Overnight oats

08-03-2021 21:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd ben ik mijn brood ontbijt zat. Nu heb ik een paar keer overnight oats gemaakt. Wat ik toch wel lekker vind. Warme havermoutpap vind ik niet zo lekker.
Toch vult het niet goed. Eerst zit ik vol. Maar na een half uur heb ik al weer trek in iets.
De verhouding die ik gebruik zijn:
65 gram havermout
200 ml melk
Een hele appel
Hand vol noten en rozijnen.
Gebruik ook wel eens ander fruit. Maar met appel is mijn favoriet.
Welke verhouding doen jullie altijd?
Ik doe er liever yoghurt in.

Mijn verhoudingen:
200 ml volle yoghurt
3 flinke eetlepels Havermout
1 eetlepel Chia zaadjes
Paar blokjes mango (diepvries)

Soms theelepel kokosrasp of paar druppels Vanille essence voor ander smaakje.

Vind het zelf goed vullen.
Alle reacties Link kopieren
Meestal iets minder havermout en dan met appel en kaneel.
Ik heb ook wel snel weer trek maar dat heb ik na een boterham ook wel.
Kwark vult wel redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Nadeel van yoghurt en kwark vind ik, er moet veel zuiker door. Anders vind ik het te zuur.
Alle reacties Link kopieren
Je zou er nog chiazaadjes bij kunnen doen. Die nemen wel veel vocht op, dus misschien moet je wat extra melk toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend eet 150gr Griekse yoghurt, 40gr havermout en 80ml melk. Daarmee redt hij het tot 12:30 uur.

Ik eet 80gr Griekse yoghurt, 20gr havermout en 20ml melk. Met een appel of banaan.
Dan heb ik rond 10.30 wel weer honger, maar dat is een mooi tijdstip voor nog een stuk fruit.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe 45 gram havermout in 300 ml volle melk, 30 gram walnoten en 30 gram gedroogd fruit zoals vijgen, rozijnen of abrikozen.

En daarna of erop nog ongeveer 150 gram vers fruit, zoals een banaan, een blauwe bessen/druivenmix, of een kiwi en 2 mandarijnen.

Gebruik volle kwark of melk, dan heb je geen extra suiker nodig. Al helemaal niet als je gedroogd fruit toevoegt. En vers fruit erbij/erna eet.
Verhoudingen melk/havermout weet ik niet, dat weeg of meet ik nooit af. Ik doe er liever banaan doorheen dan appel, banaan vind ik meer vullen. Soms nog een schepje pindakaas of een handje rozijnen erbij, en dan kan ik er wel de hele ochtend tegenaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat jullie opnoemen klinkt ook erg lekker.
Gebruik altijd volle producten. Maar vind yoghurt en kwark zonder suiker echt niet lekker. Daarom eet ik het niet vaak.
Zo, je maakt er een flinke caloriebom van! Je zit zo aan de 650 - 700 calorieën, en waarschijnlijk wel meer want ik reken maar weinig nootjes en rozijnen. Is dit ook je bedoeling of wist je dat niet?

Ik heb eigenlijk geen tips, want voor mij vult havermout juist veel beter dan brood ik de ochtend. Misschien toch een ander ontbijtje proberen? Of het aantal calorieën minderen bij het ontbijt, zodat je halverwege de ochtend nog twee boterhammen ofzo kan eten?
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd kook ik volle melk, doe ik de havermout erbij en laat ik het nog een paar minuten koken. Per 250 ml melk 40 gram havermout. Daarna roer ik kaneel erdoor en zet ik het in de koelkast. De volgende ochtend doe ik er een appel, bosbessen of banaan door.

Muesli roer ik zo door de yoghurt.

Ken je de site Mymuesli? Ik had er een adventskalender van met iedere dag een andere smaak. De kant en klare smaken zijn vrij snel bezorgd vanuit Duitsland. Voor de zelf gemixte bussen moet je wel geduld hebben, na ruim een maand wachten heb ik na veel gedoe via paypal de order geannuleerd.
Maar hoeveel at je dan voorheen als ontbijt? Toen je brood at?

Ik eet yoghurt en kwark inderdaad wel naturel inderdaad, dat scheelt misschien.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 21:51
52.94% gewijzigd
Ontbijt je heel vroeg? Moet je een lange tijd overbruggen tot de lunch?
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
08-03-2021 21:44
Zo, je maakt er een flinke caloriebom van! Je zit zo aan de 650 - 700 calorieën, en waarschijnlijk wel meer want ik reken maar weinig nootjes en rozijnen. Is dit ook je bedoeling of wist je dat niet?

Ik heb eigenlijk geen tips, want voor mij vult havermout juist veel beter dan brood ik de ochtend. Misschien toch een ander ontbijtje proberen? Of het aantal calorieën minderen bij het ontbijt, zodat je halverwege de ochtend nog twee boterhammen ofzo kan eten?
Dat het een calorienbom is maakt mij niet uit. Ontbijt moet lekker zijn.

Als je tips hebt voor ander ontbijt, hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet warme havermout maar doe

Havermout, Ongezoete kokosdrink, water, oploskoffie, cacao, kaneel, banaan, pindakaas en druiven :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
08-03-2021 21:48
Maar hoeveel at je dan voorheen als ontbijt? Toen je brood at?

Ik eet yoghurt en kwark inderdaad wel naturel inderdaad, dat scheelt misschien.
Meestal at ik 3 sneedjes brood.
Beleg was altijd anders
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
08-03-2021 21:50
Ontbijt je heel vroeg? Moet je een lange tijd overbruggen tot de lunch?
Ik ontbijt tegenwoordig vroeger. Moet idd ook een langere tijd overbruggen tot de koffiepauze.
Groene-vingers schreef:
08-03-2021 22:07
Meestal at ik 3 sneedjes brood.
Beleg was altijd anders
Oh, dat is voor mij inderdaad al vrij veel voor ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik instant havermout eet heb ik ook snel weer honger. Daar heb ik geen last van als ik degene eet die nog wat langer moet koken.
Banaan en blauwe bessen erdoor en kaneel.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen kan ik lang met een havermoutontbijt door. Maar af en toe heb ik ook na een half uurtje honger. Maar ik ben dan vaak te druk of weet dat ik eigenlijk wel genoeg gegeten heb, en dan negeer ik het. Trekt dan ook altijd vrij snel voorbij. Misschien is dat ook een idee? Even negeren tot je trek weer weg gaat? Dan went je lijf daar misschien ook wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn basis voor havermout (zowel gekookt als overnight) is 3 lepels havermout, 1 lepel chia, en 1 lepel kokosrasp. Ik week of kook in water en doe er op het laatst iets van kokosmelk of notenpasta bij, en fruit. De vetten maken het voor mij lang verzadigend.
Groene-vingers schreef:
08-03-2021 21:36
Wat jullie opnoemen klinkt ook erg lekker.
Gebruik altijd volle producten. Maar vind yoghurt en kwark zonder suiker echt niet lekker. Daarom eet ik het niet vaak.
Tip: probeer eens soja yoghurt, die is niet zuur.
Ik vind dat juist jammer, ik eet vegan en ik hou van dat zure, dus neem ik de alpro limoen. Maar alle andere smaken: echt niet zuur, dus wellicht iets voor jou. (En deze week in de bonus bij de appie)
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
08-03-2021 21:44
Zo, je maakt er een flinke caloriebom van! Je zit zo aan de 650 - 700 calorieën, en waarschijnlijk wel meer want ik reken maar weinig nootjes en rozijnen. Is dit ook je bedoeling of wist je dat niet?

Ik heb eigenlijk geen tips, want voor mij vult havermout juist veel beter dan brood ik de ochtend. Misschien toch een ander ontbijtje proberen? Of het aantal calorieën minderen bij het ontbijt, zodat je halverwege de ochtend nog twee boterhammen ofzo kan eten?
Als je 2000 kcal nodig hebt, zoals de gemiddelde volwassen vrouw, dan is dat toch niet heel vreemd voor 1/3 deel van je dag?
Mermedina schreef:
09-03-2021 01:05
Als je 2000 kcal nodig hebt, zoals de gemiddelde volwassen vrouw, dan is dat toch niet heel vreemd voor 1/3 deel van je dag?
Als je de rest van de dag rekening houdt met het feit dat je zwaar ontbeten hebt, maakt het niks uit natuurlijk. Maar de meeste mensen eten niet alleen drie maaltijden, maar ook tussendoortjes. Als je bij het ontbijt al 700 calorieën aantikt, is de kans best groot dat je veel teveel eet op een dag.
Alle reacties Link kopieren
gebruik eens haverzemelen ipv havermout, die geven een meer verzadigd gevoel dan havermout en houden je suikerspiegel stabieler.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven