recept spinaziesouffle uit tijdschrijft Buitenleven

vrijdag 1 oktober 2010 om 19:54
Hallo allemaal,
Misschien kunnen jullie me helpen aan een recept:
Laatst zat ik in de wachtkamer ergens en las al wachtende het tijdschrift Buitenleven. Erin stond een (hoop ik) heeerlijk recept van een spinaziesouffle. Ik heb geprobeerd het recept te onthouden, maar helaas niet gelukt. Ook google heeft me niet kunnen helpen het recept te vinden.
Wie heeft misschien ergens nog dat tijdschrift liggen of kent het recept? Ik dacht dat het uit begin 2009 kwam maar dat weet ik niet zeker. Er stond een plaatje bij van een groen "ding" in de vorm van een cakevorm (groen van de spinazie natuurlijk), en bovenop moesten pijnboompitten! Voor de rest: keine anhnung!!!
Wie helpt??
Misschien kunnen jullie me helpen aan een recept:
Laatst zat ik in de wachtkamer ergens en las al wachtende het tijdschrift Buitenleven. Erin stond een (hoop ik) heeerlijk recept van een spinaziesouffle. Ik heb geprobeerd het recept te onthouden, maar helaas niet gelukt. Ook google heeft me niet kunnen helpen het recept te vinden.
Wie heeft misschien ergens nog dat tijdschrift liggen of kent het recept? Ik dacht dat het uit begin 2009 kwam maar dat weet ik niet zeker. Er stond een plaatje bij van een groen "ding" in de vorm van een cakevorm (groen van de spinazie natuurlijk), en bovenop moesten pijnboompitten! Voor de rest: keine anhnung!!!
Wie helpt??
zondag 3 oktober 2010 om 11:10
Ik kan je helpen! Ten minste dat denk ik. De omschrijving klopt, het stond in de buitenleven van jan/febr 2009, op het plaatje zie je een cakeblik met een groenige cake erin en er lagen pijnboompitjes op. Alleen was het geen spinaziesoufflé maar een sperziebonensoufflé. Heel toevallig heb ik vorige week het recept aan de andere kant van die blz uitgeknipt, maar het restant[papier lag ook nog in de papierbak! (Ik denk trouwens dat je hem ook wel met spinazie kan maken als je dat lekkerder vind.)
Sperziebonensouffle
500 gr speziebonen
2 eieren
40 gr parmezaanse kaas
1/2 eetlepel basilicum
50 gr broodkruim
200 gr pijnboompiten
voor de bechamelsaus:
25 gr boter
35 gr bloem
200 ml melk
snufje nootmuskaat
4 sneetjes gekookte ham
8 half zongedroogde tomaatjes
versgemalen peper en zout.
Kook de speziebonen gaar. pureer ze grof in een blender. Voeg wat zout en versgemalen peper toe. Verwarm de oven voor op 180 C. Maak een bechamelsaus door de boter met de bloem op zacht vuur goed te mengen. Voeg nu beetje bij beetje de melk toe onder voortdurend roeren tot je een gladde saus krijgt. Breng op smaak met nootmuskaat, peper en zout.
Klop de eieren los, meng met de bechamelsaus, parmezaanse kaas en gehakte basilicum en spatel door de bonenpuree. Breng eventueel nog op smaak.
Vet een broodvorm in, bestrooi met het broodkruim en vul met het mengsel. Bestrooi met de pijnboompitten. Bak in zo'n 50 minuten gaar. Test met een satéstokje of de soufflé binnenin droog gebakken is. Haal dan uit de bakvorm en laat nog even afkoelen. Snijdt in sneetjes en serveer met de ham en de zongedroogde tomaatjes.
Sperziebonensouffle
500 gr speziebonen
2 eieren
40 gr parmezaanse kaas
1/2 eetlepel basilicum
50 gr broodkruim
200 gr pijnboompiten
voor de bechamelsaus:
25 gr boter
35 gr bloem
200 ml melk
snufje nootmuskaat
4 sneetjes gekookte ham
8 half zongedroogde tomaatjes
versgemalen peper en zout.
Kook de speziebonen gaar. pureer ze grof in een blender. Voeg wat zout en versgemalen peper toe. Verwarm de oven voor op 180 C. Maak een bechamelsaus door de boter met de bloem op zacht vuur goed te mengen. Voeg nu beetje bij beetje de melk toe onder voortdurend roeren tot je een gladde saus krijgt. Breng op smaak met nootmuskaat, peper en zout.
Klop de eieren los, meng met de bechamelsaus, parmezaanse kaas en gehakte basilicum en spatel door de bonenpuree. Breng eventueel nog op smaak.
Vet een broodvorm in, bestrooi met het broodkruim en vul met het mengsel. Bestrooi met de pijnboompitten. Bak in zo'n 50 minuten gaar. Test met een satéstokje of de soufflé binnenin droog gebakken is. Haal dan uit de bakvorm en laat nog even afkoelen. Snijdt in sneetjes en serveer met de ham en de zongedroogde tomaatjes.

zondag 3 oktober 2010 om 15:13
June, ik kan het mis hebben, maar ik heb zo'n idee dat deze souflé niet al te hard gaat rijzen, bij gebrek aan lucht. Ik maak de spinaziesoufflé nog wel eens, maar dan ga ik op die hoeveelheid bechamel uit van drie eieren. De eidooiers gaan door de bechamel, de eiwitten klop ik helemaal stijf (bij kom op de kop mogen ze er niet uitlopen) en die spatel ik dan door het spinazie-bechamelmengsel. Gelijk de voorverwarmde oven in.
De spinazie moet trouwens gaar en helemaal uitgeknepen zijn. En als je er zout, peper, nootmuskaat en gorgonzola doorheen kruimelt, wordt-ie nog veeeeel lekkerder!
Dit is trouwens mijn eigen recept, maar wel de moeite waard.
De spinazie moet trouwens gaar en helemaal uitgeknepen zijn. En als je er zout, peper, nootmuskaat en gorgonzola doorheen kruimelt, wordt-ie nog veeeeel lekkerder!
Dit is trouwens mijn eigen recept, maar wel de moeite waard.
anoniem_108061 wijzigde dit bericht op 03-10-2010 15:14
Reden: typo
Reden: typo
% gewijzigd

zondag 3 oktober 2010 om 16:54
Sri, die van jou lijkt me ook erg lekker!
Dit is trouwens geen recept van mij he? Heel toevallig dat ik dit recept net in Landleven had gezien en daarna de vraag in dit topic. Ik had zelf het recept dat op de achterkant stond bewaard, omdat ik het nare voorgevoel heb dat ik niet zo'n kei ben in soufflé. Maar misschien moet ik het toch gewoon eens een keer proberen!
Dit is trouwens geen recept van mij he? Heel toevallig dat ik dit recept net in Landleven had gezien en daarna de vraag in dit topic. Ik had zelf het recept dat op de achterkant stond bewaard, omdat ik het nare voorgevoel heb dat ik niet zo'n kei ben in soufflé. Maar misschien moet ik het toch gewoon eens een keer proberen!

zondag 3 oktober 2010 om 17:13
Echt doen! Het is lang niet zo'n toer als het lijkt, als je de oven maar lang genoeg dicht laat zitten. Tocht en kou zijn de grootste bedreigingen voor je soufflé, en verder te veel vocht (zoals aanhangend spinaziewater). Als je dat voorkomt, gaat het bijna altijd goed. En zelfs al zakt je soufflé in elkaar, dan is hij misschien niet zo mooi meer, maar meestal nog heel erg lekker!

zondag 10 oktober 2010 om 18:48
he wat tof, was even vergeten op dit topic te kijken!
Die sperziebonen souffle lijkt er idd wle erg op, zou ik me vergist hebben en dat het om een sperziebonensouffle ging??
Ik ga em in elk geval absoluut proberen komende week!
Heb wel ondertusen de redactie gemaild, behulpzame redactiemedewerker heeft wat bladen voor me doorgespit (maar alleen 2010) en em niet gevonden. Ik zal haar nog wel even terugmailen dat het om begin 2009 ging.
June onwijs bedankt in elk geval!!
Die sperziebonen souffle lijkt er idd wle erg op, zou ik me vergist hebben en dat het om een sperziebonensouffle ging??
Ik ga em in elk geval absoluut proberen komende week!
Heb wel ondertusen de redactie gemaild, behulpzame redactiemedewerker heeft wat bladen voor me doorgespit (maar alleen 2010) en em niet gevonden. Ik zal haar nog wel even terugmailen dat het om begin 2009 ging.
June onwijs bedankt in elk geval!!