Ragout

27-10-2008 23:48 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een paar dagen zo'n zin in ragout, maar ik weet niet goed hoe ik het moet maken.

Tell me. ( jaja, google, maar ik wil graag "eigen" recepten, met net dat beetje extra dat het goddelijk maakt. )

Bedankt.

Borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Kook in bouillon een kipfiletje. Vis kip uit bouillon en snijdt/ pluk fijn. eventueel ook wat championnetjes.

Gooi een flinke klont boter in een ander pannetje, laten smelten. al roerend bloem toevoegen totdat je een klont deeg hebt. Hier scheutjesgewijs de bouillion aan toevoegen, elke keer roeren totdat het deeg de bouillion heeft opgenomen, dan weer een nieuw scheutje. Dit herhaal je totdat je de gewenste dikte ragout hebt. Op smaak brengen met peper zout en kerrie. Kip en eventuele champions terug gooien en even doorwarmen.
Ik gooi er ook altijd wat madeira doorheen of een grove mosterd.

Houd je aan het basisrecept van mevrouwdekees (zonder de kerrie, neem dan liever nootmuskaat) en varieer met wat je lekker vindt: vlees, vis, gevogelte en/ of champignons.

varieer eens met witte wijn en mosterd en knoflook, of tomatenpuree en madeira, slagroom, etc. etc. etc.
Goede ragout begint natuurlijk met zelf getrokken boullion (ik maak altijd rundvlees ragout).
Grappig! Ik heb net zondag of zo op de indexpijler advies gevraagd aan MV/Poezewoes waar ik een ragoutrecept zou zetten...

Hier dus! Maar nu geen tijd.
En oh ja, ik kook meestal niet volgens recept, maar hier houd ik toch wel redelijk de basis aan van 5 delen boter / 6 delen bloem.

En met 50 gram boter en 60 gram ragout heb je globaal 400 tot 500 ml bouillon/vocht nodig.
Ik gebruik zelf altijd kippenbouten...dat is veel malser vlees dan die droge kipfilet (en net zo mager).

Ok tis wel wat pluk werk om het vlees van de botjes af te krijgen maar dan heb je ook wat.
Even een oud topic omhoog... maar wat is eigenlijk lekker met ragout?

Ik ken het alleen van vroeger in die pasteibakjes, als kind was dat een traktatie! Moet zeggen dat ik er nu niet echt meer voor warmloop. Sonja Bakker maakt pastasaus van ragout geloof ik, of dat nou lekker is?

Dus, wie heeft er een recept met ragout wat wel lekker is?
Het is lekker op een laagje aardappelschijfjes, het is lekker met brood, met rijst. Niet met pasta lijkt me.

Het is lekker met groenten erbij en dan die aardappeltjes erbij, vleugjes extra room en even in de oven. Yum! Maar ouderwets in zo'n bakje kan natuurlijk ook prima, blijft een goede klassieker.
En als je het in een bakje doet, wel zelf maken, want die gekochte kant en klare zijn goor
...
Ik doe altijd van magere runderlappen een bouillion trekken.

Daarna het vlees samen met peterselie en ui door de gehaktmolen (mag lekker fijn).

Vervolgens roux maken (boter en bloem) en daarbij wat bouillion gieten. Het vlees toevoegen en met de bouillion tot de gewenste dikte maken.

mmmmm, heerlijk ga ik binnenkort weer eens maken. Is trouwens ook heerlijke kroketvulling!
500 gram soepvlees(lekker goedkoop)en evt een ui aanbraden, kokend water en een scheut rode port erbij en enkele uren sudderen. Kruiden/specerijen naar smaak (zelf doe ik speklapjeskruiden,kerrie, vleeskruiden zonder zout, uipoeder).Met een vork het vlees fijn prakken en weer goed opstoken.

100 gram bloem erbij (=roux maken)en gedurende 5 minuten al roerend gaar maken. Scheut voor scheut water erbij tot de gewenste dikte. Voor een romiger resultaat evt. nog een pakje slagroomtoevoegen. Dit staat met witte rijst zeker eens per maand op ons menu. Met een anti-aanbakhapjespan gaat het het gemakkelijkst.
Nou met rijst ga ik het dan zeker eens proberen! Bedankt voor de reacties!

Ik heb nog nooit zelf ragout gemaakt, zal me daar ook eens aan wagen ;)
Ik maak meestal kippenragout, van kippenpoten of van kipfilets. Eerst uitgebreid bouillon trekken, met winterpeen, ui, laurierblaadjes, kruidenbuiltje of losse kruiden enz. Heel zachtjes laten trekken, uurtje of 2 laat ik het meestal staan. kip er uit vissen en kleinsnijden (vel en bot weg natuurlijk). Roux maken van bloem/boter en dan langzaam bouillon erdoor. Als je genoeg ragout hebt/goede dikte ook de kip er door, en ik bak vaak nog champignons die gaan er ook doorheen, maar daar moet je van houden.

Lekker met rijst en salade, doperwten, op brood, gewoon uit een kommetje voor de tv, of op laten stijven in de koelkast en kroketten/bitterballen maken. (als ik die maak maak ik de ragout meestal wat dikker ook)
Klinkt erg goed lau72!

En met doperwten vind ik helemaal een goed idee. Lijkt me lekker én ze moeten op want ik wil de vriezer ontdooien ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven