net een enorm ranzige quiche gegeten
vrijdag 14 mei 2010 om 19:58
Eentje van de lidl. Zo'n pak waar je alleen water en melk bij hoeft te mikken. Zelf een pakje hamblokjes erbij doen, en klaar is klara. Leuk om samen met m'n zoon te maken dacht ik. Blegh!! Het was een ui-hamquiche, en de ui was RUIM vertegenwoordigd.
Man nam een hap en ik zag zijn gezicht betrekken. Hij durfde volgens mij amper wat te zeggen tot mijn gezicht ook betrok. Onze zoon heeft vol enthousiasme een deel van de korst gegeten. Die viel namelijk nog wel mee.
En nu ben ik dus op zoek naar een recept voor een lekkere quiche. Kan ik dit weekend opnieuw proberen.
Man nam een hap en ik zag zijn gezicht betrekken. Hij durfde volgens mij amper wat te zeggen tot mijn gezicht ook betrok. Onze zoon heeft vol enthousiasme een deel van de korst gegeten. Die viel namelijk nog wel mee.
En nu ben ik dus op zoek naar een recept voor een lekkere quiche. Kan ik dit weekend opnieuw proberen.
vrijdag 14 mei 2010 om 20:06

vrijdag 14 mei 2010 om 20:07
quote:Kalliope schreef op 14 mei 2010 @ 20:00:
Je koopt een pakje waar alleen water en melk bij moet, en dan ben je verbaasd dat het vies is?
Hahaha, ik verwachtte geen culinair hoogstandje, maar dat het zo vies zou zijn!!
Het hoeven geen pakjes te zijn. Vind versgemaakt juist altijd het lekkerst en maak andere dingen vaak vers. Heb echter nog nooit een quiche gemaakt.
Heeft iemand zelf een lekker recept? Had idd ook al op webchef.nl gekeken.
Je koopt een pakje waar alleen water en melk bij moet, en dan ben je verbaasd dat het vies is?
Hahaha, ik verwachtte geen culinair hoogstandje, maar dat het zo vies zou zijn!!
Het hoeven geen pakjes te zijn. Vind versgemaakt juist altijd het lekkerst en maak andere dingen vaak vers. Heb echter nog nooit een quiche gemaakt.
vrijdag 14 mei 2010 om 20:08
quote:juniper8 schreef op 14 mei 2010 @ 20:06:
Kijk even in de index bij de q van quiche, zie zo al zeker 5 topics hierover
Hartige taarten / quiches
Quiche maken hoe?
recept voor hartige taart met geitenkaas?
hartige taart recepten
Hartige taart recepten gevraagd!
Hartige taart
Hartige taart; kant en klaar???Oke dank je! Niet eens gekeken. Was nog narillend meteen begonnen met typen. Net wel een lekkere salade caprese gegeten. Die smaakte gelukkig wel lekker.
Kijk even in de index bij de q van quiche, zie zo al zeker 5 topics hierover
Hartige taarten / quiches
Quiche maken hoe?
recept voor hartige taart met geitenkaas?
hartige taart recepten
Hartige taart recepten gevraagd!
Hartige taart
Hartige taart; kant en klaar???Oke dank je! Niet eens gekeken. Was nog narillend meteen begonnen met typen. Net wel een lekkere salade caprese gegeten. Die smaakte gelukkig wel lekker.
vrijdag 14 mei 2010 om 20:26
Een goede zelfgemaakte quiche begint bij de bodem. Verkrijgbaar in de diepvries van iedere supermarkt: hartige taartdeeg.
Daarmee bekleed je de vorm, het liefst zo een: *klik voor voorbeeld*
In een quiche kun je alles doen wat je maar wilt: (been)hamreepjes, spek, gehakt, kip, cashewnoten, spinazie, broccoli, paprika, tomaat, champignons, prei, mozzarella, parmezaan, gorgonzola, brie, feta, pijnboompitten, cashews, pistachenootjes etc.
Zorg wel dat de vulling niet te nat is.
Je bakt dit mengsel even aan in de pan met kruiden en voeg dan een ei en wat kookroom toe. Nog wat extra geraspte kaas en dat gaat direct de vorm in.
Afdekken met kaas en de oven in tot het gaar is.
Ik zal even in m'n mapje kijken naar recepten...
In een quiche kun je alles doen wat je maar wilt: (been)hamreepjes, spek, gehakt, kip, cashewnoten, spinazie, broccoli, paprika, tomaat, champignons, prei, mozzarella, parmezaan, gorgonzola, brie, feta, pijnboompitten, cashews, pistachenootjes etc.
Je bakt dit mengsel even aan in de pan met kruiden en voeg dan een ei en wat kookroom toe. Nog wat extra geraspte kaas en dat gaat direct de vorm in.
Ik zal even in m'n mapje kijken naar recepten...
vrijdag 14 mei 2010 om 20:28
quote:AgentL schreef op 14 mei 2010 @ 20:26:
Een goede zelfgemaakte quiche begint bij de bodem. Verkrijgbaar in de diepvries van iedere supermarkt: hartige taartdeeg.
Ik zal even in m'n mapje kijken naar recepten...He, wat leuk deze reactie. Dank je!
Ik zal even in m'n mapje kijken naar recepten...He, wat leuk deze reactie. Dank je!

vrijdag 14 mei 2010 om 20:37
quote:Griekse gehakttaart
Moussakasaus maken:
1 aubergine
250 gr (lams)gehakt
half blik gepelde tomaten
1 teen knoflook
1 ui
kaneelstokje
marjolein of oregano
olijfolie
witte wijn
zout
versgemalen peper
Ui snipperen, knoflook en tomaten fijnsnijden. Olie in pan verhitten en op hoog vuur ui en knoflook fruiten. Gehakt toevoegen en in drie tot vier minuten rullen en bruin laten worden. Wijn, tomaten met vocht, marjolein/oregano en kaneelstokje toevoegen. Vuur laag draaien en het geheel met het deksel op de pan drie kwartier laten pruttelen.
Kaneelstokje verwijderen en in blokjes gesneden aubergine en ontdooide spinazie toevoegen. Mengsel door laten warmen, een ei toevoegen en in ovenschaal (bekleed met hartige taartdeeg) doen.
Bechamel erover uitgieten, kaas erover kruimelen in de oven gaar laten worden.
quote:Spinazietaart (Ispanakli Boregi) voor vier personen:
- 30 gram boter
- 1 ui
- 900 gram verse spinazie fijngesneden (of uit pot, maar dan héél goed uitgelekt)
- 450 gram bladerdeeg
- 275 gram feta, in blokjes
- gesmolten boter
- 1 eidooier
- peper en zout (liefst versgemalen)
- boter smelten, uisnippers glazig bakken, spinazie bakken (lijkt veel, maar slinkt snel), peper en zout toevoegen. Paar minuten roerbakken en dan goed afgieten (ik plet het vocht er altijd een beetje uit)
- Oven voorverwarmen op 190 graden. Een ovenschaal van ongeveer 30 cm invetten en bestrooien met een beetje bloem. De schaal bekleden met de helft van het bladerdeeg (eventueel eerst uitrollen en dan in de ovenschaal). Blokjes kaas erin strooien en vervolgens het ui-spinazie-mengsel toevoegen.
- de rest van het deeg uitrollen tot een grote dunne lap en daarmee de inhoud bedekken. De randen vastplakken met water.
- Taart met de helft van de eidooier bestrijken en in ongveer 40 minuten gaarbakken in de oven (goed opletten dat ie niet te donker wordt, dan alleen even onderwarmte bijvoorbeeld).
quote:
Gehakttaart
bladerdeeg
75 gr. spekreepjes
250 gr. rundergehakt
half doosje cherrytomaatjes
2 eieren
1 klein bekertje slagroom
3 handjes geraspte (kruiden)kaas
1 theelepel italiaanse kruiden
Laat de bladerdeeg ontdooien en bedek een ingevette taartvorm met het bladerdeeg.
Prik met een vork gaatjes in de bodem en verwarm de oven voor op 200 graden.
Bak het ontbijtspek zonder olie of boter zachtjes uit. Voeg het gehakt en peper en zout naar smaak toe en bak het rul.
Was de tomaatjes en halveer ze. Klop de eieren los met de slagroom en meng er de kaas en de kruiden door.
Verdeel het gehaktmengsel over de bodem van de taartvorm. Schenk het roommengsel erover.
Verdeel de tomaatjes met het snijvlak naar boven over de vulling en druk ze enigszins in.
Bak de taart in ca. 40 minuten goudbruin en gaar. Lekker met een groene salade.
Variatie:
* cherrytomaatjes kun je vervangen door in plakken gesneden vleestomaat.
* cherrytomaatjes kun je ook vervangen door champignons, bak deze mee met het gehakt.
Moussakasaus maken:
1 aubergine
250 gr (lams)gehakt
half blik gepelde tomaten
1 teen knoflook
1 ui
kaneelstokje
marjolein of oregano
olijfolie
witte wijn
zout
versgemalen peper
Ui snipperen, knoflook en tomaten fijnsnijden. Olie in pan verhitten en op hoog vuur ui en knoflook fruiten. Gehakt toevoegen en in drie tot vier minuten rullen en bruin laten worden. Wijn, tomaten met vocht, marjolein/oregano en kaneelstokje toevoegen. Vuur laag draaien en het geheel met het deksel op de pan drie kwartier laten pruttelen.
Kaneelstokje verwijderen en in blokjes gesneden aubergine en ontdooide spinazie toevoegen. Mengsel door laten warmen, een ei toevoegen en in ovenschaal (bekleed met hartige taartdeeg) doen.
Bechamel erover uitgieten, kaas erover kruimelen in de oven gaar laten worden.
quote:Spinazietaart (Ispanakli Boregi) voor vier personen:
- 30 gram boter
- 1 ui
- 900 gram verse spinazie fijngesneden (of uit pot, maar dan héél goed uitgelekt)
- 450 gram bladerdeeg
- 275 gram feta, in blokjes
- gesmolten boter
- 1 eidooier
- peper en zout (liefst versgemalen)
- boter smelten, uisnippers glazig bakken, spinazie bakken (lijkt veel, maar slinkt snel), peper en zout toevoegen. Paar minuten roerbakken en dan goed afgieten (ik plet het vocht er altijd een beetje uit)
- Oven voorverwarmen op 190 graden. Een ovenschaal van ongeveer 30 cm invetten en bestrooien met een beetje bloem. De schaal bekleden met de helft van het bladerdeeg (eventueel eerst uitrollen en dan in de ovenschaal). Blokjes kaas erin strooien en vervolgens het ui-spinazie-mengsel toevoegen.
- de rest van het deeg uitrollen tot een grote dunne lap en daarmee de inhoud bedekken. De randen vastplakken met water.
- Taart met de helft van de eidooier bestrijken en in ongveer 40 minuten gaarbakken in de oven (goed opletten dat ie niet te donker wordt, dan alleen even onderwarmte bijvoorbeeld).
quote:
Gehakttaart
bladerdeeg
75 gr. spekreepjes
250 gr. rundergehakt
half doosje cherrytomaatjes
2 eieren
1 klein bekertje slagroom
3 handjes geraspte (kruiden)kaas
1 theelepel italiaanse kruiden
Laat de bladerdeeg ontdooien en bedek een ingevette taartvorm met het bladerdeeg.
Prik met een vork gaatjes in de bodem en verwarm de oven voor op 200 graden.
Bak het ontbijtspek zonder olie of boter zachtjes uit. Voeg het gehakt en peper en zout naar smaak toe en bak het rul.
Was de tomaatjes en halveer ze. Klop de eieren los met de slagroom en meng er de kaas en de kruiden door.
Verdeel het gehaktmengsel over de bodem van de taartvorm. Schenk het roommengsel erover.
Verdeel de tomaatjes met het snijvlak naar boven over de vulling en druk ze enigszins in.
Bak de taart in ca. 40 minuten goudbruin en gaar. Lekker met een groene salade.
Variatie:
* cherrytomaatjes kun je vervangen door in plakken gesneden vleestomaat.
* cherrytomaatjes kun je ook vervangen door champignons, bak deze mee met het gehakt.

vrijdag 14 mei 2010 om 20:41
Ik maak mijn quiche altijd als volgt:
Benodigdheden:
- 7 of 8 plakjes bladerdeeg (roomboter)
- 250 g gerookte magere spekblokjes
- 4 eieren
- 200 ml crème fraiche
- 15 el melk
- peper
- 1 bakje champignons
- 1 ui
Bereiding:
- Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien
- Bak de spekblokjes uit in een pan zonder vet
- Snijd de champignons in plakjes en snipper de ui
- Klop de eieren in een kom met de crème fraîche, de melk en
de peper
- Voeg de spekblokjes hieraan toe
- Bekleed een quichevorm van 24 cm doorsnede met het deeg
- Prik hier met een vork in , giet de vulling in de vorm en bak de
quiche 30 tot 45 minuten in een voorverwarmde oven op
200*C
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Benodigdheden:
- 7 of 8 plakjes bladerdeeg (roomboter)
- 250 g gerookte magere spekblokjes
- 4 eieren
- 200 ml crème fraiche
- 15 el melk
- peper
- 1 bakje champignons
- 1 ui
Bereiding:
- Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien
- Bak de spekblokjes uit in een pan zonder vet
- Snijd de champignons in plakjes en snipper de ui
- Klop de eieren in een kom met de crème fraîche, de melk en
de peper
- Voeg de spekblokjes hieraan toe
- Bekleed een quichevorm van 24 cm doorsnede met het deeg
- Prik hier met een vork in , giet de vulling in de vorm en bak de
quiche 30 tot 45 minuten in een voorverwarmde oven op
200*C
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
vrijdag 14 mei 2010 om 20:42
Het laatste recept wat ik net postte (gehakttaart) was er 1 die ik jaren geleden maakte. Daar heb ik quiche mee leren maken zeg maar Inmiddels doe ik alles in een quiche wat voorhanden is. Ik woon alleen en heb zelfs een kleine springvorm om ook voor 1 persoon quiche te maken
En ik vind trouwens hartige taartdeeg lekkerder dan bladerdeeg
En ik vind trouwens hartige taartdeeg lekkerder dan bladerdeeg
vrijdag 14 mei 2010 om 20:59
quote:krokusje schreef op 14 mei 2010 @ 20:07:
[...]
Ons familierecept.
bodem: 250 gr. zelfr. bakmeel, 125 gr. boter, zout, zoveel water als nodig om een bal te kneden. Wrijf dit, ga niet echt kneden. Maak eventueel wat eerder en laat 't koelen.
Vulling. 1/2 bak kwark, 150-200 gr. geraspste kaas.(jong belegen of belegen), 2 eiren. OF 150 ml. room, 50ml melk en 3 eieren.
Eerste variant is wat lichter. Beiden zout en peper naar smaak.
Hierbij doe je je smaakmakers zoals de klassieke lorraine ingredienten ham en prei maar we maken 'm ook wel met courgette en mais of zelfs in de winter met pompoen.
Kies je d elichte variant voeg dan wat melk toe dat de vulling goed schenkbaar is. Geheel 30-40 minuten op 200 graden. Midden moet droog genoeg zijn dat je prikker min of mee rdroog is of dat 'ie terugveert als je erop drukt.
[...]
Ons familierecept.
bodem: 250 gr. zelfr. bakmeel, 125 gr. boter, zout, zoveel water als nodig om een bal te kneden. Wrijf dit, ga niet echt kneden. Maak eventueel wat eerder en laat 't koelen.
Vulling. 1/2 bak kwark, 150-200 gr. geraspste kaas.(jong belegen of belegen), 2 eiren. OF 150 ml. room, 50ml melk en 3 eieren.
Eerste variant is wat lichter. Beiden zout en peper naar smaak.
Hierbij doe je je smaakmakers zoals de klassieke lorraine ingredienten ham en prei maar we maken 'm ook wel met courgette en mais of zelfs in de winter met pompoen.
Kies je d elichte variant voeg dan wat melk toe dat de vulling goed schenkbaar is. Geheel 30-40 minuten op 200 graden. Midden moet droog genoeg zijn dat je prikker min of mee rdroog is of dat 'ie terugveert als je erop drukt.