rijst

14-03-2019 18:50 57 berichten
Zilvervliesrijst, Pandanrijst, Basmatirijst, Risottorijst, Surinaamse rijst.
Gebruiken jullie echt verschillende rijstsoorten voor verschillende gerechten?
Basmati vind ik erg geurig voor bijvoorbeeld curry's en risottorijst spreekt voor zich, maar verder pak ik eigenlijk altijd zilvervlies i.v.m. de voedingswaarde.
Maakt het nu echt zoveel uit?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-03-2019 19:47
.wat is konjac?
Altijd ziek
:)
Alle reacties Link kopieren
Pandanrijst bij Indonesische of Thaise gerechten.
Basmatirijst bij Indiase curry.
Risottorijst uiteraard voor risotto.

Die drie verschillende heb ik standaard in huis, meer voorraad past er eigenlijk ook niet in mijn kleine keukentje en dit functioneert prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Voor de risotto alleen risottorijst en verder bijna altijd Surinaamse rijst.
Een enkele keer wil ik wel eens een pak notenrijst of gele rijst of basmati oid kopen maar dat is maar een paar keer per jaar.
herfstappeltaart schreef:
14-03-2019 19:47
Ik voel me nu heel dom....wat is konjac?
Ik heb het net even opgezocht. Weer wat geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord.
lilalinda schreef:
14-03-2019 19:51
Altijd ziek
:)

Kortjacje :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-03-2019 19:53
Ik heb het net even opgezocht. Weer wat geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zilvervliesrijst. En voor de Oosterse gerechten volkoren basmatirijst (want ik :heart: basmatirijst). En Jasmijnrijst als ik kleefrijst wil hebben.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-03-2019 19:51
Altijd ziek
:)
:rofl:
Standaard witte rijst.
In zakjes.

Deze:
https://nl.aldi.be/aldi_snelkookrijst_9 ... 17877.html


En voor die 3 keer per jaar dat ik risotto maak een pakje risotto-rijst.
MarindaH schreef:
14-03-2019 19:55
Hier ook zilvervliesrijst. En voor de Oosterse gerechten volkoren basmatirijst (want ik :heart: basmatirijst). En Jasmijnrijst als ik kleefrijst wil hebben.

Volkoren basmati? Dat ken ik ook niet. Ga ik naar zoeken. Ik ken basmati alleen wit.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-03-2019 19:57
Volkoren basmati? Dat ken ik ook niet. Ga ik naar zoeken. Ik ken basmati alleen wit.

Ja fijn he. Eerst in de bio-winkel gehaald, moet je 40 minuten koken. Nu ligt het ook bij de appie, voorgekookt, dus nog 10 min koken.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik trek in rijstepap met basterdsuiker en boter!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
MarindaH schreef:
14-03-2019 20:06
Ja fijn he. Eerst in de bio-winkel gehaald, moet je 40 minuten koken. Nu ligt het ook bij de appie, voorgekookt, dus nog 10 min koken.
Dank voor de tip!
herfstappeltaart schreef:
14-03-2019 19:55
Kortjacje :mrgreen:
Of altijd dronken: cognacje :P
Lillybit schreef:
14-03-2019 20:07
Of altijd dronken: cognacje :P

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
mijn meest gebruikte rijst is basmati en jasmijn
I have to change to stay the same.
Alle reacties Link kopieren
UdonNoodle schreef:
14-03-2019 20:13
mijn meest gebruikte rijst is basmati en jasmijn

En voor de rest: noodles :-P)
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-03-2019 19:47
Ik voel me nu heel dom....wat is konjac?
Een plant: https://nl.wikipedia.org/wiki/Konjac


Konjak wordt in China en Japan gekweekt voor zijn grote, zetmeelhoudende wortelknollen. Uit deze wortelknollen wordt meel en een gel, genaamd konnyaku gemaakt. Deze gel kan dienen als een plantaardig geleermiddel.

Er wordt Shirataki van gemaakt en in kleine stukjes gesneden wordt het in plaats van rijst gegeten.

Shirataki is typisch Chinees/Japans.

In Nederland wordt het verkocht door Action voor lijners.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Shirataki wel lekker. Het is een kwestie van wennen. De meesten zullen het niet lekker vinden en er niet aan willen wennen.

Online kan je zachtere Shirataki kopen die meer lijkt op spaghetti maar die is veel duurder dan de Action-versie. Als die goedkoper zou zijn zou ik hem vaker kopen, maar de allergoedkoopste leverancier vraagt er toch aanmerkelijk meer voor dan ik wil besteden.

Ik denk vooral transportkosten die het levensmiddel zo duur maken. Ik heb één keer besteld maar al snel had hij zich buiten mijn budget geprijsd.
retrostar wijzigde dit bericht op 14-03-2019 20:34
61.07% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Pandan rijst is lekker!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-03-2019 19:50
Ook geweldig: zwarte rijst in een budha bowl
Ja, lekker, zwarte rijst voor de bubur hitam.
Alle reacties Link kopieren
Je kan lekkere snelle rijstebrij maken van een restje gekookte basmati. Volle melk erbij en aan de kook brengen. Kookt vrij snel tot pap. Aanvullen met water als hij teveel inkookt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
14-03-2019 20:36
Je kan lekkere snelle rijstebrij maken van een restje gekookte basmati. Volle melk erbij en aan de kook brengen. Kookt vrij snel tot pap. Aanvullen met water als hij teveel inkookt.

Goed idee. Ik gebruik restjes rijst meestal (nadat het in de vriezer heeft gelegen) voor nasi, maar dit is ook een goeie bestemming
Alle reacties Link kopieren
Maar enkele soorten rijst laten zich tot pap koken, Surinaamse rijst bijvoorbeeld is niet tot pap te koken. Die blijft altijd hard.

Een rijstsoort die ook geen echte rijst is, is Risoni, een pastasoort dus van tarwe gemaakt:

Afbeelding

Vond ik heel lekker. Lekkerder dan rijst.

Afbeelding

Bij de goed gesorteerde super of bij de Italiaan denk ik. Dececco had iets dergelijks in zijn assortiment maar dan weer met een andere naam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven