rijstepap

27-10-2010 11:34 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder maakte vroeger heerlijke rijstepap van zilvervliesrijst.

Ik weet nog dat het wel een uur of 2 op een laag pitje stond en dat ze er vaak in moest roeren omdat het anders aan de pan vast ging zitten.

Heerlijk met roomboter, donkere basterdsuiker en kaneel!

Helaas kan ik haar het recept niet meer vragen.

Mijn vraag is: welke zilvervliesrijst moet je daar voor gebruiken? Met de snelkookrijst wordt het niet zo smeuig, en met de 20-minutenrijst ook niet.

Heeft iemand een tip?
Ik zou het niet met zilvervlies doen, maar met basmati ofzo. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd.
je kan speciale dessertrijst halen en anders kleefrijst (toko).
Je hebt speciale rijstepaprijst.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn moeder maakte het met restjes rijst.

Als toetje met het beetje rijst dat over was. Maakte dan niet uit welke rijst het het beste was.
Idd met dessertrijst. Lekker!!

Met dessertrijst duurt het ook niet zo lang
Ze gebruikte waarschijnlijk dessertrijst of paprijst. Aten wij vroeger ook vaak.

Roeren is belangrijk, gebruik volle melk. Dit brand minder snel aan en is lekkerder. Wij hadden er een speciale aluminium pan voor. Waarom weet ik niet, maar de overige pannen hadden dikke bodems en deze niet.

In totaal werd het denk ik een halfuur gekookt en vervolgens weggezet. Lekker inderdaad met boter, kaneel en suiker.

Navragen kan ik het helaas niet meer.
Wat ik zelf weleens koop bij de biowinkel is rondkorrelrijst. Die moet een aardig poosje pruttelen maar is heel smakelijk.
Je hebt speciale rijstepaprijst. Dat hoeft echt niet twee uur te koken.

wij hebben een ouderwetse dubbelwandigge melkkoker, waardoor de rijstepap / griesmeelpap etc. niet aanbrandt, een soort au-bain-marie.
Basmatirijst is niet geschikt, dat gaat niet "pappen". Dan kun je beter sushirijst nemen, maar paprijst is volgens mij makkelijker verkrijgbaar in de supermarkt.
Ja, met dessertrijst heb ik het ook wel gemaakt, maar dat is geen zilvervliesrijst.

Heeft basmatirijst wel een vliesje? Ik weet dat het bestaat, maar ik weet eigenlijk niet goed wat het is.
Je gebruikt rijst met gebroken korrel (of surinaamse rijst). Deze rijst neemt de melk beter op.

Je zet de rijst eerst op met een heel klein laagje water en als het water is opgenomen doe je de melk erbij. Blijven roeren en vergeet het aan het eind van de kooktijd niet in bed te zetten (ongeveer half uur).

Je hebt een kopje rijst op een pak melk nodig (= 2 personen).

Bedankt voor het idee. Ik ga het zondag maken.
Mijn moeder maakte het altijd met gewone rijst. Lang koken met melk tot je een soort pap had. Blegh!
Ik gebruik gewoon die pakken van de appie voor rijstepap, moet je 20min koken ongeveer, lekker suiker, kaneel en rozijnen erdoor en daarna een grote klont boter!!!! heerlijk ik krijg trek!
Ik gebruik gewoon die pakken van de appie voor rijstepap, moet je 20min koken ongeveer, lekker suiker, kaneel en rozijnen erdoor en daarna een grote klont boter!!!! heerlijk ik krijg trek!
Ik doe het altijd met een restje rijst (gewoon van het eten, ik kook stiekem vaak wat extra, mijn man haat die geur echt ) dan gooi ik er melk bij, klein vuurtje en langzaam warm laten worden. Ik kook over het algemeen met Basmati dus ik maak ook altijd basmati rijstepap, gaat prima. Daarna boter en suiker (wit of bruin) en soms nog kaneel erbij.... heerlijk! Echt nostalgie!

maar dit is vast niet de traditionele manier, toch ook wel lekker!
ja, heerlijk! Met die dessertrijst maak ik ook rijstevlaai, ook lekker. ik moet maar gaan slapen...
Misschien proberen met risottorijst?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven