Rabarber

23-06-2019 20:32 39 berichten
Ik heb vanmiddag de laatste rabarber uit de tuin gehaald. Er zijn nog genoeg nieuwe stelen in de maak maar uit principe eten we na 21 juni geen rabarber meer uit de tuin. Wij zijn dol op rabarbermoes als toetje of bijgerecht. Maar nu heb ik even geen inspiratie meer. Natuurlijk kan ik googelen maar ik heb liever beproefde (familie) recepten. Wie weet iets lekkers voor de laatste 2/3 kilo rabarber? Mijn dank is groot!
S-meds, heb je wat meer informatie over krijt? De hoeveelheid p/kg en het verschil met vroeger en nu?
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
23-06-2019 21:20
Dat is me sowieso van thuis uit geleerd omdat rabarber veel oxaalzuur bevat. Maar na 21 juni schijnt het oxaalzuur wat vnl in de bladeren zit terug in de stelen te lopen. Dan blijkt krijt meekoken niet meer afdoende te zijn. Ook heb ik me laten vertellen dat krijt van nu heel anders is van samenstelling dan het krijt van toen. Ik kom er niet echt aan uit maar kies dus het zekere voor het onzekere. Niet te vaak rabarber en niet na 21 juni.

Er hangen kalendertjes aan de rabarberplanten zodat ze weten
wanneer het 21 juni is en ze hun sappen weer terug moeten laten vloeien? :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een Charlotje van rabarber en aardbeien.
Lange vingers met de gesuikerde kant naar buiten langs de kant in een springvorm. Opvullen met een laagje gekookte rabarber-met gelatine en aardbeien met gelatine. Herhaal.

Zo lekker!
*veegt kwijl van kin*
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
oxaalzuur zit ook in chocola
https://www.culy.nl/recepten/culy-homem ... n-vanille/
Deze!! Alleen dan niet met cheesecake maar met monchoutaart. Jam jam jam. Die frambozen rabarber combi is echt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
23-06-2019 21:32
Heb je daar een recept of een link van? Heb toevallig nog een flinke knol gember liggen. Heb van de week gemberbier en chinese kruidenolie gemaakt en nu dus over. Klinkt heerlijk als je net als ik gek bent op gember!

Ik koop in de UK altijd een pot (of een paar) op zo'n boerenmarkt, maak het nooit zelf maar lepel de potten met liefde uit :$
himalaya schreef:
23-06-2019 21:45
Een Charlotje van rabarber en aardbeien.
Lange vingers met de gesuikerde kant naar buiten langs de kant in een springvorm. Opvullen met een laagje gekookte rabarber-met gelatine en aardbeien met gelatine. Herhaal.

Zo lekker!
*veegt kwijl van kin*

*ik ook* krijg nu bijna spijt van mijn vraag! Dit klinkt wel heel erg Goddelijk!
himalaya schreef:
23-06-2019 21:43
Er hangen kalendertjes aan de rabarberplanten zodat ze weten
wanneer het 21 juni is en ze hun sappen weer terug moeten laten vloeien? :P

Nee natuurlijk, net zoals er geen kalender hangt aan andere groente en fruit gewassen. Het is gewoon een verschinsel van de natuur zoals met heel veel dingen.
sistasista schreef:
23-06-2019 21:20
Dat is me sowieso van thuis uit geleerd omdat rabarber veel oxaalzuur bevat. Maar na 21 juni schijnt het oxaalzuur wat vnl in de bladeren zit terug in de stelen te lopen. Dan blijkt krijt meekoken niet meer afdoende te zijn. Ook heb ik me laten vertellen dat krijt van nu heel anders is van samenstelling dan het krijt van toen. Ik kom er niet echt aan uit maar kies dus het zekere voor het onzekere. Niet te vaak rabarber en niet na 21 juni. Ik kook ook geen krijt mee. Stukjes gekookte rabarber in een cake lijkt me wel lekker. Of appeltaart half appel half rabarber. Morgen krijg ik visite dus die ga ik als eerste proberen!
na 21 juni moet je een krijtje meekoken, voor de 21e is het geen probleem. Ik eet de hele zomer rabarber zonder krijtje en ik leef nog
Alle reacties Link kopieren
Ik stem ook voor crumble. Yum.

Oude wijsheden bevatten vaak een kern van waarheid en 21 juni is de zomerwende waar planten op reageren. Het zal niet meteen om middernacht ‘misgaan’ maar ik zou het ook als richtlijn aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
En sowieso moet je op een gegeven moment ophouden met oogsten van de rabarberplant zodat-ie weer reserves kan opbouwen om het jaar erop weer uit te lopen.
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
23-06-2019 22:51
Nee natuurlijk, net zoals er geen kalender hangt aan andere groente en fruit gewassen. Het is gewoon een verschinsel van de natuur zoals met heel veel dingen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b84973f7/
Er bestaat een merk, en ik kom niet op de naam, dat verkoopt spreads waarin rabarber met gember een soort van koffie-extract verkoopt. Horeca gebruikt dit. Misschien brengt je dit op een idee.
vandale schreef:
23-06-2019 20:40
“Uit principe eten we na 21 juni geen rabarber meer uit eigen tuin”.

Waarom als ik vragen mag?
Herstel van de plant, en oxaalzuur. Hier staat het hele verhaal:
https://www.buitenlevengevoel.nl/rabarb ... a-21-juni/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven