Pannen op tafel tijdens warme maaltijd, of niet?

12-02-2020 20:19 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar uit nieuwsgierigheid. Gaan bij jullie de pannen op tafel tijdens de warme maaltijd, of schep je in de keuken alles op de borden die je daarna op tafel zet?
Ikzelf schep de borden op, de pannen blijven in de keuken. Ik heb het altijd al lelijk en ongezellig gevonden die pannen voor mijn neus als ik zit te eten.

Zet jij de pannen op tafel?

Totaal aantal stemmen: 507

Ik zet de pannen op tafel (39%)
Ik schep de borden op in de keuken (38%)
Ik doe alles uit de pannen in bakjes en dan op tafel (5%)
Ik eet meestal kant en klare maaltijden (2%)
Ik eet voornamelijk van Thuisbezorgd (1%)
Ik eet meestal buitenshuis Geen stemmen
Het wisselt per dag (13%)
Iets anders, (3%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Spininhoek schreef:
12-02-2020 20:27
Pannen op tafel.
Waar heb ik anders onderzetters voor :)

Dit en het scheelt weer afwas en je kunt evt. nog extra opscheppen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-02-2020 11:44
Maar eten in schalen is toch in no-time koud?
Afbeelding
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
En als je ouder wordt, gaat het weer anders. Liefdevolle tips voor eten met meer smaak in het verpleeghuis:

https://www.amstelring.nl/10-tips-voor- ... en-plezier

Bijvoorbeeld tip 3. Gebruik contrastkleuren
Naast proeven en ruiken, draagt het uiterlijk van een maaltijd ook bij aan de smaakbeleving. Bij het ouder worden gaat meestal het gezichtsvermogen achteruit. Een wit bord met aardappelpuree, bloemkool en een gehaktbal? Dat kan betekenen dat alleen de gehaktbal wordt opgegeten. Verschillende kleuren op het bord doet eten. Speel dus met contrastkleuren.

En tip 6. Aansluiten op de leefwereld van vroeger
Vroeger kende men groenten als courgette, aubergine, peultjes, groene asperges, venkel, broccoli en paprika niet in Nederland, deze werden pas in de jaren 70 geïntroduceerd. Ouderen zullen deze groenten minder snel herkennen en misschien ook minder waarderen. De groenten van vroeger sluiten beter aan. Dat geldt ook voor andere dingen: een tafellaken was vroeger gebruikelijk, placemats waren dat niet.
@Geengroenblaadje: ach mijn man hoeft zijn bord niet leeg te eten. Hij is ook heel gevoelig voor structuur en best gevoelig voor smaak dus als hij iets echt niet lust bv is dat ook gewoon zo.

En wat je zegt over contrastkleuren is idd heel erg waar! Bij een curry met rijst bijvoorbeeld doe ik er al snel een toefje verse kruiden op bv, ziet er gewoon appetijtelijker uit
Ik houd er trouwens niet van als een ander voor mij opschept. Zelfs in een restaurant vind ik het veel fijner als bijgerechten zoals groente, aardappelen, salade, rijst e.d. in schaaltjes op tafel staan. En ik ben gek op mosselen, die dan wel weer gewoon uit de pan mogen 😄.
Alle reacties Link kopieren
Als man en ik samen zijn schept hij de borden op in de keuken. Hij vraagt hoeveel trek ik heb, en weet dat dan ook goed in te schatten (en als er een paar happen over zijn, schuift hij die ook nog wel naar binnen :biggrin: )
Als zijn kinderen er zijn, staan de pannen op tafel. Hij was gewend dat voor hun op te scheppen, maar vervolgens wilde puberella niet alles opeten, en werd hij daar cranky van. Hij zag ook niet echt in dat hij haar bord net zo vol schepte als dat van hem. We hebben toen in overlegd bepaald dat de kinderen (pubers) zelf mogen opscheppen hoeveel ze willen eten. Werd een stuk gezelliger aan tafel :) En bovendien was er voor puber twee nu meer eten op te scheppen, die werd daar ook blij van :biggrin: (en wordt er minder eten weggegooid)
Hier pannen op tafel, zodat ieder naar eigen behoefte kan opscheppen. Als een pan leeg is, zet ik hem terug in de keuken. Dekschalen zijn voor feestdagen, maar dat is meer luiheid van mijn kant.
Alle reacties Link kopieren
.
cookielover wijzigde dit bericht op 08-08-2020 17:06
98.98% gewijzigd
Kheb niet alles gelezen, wel gestemd op : pannen op tafel.

Mijn schoonmoeder is van de (zeer) oude stempel. Er komen geen pannen op tafel, maar schalen. Voor het geval er wel een pan op tafel komt moeten de gordijnen wel dicht, stél je voor dat de buren het zien...
Pffffffffffffffffffff. :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan de pannen op tafel.

Reden? Pannen én schalen (en de rest) passen niet in de vaatwasser.
Schalen vind ik wel gezelliger, dus bij bijzondere gelegenheden komen die wel op tafel. En dan draait de vaatwasser 2x.

In de keuken opscheppen vind ik geen optie voor ons. Dat is teveel heen en weer lopen en daarvan wordt het eten niet gezelliger.
Ik woon alleen en eet op de bank dus ik schep op in de keuken. Vind ik voor mezelf handig, kan me voorstellen dat het met meer mensen aan tafel anders is met heen en weer lopen enzo.

En opruim-technisch gezien ook praktisch, hoef die troep echt niet in mijn gezellige zithoek te hebben.

Bij mijn ouders vroeger gewoon de pannen op tafel en nu nog, iedereen schept zelf op.

Vind een mooi gedekte tafel met mooi opgemaakte borden en waterkan en kaarsen heel sfeervol en leuk klinken, maar heb zelf geen zin om de moeite daarvoor te doen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, voor het eerst eens op een poll gestemd...maar hier gaan de pannen dus op tafel.
die ik wilde bestaat al...
Ik wist als klein kind niet beter dan dat je netjes aan een keurig gedekte tafel at waarop het eten in dekschalen geserveerd stond. Eten deed je met mes en vork en met je mond dicht en zonder smak geluiden..

Toen ik op de lagere school een vriendinnetje kreeg en daar een keer mocht blijven eten wist ik echt niet wat ik meemaakte.
Daar stonden inderdaad de pannen op tafel! Dat had ik echt nog nóóit gezien want mijn hele familie heeft altijd dekschalen op tafel staan. Dat uit die pannen scheppen vond ik nog te behappen, maar toen bleek dat ik voor-, hoofd- én nagerecht uit één bord moest eten en dat iedereen daar met de vork/lepel in zijn rechterhand luid smakkend zijn voer naar binnen schoof, was het voor mij over. Ik ben er nooit meer blijven eten.

Toen ik mijn moeder alles in geuren en kleuren vertelde mompelde die alleen maar iets van ‘boers en onbeschaafd, wij eten niet uit de trog’.
Dat was natuurlijk zwaar overdreven van haar maar ik dek nog steeds iedere avond de tafel mét dekschalen. Zelfs mijn twee dochters, die net het huis uit zijn en samenwonen, doen dat. Ieder zijn meug.....
Alle reacties Link kopieren
mukske schreef:
14-02-2020 13:36
Ik wist als klein kind niet beter dan dat je netjes aan een keurig gedekte tafel at waarop het eten in dekschalen geserveerd stond. Eten deed je met mes en vork en met je mond dicht en zonder smak geluiden..

Toen ik op de lagere school een vriendinnetje kreeg en daar een keer mocht blijven eten wist ik echt niet wat ik meemaakte.
Daar stonden inderdaad de pannen op tafel! Dat had ik echt nog nóóit gezien want mijn hele familie heeft altijd dekschalen op tafel staan. Dat uit die pannen scheppen vond ik nog te behappen, maar toen bleek dat ik voor-, hoofd- én nagerecht uit één bord moest eten en dat iedereen daar met de vork/lepel in zijn rechterhand luid smakkend zijn voer naar binnen schoof, was het voor mij over. Ik ben er nooit meer blijven eten.

Toen ik mijn moeder alles in geuren en kleuren vertelde mompelde die alleen maar iets van ‘boers en onbeschaafd, wij eten niet uit de trog’.
Dat was natuurlijk zwaar overdreven van haar maar ik dek nog steeds iedere avond de tafel mét dekschalen. Zelfs mijn twee dochters, die net het huis uit zijn en samenwonen, doen dat. Ieder zijn meug.....
Wij aten nooit voor-hoofd-na (ja, met kerst) maar ik ken inderdaad mensen die hun toetje uit hun "hoofd" bord eten :pukey: Beetje schrapen met je vork/mes/lepel en dan húp, de yoghurt en/of vla in datzelfde bord..... Echt, brrrrr....... Ja, ik weet dat het in je maag net zo goed mengt, maar in je mond, brrrr......
Wij aten zelf de yoghurt gewoon uit een nieuw schaaltje.....

Vanuit huis kregen we het eten al op de borden (vanuit de keuken dus).
Het ligt er maar aan wie er eten. Een tafel vol en niet weten hoeveel iedereen eet = pannen. Gewoon met twee schep ik in de keuken op. Waarom dat gesjouw met pannen voor dat éne portie. Een enkele keer wordt er nog een beetje extra gepakt maar meestal is wat opgeschept is wel genoeg. 4 pannen op tafel voor twee borden één keer opscheppen vind ik gedoe en onnodig geloop :D
mukske schreef:
14-02-2020 13:36
Ik wist als klein kind niet beter dan dat je netjes aan een keurig gedekte tafel at waarop het eten in dekschalen geserveerd stond. Eten deed je met mes en vork en met je mond dicht en zonder smak geluiden..

Toen ik op de lagere school een vriendinnetje kreeg en daar een keer mocht blijven eten wist ik echt niet wat ik meemaakte.
Daar stonden inderdaad de pannen op tafel! Dat had ik echt nog nóóit gezien want mijn hele familie heeft altijd dekschalen op tafel staan. Dat uit die pannen scheppen vond ik nog te behappen, maar toen bleek dat ik voor-, hoofd- én nagerecht uit één bord moest eten en dat iedereen daar met de vork/lepel in zijn rechterhand luid smakkend zijn voer naar binnen schoof, was het voor mij over. Ik ben er nooit meer blijven eten.

Toen ik mijn moeder alles in geuren en kleuren vertelde mompelde die alleen maar iets van ‘boers en onbeschaafd, wij eten niet uit de trog’.
Dat was natuurlijk zwaar overdreven van haar maar ik dek nog steeds iedere avond de tafel mét dekschalen. Zelfs mijn twee dochters, die net het huis uit zijn en samenwonen, doen dat. Ieder zijn meug.....
Niet veroordelend bedoelt maar puur nieuwsgierigheid. Heb je twee vaatwassers of zo veel tijd?
Want én de pannen en dan ook nog schalen extra is gewoon veel meer afwas.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja dat heb ik ook een keer meegemaakt: alles uit hetzelfde diepe bord eten. Soep. Aardappel, groente, vlees. De jus was het vet waarin het vlees was gebakken, geen kruiden ofzo. Vla.

Ik mocht mijn bord wel uitlikken vóór het toetje hoor, “doe alsof je thuis bent”. Compleet met plastic tafelzeil.

Ze vonden het ook heel raar dat ik water dronk, dat was voor dieren, niet voor mensen.
Vroeger thuis altijd de pannen op tafel. Nu niet, ik schep op in de keuken. Ik vind elke dag tafeldekken zo'n gedoe en gesleep. Als er familie komt eten dan gaan wel de pannen op tafel, maar dan eten we ook echt aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
12-02-2020 20:28
De meeste mensen kunnen praten: wil je één of twee scheppen rijst? Dat soort dingen.
Probeer het eens.
:applause:
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
12-02-2020 20:38
Ik vind het onprettig als ik ergens te gast ben
en er wordt voor me opgeschept.
juist handig, ik heb altijd geleerd dat als je zelf opschept dan moet je je bord ook leeg eten, als een ander opschept mag je wat laten staan.
mukske schreef:
14-02-2020 13:36
Ik wist als klein kind niet beter dan dat je netjes aan een keurig gedekte tafel at waarop het eten in dekschalen geserveerd stond. Eten deed je met mes en vork en met je mond dicht en zonder smak geluiden..

Toen ik op de lagere school een vriendinnetje kreeg en daar een keer mocht blijven eten wist ik echt niet wat ik meemaakte.
Daar stonden inderdaad de pannen op tafel! Dat had ik echt nog nóóit gezien want mijn hele familie heeft altijd dekschalen op tafel staan. Dat uit die pannen scheppen vond ik nog te behappen, maar toen bleek dat ik voor-, hoofd- én nagerecht uit één bord moest eten en dat iedereen daar met de vork/lepel in zijn rechterhand luid smakkend zijn voer naar binnen schoof, was het voor mij over. Ik ben er nooit meer blijven eten.

Toen ik mijn moeder alles in geuren en kleuren vertelde mompelde die alleen maar iets van ‘boers en onbeschaafd, wij eten niet uit de trog’.
Dat was natuurlijk zwaar overdreven van haar maar ik dek nog steeds iedere avond de tafel mét dekschalen. Zelfs mijn twee dochters, die net het huis uit zijn en samenwonen, doen dat. Ieder zijn meug.....
Ik vind het vooral onzinnig, alles overscheppen in dekschalen. Kijk, met kerst of iets, nou ok.. Maar elke dag? Nee. De enige keren dat ik eet uit iets dat lijkt op schalen is wanneer er chinees gehaald word :mrgreen: Toch zijn wij echt niet boers of onbeschaafd en eten we ook niet alsof het in een trog zit. Best bevooroordelend eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger thuis ging altijd alles in schalen op tafel, m'n moeder vond pannen op tafel vreselijk.

Nu eet ik sowieso zelden aan tafel, bijna altijd op de bank, dus we scheppen op in de keuken.

Als we eters hebben ligt het er een beetje aan wat we eten en wie het is of ter gelegenheid waarvan het is waar we precies gaan zitten en hoe ik de tafel dek (of niet).

Bij m'n moeder thuis ging het toetje ook altijd op hetzelfde bord, bij m'n vader thuis niet. Dat ging dus ook mis de eerste keer dat hij daar at, z'n bord niet helemaal leeg gegeten en hups, zo de vla er overheen.
Oplader schreef:
14-02-2020 14:49
Vroeger thuis ging altijd alles in schalen op tafel, m'n moeder vond pannen op tafel vreselijk.

Nu eet ik sowieso zelden aan tafel, bijna altijd op de bank, dus we scheppen op in de keuken.

Als we eters hebben ligt het er een beetje aan wat we eten en wie het is of ter gelegenheid waarvan het is waar we precies gaan zitten en hoe ik de tafel dek (of niet).

Bij m'n moeder thuis ging het toetje ook altijd op hetzelfde bord, bij m'n vader thuis niet. Dat ging dus ook mis de eerste keer dat hij daar at, z'n bord niet helemaal leeg gegeten en hups, zo de vla er overheen.
:sick: :@@:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook opgevoed met alles uit een bord eten, maar ik vond dat niets. Ik mocht dus gewoon een schoon bord pakken voor het nagerecht. Ik herken me wel in het verhaal van Mukske, wij zijn dat gezin met pannen op tafel en niet eten met mes en vork. En ook snel eten. Jammer dat je moeder daar zo denigrerend over deed.

Ik vind dus dekschalen onzin voor een gewone maaltijd. Ik houd ook niet van afwassen en pannen en dekschalen in de vaatwasser past gewoon niet. Ik houd ook niet van afwas op het aanrecht, dus laten staan staan tot vaatwasser is uitgedraaid is geen optie. Dan zou ik dus 2 vaatwassers nodig hebben.
GinnyJones schreef:
14-02-2020 14:44
Ik vind het vooral onzinnig, alles overscheppen in dekschalen. Kijk, met kerst of iets, nou ok.. Maar elke dag? Nee. De enige keren dat ik eet uit iets dat lijkt op schalen is wanneer er chinees gehaald word :mrgreen: Toch zijn wij echt niet boers of onbeschaafd en eten we ook niet alsof het in een trog zit. Best bevooroordelend eigenlijk.
Jij bent veroordelend: je vind het namelijk onzinnig. Ik hang er verder geen waardeoordeel aan als mensen het niet doen.

Wat betreft de afwas en de moeite, ik vind het een kleine moeite.

Aardappelen in schaal met deksel, gehaktballen in kom, salade in kom waarin ie is gemaakt.
Gevulde pasta in schaal met deksel, stuk parmakaas met rasp op een bordje erbij, olie op tafel
Rijst in kom, rendang in schaal met deksel, boontjes in kommetje
Pizzastukken (zelfgemaakt) op grote houten plank
Lasagne, de ovenschaal op tafel
Chinese pannenkoekjes met eendeborst: pannenkoekjes op bord, eendeborstreepjes op schaaltje/bord, komkommer- en koolreepjes op schaaltje

Meer afwas geldt dus niet voor alle gerechten. De kaarsjes doe ik sowieso aan. We hebben een woonkeuken dus gesjouw met schalen oid hebben we niet. Kinderen dekken de tafel, incl servetten, glazen en kan water.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven