Oliebollen foutje *andijvie*

03-12-2009 20:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist voor het eerst oliebollen gebakken. Ik had een recept van internet gehaald, maar het resultaat was niet zo goed;

- het deeg was niet/nauwelijks gerezen

- het deeg was erg plakkerig, waardoor het niet mogelijk was bollen te maken; alles werd slierten

- de ' oliebollen' waren uiteindelijk te massief en taai, niet luchtig zoals ze horen te zijn.

Nou kwam ik er via het Oliebollen bakken topic al achter dat ik misschien iets moet toevoegen aan mijn eigen ingredienten.

Mijn recept was bloem + gist + suiker + zout + water. En alleen 45min - 1 uur onder theedoek laten reizen.

Op het bovengenoemd topic staat dat je er ook melk, eieren en bier in moet doen, dus dat is stap 1.

Heeft er iemand anders nog tips om goed en handig deeg te krijgen? Of is het normaal dat het ZO plakkerig is?
Het is geloof ik 100 jaar geleden dat ik oliebollen heb gebakken.

Ik deed het altjd met bier, om te rijzen en met cakemeel ipv bloem.

En het moest ook altijd een uur rijzen.

Ohja, een appel zat er ook in.

Het deeg was ook plakerig, ik deed het met 2 lepels in de pan en dan kreeg ik best aardige ballen/bollen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Je bent er in ieder geval wel lekker op tijd bij om te zorgen dat je oliebollen op 31 december goed zijn
Peas on earth!
Dan kan je het nog wel een paar keer laten mislukken.
Vriendje is jarig en verslaafd (zijn woorden).
Is toch een best onschuldige verslaving!

Behalve als hij last van zijn cholesterol heeft of 150 kilo weegt!

Kijk eens op www.ah.nl

Volgens mij heb ik daar vorig jaar een recept vanaf gehaald, bij gebrek aan oliebollen mix in het buitenland, kan me herinneren dat het heel makkelijk was.

Je kan kijken in recepten van de allerhanden, maar ook in kookschriften van fanatieke kokers die hun recepten daar opschrijven.
Niet moeilijk doen en gewoon Koopmans mix halen.
Ik krijg de oliebollen wel aardig rond dmv het gebruiken van een ijsschep.
quote:misschicken schreef op 03 december 2009 @ 21:23:

Niet moeilijk doen en gewoon Koopmans mix halen.Da's niet zo moeilijk maar ook niet zo lekker.................
Oh ik dacht al; slim dat je vast voorbakt zodat je met oud en nieuw niet staat te balen. Maar wat lief dat je het voor je vriend doet
Ik vind de oliebollen van Koopmans heerlijk. Maar ik ben ook geen andere oliebollen gewend.
No worries, een gezonde jongen

Bedankt voor de tips!
quote:nikkinuts schreef op 03 december 2009 @ 21:26:

[...]

Da's niet zo moeilijk maar ook niet zo lekker.................Niks mis mee hoor. Wel lekker even je krenten en rozijnen laten wellen in de appelsap...krijg je lekkere sappige bollen van.
In de frituur gooien toch?
en ik maar denken dat je oliebollen met andijvie gebakken had

(tot ik ineens bedacht dat zusterlief van de week vertelde dat 'andijvie' hier gelijk is aan huishoudelijke onderwerpen.. )

heb geen tips, koop ze altijd bij een kraam, heb je de zooi en stank niet in huis.. noem me lui...
quote:misschicken schreef op 03 december 2009 @ 21:45:

[...]

Niks mis mee hoor. Wel lekker even je krenten en rozijnen laten wellen in de appelsap...krijg je lekkere sappige bollen van.Ze zijn altijd nog lekkerder dan van de kraam.
Als je op de website van Koopmans kijkt kun je een heel handig 'hoe bak je oliebollen' filmpje zien. Vorig jaar wel tneminste. ik maakte ze met de Koopmans mix en dat ging prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven