Recept Macarons

11-03-2011 16:50 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! Ik heb mezelf (de waarschijnlijk onmogelijke) opdracht gegeven om macarons te maken... Ja, inderdaad, die lekkere gekleurde schuimkoekjes waarvan je overal leest dat ze moeilijk (zo niet onmogelijk) zijn om te maken.

Ik heb er hier ook al een ander topic over gevonden, daar stonden heel veel tips in maar helaas geen duidelijk (Nederlands) recept.

Normaal als ik iets ga bakken voeg ik gewoon verschillende recepten samen, doe ik wat me handig/logisch lijkt, maar ik ben bang dat dat met deze niet gaat lukken. Heeft er iemand een makkelijk en lekker recept?? De berichten op internet zijn zo dubbel (de een gebruikt vooral poedersuiker, de ander voornamelijk kristalsuiker).

Wie kan mij helpen met een recept en tips??

Verschillende tips heb ik al ter harte genomen... Zo staat er momenteel 150gr (extra voor de zekerheid) eiwit op de aanrecht in een bakje onder een laagje huishoudfolie ''oud te worden''...

Ik wil ze zondag graag gaan maken!

Alvast bedankt!
Yup, mijn topic heb je gezien.

Inmiddels heb ik een recept dat goed lukt bij mij.

Uit m'n hoofd:

40gr amandelmeel mengen met 65gr poedersuiker. 2x zeven.

30gr eiwit stijf kloppen en ondertussen 10gr fijne kristalsuiker erdoor doen. Stoppen op het moment dat je de kom op z'n kop kan houden!!

Amandelmeel/ poedersuiker voorzichtig door je eiwit vouwen. Je krijgt een soort pasta.

Rondjes spuiten op bakpapier en de bakplaat een paar keer flink hard op je aanrecht laten vallen. Half uur wachten en dan 15 min op 160graden in de oven.

Kleurtje kun je toevoegen op het moment dat je eiwit bijna stijf is. Poederkleurstof gebruiken, geen vloeibare.

Succes!!
Als je je amandelen gaat malen doe er dan een paar scheppen poedersuiker bij om te voorkomen dat de olie uit de amandelen warm word en je dus een soort amandelspijs over houdt

Let goed op bij het kloppen van je eiwitten dat de kom goed vetvrij is. Giet er tijdens het kloppen de kristalsuiker door en klop het zo stijf dat de pieken nog wel omkrullen.

Meng de amandelpoeder met poedersuiker en kleurstof ( liefst poederkleurstof) door de geklopte eiwitten, en doe het voorzichtig.

Spuit dan je macarons op vetvrij bakpapier en laat ze minstens 1 uur drogen zodat de macarons een dun velletje krijgen ( de shell). Dan in de oven op 140 graden, en blijf er bij!!!, minuutje of 14-16

Recept:

90 gram amandelmeel

110 gram poedersuiker

90 gram oud eiwit

30 gram kristalsuiker

poederkleurstof/ gelkleurstof, niet die van de toko!

Voor de vulling ( pure chocoladeganache) verhit je 250 ml slagroom in een pan, tegen de kook aan, en deze giet je over 250 gram pure chocolade ( fijngehakte chocolade). Goed doorroeren zodat je een mooie gladde saus overhoudt. Op laten stijven en in een spuitzak doen en op 1 helft van een koekje spuiten en de andere er tegenaan plakken.

Laat je macarons goed afkoelen voor je ze van het bakpapier haalt. En heel veel succes, je kiest een van de meest lastige dingen uit om te maken
@ Britannia, thanks voor je snelle reactie! En je enorm duidelijke uitleg Daar ga ik zeker iets mee kunnen!

Ik ben net in de winkel geweest maar amandelmeel kon ik niet vinden... Moet ik dat dan zelf maken (lijkt me lastig om amandels zo fijn te krijgen) of is dit wel ergens te koop? En waar koop jij poederkleurstof? (Hier bij de speciale kookwinkel *waar ze eigenlijk geen ingrediënten hebben* heb ik wel de vloeibare variant gezien).

En wat stop jij er tussen qua vulling? Ik heb op internet een vulling gevonden met mandarijnen... Leek me wel lekker (wat zurig bij die zoete koekjes).
spreek je Frans?

http://www.puregourmandise.com/index.htm

De rozenvulling is geweldig, evenals de lychee vulling
@ Hanniehuisvrouw, thanks voor de tips! Ik weet dat ik iets moeilijks heb gekozen maar ach... Zo ben ik in iedergeval weer een middagje van de straat

Die site had ik ook al gevonden... En oh my, wat zien die er (allemaal! ) lekker uit maar helaas, mijn frans is enorm belabberd!
Bij Masterchef maakte ze het laatst, misschien staat het recept op hun site. Ze moesten een hoge taart maken met die koekjes in verschillende smaken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ga ik jou nu direct naar de HEMA sturen. Daar verkopen ze namelijk nu een Macaron-set! Voor 5 euro krijg je diverse spuitzakken, spuitmond, bakvellen, voorbeeldvellen, deegschraper en........ het recept!!

Zondag verplicht foto plaatsen!!
@ Septembergirl, ik heb die set inderdaad gezien (toevallig gisteren mee in mijn handen gestaan). Maar het meeste dat er in zit heb ik al in huis... En ik vond het zonde om 5¤ te betalen voor het recept (als ik weet dat hier een aantal briljante mensen zijn die dit recept wel geslaagd krijgen). Maar thanks voor te tip!

Die foto ga ik proberen... Voor de eerste keer is het vooral belangrijk hoe ze smaken toch?
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 maart 2011 @ 17:32:

Bij Masterchef maakte ze het laatst, misschien staat het recept op hun site. Ze moesten een hoge taart maken met die koekjes in verschillende smaken.

Ja, heb je dat ook gezien! Fantastisch, niet? En heeeel irritant dat de macarons werden ondertiteld als 'bitterkoekjes'.

Amandelmeel koop ik bij de natuurwinkel. Ik ga ze binnenkort ook proberen, is toch een soort 'meesterproef' als je van koken houdt...
Wat eten we vanavond?
Deze site is ook geweldig: http://www.bakerella.com/tartelette-these-are-for-you/
In het kookboek van Cees Holtkamp (De Banketbakker) staat een goed recept voor Macarons. Als je het wilt hebben wil ik het wel even opzoeken!
Star, dat is het recept wat ik ook aan hou, werkt bijna altijd.
Even een update... vandaag met mijn broertje maar eens een poging gaan wagen. We hebben het recept van hanniehuisvrouw aangehouden (met dank daarvoor). De eieren had ik vrijdag al in een bakje klaargezet. Mijn broertje heeft even de banketbakkers opleiding gedaan dus hij vond dit wel een mooie uitdaging... hij had dan ook nog kleurstof in huis, helaas geen poeder maar gel. Hij heeft de eieren met de hand geklopt, ze een mooi rood kleurtje gegeven en er mooie rondjes van gespoten (voor de oplettende lezers, inderdaad, hij heeft het meeste gedaan... maar ik heb hem heel goed ondersteund; -)).

Ze staan nu op tafel een mooi velletje te krijgen, dus het spannendse moet nog komen. Ik wilde eigenlijk een mandrijnen botercrème vulling... maar mijn broertjd heeft liever chcoganache, dus we zijn er noh niet helemaal uit

Ik zal jullie op de hoogte houden! En als ze het overleven tot thuis zal ik proberen er een foto van te maken.
Wat leuk zeg, ik heb vandaag een forumster op dit topic geattendeerd want ik weet dat dit helemaal iets voor haar is om te doen. Ze was meteen enthousiast dus ik denk dat ze binnenkort hier ook komt schrijven hoe het haar gelukt is.

Gsleutel, ik ben erg benieuwd hoe het verder is afgelopen en een foto is geweldig. Ik denk niet dat ik het lust maar dit is geweldig om zo te volgen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Heb je deze reclame gezien? Super he hoe ze eruit zien.

hier
je hebt wel veel vertrouwen in me he Mleen?

ff vraagje voor Hannie of Brittania, wat bedoelen jullie met oud eiwit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 13 maart 2011 @ 17:24:

je hebt wel veel vertrouwen in me he Mleen?

ff vraagje voor Hannie of Brittania, wat bedoelen jullie met oud eiwit? Hahahaha, ja hoor, het is echt iets voor jou. Daarom dacht ik, dit moet je ook maken. Dit zal je wel goed afgaan.
Oud eitwit heel simpel; eitwit wat minstens een dag op het aanrecht heeft gestaan. Liever nog langer.
De eerste zijn uit de oven... ze zijn te groot, hebben geen voetje maar ze zijn prachtig rood en zijn heerlijk! De vulling moeten we nog maken (vader heeft de keuken even geclaimt voor het avond eten: -p).

We waren zo enthousiast dat we mijn vader meteen een 2e lading amandelen mee hebben laten nemen en we een ander recept (van de website die hier boven genoemd is) hebben geprobeerd... nu staan er dus 2 bakplaten met blauwe rondjes een velletje te keeken op de keukentafel. Spullen voor zowel mandarijnen botercreme als chocolade ganache zijn in huis... dus ik ben enthiusiast!

Hier zijn de eerste verkoop tactieken al geopperd... een rode en blauwe met witte vulling tijdens een ek/wk of oranje met koninginnendag : -p mijn broertje gaat bakken enik mooie doosjes knutselen... als dat niet aan slaat: -p

Welkom rosanna, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!

Wij hebben de 2e lading nu met een beetje oud en verder nieuw eiwit gemaakt (bij gebrek aan beter)... ben benieuwd!
ah thx Star

komende week heb ik het nog druk, maar de week daarna ben ik vrij, dan ga ik me ook eens storten op het maken van de macarons

Even zoeken waar ik kleurstofpoeder kan vinden, heb wel pasta
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wij hebben ook kleurstof pasta gebruikt gekoof ik... eerste lichting blauw staat in de oven...
Gsleutel, ze hebben geen voetje zeg je. Waarschijnlijk had je dat al kunnen weten toen je de mix in je spuitzak deed. Je mix moet namelijk pasta-achtig zijn. Als het te dus is: geen voetje.

Van binnen horen ze een beetje plakkerig te zijn. Gewoon door blijven oefenen, ze lukken vanzelf.

De goeie maat is 3cm doorsnee. Een trucje voor mooie gelijke macarons is op de achterkant van je bakpapier rondjes tekenen met een malletje. Mijn bakpapier schijnt zo goed door dat ik een mal eronder leg en dus niet steeds opnieuw hoef te tekenen.

Oh voor koninginnedag Oranjebitter vulling! Ik zit helaas in een huisje met een oven die ik niet ken, dus ik ga me er waarschijnlijk niet aan wagen.... Baileys vulling is ook heerlijk trouwens!
Whaaa ik ben helemaal enthousiast! De blauwe hebben een heel mooi voetje! Zijn alleen nog wat te groot... die rondjes op het bakpapier hadden we nu geen zin in (eerst het recept maar eens leren) maar wel een goede tip! Dat has mijn broertje idd ook al gezegd...

Ik kan ze helaas in mijn eigen huis niet maken omdat ik daar de tempratuur niet nauwkeurig kan verwarmen... hier. Geen fototoestel helaas.. dus hopelijk redden ze het tot thuis: -p (zowel qua vervoeren als qua hongerige vader en broertje).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven