Pepesan maken
woensdag 12 december 2012 om 20:45
Ik ben bezig met het samenstellen van een indonesische rijsttafel en nu wil ik graag pepesan maken. Ik lees op internet dat het met gerookte makreel kan of Gestoomde makreel. Wie heeft het al eens gemaakt en welke is lekkerder? Persoonljk lijkt mij gerookte makreel, maar twijfel. En is dit zo bij de visboer te koop of moet ik het dan zelf schoonmaken?
woensdag 12 december 2012 om 20:56
Ik maak het met gerookte makreelfilets van de visboer maar onlangs zag ik ze ook bij de super liggen, voorheen hadden ze daar alleen hele gerookte makrelen.
Volgens dit recept (2 personen):
2 gerookte makreelfilets
2 gesnipperde uien
2 grote tomaten in stukjes
4 eetl. ketjap manis
2 eetl. olie
1 eetl. citroensap
1 theel. laos
1 eetl. sambal oelek
1 eetl. bruine suiker
2 geperste teentjes knoflook
Bak de uien en de tomaten in een koekenpan, voeg daarna alle ingredienten behalve de makrelen toe.
Leg de makreelfilets op twee flinke stukken aluminiumfolie en verdeel het uienmengsel eroverheen. Maak twee pakketjes en prik een gaatje in de pakketjes.
Half uurtje in de oven op 200 graden, langer kan ook.
Volgens dit recept (2 personen):
2 gerookte makreelfilets
2 gesnipperde uien
2 grote tomaten in stukjes
4 eetl. ketjap manis
2 eetl. olie
1 eetl. citroensap
1 theel. laos
1 eetl. sambal oelek
1 eetl. bruine suiker
2 geperste teentjes knoflook
Bak de uien en de tomaten in een koekenpan, voeg daarna alle ingredienten behalve de makrelen toe.
Leg de makreelfilets op twee flinke stukken aluminiumfolie en verdeel het uienmengsel eroverheen. Maak twee pakketjes en prik een gaatje in de pakketjes.
Half uurtje in de oven op 200 graden, langer kan ook.
woensdag 12 december 2012 om 21:13
Recept volgens "oma Keasberry's indische keukengeheimen".
500 gr verse makreel - schelvis - kabeljauwfilet of garnalen
3 eetl. sambal oelek
1 ui
5 teentjes knoflook
6 kemiris
4 blaadjes djeroek poeroet
1/2 kopje kokosmelk
1 1/2 theelepel trassi
1/2 kopje olie
zout en suiker naar smaak
(letterlijk overgenomen)
U wrijft de ui , de knoflook, de sambal, de trassi en de kemiris in de vijzel fijn. Zout en suiker voegt u naar smaak toe. U fruit het mengel in de olie.
U voegt djeroek poeroet en dikke kokosmelk toe.
Hierin laat u de vis marineren tot de olie eruit komt.
Nu wikkelt u de vis stukje voor stukje met wat kruiden in de aluminiumfolie.
Zorgt u er wel voor dat de vis aan alle kanten goed in de kruiden ligt. U roostert de vispakjes, onder regelmatig keren onder de grill of in de oven gaar.
Eet smakelijk!!
( ik ga binnenkort met mijn moeder indische gerechten maken en heb deze ook op mijn lijstje gezet . Mijn moeder is indisch )
500 gr verse makreel - schelvis - kabeljauwfilet of garnalen
3 eetl. sambal oelek
1 ui
5 teentjes knoflook
6 kemiris
4 blaadjes djeroek poeroet
1/2 kopje kokosmelk
1 1/2 theelepel trassi
1/2 kopje olie
zout en suiker naar smaak
(letterlijk overgenomen)
U wrijft de ui , de knoflook, de sambal, de trassi en de kemiris in de vijzel fijn. Zout en suiker voegt u naar smaak toe. U fruit het mengel in de olie.
U voegt djeroek poeroet en dikke kokosmelk toe.
Hierin laat u de vis marineren tot de olie eruit komt.
Nu wikkelt u de vis stukje voor stukje met wat kruiden in de aluminiumfolie.
Zorgt u er wel voor dat de vis aan alle kanten goed in de kruiden ligt. U roostert de vispakjes, onder regelmatig keren onder de grill of in de oven gaar.
Eet smakelijk!!
( ik ga binnenkort met mijn moeder indische gerechten maken en heb deze ook op mijn lijstje gezet . Mijn moeder is indisch )
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.
woensdag 12 december 2012 om 21:20
Dat staan niet in haar boek maar ik zou zelf voor grote garnalen gaan. Die kan je ook bevroren kopen want je gaat ze toch marineren. Wel is het gerecht sneller klaar.
O ja, garnalen goed laten ontdooien en drogen dan pas in de marinade doen. Zo nemen ze lekker de marinade op.
Zit hier verlekkerd op de bank.
O ja, garnalen goed laten ontdooien en drogen dan pas in de marinade doen. Zo nemen ze lekker de marinade op.
Zit hier verlekkerd op de bank.
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.