid gebeuren.
Het bakpoeder gebruik ik alleen omdat het in een recept staat maar ik heb geen idee van het nut dus ga het eens zonder proberen.En wat doet koud water anders dan gewoon kraanwater?Met de bubbels kan ik me wel voorstellen dat het beslag wat luchtiger/krokanter gaat worden maar is dat ook de reden?
Precies, de bubbels zorgen voor de luchtigheid van het beslag. Dat moet samengaan met de zeer lage temperatuur van het water, anders krijg je het nog niet krokant.
Tip voor nog makkelijker: je kunt bij toko's ook tempurameel krijgen met een Nederlandse gebruiksaanwijzing opgedrukt. Heel goede kwaliteit, wel de gebruiksaanwijzing precies opvolgen. Ook weer zeeeeeer koud water gebruiken. Al je eetbezoek zegt aahh en oohh en denkt dat je workshops hebt gevolgd bij Okura.

Edit: je zegt wel dat je niet bang bent voor hoge temperaturen, maar hou wel de temperatuur van de verpakking aan (weet ik niet zo uit mijn hoofd). Zorg altijd voor een neutrale olie (zonnebloem, arachide). Tempura frituren in olijfolie is goor.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
22-10-2019 02:07
Precies, de bubbels zorgen voor de luchtigheid van het beslag. Dat moet samengaan met de zeer lage temperatuur van het water, anders krijg je het nog niet krokant.
Tip voor nog makkelijker: je kunt bij toko's ook tempurameel krijgen met een Nederlandse gebruiksaanwijzing opgedrukt. Heel goede kwaliteit, wel de gebruiksaanwijzing precies opvolgen. Ook weer zeeeeeer koud water gebruiken. Al je eetbezoek zegt aahh en oohh en denkt dat je workshops hebt gevolgd bij Okura.

Edit: je zegt wel dat je niet bang bent voor hoge temperaturen, maar hou wel de temperatuur van de verpakking aan (weet ik niet zo uit mijn hoofd). Zorg altijd voor een neutrale olie (zonnebloem, arachide). Tempura frituren in olijfolie is goor.
Ik wist tot op de dag van vandaag nog niks over Tempura.Bedankt voor het inzicht.Ik merk dat koken echt een vak is.Gechargeerd,je moet niet een fles spa rood in de buurt van kokende olie brengen maar je wil wel het begin van de explosie hebben om het luchtig te laten zijn.Als ik een pak melk uit de koelkast in een aluminium bad van 1000+ graden gooi krijg ik mooiere bubbels als dat ik een pak warme melk in dat bad gooi.In deze situatie zal ik niet zo vrolijk dit typen maar dat terzijde.

Bedankt voor het inzicht.Ik ga Tempura zeker meenemen in mijn leerproces.Ik probeer in mijn gedachte het "schrikmoment" goed te verklaren.In het westen gebruiken we die techniek vooral om groente af te schrikken.Ik wil graag weten waarom?

Ik lees veel en meen steeds meer te weten.Het is niet juist.Deze vraag is de basis.Wat is het effect van afschrikken van groente of vlees?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de fout ingegaan; thuis/beste-boek-ooit-gelezen/list_mess ... #p30524822
Alle reacties Link kopieren
Ik heb leren koken met de website Koken voor Klunzen van Martin van Dalen. Nu bestaat de site niet meer maar hij heeft wel 2 kookboeken uitgegeven: Het witte bonen in tomatensaus - kookboek voor studenten en het Hoe bak ik een ei kookboek voor mannen.
Misschien is dat wat?

Verder vooral simpel beginnen met pakjes van Knorr (wereldgerechten) of de budgetvariant van de Jumbo of G'woon of AH.

Heb je niemand in je omgeving die je kan helpen?
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
22-10-2019 02:51

Wat is het effect van afschrikken van groente of vlees?
Het is 'laten schrikken' van vlees of groente (of een ei).

Dat het niet verder doorkookt, waardoor het overgaar wordt.
Overigens moet je vlees vooral niet laten schrikken: dan wordt het taai.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 23:52
Het is te hoog gegrepen om het echt te maken maar het oude Indische omaatje Rappart uit mijn jeugd kon dit zoo lekker maken vroeger.
Rendang is niet moeilijk als je het recept goed volgt en het op een klein kookpitje op laag vuur laat garen (het mag net een beetje pruttelen met af en toe een belletje, maar niet koken).

Bereid je er alleen op voor dat het nooit zoals die van omaatje Rappert zal worden. De reden daarvan is dat werkelijk elk dorp in Indonesië weer een ander basisrecept voor Rendang gebruikt. En elke kok(kin) maakt het dan weer ”eigen” door net iets meer van dit of net wat minder van dat erin te gooien. De smaak van Rendang kan daardoor variëren van zoet tot zout, van heet tot helemaal niet heet, en alles wat er tussenin zit.

En een tip: rendang is de volgende dag nog lekkerder. Laat het dus gerust een nachtje in de koelkast staan na het koken.
Alle reacties Link kopieren
Voor suddervlees vind ik het sudderplaatje (op de kleinste pit) erg fijn.
Kost een paar euro bij Blokker.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven