Linzen

21-01-2009 09:17 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb al een tijdje een pak groene linzen in mijn kast staan. Die moet nu maar es op! (einddatum nadert )

Wie heeft er een lekker recept voor bijv. linzensoep? (mag ook vega). Of iets anders lekkers?

(ja, google heb ik al gedaan, maar niet echt iets bijzonders kunnen vinden).
Op de site van AH al gekeken?
linzen? dat is toch hippyvoer?

Ja, absoluut.

Gillian zal er ongetwijfeld ook een recept aan gewijd hebben. Ik ga even voor je kijken in mijn boek als ik zo beneden ben .
Alle reacties Link kopieren
Hallo Liv,



Ik heb wel een receptje,

Zorg dat je linzen zacht zijn (koken met zout)

maak ondertussen rijst klaar



bak uien, gehakt, teentje knoflook, safraan, ..

laat op het laatst rozijntjes meebakken (liefst zwarte rozijnen)



als je linzen zacht zijn, laat ze meedampen in de rijst

los een beetje safraan op in kokendwater, schenk over je rijst of over het gehakt ..



schep rijst op , doe het gehaktspul op je rijst en smullen maar!

ook heel lekker met griekse yoghurt erbij!



is een perzich gerecht overgens..



Laat me weten of je het gemaakt hebt en of het lekker was
tja, dat stigma heeft het wel ja.. hippievoer. maar ze zijn lekker en supergezond. ik maak altijd hele snelle pompoen-linzensoep:

snij een ui klein en fruit deze aan, wat knoflook erbij, zeker 1cm vers geraspte gember. pompoenblokjes erbij, linzen erop, 2 bouillonblokjes, wat water.. en sudderen maar. als alles gaar is (kwartiertje?) even met de staafmixer erdoor, checken of er nog meer water bij moet en op smaak zout erbij. nog een handje vol verse koriander d'rin en voila: een pan vol heerlijke soep.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou denk ik niet van linzen, maar ik zag dit gerecht bij het programma The Taste of Life. Met video hoe je het moet maken.

Dacht dat de marokkaanse keuken wel linzen gebruikte. Bij de index staat ook een topic met marokkaanse recepten. Misschien staat daar nog wat bij. Onder het kopje Buitenlandse gerechten staat het.



harira soep
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
ik heb een keer linzensoep gehad in oostenrijk en daar moest ik zo gigantisch van naar de wc....

dus ik hou het bij die ene keer
In Italie eten ze ook linzen, volgens mij met nieuwjaar of kerst en dat brengt dan veel welvaart in het nieuwe jaar. Krijgen namelijk altijd linzensoep met nieuwjaar van mijn Italiaanse tante. Dat maakt ze van de linzen die over zijn van het diner. Ik vind dat altijd heerlijk, maar geen recept dus kan je niet verder helpen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hee, snelle reacties! Bedankt!

Ja, haha, tis wel hippievoer (moet ook altijd aan Neil denken ja ), maar heb vroeger wel eens linzensoep van mijn moeder gegeten en dat vond ik erg lekker!



Aspoes, helaas hou ik dan weer níet van pompoen....



Mv, die harirasoep is met een blik linzen, maar ik heb gedroogde. Zal ze dan dus wel eerst moeten koken, neem ik aan?



Gigilig, klinkt lekker!



Wie is Gillian btw?
Alle reacties Link kopieren
quote:mardjen schreef op 21 januari 2009 @ 09:54:

In Italie eten ze ook linzen, volgens mij met nieuwjaar of kerst en dat brengt dan veel welvaart in het nieuwe jaar. Krijgen namelijk altijd linzensoep met nieuwjaar van mijn Italiaanse tante. Dat maakt ze van de linzen die over zijn van het diner. Ik vind dat altijd heerlijk, maar geen recept dus kan je niet verder helpen helaas.Heeft je tante geen internet?
Alle reacties Link kopieren
Ingredienten

200 gr linzen

500 ml groentebouillon (ongeveer)

1 winterpeen

2 uien

1 blik tomatenblokjes

2 teentje knoflook

3 el olijfolie

3 el gemalen komijn

3 el gemalen koriander

2 el koenjit

1 citroen

1 pakje magere yoghurt

5 el verse koriander



De ui met knoflook even fruiten in olijfolie, dan de linzen erin met de gemalen komijn, gemalen koriander en gemalen koenjit (of geelwortel, kurkuma). Even kort bakken, dan de bouillon erbij. Tomatenblokjes toevoegen. Ongeveer 20 minuten laten koken.

Neem de pan van het vuur en pureer met de staafmixer. Weer opzetten en sap van de citroen en de verse koriander toevoegen, net als de in stukjes gesneden winterpeen. Even laten koken. Nu alvast even proeven en indien nodig extra kruiden of bouillon toevoegen. Vlak voor het opdienen de yoghurt toevoegen door een beetje soep in een mok te doen en daar yoghurt bij te schenken, even roeren en het geheel aan de soep toevoegen. Indien nodig herhalen. Waarschijnlijk is ongeveer 3 dl yoghurt genoeg. Aan het einde nog wat verse koriander toevoegen en direct opdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ja Liv, dan zou ik ze even koken en laten uitlekken en dan gebruiken voor de soep.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Linzen met pikante worstjes



500 g linzen

3-4 el olijfolie

1 ui, fijngehakt

2 gedroogde chilipepers, verkruimeld

zout

2 dikke tenen knoflook, fijngesneden

8 Merguez worstjes

1 dl rode wijn

0,5 dl water

(blad)peterselie



Verhit 2-3 el van de olie in een flinke maat pan (waarop een deksel past), verhit die en fruit de gehakte ui met wat zout op een laag vuur tot ze zacht zijn. Doe er de linzen bij, roer goed en giet er dan zoveel koud water bij dat ze royaal onder staan. Breng aan de kook, leg het deksel op de pan en laat de linzen ca. 20 minuten zachtjes sudderen en de meeste, zo niet alle, vloeistof is geabsorbeerd. Giet een dun laagje olie in een braadpan met dikke bodem. Fruit er de knoflook in en doe er de worstjes bij. Giet er, als de worstjes in ca. 5 min aan beide kanten bruin gebakken zijn, de wijn en het water bij en laat alles even bruisend koken. Leg het deksel op de pan en laat de worstjes ± 15 min sudderen. Doe de linzen over in een wijde, vrij platte schaal en leg er de worstjes op. Giet er de knoflook-wijnjus over en strooi er wat (blad)peterselie over.
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotel met aardappels en linzen



Ingredienten

300 gram groene linzen

500 gram aardappels, geschild en in dikke schijven

zonnebloemolie

2 tl komijn

1 laurierblad

1 grote ui, gesnipperd

2 tenen knoflook, gesnipperd

2 rode puntpaprika's, in blokjes

2 tomaten, ontveld en in blokjes

1 blikje tomatenpuree

2 tl gedroogde basilicum

1 tl cayennepeper

zout en zwarte peper

2 el gehakte peterselie

40 gram Parmezaanse kaas

200 gram Griekse of Turkse yoghurt

100 gram feta, verkruimeld

1 tl gedroogde munt





Bereiding

Breng een pan water aan de kook met de komijn en het laurierblad. Voeg de linzen toe als het water kookt. Kook ze beetgaar in ca. 30 minuten en giet ze af.



Bak ondertussen de aardappelschijfjes in een grote koekenpan in een flinke laag olie. Doe dit in twee porties. Bak ze drie minuten aan iedere kant en laat ze dan uitlekken op keukenpapier.



Giet zo veel olie uit de pan dat er nog een dun laagje overblijft. Fruit hierin de ui en knoflook 2 minuten. Voeg de paprika's en tomaten toe en bak die even mee. Doe dan de tomatenpuree, de linzen, de kruiden (behalve de munt) en een scheutje water erbij en laat alles afgedekt 10 minuten sudderen.



Verwarm de oven voor op 180 graden.



Vet een rechthoekige, lage ovenschaal in met wat olie en spreid daar de aardappelschijven over uit. Strooi er wat zout en peper op. Giet hier het linzenmengsel overheen en strooi er de Parmezaanse kaas over. Giet er 50 ml water bij en zet de schaal 20-25 minuten in de oven.



Prak ondertussen in een schaal de feta door de yoghurt en roer er wat peper en de munt doorheen. Serveer dit samen met wat brood bij de ovenschotel.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool / linzen stoofpot



1 bloemkool, in roosjes

5 eetlepel olijfolie

2 uien, gesnipperd

2 tenen knoflook, gesnipperd

1 wortel, in blokjes

1 eetlepel tomatenpuree

half bosje peterselie, fijngehakt

300 gram groene of bruine linzen, gewassen

2-3 theelepel gedroogde rode peper

1 eetlepel paprikapasta (Turkse winkel) of 2 theelepels paprikapoeder

1,5 theelepel piment

zout en peper

500 mililiter groentebouillon

3 rijpe tomaten, ontveld en in blokjes

2 eetlepel verse gehakte dille

sap van halve citroen





Bereidingswijze van Bloemkool / linzen stoofpot

Kook de bloemkoolroosjes in ruim water met zout 6 minuten en giet ze af.



Verhit de olie in een braadpan en voeg de uien en knoflook toe. Bak ze 5 minuten en voeg de wortel, tomatenpuree en peterselie toe. Laat nog een minuut bakken en doe de linzen, kruiden en bouillon erbij. Laat afgedekt 30-40 minuten stoven of tot de linzen beetgaar zijn. Roer af en toe.



Doe de tomaten, bloemkoolroosjes en 1 eetlepel dille erbij en laat nog 15 minuten sudderen. Roer het citroensap erdoor en strooi de resterende eetlepel dille erover. Serveer met Turks brood en feta of Turkse yoghurt met knoflook.
Alle reacties Link kopieren
Gebakken feta met linzen



2 rode uien, middelgroot

6 takjes thijm

1 bosje munt

150 gram kleine donkergroene linzen

2 plakken schapenmelkfeta à 100 gram

4 eetlepels olijfolie

versgemalen peper

zout

citroensap



De uien pellen en in dunne ringen snijden.

Thijmblaadjes afrissen en de muntblaadjes fijnhakken.

De linzen met stromend water afspoelen en in ruim kokend water in 20 min. koken.

De fetakaas laten uitdruipen.

De oven voorverwarmen op 200°C.

In een kom de uienringen met thijmblaadjes en 2 eetlepels olijfolie mengen en kruiden met peper.

Leg 2 stukken aluminiumfolie van 25 x 25 cm op een bakblik en schep op elk een kwart van het uienmengsel. Leg daar een plak feta op en verdeel de rest van het uienmengsel over de feta.

De folie losjes dichtvouwen en 20 a 25 min in de oven bakken.

De linzen afgieten, mengen met de munt en 2 eetlepels olijfolie en met peper, zout en citroensap op smaak brengen.

Het linzenmengsel over twee borden verdelen en de inhoud van de foliepakketjes erop leggen.

Lekker met pitabrood.
Alle reacties Link kopieren
Zwabische linzen





50-70 gram linzen

(stukje) groentebouillonblokje

1 sjalot

100 gram rundergehakt

1 worteltje

half blikje tomatenpuree

tijm

scheut witte wijn

citroensap

eetlepel honing (mag ook theelepel suiker zijn)

witte wijn- of cider azijn



Kook de linzen met het groentebouillonblokje tot ze de gewenste gaarheid hebben, dus niet `te'. Duurt ongeveer 20 minuten. Giet ze af. Het is niet erg als er wat kookwater achterblijft.



Snijd terwijl de linzen koken de sjalot en het worteltje in stukjes (een dun, wat slap worteltje laat zich goed snijden en smaakt even goed als een stevig exemplaar).

Zet gehakt, tomatenpuree, tijm, honing, citroen (of flesje citroensap), wijn en azijn klaar.



Bak als de linzen (vrijwel) klaar zijn de ui een paar minuten in olie, doe er dan het gehakt bij (pluk het wat uit elkaar als je het in de pan doet, dan hoef je minder te roeren). Gehakt wat rondduwen tot het wat aangebakken is.

Na vijf minuten de wortel erbij, nog 2 of 3 minuten later een half blikje tomatenpuree, een mespunt tijm, een scheut witte wijn, scheutje citroensap, dessertlepel honing, klein scheutje azijn.

Paar minuten zachtjes laten pruttelen.



Dan de linzen erdoor roeren tot alles weer goed warm is. Smaak controleren, ev. zout/peper erbij en misschien nog wat honing of citroen.
Alle reacties Link kopieren
linzen met chorizo



Ingrediënten



400 gram linzen

1 groene paprika

2 rode uien

1 tomaat

2 laurierblaadjes

2 eetlepels olijfolie

3 tenen knoflook

1 chorizo van ongeveer 250 gram

1 eetlepel paprikapoeder

zout



Snipper 1 ui en snijd de groene paprika in grove stukken. Pers de tenen knoflook.

Zet een hoge pan op een zacht vuurtje en pak in 1 eetlepel olijfolie de knoflook, ui en groene paprika tot de ui wat glazig is.

Doe de linzen erbij en net zoveel water tot de linzen onder staan. Doe de paprikapoeder erbij met de laurier en roer het geheel door. Laat het zachtjes pruttelen. In ongeveer 30-40 minuten zijn de linzen gaar. Je kan dat gewoon proeven: ze moeten niet meer hard zijn.



Snijd de chorizo in stukjes. Je hebt niet de hele chorizo nodig, dus eet gerust een paar plakjes terwijl het gerecht staat te pruttelen bij een aperitief.



Snijdt de andere ui in grove stukken en bak die met een eetlepel olijfolie en de stukken chorizo op een rustig vuur uit. Het vet loopt nu uit de worst. Dat duurt een minuutje of tien.



Snijd de tomaat in stukken.

Roer de tomaat door de linzenmassa.

Roer de worst en ui zonder het bakvet door de linzen. Breng het op smaak met zout. Laat de smaken nog een minuut of vijf aan elkaar wennen.

Eventueel kun je het op smaak brengen met witte peper, maar dat vind ik eigenlijk niet nodig. Het wordt snel overheersend.
Alle reacties Link kopieren
Linzen met zalm en brocolli



50 gram gerookte zalmsnippers

stronkje broccolli

1 (lente)uitje

1 tomaat

blikje bruine linzen

een beetje tomatenpuree

1 theelepel komijnpoeder

snufje gemberpoeder

versgemalen zwarte peper





Stoom de broccolli beetgaar in een klein laagje kokend water en wat zout.

Bak de ui op laag vuur in een beetje olijolie. Snij de tomaten in plakken en laat zachtjes meebakken, samen met een kneepje tomatenpuree.

Voeg de komijn en een snufje gemberpoeder toe.

Voeg de broccolli toe aan baksel en prak een gedeelte een beetje fijn.

Spoel de linzen af met koud water, laat uitlekken en voeg toe.

Snij de zalmsnippers zonodig nog wat fijner en voeg toe aan het geheel.

Je hebt niet zoveel zalm nodig omdat de smaak vrij intens en doordringend is.

Warme het geheel goed door en breng op smaak met versgemalen peper en zout.
Alle reacties Link kopieren
Wow, citroentekkel, veel recepten! Tanx! (alleen nu weet ik weer niet wat te kiezen....;-) )
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan en ik vind kiezen ook altijd heel moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Gebakken feta met linzen is super lekker! Ik maak het regelmatig en doe het dan op geroosterd brood.

Ik weet alleen niet of het ook met groene linzen smaakt (heb het alleen op met rode)

Fruit wat gesnipperde ui in olie en doe er dan de linzen bij (eerst koken bij droge linzen) daarna wat komijnpoeder en evt. een heel klein beetje gemberpoeder en kaneel. Als alles warm is blokjes feta erbij.

Smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
deze is superlekker



Linzen met chorizo en rode wijn



vind zelf groene linzen het lekkerst, zijn wat zachter en hebben ook minder kooktijd nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven