Maak een terrine!

06-08-2009 13:19 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik een groot voorstander om bij een buffet een terrine te maken. Vaak geef ik dat ook als tip bij vragen wat te maken voor een buffet. Ik heb er nu pas zelf een gemaakt en ik vind het een groot succes. Nu heb ik een hamterrine gemaakt en volgende week wil ik een groente terrine maken. En ik ben bezig om eetbare bloemen te kweken en als het wat is dan is het namelijk de bedoeling om daar ook een terrine van te maken.

Dus weet je niet met kerst of met een buffet wat te maken, ik denk dat een terrine een groot succes zal zijn.

Ik laat even de originele OP ook staan, anders is er van het begin van dit topic geen touw aan vast te knopen.

Originele OP;

Wat is een goede vervanger in een gerecht voor bokbier?

Gister wezen zoeken bij AH naar bokbier maar het is nu niet het seizoen, eind augustus pas. Maar morgen ga ik wel het gerecht (hamterrine) maken. Daar moet bij de vleesfond 1 dl. bokbier. Ik ga vanmiddag nog even kijken of er een slijter is die bokbier heeft.

Ik heb het gerecht nog nooit gemaakt dus zo weet ik niet waar je de smaak door kan vervangen. Ook omdat ik nog nooit bokbier heb gedronken. Zelf denk ik wel lekkerdere biertjes te kennen dan bokbier. Een rosébiertje doe je mij denk ik meer een lol mee maar is die ook lekker in een ham/kruiden terrine?

Shoot met ideeen zou ik zeggen.

bokbier vervangen?

Totaal aantal stemmen: 12

ja, door een ander biertje, nl ... (58%)
nee, zoek gewoon tot je het bier hebt gevonden (8%)
nee, laat het weg in het recept Geen stemmen
vervang het door ... (8%)
wil je een man versieren? dan heb ik nog andere tips... (25%)
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hahahaha, mijn tomaten voor de garnituur zijn te rijp, dus ik moet nieuwe halen, kan er geen roosjes van snijden.

Foto van de terrine zelf heb ik gemaakt. Maar moet hem zo doorsnijden. Ook grappig, bij het recept staat dat je het met een elektrisch mes moet doen . Ik heb er geen een. Wist niet dat ik een boomstam moest neerhalen. Mijn vriendin heeft er ook geen een dus ik race zo naar de super om tomaten te halen, en dan snel roosjes maken, en anders zonder roosjes op de foto. Ik heb wel net met messen geslepen, hoop dat ze scherp genoeg dan zijn als vervanging van een elec. mes hahahah.
Met Rodenbach kun je ook goed koken.
Zo even snel een foto zodat jullie zien dat ik jullie niet ben vergeten.

Ik ga nu de terrine aansnijden, hoop dat het lukt. Ik heb meer foto's en ga zo kijken of er eentje tussen zit dat je ziet wat voor moois ik had gemaakt van die kruiden.

Dit is even snel een foto van het geheel. Zo meer.

Waarom ben jij eigenlijk geen topkok geworden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Trapiste dubbel. zou ik zeggen . Anders Heineken Oud bruin.

Ik ken ze niet in een gerecht, wel als drinken
anoniem_84184 wijzigde dit bericht op 07-08-2009 19:38
Reden: ik was nog niet klaar!!
% gewijzigd
Zo als voorgerecht met 2 dingetjes asperges??

Ga zo aan de andere kant aansnijden. Weet niet hoe je het leuker kan serveren?

oh sjeetje het is duidelijk vrijdag.. ik was echt veeeeeeeuuuuuls te laat met mn reactie. excuus
Of zo?

quote:Gin_And_Tonic schreef op 07 augustus 2009 @ 20:32:

oh sjeetje het is duidelijk vrijdag.. ik was echt veeeeeeeuuuuuls te laat met mn reactie. excuusTuurlijk geen excuus. Ik vroeg toch zelf welk bier? Blij dat er zoveel reageerde hoor.
MV

Ziet er weer geweldig uit!

Ik word altijd zo vrolijk van die foto's van jouw gerechten!
quote:dolfje schreef op 07 augustus 2009 @ 20:58:

MV

Ziet er weer geweldig uit!

Ik word altijd zo vrolijk van die foto's van jouw gerechten!Dank je . Ik had echt geen idee dat het zo zou lukken. Voor niets lopen zeuren dat ik dacht dat het zou mislukken.
quote:lindy schreef op 07 augustus 2009 @ 19:34:

Waarom ben jij eigenlijk geen topkok geworden?Oh als hobbykok voel ik me niet eens goed genoeg om mee te doen aan iets hoor. Ik vind het jammer dat ik mijn passie niet eerder heb ontdekt. Ik zou er nu graag mijn werk van maken, maar heb er geen opleiding voor. Jammer dat het zo gelopen is.
Je hebt echt talent, hoor. En dat je het ook allemaal zo mooi fotografeert. Als ik het zo zie kook je beter dan heel veel professionele koks! (Nou ja, in sommige restaurants blijkt dat je het zelf veel beter kunt)
Ik snap niet dat jij nog steeds niet mee hebt gedaan aan "wie is de chef" volgens mij zou je ze allemaal om de tuin kunnen lijden. ( leiden ? )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
leiden

En hoe smaakt 'ie trouwens???
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ja was het ook lekker??
Wow, MV, echt prachtig. Ben ook benieuwd hoe het smaakte.

En inderdaad, moet jij niet 's mee gaan doen aan zo'n programma van Herman den Blijker (waarbij je als hobbykok kans maakt op een baan in een van zijn restaurants)?
Zo ik zal er even een begrijpelijk verhaal van maken.

Hamterrine met bokbier. Nooit bokbier gedronken en ik moet zeggen dat ik de smaak zo niet mijn favoriet is. Ik heb dus uit de volgende mogelijkheden de zoete variant gekozen.

Ingrediënten;

Rode peper heuuul fijn gesneden want daar wil je echt geen grote stukken van in je mond hebben. Verse bieslook met keukenschaar in stukjes geknipt.

Gelei gemaakt door vleesfond te koken, van het vuur afhalen, daarbij de bokbier en water toevoegen. Zout en peper. Dit mengsel smaakte op dat moment nog echt niet lekker dus ik hield mijn hart vast.

Eerst nog geprobeert om in de vorm folie te plaatsen maar na het schenken van de eerste laag ging het al niet goed dus folie weer weggehaald.

Vullen basis laag, koelkast, volgende laag, koelkast enz.

Tot je alles hebt "gestort".

Eind voor het helemaal de koelkast in gaat om geheel op te stijven;

Ik had veel tijd besteed om na de eerste laag een heel schilderijtje te maken van kruiden. Omdat je die laag ziet. Leuk maar met een donker gelei met het bokbier zie je daar niet heel veel van dus bespaar je die moeite. Ik zie wat ik heb gemaakt maar ik denk jullie niet.

De hele vorm ziet hij er anders uit natuurlijk, is maar hoe je het vult. Ik heb op veel plekken waaiers gemaakt van ham, wat je in restaurants ook ziet op je bord met servetten. Werkje maar wel leuk.

Zo na opmaak sla en tomaat;

Op alle plekken waar je hem snijdt is die anders. Snijden met een warm mes. Hier zie je hoe een "servet-waaier-ham-rolletje" doorgesneden eruit ziet.

En hij was;

Heerlijk!!!

Vooral veel peper en zout, meer dan je normaal zou doen. Die gelei heeft weinig smaak dus goede ham en kruiden maakt het. Voor het opstijven denk je echt, moet dit lekker worden, maar het mengsel is (na gesteven in de koelkast) er echt lekker bij. Uiteraard wel zo min mogelijk, het gaat om die ham. Lekker die kleine stukjes peper terwijl ik normaal geen rode peper kan velen, omdat het altijd te groot gesneden wordt. Maar dit is echt een lekker voorgerecht zo!

Je kan uiteraard de vulling naar smaak aanpassen. En Miss Kip zei net dat het in de vriezer nog 1 week goed blijft.

Oja nog over de smaak. Het bier wordt niet gekookt dus imo niet geschikt voor kinderen. Bier is makkelijk weg te laten. Vleesfond heeft genoeg smaak. Ik proef het bier niet echt overheersend maar mocht je niet van bier houden, niet twijfelen, maar het vervangen.
quote:mylenevalerie schreef op 07 augustus 2009 @ 21:28:

[...]

Oh als hobbykok voel ik me niet eens goed genoeg om mee te doen aan iets hoor. Ik vind het jammer dat ik mijn passie niet eerder heb ontdekt. Ik zou er nu graag mijn werk van maken, maar heb er geen opleiding voor. Jammer dat het zo gelopen is.Ik heb als afwasser en later hulpkok en diverse restaurants gewerkt.

Van de acht koks waar ik mee gewerkt heb, hadden er maar 2 een koksopleiding!

Daarbij was het opvallend dat de koks zónder opleiding beter waren (over het algemeen) dan die met opleiding, maar dat is logisch, als je het uit hobby doet ipv uit school ga je er toch anders mee om.

Moet er wel bij gezegd worden dat goed koken (natuurlijk) heel belangrijk is als je in de horeca wil werken, maar stressbestendigheid is ook een verselijk belangrijke factor.

Anyway, wilde dus in ieder geval even zeggen dat je dus geen opleiding nodig hebt om in de keuken te eindigen
MV wat een prachtige reportage weer

Het ziet er werkelijk schitterend uit en lijkt me een lekker voorgerecht. Twee van die plakken lijkt erg veel of is het niet zo machtig?
quote:thee schreef op 08 augustus 2009 @ 15:06:

MV wat een prachtige reportage weer

Het ziet er werkelijk schitterend uit en lijkt me een lekker voorgerecht. Twee van die plakken lijkt erg veel of is het niet zo machtig?Ik kwam net terug naar dit topic omdat ik dacht, ik ben vergeten te vertellen hoe die is qua machtigheid. En toevallig vraag je het nèt. Niet machtig dus, juist het omgekeerde. Ik dacht eraan omdat ik net weer 2 plakken op heb en weer naar de koelkast liep omdat ik erge trek heb. Nee het is niet erg vullend. Dus niet als een hoofdgerecht volgens mij geschikt. Echt een voorgerecht of bij een buffet.
Haha, idd toevallig. Maar goed te weten, dacht altijd dat welke terrine ook, erg machtig zou zijn.

Ach beter trek en een plakje meer dan dat het bederft omdat je er weinig van op kunt!
Klopt Thee. Als het goed is gaat RosannA binnenkort ook een lekkere terrine maken. Daar zit slagroom in, dat is al machtiger. Ik heb alles al in huis (niet liegen, alleen nog de groentefond bij AH halen, Deka had het weer niet) om een mediterrane groente terrine te maken. Ik ben niet zo van de groente maar het ziet er zo lekker uit. En gister zag ik foto van Infojunk bij de Nietjes die de groente terrine met kerst had gemaakt en het zag er erg goed uit!
anoniem_10085 wijzigde dit bericht op 08-08-2009 15:39
Reden: RosannA rosannA rosannA, is dat nou zo moeilijk te onthouden?
% gewijzigd
MV

Dat ziet er weer heerlijk uit!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven