Pannenkoeken bakken
woensdag 22 februari 2012 om 09:16
Nu woon ik in een land waar ik niet zomaar de Koopmans-producten uit de schap kan pakken. Ik heb op internet gezocht naar recepten voor pannenkoeken en daar staat alleen maar bloem, melk en boter. Is dat echt alles? Het doet me twijfelen, omdat als dat de enige ingredienten zijn, ik niet begrijp waarom mensen massaal naar de "pannenkoeken-mix" grijpen
En zijn er nog lekker variaties?
woensdag 22 februari 2012 om 13:59
woensdag 22 februari 2012 om 14:07
Ik maak overigens ook weleens havermoutpannenkoeken. Gewoon beslag maken maar dan iets dunner en dan een flinke hand havermout er doorheen roeren. Even laten staan tot de havermout geweld is, dan kun je ze beter bakken.
Wat doen jullie het liefst op of in je pannenkoek? Ik heb voor de kinderen altijd op tafel poedersuiker, stroop, jam, vruchtenhagel, chocoladesaus, boter en (meegebakken in de pannenkoek) schijfjes Goudrenetten/rozijnen. Zelf vind ik ze lekker met spek en stroop.
Wat doen jullie het liefst op of in je pannenkoek? Ik heb voor de kinderen altijd op tafel poedersuiker, stroop, jam, vruchtenhagel, chocoladesaus, boter en (meegebakken in de pannenkoek) schijfjes Goudrenetten/rozijnen. Zelf vind ik ze lekker met spek en stroop.
woensdag 22 februari 2012 om 14:29
woensdag 22 februari 2012 om 14:31
Oja, wat ik op/in mijn pannekoek doe: erop bijna altijd stroop, alleen op koude vind ik ze het lekkerst met chocopasta.
In het beslag gaan afwisselend melk, water, karnemelk en yoghurt (dankzij dit topic) in verschillende verhoudingen. Qua meel wissel ik ook: vandaag een mix van speltvolkorenmeel en bloem. Dat hele zoete houd ik niet zo van, dus gebruik meestal een zuur zuivelproduct en voor de volle smaak het speltvolkorenmeel.
In het beslag gaan afwisselend melk, water, karnemelk en yoghurt (dankzij dit topic) in verschillende verhoudingen. Qua meel wissel ik ook: vandaag een mix van speltvolkorenmeel en bloem. Dat hele zoete houd ik niet zo van, dus gebruik meestal een zuur zuivelproduct en voor de volle smaak het speltvolkorenmeel.
woensdag 22 februari 2012 om 19:04
Nee, zo gezellig bewegen de pannekoeken niet mee. Ik denk dat dat het is, mijn pan is qualitatief misschien niet goed genoeg. En dan zit 1 stukje vast, ga je er met de spatel onderdoor, en dan zit er bij mij al een gat in.. Maar ik ga het vrijdag proberen, en mijn vriend heeft betere pannen dan ik destijds had, dus het komt goed (hopelijk
)
donderdag 23 februari 2012 om 08:26
Ik vet de (anti-aanbak)pan altijd even in met een kwastje. Anders gaan ze soms toch plakken!
Ik schreef het al: met pannenkoeken kan verbazend veel misgaan! Ik heb wat keren vloekend boven het fornuis gestaan Nu heb ik het goed onder de knie maar gaat het nog wel eens fout.
Verhoudingen van het beslag, hitte van de pan, wel of geen boter, het soort pan kan allemaal uitmaken. Ik kon ooit in een vakantiebungalow met geen mogelijkheid fatoenlijke pannenkoeken produceren omdat ze blijkbaar pannen met een anti-pannenkoeklaag hadden.
Ik heb nu erge zin in pannenkoeken! Ik denk dat ik dit weekend eens een pannenkoekenfestijn met allerlei spannende pannenkoeken ga organiseren!
Ik schreef het al: met pannenkoeken kan verbazend veel misgaan! Ik heb wat keren vloekend boven het fornuis gestaan Nu heb ik het goed onder de knie maar gaat het nog wel eens fout.
Verhoudingen van het beslag, hitte van de pan, wel of geen boter, het soort pan kan allemaal uitmaken. Ik kon ooit in een vakantiebungalow met geen mogelijkheid fatoenlijke pannenkoeken produceren omdat ze blijkbaar pannen met een anti-pannenkoeklaag hadden.
Ik heb nu erge zin in pannenkoeken! Ik denk dat ik dit weekend eens een pannenkoekenfestijn met allerlei spannende pannenkoeken ga organiseren!
Ga in therapie!
donderdag 23 februari 2012 om 16:03
Ik koop dus wel altijd mix, en wel vanwege de boekweit.
Dat maakt pannenkoeken van de koopmansmix (vind ik) echt lekkerder dan met alleen bloem. Nou is boekweitmeel ook wel los te koop, dus als je in een land zonder koopmans woont, zou ik de verhouding 40:60 boekweit:bloem aanhouden.
Verder lekker: bier of havermout in de pannenkoeken
Dat maakt pannenkoeken van de koopmansmix (vind ik) echt lekkerder dan met alleen bloem. Nou is boekweitmeel ook wel los te koop, dus als je in een land zonder koopmans woont, zou ik de verhouding 40:60 boekweit:bloem aanhouden.
Verder lekker: bier of havermout in de pannenkoeken
donderdag 23 februari 2012 om 16:09
oh, en dat omdraaien: extra eitje wil ook wel helpen om de boel bij elkaar te houden.
verder: vuur niet te hoog als je veel beslag hebt, pas draaien als ie (bijna) helemaal droog is van boven, eerst voorzichtig losmaken langs de rand, even beetje schudden met de pan tot de pannekoek helemaal loskomt, of voorzichtig los frummelen met de spatel en dan draaien.
verder: vuur niet te hoog als je veel beslag hebt, pas draaien als ie (bijna) helemaal droog is van boven, eerst voorzichtig losmaken langs de rand, even beetje schudden met de pan tot de pannekoek helemaal loskomt, of voorzichtig los frummelen met de spatel en dan draaien.
maandag 27 februari 2012 om 16:21
Als ik een special pannenkoekenmix gebruik, dan is het alleen die van Kabouter. Aan de Koopmansmixen zit een rare kartonsmaak. Maar eigenlijk maak ik mijn ideale mix gewoon zelf:
200 g meel
100 g volkorenmeel
50 g boekweitmeel
ong. 800 ml melk
2 of 3 eieren
klein beetje zout.
Het bakken is ook een kunst op zich. Bij mij mislukken de eerste pannenkoeken vrijwel nooit.
Ik laat de pan lang opwarmen, maar niet op de heetste stand (stand 4 van 6). Als de zijkant van de pan ook heet is, draai ik naar 5 en begin dan met bakken.
Mijn pan is niet anti-aanbak. Ik heb een rvspan waarmee je zo'n mooi patroontje in de pannenkoek krijgt.
Pannenkoeken lukken het best met Blue Band Vloeibaar of anders in een mix van olie en boter.
Mijn pannenkoeken zijn eigenlijk flensjes, want ze zijn dun. En heel erg lekker!
200 g meel
100 g volkorenmeel
50 g boekweitmeel
ong. 800 ml melk
2 of 3 eieren
klein beetje zout.
Het bakken is ook een kunst op zich. Bij mij mislukken de eerste pannenkoeken vrijwel nooit.
Ik laat de pan lang opwarmen, maar niet op de heetste stand (stand 4 van 6). Als de zijkant van de pan ook heet is, draai ik naar 5 en begin dan met bakken.
Mijn pan is niet anti-aanbak. Ik heb een rvspan waarmee je zo'n mooi patroontje in de pannenkoek krijgt.
Pannenkoeken lukken het best met Blue Band Vloeibaar of anders in een mix van olie en boter.
Mijn pannenkoeken zijn eigenlijk flensjes, want ze zijn dun. En heel erg lekker!
dinsdag 28 februari 2012 om 16:23
Pff, ik moest uitstellen, want we gingen uiteindelijk ergens heen vrijdag en het hele weekend zijn we ook de hort op geweest. Vriendlief probeert er volgens mij onderuit te komen. Pannenkoeken zien er in dit land heel anders uit en is nog niet overtuigd dat Nederlandse pannenkoeken ook lekker kunnen zijn.
dinsdag 28 februari 2012 om 20:49
Oooww, da's jammer! Maar heeft je vriend nog nooit Nederlandse pannenkoeken gehad? (ben wel erg benieuwd waar je nu woont trouwens)
Ik heb in ieder land waar ik geweest ben en logeerde bij vrienden/bekenden/vrienden van vrienden/couch surfers/wat dan ook en even de gelegenheid had, wel eens pannenkoeken gebakken en ze vielen altijd geweldig in de smaak. Je moet je vriend echt even over de streep trekken hoor!!
Ik heb in ieder land waar ik geweest ben en logeerde bij vrienden/bekenden/vrienden van vrienden/couch surfers/wat dan ook en even de gelegenheid had, wel eens pannenkoeken gebakken en ze vielen altijd geweldig in de smaak. Je moet je vriend echt even over de streep trekken hoor!!
dinsdag 28 februari 2012 om 21:50
Ik doe altijd een scheutje zonnebloemolie door het beslag, heb nooit last van plakken in de pan.
Beslag maak ik met vanillesuiker, speltmeel en sojamelk, is nog nooit iemand opgevallen. Terwijl 10 op de 10 walgt van sojamelk, haha!
Ik ben gek op pannekoek met kaas en curry. Pannekoek pindakaas (soms met sambal er bovenop). Pannekoek spek, kaas en stroop is heaven
Beslag maak ik met vanillesuiker, speltmeel en sojamelk, is nog nooit iemand opgevallen. Terwijl 10 op de 10 walgt van sojamelk, haha!
Ik ben gek op pannekoek met kaas en curry. Pannekoek pindakaas (soms met sambal er bovenop). Pannekoek spek, kaas en stroop is heaven