Recepten zonder dwangmatigheden

22-07-2006 01:23 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Never trust a thin cook" aldus de two fat ladies van over het kanaal.

Moedeloos en verloren sta ik in de supermarkten tussen de lightproducten en wannabe-voedsel waar geen kraak of smaak aanzit.



Roomijs zonder room is een grap.

Light chips is een farce

en van een Low Fat creme brulee krijg je oorlog met de fransen.

Dus hier het langverwachte topic over normale recepten, met gewone ordinaire roomboter, reuzel, veel basterdsuiker en echte slagroom (waar kan  je het het nog kopen?)
Alle reacties Link kopieren
Michel Montignac, mr. Atkins en Sonja Barend



eat your heart out!!





Chocoladeroomijs met Cantuccini



Breng een halve liter volle melk en een halve liter slagroom aan de kook.

Kluts het eigeel van 4 eieren met ong. 100 gram suiker

Haal de melk van het vuur en roer er beetje bij beetje het eigeel erdoor. blijven roeren totdat het een vla wordt.



Smelt in een pannetje (au bain marie) 200 gram van de lekkerste pure chocola die je kan vinden, roer het chocomengsel door de vla



Als het afgekoeld is in de ijsmachine ijs draaien.



Als het ijs klaar is de gebroken cantuccini erdoor scheppen.



Jam
Alle reacties Link kopieren
Zalmhap in bladerdeeg:



Neem stukjes zalm.

Voeg toe: verse dille, peper en een flinke lik roomboter.

Wikkel ze in roomboter bladerdeeg.

15 min in de oven op 200 graden



BBQ-variant

Wikkel ze in aluminiumfolie ipv bladerdeeg en voeg een extra lik roomboter toe.  



Zoiets Meds?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Bij deze wil ik de roomboter promoten. Margarine smaakt 10 x naar niks. Wil je lijnen, dan gebruik je gewoon de helft roomboter.





Hoera voor de koe!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
helemaal goed poes.



Ik had al bij de Beo's een lofzang op de roomboter gehouden.

Margarine is een chemisch goedje met enorm veel transvetten daar krijg je kanker van.

Met roomboter wordt je oud en beautiful
Alle reacties Link kopieren
is er iets mooiers....
Alle reacties Link kopieren
Jummie! :P
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Alle reacties Link kopieren
Mag ik daaraan toevoegen de gezouten boter die je in Frankrijk gewoon in iedere supermarkt kan kopen? Met een vers stokbroodje.........jummie!
Alle reacties Link kopieren
clogs: ja! ik ga morgen naar bretagne, en ik verheug me al helemaal op die boter...

joepie, ik dacht dus dat ik de enige was die zich aan al die light-meuk ergerde!
Alle reacties Link kopieren
Chocoladeroomijs met Cantuccini





Hmmm lekker mijn lievelingskoekjes!!!
Alle reacties Link kopieren
Mag

ik daaraan toevoegen de gezouten boter die je in Frankrijk gewoon in

iedere supermarkt kan kopen? Met een vers stokbroodje.........jummie!




Heb goed nieuws voor je.... hij is te koop bij de Appie!

Waarschijnlijk wel alleen bij de grotere filialen. Ligt in het koelvak

(duh!) bij de margarine, halvarine en de ROOMBOTER!





Trouwens: bij atkins mag je héél erg veel roomboter eten, dus als je

dan een raar dieet wilt gaan doen, kun je het beste die kiezen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Arretjes cake





250 gram biskwie

20 gram cacao

200 gram roomboter

1 ei
200 gram witte basterdsuiker

1 zakje vanillesuiker

poedersuiker


Bereiding
Verbrokkel de biskwie fijn.

Smelt de boter op een laag vuur, laat het niet bruin worden, en meng alle ingrediënten,

behalve de poedersuiker, door de gesmolten boter.

Leg de stijve massa op een plank en vorm er met je handen een cake van.

Laat de cake in de koelkast goed opstijven.

Bestrooi de cake voor het opdienen met poedersuiker.

Snij de cake met een warm, nat mes in plakken






Dit is heeeeeeeeeeel lekker, advies, gewoon extra cacao erbij
Roomboter werd al in de vorige eeuw door mijn voorouders (opa & oma) gepromoot als lichter verteerbaar dan margarine. Ook wist mijn oma toen al dat je beter een slagroompunt kon eten dan een stuk appeltaart.



Met andere woorden, het is al lang bekend dat light niets voor je doet dan rare, niet lichaamseigen stoffen opslaan, waardoor je uiteindelijk nóg dikker wordt. Kijk maar naar de Amerikanen, daar is alles 'light' en nergens zijn mensen zó dik als daar.



Ik heb door lijnen mijn hele metabolisme naar god geholpen, zelf gedaan hoor, ik geef er niemand de schuld van maar ik vind het achteraf wel jammer dat er in de jaren 80 en 90 zo maf werd geëxperimenteerd met voeding en diëten, zonder juiste voorlichting, dat het voor veel mensen nú problemen oplevert, onder andere voor mij.



Knoflooksaus:



3 flinke eetlepels mayonaise (liefst Zaanse)

4 tenen knoflook

scheutje citroensap

twee paplepels honing

fijngeknipte perselie



Cocktailsaus:



2 flinke eetlepels mayonaise

een flinke scheut ketchup (ik blijf Heinz het lekkerst vinden)

een dopje whisky

een snuif cayennepeper

scheutje citroensap

(ook in deze saus is een paar druppels honing lekker als je de saus wat zoeter wil hebben)



Kip uit de römertopf



4 halve kipfilets

750 gram aardappelen, in de schil in niet al te grove partjes

roomboter of kruidenboter

knoflook

kipkruiden

2 niet al te grote, in flinke stukken gesneden uien



Verwarm de oven voor op 250oC.

Zorg dat de römertopf zich voor je hem gaat gebruiken volgezogen is met water door hem een tijdje in de met water gevulde gootsteen te zetten. Droog hem daarna goed af.

Kruid de halve kipfilets met de kipkruiden (niet te veel kruiden, ander wordt het al snel te zout).

Pers enorm knoflook uit, naar smaak natuurlijk maar bij ons gaat er practisch een bolletje in.

Leg de in partjes gesneden aardappelen in de römertopf, leg de uien er bovenop, leg daar de gekruide kipstukken bovenop en zorg dat je tussen alle lagen de knoflook goed verdeeld.

Als laatste voeg je een paar flinke stukken roomboter of kruidenboter toe (let op, als je kruidenboter gebruikt, gebruik dat minder kipkruiden!)



Zet de hele boel met de deksel op de topf één uur in de hete over.

Smullen!



Bovenstaande is trouwens heel lekker met salade of gewoon gekooke of gestoomde groenten. Behalve de boter gebruik je eigenlijk geen ongezonde produkten.
Alle reacties Link kopieren
Jam Leo die sauzen van jou zien er goed uit. retesimpel maar o, zo Atkins onvriendelijk is deze:



Spagetti zoals ie hoort.



Spagetti al dente koken in ruim water met wat zout en een scheut olijfolie (gewone spagetti, liefst vers, geen volkoren boekweit shit)

In ander pannetje olijfolie verwaren met daarin ca. 10 tenen gehakte knoflook fruiten.

Spagetti afgieten en weer opzetten, op een zacht vuurtje het oliemengel erdoor gieten en omscheppen. Vuur uit, Verse peterselie erdoor, serveren met veel geschaafde Grana Parano.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet nooit lightproducten. Vind het vaak vies. Ik eet wel gezond en op zich niet zo vet, maar dat kan heel goed met roomboter, olijfolie e.d. Alles met mate, maar wel lekker! Gewoon goede producten met veel smaak.



Mijn oma maakte vroeger altijd Arretje-cake. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ja Meds, zo ken ik ´m ook. Maar dan nog met tomatenblokjes uit blik en sambal erdoorheen. En vooral veel olie.



Poepen wordt een hele nieuwe ervaring daarna.
Georgiah, zo is het natuurlijk ook. Gezond eten betekent dat je maat weet te houden met alles.

Beter een beetje volle mayo dan veel light mayo. Veel volle mayo is ook weer niet goed maar da's logisch.



Ik heb een half jaar een kuur gevolgd bij de Obestitas Kliniek in Hilversum en daar werd ook altijd gezegd dat je vet nodig hebt in je dieet. Dat je het met mate gebruikt is prima maar zónder vet eten is helemaal niet gezond en poepen wordt dan een zowel een hele nieuwe als een hele pijnlijke ervaring......
Alle reacties Link kopieren
Oh die spagetti klinkt lekker! En die sauzen ook trouwens. Staat hier weer een heleboel lekkere recepten voor in mijn forumreceptenkookboek.



En wat te denken van magere yogurt? Vette yogurt wil ik! Liefst de turkse met 15 % room erin.

En dan met honing en walnoten, mmmmmmmm.



Ook overheerlijk en op driefronten dieettechtnisch onverantwoord:

Gekookte maiskolf (mag niet van Montignac, is varkensvoer :o en dus om vet te mesten) met roomboter (.....) en zout (mag niet van de hartstichting).

Jammie!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hahahahaaa Poez!

Dat van die mais ja, geinig!

En dan te bedenken dat er van Montignac zoveel mensen hartproblemen kregen vanwege alle vette kazen die ze aten. Maar geen brood! Ooooo nee, per-ti-nent géééén brood!

Hele volsstammen zijn groot geworden en gezond gebleven door het eten van brood maar sinds Montignac is brood in de ban gedaan.



Ik heb ook volle yoghurt en dan laat ik het vaak nog uitlekken ook om er vervolgens aardbeien doorheen te roeren of ander vers fruit, goddelijk!
Alle reacties Link kopieren
Beter een onsje lekkers van volle producten, dan een kilo van die lightrommel, denk ik maar.
Alle reacties Link kopieren
mjam uitgelekte volle yogurt met verse aardbeien en honing.

Wie heeft er wel eens zelf boter gekarnd? Dat is ook heel bijzonder om te proeven.



In deze tijd moet ik minstens 4 keer per week vers rood fruit met echte slagroom het liefst van de boer. Ik vind de aardbeien van tegenwoordig een belediging voor de tong, ze zijn zuur en smaken nergens naar. Ik heb ze nog zelf uit de tuin, klein, rood zeer aromatisch en lekker zoet!!
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt heb je veel tuinders die aan de weg hun produkten aanbieden. En gelukkig zit daar ook een aardbeienboer bij! Helemaal vers en veel lekkerder dan die te vroeg geplukte wantmoetnarijpentijdenstransport supermarkt-beien.



Op dit soort adresjes haal ik ook appels en peren, aardappels, witlof, uien, wortelen, noem maar. Alles zo van het land. Lekker en goedkoop!



En nog een stukje doorrijden en dan zit er een boerderij met eigen zuivel. Ook zo lekker! En ook nog 1 met lekkere kaas en honig (weet je nog Leo, van de lammetjesdag!)
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
honiNg
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren


Echte cake





150 gr bloem

50 gr bakmeel

200 gr roomboter

200 gr witte basterdsuiker

200 gr eieren (vaak 4)

zakje vanillesuiker

snufje zout

lepeltje citroenrasp



boter en suiker samen kloppen, zout, citroen en vanillesuiker dr bij. Daarna een voor een de eieren erbij op hoge snelheid kloppend. De bloem en bakmeel met een zeef beetje voor beetje in het mengsel strooien en met een lepel er rustig in roeren.



Beslag in bakvorm, 1,5 in de oven op 160 graden.



Variaties:

* Meng door het beslag brokken chocolade. (Liefst lekker pure!)

* Leg een laag cakebeslag in de vorm, dan in het midden een dikke streep zelfgemaakte jam met hele vruchten erin, dan de rest van het beslag erover.

* week rozijnen/gedroogde abrikozen/gedroogde appels. De laatste 2 in stukjes snijden en door het beslag roeren.

* Kindercake: meng er smarties door. Krijg je een lekker kleurig cakeje van!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren


Knofkip





Men neme lekkere vette scharrelkip. Hele kip of bouten maar geen filet!

Inwrijven met peper en zout, eventueel wat paprikapoeder. Leg kip in een bakblik.

Zonnebloemolie met geperste knoflookteentjes (minstens 4) een paar uur van te voren klaarzetten. Olie over de kip gieten.



Oven op 200 graden, kip er, afhankelijk van het stuk kip, 3 tot 5 kwartier inzetten. Om de 10 minuten olie in het bakblik weer over de kip scheppen. Laatste kwartier met rust laten.




Servertip: met (zelfgesneden) patat en appelmoes.



Overigens heb ik hier nog geen kippenboer gevonden....:P
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven