Mijn juspannetje...

27-12-2009 13:04 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, jaren terug toen ik op mijzelf ging wonen, heb ik van mijn oma'tje een gietijzeren juspan gehad. Heel lief. Echt een heel mooi ding, ware het dat ik niet zo graag vlees eet. Ding is toen op een gegeven moment ongebruikt in een doos op zolder beland.

Drie verhuizingen later kwam ik mijn juspannetje weer tegen. Koken vind ik inmiddels een stuk leuker dan op mijn 18e, en aangezien mijn vriend wel een vleeseter is is mijn juspannetje dus weer terug in de keuken.

Alleen, ik weet niet wat ik ermee aan moet .

Wat vinden jullie een lekker recept om in een juspannetje te maken?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ja die ja!
quote:Iris27 schreef op 28 december 2009 @ 08:57:

@mylenevalerie.

Die sjarlotjes zien er lekker uit! Kan ik het recept hier op viva vinden?

Gekaramelliseerde sjalotjes

Bijgerecht, 4 personen

750 gr sjalotjes

4 eetlepels rode-wijnazijn

5 dl rode wijn, 2 theelepels zout,

1 eetlepel suiker (wil je ze wat zoeter iets meer)

Bereiden

Sjalotjes pellen. Worteluiteinden kort afsnijden. In een ruime hapjespan sjalotjes in één laag leggen. Azijn, wijn en zout toevoegen en aan de kook brengen.

Op laag vuur sjalotjes afgedekt ca. 1 uur en 15 min. laten sudderen, halverwege omscheppen.

Suiker over sjalotjes strooien en nog ca 15 min laten sudderen, af en toe voorzichtig omscheppen.

Lekker als bijgerecht, ook lekker bij wild en gevogelte. Of bij stoofvlees heel lekker, bij rode kool met appeltjes.

Je kan het ook vooraf maken en op de dag zelf nog die laatste 15 min laten sudderen.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Da's gewoon een braadpan! Of eigenlijk: een faitout. De mijne is afgelopen jaar ter ziele gegaan... en hoewel ik een mooie nieuwe heb - geen faitout maar een gewone creuset braadpan - mis ik em wel. Hij was handig omdat de deksel van gewoon staal is en niet van gietijzer. Zo was de pan wat hanteerbaarder.

Elninjoo, foei, een creuset is nooit lelijk!

In zo'n faitout kan je gewoon allerlei stoofhappen maken.
Bedankt mylenevalerie! Dat ga ik zeker eens uitproberen :-)

Als dit een braadpan is, wat is dan een juspan?

Ik heb nog nooit van een faitout gehoord....
Ik ken wel een juskommetje.

Dit vind ikeen juspannetje.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mja oke ik snap hem... mijne is een braadpannetje. Ook goed!
Iris, volgens mij is het ook deels regio-/streekgebonden. Toen ik verhuisde naar waar ik nu woon hoorde ik mijn vriendin ook over 'juspan'.

Bij velen blijkbaar gebruikelijk om bijv. in het weekend draadjesvlees te maken en de rest van de week vlees en jus van de 'juspan' te mengen omdat je er lekkere jus van hebt.

Hoe dan ook. probeer lekker wat recepten uit van het draadjesvlees of winterkosttopic! Met het ingrediënt 'de gedachte aan je oma' gaat dat vast goedkomen !
Juspan is voor mij ook een bekend fenomeen. Zo noemde we de braadpan vroeger thuis altijd. Toen zat er inderdaad altijd jus in.

Ik ben sinds kort ook de gelukkige bezitter van een Creuset braadpan. Bevalt echter super goed.

Ik maak er trouwens van alles in, laatst nog een lekker chili con carn van Jamie Oliver, heelijke hachee, gehaktballen, allerlei soorten stoofpotjes. Ideal zo'n pan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven