Recepten zonder dwangmatigheden
zaterdag 22 juli 2006 om 01:23
"Never trust a thin cook" aldus de two fat ladies van over het kanaal.
Moedeloos en verloren sta ik in de supermarkten tussen de lightproducten en wannabe-voedsel waar geen kraak of smaak aanzit.
Roomijs zonder room is een grap.
Light chips is een farce
en van een Low Fat creme brulee krijg je oorlog met de fransen.
Dus hier het langverwachte topic over normale recepten, met gewone ordinaire roomboter, reuzel, veel basterdsuiker en echte slagroom (waar kan je het het nog kopen?)
Moedeloos en verloren sta ik in de supermarkten tussen de lightproducten en wannabe-voedsel waar geen kraak of smaak aanzit.
Roomijs zonder room is een grap.
Light chips is een farce
en van een Low Fat creme brulee krijg je oorlog met de fransen.
Dus hier het langverwachte topic over normale recepten, met gewone ordinaire roomboter, reuzel, veel basterdsuiker en echte slagroom (waar kan je het het nog kopen?)
vrijdag 4 augustus 2006 om 20:09
Er bestaan verschillende recepten voor citroentaart ik zal er hier een paar neerzetten.
Ingrediënten voor 6 personen:
5 plakjes roomboterbladerdeeg (diepvries)
3 citroenen
4 eieren
100 g witte basterdsuiker
4 dl melk
5 eetlepels bloem
boter om in te vetten
Bereiding:
De bladerdeegplakjes in ± 5 minten laten ontdooien. De vorm invetten. Het aanrecht met 1 eetlepel bloem bestuiven, de bladerdeegplakjes op elkaar leggen en uitrollen tot een ronde plak van ± 30 cm. De vorm met het deeg bekleden, de bodem met een vork inprikken en het deeg in de koelkast ± 30 minuten laten rusten. Intussen de citroenen onder koud stromend water goed schoonboenen, de schil eraf raspen en ze uitpersen.
De oven voorverwarmen op 225°C of gasovenstand 5 en de taarbodem in het midden van de oven in ± 10 minuten bakken. De bodem uit de oven nemen en ± 5 minuten laten afkoelen. De oven terugschakelen naar 200°C of gasovenstand 4.
Intussen de eieren splitsen. In een kom de eierdooiers met de suiker en de rest van de bloem door elkaar kloppen. In een pan de melk aan de kook brengen. De pan van het vuur nemen en de warme melk scheutje voor scheutje door het eiermengsel roeren. Citroenrasp en -sap erdoor roeren. Het mengsel terugdoen in de pan en op laag vuur al roerend verwarmen tot het mengsel dik gebonden is. De crème in de taartbodem schenken. De taart in het midden van de oven ± 20 minuten bakken.
Intussen de helft van de eiwitten stijfkloppen (de rest wordt niet gebruikt) en dit over de taart uitstrijken. De taart weer terugzetten in de oven en het eiwit in ± 5 minuten bruin laten kleuren.
De taart uit de oven nemen en in de vorm laten afkoelen.
vrijdag 4 augustus 2006 om 20:13
Dit is 1 van mijn favorieten.
ingrediënten
200 gram zelfrijzende bloem
250 gram suiker
50 gram boter
5 eieren + 1 eigeel
2 koffielepels geraspte citroenschil
10 cl vers geperst citroensap
30 cl dikke room
1 glas lauw water
een snuifje zout
Meng in een grote kom de bloem, 60 gr. suiker en een snufje zout.
Het eigeel en de boter, lichtjes verwarmen en door de bloem spatelen en er beetje bij beetje water bijvoegen.
Kneed het deeg tot een bal, wikkel hem in aluminiumfolie en laat een half uur rusten in koelkast.
Warm de oven voor op 160°.
Beboter een taartvorm. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkoppervlak en bekleed er de taartvorm mee. Het deeg goed aandrukken tegen de rand.
Mix de rest van de suiker, vijf eieren, de geraspte citroenschil en het citroensap tot een gladde massa. Spatel er de room door en mix nog een paar minuten. Giet het mengsel over het deeg. Zet de taart onderaan in de oven en laat ongeveer een uur bakken. Als de taart een goudbruin korstje heeft, haalt u ze uit de oven. Laat ze afkoelen, dek ze af en zet ze nog een half uurtje in de koelkast.
vrijdag 4 augustus 2006 om 20:18
Deze is ook heerlijk
Ingrediënten:
[fgcolor=#0000ff]Bodem:[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]3 eieren[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]150 g boter[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]150 g suiker[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]150 g cakemeel[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]Vulling:[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]2 pakjes mon chou[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]1 pakje citroen- of vanillesaroma[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]sap van 2 citroenen[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]½ l slagroom[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]1 kopje suiker[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]½ kopje water[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]evt. 1 zakje klopvast[/fgcolor]
[fgcolor=#0000ff]Garnering:[/fgcolor]
6 amandelbastognekoeken
[fgcolor=#0000ff]25 g boter of margarine[/fgcolor]
Bereiding:
De oven voorverwarmen op ± 170°C.
De eieren en de boter in een kom doen en met de mixer samenkloppen.
Vervolgens de suiker toevoegen en als dit goed bij elkaar geklopt is, de cakemeel toevoegen. Blijven kloppen tot een glad beslag verkregen is. Eventueel tijdens het kloppen nog een klein scheutje melk toevoegen.
Een lage vorm invetten en bestrooien met paneermeel. Het overtollige paneermeel eruit kloppen. Het beslag in de vorm scheppen en de vorm in het midden van de warme oven plaatsen. Na ± 35 minuten is de taart klaar.
De taart op een rooster keren en uit laten dampen.
De slagroom met de mixer stijfkloppen, eventueel met de klopvast.
In een andere kom de mon chou, de suiker en het citroensap door elkaar roeren tot een zo glad mogelijk papje.
Snel de saroma met het water vermengen en roeren tot een dik papje.
Het saroma-mengsel snel bij het mon chou-mengsel roeren en dit geheel bij de stijfgeklopte slagroom voegen.
Met de mixer op de laagste stand nog even doorkloppen.
Een randvorm op de taartbodem plaatsen en de vulling hierin scheppen.
Mooi gladstrijken en de taart laten opstijven in de koelkast.
Als garnering de koeken verkruimelen (evt. in de keukenmachine) en over de taart strooien
zaterdag 5 augustus 2006 om 01:31
Wow citroentaart, wat een fijne taarten! Ik zit mezelf een beetje te kwellen met het lezen van al deze geweldige recepten, want ik kom net thuis met behoorlijke trek. Als ik de ingredienten in huis had, zou ik waarschijnlijk nu in de keuken staan
.
Misschien een stomme vraag, maar wat is fondantchocolade? Is dat iets anders dan een gewone reep?

Misschien een stomme vraag, maar wat is fondantchocolade? Is dat iets anders dan een gewone reep?
zaterdag 5 augustus 2006 om 06:27
Goeie vraag Himmie, dat vroeg ik me ook al af. Misschien is het van die smeltschocola, die je dus niet echt kan eten. Zo van die heffie pure cacao.
Geen recept maar wel een ding wat ik vaak doe in de keuken; als je zo´n pakje gebruikt van Konimex (vandaag bijv. Pasta voor Stoofvlees) oid, dan kijk ik altijd op de inhoud, en wat er op dat lijstje staat, daarvan gooi ik er altijd nog een extra handje in. Koreander, ui, knoflook, komijn, pikant, etc. Want meestal zijn die pakjes toch wel voor de algemene smaak en dus redelijk laf, vind ik.
Maarja, misschien is dat hier wel vloeken in de kerk hoor, zo´n Knorr Mexicaanse Bonenschotel uit een zakje.
Geen recept maar wel een ding wat ik vaak doe in de keuken; als je zo´n pakje gebruikt van Konimex (vandaag bijv. Pasta voor Stoofvlees) oid, dan kijk ik altijd op de inhoud, en wat er op dat lijstje staat, daarvan gooi ik er altijd nog een extra handje in. Koreander, ui, knoflook, komijn, pikant, etc. Want meestal zijn die pakjes toch wel voor de algemene smaak en dus redelijk laf, vind ik.
Maarja, misschien is dat hier wel vloeken in de kerk hoor, zo´n Knorr Mexicaanse Bonenschotel uit een zakje.

zaterdag 5 augustus 2006 om 08:03
quote:
Wow citroentaart, wat een fijne taarten! Ik zit mezelf een beetje te kwellen met het lezen van al deze geweldige recepten, want ik kom net thuis met behoorlijke trek. Als ik de ingredienten in huis had, zou ik waarschijnlijk nu in de keuken staan
.
Fondantchocolade is hetzelfde als couverturechocolade. Fondantchocolade bestaat uit 70% cacao en word meestal gebruikt voor het garneren van taarten of bonbons

Fondantchocolade is hetzelfde als couverturechocolade. Fondantchocolade bestaat uit 70% cacao en word meestal gebruikt voor het garneren van taarten of bonbons

dinsdag 8 augustus 2006 om 09:38
Wat een lekkere recepten allemaal!
De wafels met blauwe kaassaus. Waarschuwing : dit wordt weer zo'n typisch recept van mij; ik werk niet zo snel met maten en gewichten, maar kook op het oog.
Ingrediënten voor het beslag:
- een pakje rauwe ham, in kleine flintertjes gesneden
- een bosje bieslook, fijngehakt
- een handje hazelnootjes, fijngehakt
- 3 eetlepels zachte roomboter
- 1 ei
- een theelepeltje zuiveringszout
- een snufje nootmuskaat
- bloem
- yoghurt.
Ingrediënten mengen en net zoveel bloem en yoghurt toevoegen tot je een glad, stevig deeg hebt, zo ongeveer als een cakedeeg.
Wafels bakken in wafelijzer.
Ingrediënten voor de blauwe kaassaus:
- een stukje blauwe kaas (naar eigen smaak is het merk in te vullen)
- een potje creme fraiche
- een klein bosje bieslook, fijngehakt.
De blauwe kaas fijnprakken, creme fraiche en bieslook er door roeren en: Tadaa!
Aanvallen!!!
Kwijlende Lab
De wafels met blauwe kaassaus. Waarschuwing : dit wordt weer zo'n typisch recept van mij; ik werk niet zo snel met maten en gewichten, maar kook op het oog.
- 1 ei
- een snufje nootmuskaat
- bloem
- yoghurt.
Ingrediënten mengen en net zoveel bloem en yoghurt toevoegen tot je een glad, stevig deeg hebt, zo ongeveer als een cakedeeg.
Aanvallen!!!
Kwijlende Lab
woensdag 9 augustus 2006 om 15:47
Erg inspirerend zijn jullie recepten! En waar koop je de lekkerste produkten?
In de boerderijwinkel! Voor adressen bij jou in de buurt:
http://www.vvhp.nl/winkelenophetplatteland.asp
In de boerderijwinkel! Voor adressen bij jou in de buurt:
http://www.vvhp.nl/winkelenophetplatteland.asp
donderdag 10 augustus 2006 om 13:35
Ik ga vanavond rijstepap maken:
1 kopje gebroken of surinaamse rijst in een grote pan, klein scheutje water toevoegen en blijven roeren tot het opgenomen is. Daarna 1 liter melk erbij en een snufje zout en dan zachtjes laten koken en blijven roeren totdat alle melk door de rijst is opgenomen. Dit duurt ongeveer een uur. Daarna de pan goed inpakken (krant + handdoek) en dan nog een uur in bed laten staan. Op je bord een klont roomboter en flink wat bruine suiker erdoor roeren.
1 kopje gebroken of surinaamse rijst in een grote pan, klein scheutje water toevoegen en blijven roeren tot het opgenomen is. Daarna 1 liter melk erbij en een snufje zout en dan zachtjes laten koken en blijven roeren totdat alle melk door de rijst is opgenomen. Dit duurt ongeveer een uur. Daarna de pan goed inpakken (krant + handdoek) en dan nog een uur in bed laten staan. Op je bord een klont roomboter en flink wat bruine suiker erdoor roeren.
donderdag 10 augustus 2006 om 14:40
quote:
- 1 ei
- een snufje nootmuskaat
- bloem
- yoghurt.
Aanvallen!!!
Kwijlende Lab njammie
- 1 ei
- een snufje nootmuskaat
- bloem
- yoghurt.
Aanvallen!!!
Kwijlende Lab njammie
zaterdag 12 augustus 2006 om 19:10
zondag 20 augustus 2006 om 03:21
Omschrijving:
Een heerlijke (calorierijke) cake.
Bereidingstijd:
Voorbereiding: 15 minuten
Baktijd: 60 minuten.
Ingredienten:
300 gram bittere chocolade, 5 eieren, 100 gram witte basterdsuiker, 1/4 liter slagroom.
Bereiding:
Smelt de chocolade au bain marie en laat deze afkoelen. Meng de eieren met de suiker luchtig.
Klop de slagroom stijf en meng dit door het eiermengsel. Meng de chocolade erdoor.
Giet dit mengsel in een met bakpapier bekleedde bakvorm en bak dit gedurende 1 uur op 190 graden of totdat de zijkanten zich van de vorm loslaten.
Een heerlijke (calorierijke) cake.
Bereidingstijd:
Voorbereiding: 15 minuten
Baktijd: 60 minuten.
Ingredienten:
300 gram bittere chocolade, 5 eieren, 100 gram witte basterdsuiker, 1/4 liter slagroom.
Bereiding:
Smelt de chocolade au bain marie en laat deze afkoelen. Meng de eieren met de suiker luchtig.
Klop de slagroom stijf en meng dit door het eiermengsel. Meng de chocolade erdoor.
Giet dit mengsel in een met bakpapier bekleedde bakvorm en bak dit gedurende 1 uur op 190 graden of totdat de zijkanten zich van de vorm loslaten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 20 augustus 2006 om 03:26
Andijviestamppot Ingrediënten AndijvieAardappelenGehaktRoomkaas (Monchou)zakje uiensoeppeper Bereiding Maak een stamppot van de andijvie en aardappelen zoals je gewend bent. Rul het gehakt en voeg deze samen met de roomkaas toe aan de stamppot. Kruid de stamppot met beetje uiensoeppoeder en vers gemalen peper. __________________________________
zondag 20 augustus 2006 om 03:29
Broodje Pikante Kip
Ingrediënten
2 pistoletjes of stokbroodje
2 el olie
1 bakje mager gerookte spekblokjes (hamblokjes kan ook)
1 gesnipperde ui
1 teentje knoflook
½ pakje gezeefde tomaten
2 enkele kipfilets in blokjes gesneden
zoete chilisaus
slagroom
eventueel wat fijngesneden verse peterselie
Bereiding
Verwarm de pistoletjes in de oven.Verhit de olie in een pan en fruit de gesnipperde ui en pers de knoflook uit. Voeg de gerookte spekjes en de in blokjes gesneden kipfilet toe en bak deze tot het vlees gaar is. Voeg de gezeefde tomaten toe en laat de saus ca. 3 minuten pruttelen. Voeg naar smaak zoete chilisaus toe (mag best een flinke scheut zijn, want het gerecht moet wel pittig zijn). Schenk wat slagroom door de saus en bestrooi eventueel met wat verse peterselie. Haal de pistoletjes uit de oven en snij het broodje open. Leg op het broodje wat kipfilet en wat van de saus.
zondag 20 augustus 2006 om 10:22
Bananasplit
Wereldkeuken, nagerecht, 4 personen
Bereidingstijd in minuten
15 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 385 kCal - eiwit 5 g
vet 23 g - koolhydraten 39 g
Ingrediënten
50 g boter
3 eetlepels vloeibare bloemenhoning
50 g ongezouten gemengde noten
4 bananen
1/2 liter vanilleijs
2 eetlepels slagroom
Bereiden
In steelpan boter smelten. Honing erdoor roeren. Noten grof hakken en door boter-honingmengsel scheppen. Geheel ca. 2 minuten zachtjes verwarmen. Bananen in de lengte doormidden snijden en op vier borden een banaanhelft leggen. IJs op banaan leggen en andere banaanhelft erop leggen. Slagroom door notensaus mengen. Warme saus over ijs en bananen schenken.
Wereldkeuken, nagerecht, 4 personen
Bereidingstijd in minuten
15 bereiden
Bevat per eenpersoonsportie
energie 385 kCal - eiwit 5 g
vet 23 g - koolhydraten 39 g
Ingrediënten
50 g boter
3 eetlepels vloeibare bloemenhoning
50 g ongezouten gemengde noten
4 bananen
1/2 liter vanilleijs
2 eetlepels slagroom
Bereiden
In steelpan boter smelten. Honing erdoor roeren. Noten grof hakken en door boter-honingmengsel scheppen. Geheel ca. 2 minuten zachtjes verwarmen. Bananen in de lengte doormidden snijden en op vier borden een banaanhelft leggen. IJs op banaan leggen en andere banaanhelft erop leggen. Slagroom door notensaus mengen. Warme saus over ijs en bananen schenken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 20 augustus 2006 om 10:31
Zelf maak ik vaak dit nagerecht:
Banaan uit de oven met ijs.
4 personen
Ingrediënten:
4 bananen
1 glaasje rum (ik hanteer het glaasje niet echt
)
6 eetl. geschaafde amandelen
3 eetl. bruine basterdsuiker
75 gram pure chocolade
6 bolletjes vanille- of chocolade-ijs of bananensplitijs van de Dekamarkt (vanille, banaan en chocoladeijs ineen)
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 220°C. Snijd de bananen in de lengte in, druk ze voorzichtig open en prak het vruchtvlees met een vork zonder de schil te beschadigen. Leg de bananen naast elkaar in een passende ovenschaal. Bedruppel ze met de rum en bestrooi met de amandelen, de suiker en de fijngehakte chocolade. Zet de schaal circa 10 minuten in de voorverwarmde oven. Serveer de hete bananen met een bolletje ijs.
Als je linksonder op het plaatje kijkt zie je het gerecht, ik kon geen betere foto vinden.
Banaan uit de oven met ijs.
4 personen
Ingrediënten:
4 bananen
1 glaasje rum (ik hanteer het glaasje niet echt

6 eetl. geschaafde amandelen
3 eetl. bruine basterdsuiker
75 gram pure chocolade
6 bolletjes vanille- of chocolade-ijs of bananensplitijs van de Dekamarkt (vanille, banaan en chocoladeijs ineen)
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 220°C. Snijd de bananen in de lengte in, druk ze voorzichtig open en prak het vruchtvlees met een vork zonder de schil te beschadigen. Leg de bananen naast elkaar in een passende ovenschaal. Bedruppel ze met de rum en bestrooi met de amandelen, de suiker en de fijngehakte chocolade. Zet de schaal circa 10 minuten in de voorverwarmde oven. Serveer de hete bananen met een bolletje ijs.
Als je linksonder op het plaatje kijkt zie je het gerecht, ik kon geen betere foto vinden.
zondag 20 augustus 2006 om 11:23
quote:
quote: mylenevalerie reageerde
Hij is vast lekker, ik ga het maken. Maar het ziet er een beetje uit als een banaan met braaksel eroverheen, vind ik.
hahhaahahahhahah, ik lig helemaal in een deuk. Zo had ik nog niet naar het plaatje gekeken. Nou 1 ding kan ik je verzekeren, de gerechten die ik hier neerzet heb ik allemaal wel eens gemaakt. En echt lekker. Nu zal ik alleen toch met jouw woorden die banaan anders gaan zien
. Ik heb zelfs maar ff het plaatje weggehaald.
Maar het bananengerecht die ik erna plaatste is echt een succes. Ik ben zelf maar 5 min met het gerecht bezig en iedereen vind het lekker. Alcohol verdampt in de oven dus ook mensen die niet drinken vinden het lekker, wel matigen/weglaten de rum als mensen echt ook de alcoholsmaak niet lekker vinden.
quote: mylenevalerie reageerde
Hij is vast lekker, ik ga het maken. Maar het ziet er een beetje uit als een banaan met braaksel eroverheen, vind ik.
hahhaahahahhahah, ik lig helemaal in een deuk. Zo had ik nog niet naar het plaatje gekeken. Nou 1 ding kan ik je verzekeren, de gerechten die ik hier neerzet heb ik allemaal wel eens gemaakt. En echt lekker. Nu zal ik alleen toch met jouw woorden die banaan anders gaan zien

Maar het bananengerecht die ik erna plaatste is echt een succes. Ik ben zelf maar 5 min met het gerecht bezig en iedereen vind het lekker. Alcohol verdampt in de oven dus ook mensen die niet drinken vinden het lekker, wel matigen/weglaten de rum als mensen echt ook de alcoholsmaak niet lekker vinden.
zondag 20 augustus 2006 om 11:28
quote:
Andijviestamppot
Ingrediënten
Andijvie
Aardappelen
Gehakt
Roomkaas (Monchou)
zakje uiensoep
peper
Bereiding
Maak een stamppot van de andijvie en aardappelen zoals je gewend bent. Rul het gehakt en voeg deze samen met de roomkaas toe aan de stamppot. Kruid de stamppot met beetje uiensoeppoeder en vers gemalen peper.
Andijvie
Aardappelen
Gehakt
Roomkaas (Monchou)
zakje uiensoep
peper
Bereiding
Maak een stamppot van de andijvie en aardappelen zoals je gewend bent. Rul het gehakt en voeg deze samen met de roomkaas toe aan de stamppot. Kruid de stamppot met beetje uiensoeppoeder en vers gemalen peper.
zondag 20 augustus 2006 om 11:59