Paasgekte??
zaterdag 7 april 2012 om 14:11
Even snel een paar boodschapjes doen voor vandaag was er niet bij. Wij willden even naar een groot winkelcentrum, alwaar de parkeergarage's allemaal vol waren, de mensen liepen met supervolle boodschappenkarren, alsof er een hamsterperiode aankwam, of dat de winkels op zijn minst één week zijn. Wie weet kwam er een grote sneeuwstorm op zetten vanaf morgen tot volgende week zondag?
Wij zijn doorgereden naar een ander klein winkelcentrum, het was wel wat rustiger, ouders liepen te mopperen op elkaar,de kinderen volop aan het jengelen over paaslekkers.
Afin, de boodschappen tot maandag zijn weer gedaan, gelukkig zijn er maandag na 12.00 een paar supers in de buurt open, door de drukte waren wij snel de winkel uitgegaan, en hadden zo iets, wij kijken maandag wel met wat wij maandag gaan eten.
Ben ik nu één van de weinige die de paasdrukte (één hele dag extra vrij) in de winkels niet begrijp?
Slaat het niet een beetje door, plakjes kaas, in vorm van de paashaas, broodjes in vorm van paashaas, hamburgers in die vorm, en zelfs het toetje in de sfeer van paaskonijn of noem maar op.
Zelfs aardappeschijfjes waren in paasvormpjes
Zo gaat de commerciele kerst, over in de commerciele paasgedoe.
En wie weet eigenlijk anno 2012 nog waarom het Pasen is? Behalve dat ei wat er bij hoort? En gaan de ouders nog ouderwets eieren verven met de kinders, verstopt pa of ma nog ouderwets de eieren zodat de kinderen zondagochtend ze vrolijk kunnen zoeken?
Ben ik nu zo gek dat paasdagen zijn doel voorbij gaat aan puur commercie en puur voor de knip van de supers?
Wij zijn doorgereden naar een ander klein winkelcentrum, het was wel wat rustiger, ouders liepen te mopperen op elkaar,de kinderen volop aan het jengelen over paaslekkers.
Afin, de boodschappen tot maandag zijn weer gedaan, gelukkig zijn er maandag na 12.00 een paar supers in de buurt open, door de drukte waren wij snel de winkel uitgegaan, en hadden zo iets, wij kijken maandag wel met wat wij maandag gaan eten.
Ben ik nu één van de weinige die de paasdrukte (één hele dag extra vrij) in de winkels niet begrijp?
Slaat het niet een beetje door, plakjes kaas, in vorm van de paashaas, broodjes in vorm van paashaas, hamburgers in die vorm, en zelfs het toetje in de sfeer van paaskonijn of noem maar op.
Zelfs aardappeschijfjes waren in paasvormpjes
Zo gaat de commerciele kerst, over in de commerciele paasgedoe.
En wie weet eigenlijk anno 2012 nog waarom het Pasen is? Behalve dat ei wat er bij hoort? En gaan de ouders nog ouderwets eieren verven met de kinders, verstopt pa of ma nog ouderwets de eieren zodat de kinderen zondagochtend ze vrolijk kunnen zoeken?
Ben ik nu zo gek dat paasdagen zijn doel voorbij gaat aan puur commercie en puur voor de knip van de supers?
zaterdag 7 april 2012 om 14:53
zaterdag 7 april 2012 om 14:54
zaterdag 7 april 2012 om 14:55
quote:redband schreef op 07 april 2012 @ 14:39:
[...]
Er is vast dit weekend wat de mooie film Jezus Christ Superstar uitzend.Want daarin wordt het doel van Pasen uitgelegd? Je weet wat het verschil is tussen een doel en een achterliggend reden?
Laten we even aannemen dat Pasen geen doel heeft, anders dan het vieren van de wederopstanding van Christus. Laten we verder even aannemen dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking geen religie aanhangt waarin dat een belangrijk gegeven is. Desondanks worden die mensen in de gelegenheid gesteld iets te vieren; ze krijgen er tenslotte een of zelfs twee vrije dagen voor.
Dan zou je toch denken dat die mensen de vrijheid hebben zelf te bedenken hoe ze die feestdag inrichten? Zelfs al zou Pasen een hoger doel dienen dan het vieren van iets dat geen rol speelt in hun dagelijks leven, dan nog hebben die mensen de vrijheid daarvan af te wijken. Maar misschien mis ik inderdaad een hoger doel. Je uitgebreide uitleg helpt in ieder geval niet zo mee bij mijn onbegrip.
[...]
Er is vast dit weekend wat de mooie film Jezus Christ Superstar uitzend.Want daarin wordt het doel van Pasen uitgelegd? Je weet wat het verschil is tussen een doel en een achterliggend reden?
Laten we even aannemen dat Pasen geen doel heeft, anders dan het vieren van de wederopstanding van Christus. Laten we verder even aannemen dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking geen religie aanhangt waarin dat een belangrijk gegeven is. Desondanks worden die mensen in de gelegenheid gesteld iets te vieren; ze krijgen er tenslotte een of zelfs twee vrije dagen voor.
Dan zou je toch denken dat die mensen de vrijheid hebben zelf te bedenken hoe ze die feestdag inrichten? Zelfs al zou Pasen een hoger doel dienen dan het vieren van iets dat geen rol speelt in hun dagelijks leven, dan nog hebben die mensen de vrijheid daarvan af te wijken. Maar misschien mis ik inderdaad een hoger doel. Je uitgebreide uitleg helpt in ieder geval niet zo mee bij mijn onbegrip.
zaterdag 7 april 2012 om 14:55
quote:kerstklok schreef op 07 april 2012 @ 14:52:
En iedereen klaagt over de drukte maar zelf loop je er toch ook?Ja ik weet niet het met met jou zit maar ik eet elke dag. Maar die overdaad, die vind ik wat overdreven. Het gaat per slot van rekening om een an sich sober christelijk gebeuren, en niet om een bachanaal.
En iedereen klaagt over de drukte maar zelf loop je er toch ook?Ja ik weet niet het met met jou zit maar ik eet elke dag. Maar die overdaad, die vind ik wat overdreven. Het gaat per slot van rekening om een an sich sober christelijk gebeuren, en niet om een bachanaal.
zaterdag 7 april 2012 om 14:57
zaterdag 7 april 2012 om 14:58
quote:kerstklok schreef op 07 april 2012 @ 14:51:
"Oh, en qua drukte hartstikke goed te doen, was de derde in de rij bij de kassa."
"Ah fijn, dan kan ik eindelijk ook boodschappen gaan doen. "
Over hysterie gesproken. Als 1 iemand derde is bij de kassa wil dat niet zeggen dat het in alle supermarkten rustig is.Maar als het bij bepaalde supermarkten druk is wil dat ook niet zeggen dat dat in alle supermarkten zo is.
"Oh, en qua drukte hartstikke goed te doen, was de derde in de rij bij de kassa."
"Ah fijn, dan kan ik eindelijk ook boodschappen gaan doen. "
Over hysterie gesproken. Als 1 iemand derde is bij de kassa wil dat niet zeggen dat het in alle supermarkten rustig is.Maar als het bij bepaalde supermarkten druk is wil dat ook niet zeggen dat dat in alle supermarkten zo is.
zaterdag 7 april 2012 om 15:01
zaterdag 7 april 2012 om 15:03
Zaterdag is het altijd druk in de winkels. De (zater)dag voor kerst, oud&nieuw, pasen, pinksteren, hemelvaart e.d is het nog wat drukker. Stoor je je daaraan, dan kun je zorgen dat je je boodschappen op tijd haalt (of laat bezorgen). De supermarkten zijn grotendeels open van 08.00 tot 20.00 als het niet langer is.
zaterdag 7 april 2012 om 15:04
Ik zie eigenlijk een ander soort paasgekte dit jaar. Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt mij juist dat er twee trends gaande zijn: enerzijds moet Pasen van de grote supers een vreetfestijn á la kerst worden, maar anderzijds zie ik in de media steeds meer aandacht voor de eigenlijke betekenis van Pasen, bijvoorbeeld door de uitzending van de Passion, of door de grote Jezus-quiz maandag, of in het AD vandaag, waarin uitgebreid stil werd gestaan bij wat we nou éígenlijk vieren. Ik vind dat een heel goede ontwikkeling: blijkbaar ontstaat bij het groter worden van zo'n feest ook meer behoefte aan besef van de oorspronkelijke betekenis ervan.
zaterdag 7 april 2012 om 15:05
zaterdag 7 april 2012 om 15:11
Net even een paar boodschappen gedaan. Eerst naar de c1000. Wat een verschrikking. Er is 1 dag minder een supermarkt open ( hier zijn ze masndag nl gewoon open alsof het een zondag is) en mensen doen alsof we 6 weken moeten onder duiken. Gelukkig was het bij jumbo wat rustiger. Ook waren veel schappen gewoon leeg bij de c1000 ( daarom ook nog ff naar jumbo).
zaterdag 7 april 2012 om 15:14
Gisteren was het ook al zo druk. Ik doe wekelijks op vrijdag mijn boodschappen voor een hele week, maar het was nu inderdaad een gekkenhuis. Ik las ook ergens dat er met Pasen al meer geld aan vreterij wordt uitgegeven dan met Kerst, dat zegt toch eigenlijk wel genoeg. Belachelijk, ik heb (op een pakje matzes na) niets extra's gekocht omdat het pasen is. We eten dan ook niet extra veel of extra luxe, ik zou niet weten waarom.
zaterdag 7 april 2012 om 15:18
quote:[message=11638801,noline]kerstklok schreef op 07 Stoor je je daaraan, dan kun je zorgen dat je je boodschappen op tijd haalt (of laat bezorgen). De supermarkten zijn grotendeels open van 08.00 tot 20.00 als het niet langer is.
Ja Tuurlijk ... leuk dat jij ( of wie dan ook ) kan zien en/of bepalen wanneer ik of een ander wel of geen tijd heb om boodschappen in huis te halen ..
Niet iedereen wil eten online bestellen ( ik dus ook niet ) ik wil zélf bepalen wat ik koop waar en wanneer én nog belangrijker,wat ik ervoor betaal,En zeker tegenwoordig wil ik zelf éérst zien dat vers voedsel er goed uitziet en niet vandaag al op moet als je het bij appie besteld.
Ik heb er al vaker vlees en andere produkten in de schappen zien liggen wat er niet uit zag,als het al zo in de winkels ligt zal het in het distributiecentrum vanwaar de appie bestelservice werkt niet veel beter zijn,en het zal hun waarschijnlijk weinig interreseren wat de kwaliteit is die ze leveren.
Ja Tuurlijk ... leuk dat jij ( of wie dan ook ) kan zien en/of bepalen wanneer ik of een ander wel of geen tijd heb om boodschappen in huis te halen ..
Niet iedereen wil eten online bestellen ( ik dus ook niet ) ik wil zélf bepalen wat ik koop waar en wanneer én nog belangrijker,wat ik ervoor betaal,En zeker tegenwoordig wil ik zelf éérst zien dat vers voedsel er goed uitziet en niet vandaag al op moet als je het bij appie besteld.
Ik heb er al vaker vlees en andere produkten in de schappen zien liggen wat er niet uit zag,als het al zo in de winkels ligt zal het in het distributiecentrum vanwaar de appie bestelservice werkt niet veel beter zijn,en het zal hun waarschijnlijk weinig interreseren wat de kwaliteit is die ze leveren.