Ontbijtmuffins, recept met dingen die ik al in huis heb

03-02-2023 16:24 14 berichten
Ik wil simpele gezonde ontbijtmuffins maken van de spullen die ik al in huis heb maar als ik google kom ik allemaal recepten tegen met ingrediënten die ik niet in huis heb. Ik dacht misschien bied het Viva forum uitkomst want van de ingrediënten die ik heb moet het volgens mij ook gewoon kunnen.

Ik heb:
Havermout
Tarwemeel
Melk
Eieren
Kaneel
Ongezouten noten mix
Bananen
Blauwe bessen
Peren
Boter
Maple syrup, zoetstof en suiker
Baking Soda

Er hoeft niet alles in natuurlijk maar als ik zoek kom ik dus allemaal amandelmeel tegen, bakpoeder, honing, amandelmelk en andere ingrediënten tegen die ik niet standaard in huis heb.

Ik heb een bakvorm voor 6 muffins.

Wie weet er een lekker recept met alleen deze ingrediënten?
Voor 1 tl baking soda moet je 3 tl bakpoeder gebruiken. Dat kun je dus omwisselen.
Verschillende soorten melk, meel, en zoetstoffen zou ik gewoon 1 op 1 vervangen!
Als je alleen meel en havermout gebruikt zou ik wel iets meer natte ingredienten toevoegen, zoals geprakte banaan of appelmoes, zodat het niet te droog wordt.
Ik zou een basisrecept omgooien, maple syrup als de hoofdzoetstof gebruiken met stukjes peer, kaneel en noten erdoor.... mmmmm
GreenLadyFern schreef:
03-02-2023 16:32
Ik zou een basisrecept omgooien, maple syrup als de hoofdzoetstof gebruiken met stukjes peer, kaneel en noten erdoor.... mmmmm
Zo zou ik dat ook doen. Maar ik ben niet echt iemand die recepten strak opvolgt, tenzij het echt het bakproces verstoort (maar daarom heb ik ook een hekel aan bakken).
Alle reacties Link kopieren Quote
Breakfast Muffin Recipe



Maak een recept voor ontbijtmuffins met zoveel mogelijk van de volgende ingrediënten;

Havermout
Tarwemeel
Melk
Eieren
Kaneel
Ongezouten noten mix
Bananen
Blauwe bessen
Peren
Boter
Maple syrup, zoetstof en suiker
Baking Soda

Ontbijtmuffins met Havermout, Tarwebloem, Bananen, Blauwe Bessen en Peren

Ingrediënten:

1 1/2 kopjes havermout
1 kop tarwemeel
1 theelepel bakpoeder
2 theelepels kaneel
1/4 theelepel baking soda
1/2 theelepel zout
1/2 kop melk
2 eieren
1/4 kop boter, gesmolten
1/4 kop maple syrup
2 bananen, in plakjes
1/2 kop blauwe bessen
1/2 kop gehakte peren
1/2 kop ongezouten noten mix
Instructies:

Verwarm de oven voor op 375°F (190°C).
Mix de havermout, tarwemeel, bakpoeder, kaneel, baking soda en zout in een grote kom.
Voeg in een aparte kom de melk, eieren, gesmolten boter en maple syrup samen. Roer tot het goed is gemengd.
Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge ingrediënten en roer tot alles goed is gemengd.
Voeg de bananen, blauwe bessen, peren en noten toe en roer ze door het beslag.
Schep het beslag in muffinvormpjes en bak gedurende 20-25 minuten of tot een tandenstoker er schoon uitkomt.
Laat de muffins afkoelen en geniet!

Bron: ChatGPT
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze kan je maken.
Het bakpoeder vervang je door baking soda.
Vanillepoeder hoeft niet.
https://www.libelle-lekker.be/bekijk-re ... senmuffins

Of deze.
https://www.lekkerensimpel.com/blauwe-bessen-muffins/
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je iets zuurs in huis? (Karnemelk,sinaasappelsap, yoghurt? Of een sinaasappel of mandarijn). Want dat zuur heb je nodig voor de baking soda. Desnoods kun je een paar druppels citroensap door de melk gooien. Of een paar blauwe bessen door de melk staafmixeren (wordt wel vieze kleur)
Verder zou ik 2 smaken doen: ei-melk-boter-tarwemeel-hele blauwe bessen-havermout-baking soda-bovenop een flinke theelepel maple syrup.

Of: ei-melk-boter-tarwemeel-geprakte banaan-havermout-kaneel-suiker-baking soda (minder tarwemeel dan bij de bosbessenmuffin omdat de geprakte banaan ook wat kpolhydraten bevat).
Alle reacties Link kopieren Quote
Van Nigella Lawson:
200 gram bloem
80 gram suiker
75 gram gesmolten boter
2 dl zuivel met een zuurtje(karnemelk of half melk half yoghurt)
1 ei
+/- 3 gram baking soda
2 theel. Bakpoeder
Vanille
Zout
200 gram bosbessen

(Ik zou dit recept zo aanpassen als ik jouw ingrediënten had: vanille weglaten. 40 gram suiker in beslag, en dan meer dan 40 gram maple syrup bovenop (voor het bakken, na vullen mufginvormen) want is minder zoet dan suiker. 20 gram tarwemeel vervangen voor havermout. Als je de muffins iets minder vult, kun je ook alleen baking soda doen. Ze rijzen dan wel wat minder mooi.)
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 03-02-2023 19:07
Reden: Voor 12 muffins
0.00% gewijzigd
Bedankt allemaal, ik ga de blauwe bessen muffins proberen. Was even vergeten dat je bakpoeder kunt vervangen door bakingsoda. En ik heb ook nog skyr in huis, dat is denk ik wel zuur genoeg.
Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Mijn eerste muffins waren mislukt en bleven helemaal aan het papiertje plakken waardoor het papier ging scheuren en ik dus een halve muffin weg kon gooien.

Vandaag dit recept gevolgd en bakpoeder gehaald: https://www.lekkerensimpel.com/gezonde- ... -walnoten/

Eerst zonder papierenbakjes en heb ze er na ruim 35 minuten uitgehaald ondanks dat ze nog wat zacht waren van binnen. Deel bleef aan de vorm plakken ondanks goed invetten. Toen voor de rest van het beslag toch maar weer papieren bakjes en 35 minuten in de oven en nu plakken ze weer aan het papiertje waardoor die gaat scheuren. :(

Had ook al wat meer havermout gebruikt om het beslag wat dikker te maken.

Is het beslag te nat? Zijn mijn papieren bakjes niet goed? Had de oven al wat hoger gezet omdat die iets afwijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ligt 100% aan het recept.150 ml melk is heel veel - want er zit geen bloem in je recept, niets om vocht op te nemen behalve havermout. Havermout neemt niet zoveel vocht op (ja als je het kookt, maar als je het in een beslag stopt niet. Ik verdenk de schrijver ervan dit gekopieerd te hebben of verkeerd vertaald, in elk geval niet zelf gebakken.

Je hebt iets van meel of bloem nodig anders wordt het niets, en ook een beetje vet.

Ik zou een ander recept proberen want dit recept krijg ik niet de goede richting op - ja 1banaan weglaten, 150 ml melk vervangen door 150 ml yoghurt, 150 gram bloem toevoegen, en 1 a 2eetlepels zonnebloem olie erbij, maar dan is het gewoon een ander recept :D
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 07-02-2023 04:00
3.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Er bestaat trouwens havermeel (meel gemaakt van haver). Als je graag een recept gebruikt zonder gewone bloem, kun je havermeel pakken. Havermout is te grof, dat bindt je beslag niet. Haver bevat van nature geen gluten. Met alleen havermeel krijg je -denk ik, nooit geprobeerd- geen mooie muffins.
Ik zou daarom half om half doen. Als in een recept 150 gram bloem staat, zou ik beginnen te prutsen met 75 gram gewone tarwebloem en 75 gram havermeel. Als dat werkt, kun je de verhouding opschuiven naar meer havermeel en minder gewoe bloem.

Daarnaast kun je havermout door het beslag doen, ik tel havermout niet mee als bloem maar als vulling net als bijv. rozijnen of stukjes appel. 1a 2 eetlepels vantevoren zonder olie en boter roosteren in de pan. Ik rooster op geur, dus tot het anders (lekker) ruikt, wel heel kort want fikt snel aan. Op het laatst door het beslag mengen . Havermout neemt wel iets van vocht op maar niet veel, je kunt evt. een lepel extra vocht in je beslag doen als je merkt dat je beslag te droog wordt.

Ik rooster havermout omdat je een muffin het liefst kort (10-12 min) bakt. Die baktijd doet niet zoveel voor havermout, dus met roosteren wordt het al wat gaar en ik vind die hardere stukjes juist lekker.
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 07-02-2023 04:14
Reden: Verduidelijk
24.63% gewijzigd
Ik twijfelde nog om de melk wat te vervangen voor skyr en wellicht wat tarwebloem toe te voegen maar wilde het recept niet verpesten en de plaatjes zagen er goed uit. Volgende keer dus wel doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
07-02-2023 11:01
Ik twijfelde nog om de melk wat te vervangen voor skyr en wellicht wat tarwebloem toe te voegen maar wilde het recept niet verpesten en de plaatjes zagen er goed uit. Volgende keer dus wel doen.
Ja daar had je niks mee verpest!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven