Rode linzen

17-01-2010 14:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Vandaag ben ik mijn voorraadkast eens doorgegaan en kwam daar zeker nog een halve kilo rode linzen tegen.

Ik heb het recept ooit gebruikt voor een curry wat mij niet zo beviel. Wil de linzen wel graag gebruiken, maar dan voor iets anders. (Of iemand moet een onweerstaanbaar recept hebben voor een curry )

Dus, wie heeft er een lekker recept met gedroogde rode linzen?
Linzensoep! Wat ui, knoflook, evt ook andere groente fruiten, wat komijn en koriander erbij, linzen erbij en bouillon, pruttelen tot een lekker soeje.
Eens met linzensoep. Al zou ik zonder komijn en koriander, met gerookte kip voorstellen.

Een linzenstoofschotel gecvombineerd met een salade is ook lekker, het zachte wintersmaakje met een frisse appel-rucola-feta salade maakt het een topper.
Nog een stem voor linzensoep! Lekker met ui, knoflook en een goede pittige bouillin. Eventueel staafmixer er doorheen.

Ook lekker linzensalade: met (gebakken) ui, evt. spek en met een lekkere frisse dressing.
Linzensoep is inderdaad een goeie optie! Gerookte kip ben ik gek op, klinkt goed!

Mevrouwdekees, heb je ook een recept voor de linzenstoofschotel?
Ehm, doe maar wat? Ik heb de linzen met wat wortel gekookt, en in een andere pan een prutje met ui, knof, vlees (ik had kip, spekjes lijkt me lekkerder) een blikje tomatenblokjes en hot curry poeder gemaakt. Op het laatst combineren. Maar een meer chili con carne achtig iets zou ook prima kunnen.
o ja, linzensoep, mijn favoriet!
Wat had je dan gemaakt wat niet zo beviel?

Als je op de site van iensrecepten.nl en smulweb op het ingredient linssen zoekt dan kom je best wat recepten tegen.

Het is maar of je het lekker vind.

Zelf vind ik het heerlijk. In het verleden heb ik vaak gebruikt in een curry gemaakt met de curry-pasta van Patak. Ui, knoflook en dan de gekookte (gare) linssen er bij. Lekker met tomaten erbij.

Gewoon toevoegen naar eigen smaak. Groenten bijv. en dan kunnen wortels, prei, bloemkool naar keuze worden toegevoegd.

Maar ook sperzieboontjes en zelfs voorgekookte aardappelen kun je toevoegen. Ook voor die combinaties geldt, dat wat je zelf lekker vind.
quote:Mevrouwdekees schreef op 17 januari 2010 @ 14:56:

Ehm, doe maar wat? Ik heb de linzen met wat wortel gekookt, en in een andere pan een prutje met ui, knof, vlees (ik had kip, spekjes lijkt me lekkerder) een blikje tomatenblokjes en hot curry poeder gemaakt. Op het laatst combineren. Maar een meer chili con carne achtig iets zou ook prima kunnen.Qua hoeveelheden komt het niet zo precies dus Maar ik ben bang dat het weer zo'n soep wordt zoals mijn vorige curry. Dan kan ik misschien net zo goed écht linzensoep maken Nou toch bedankt, ik denk er nog even over na.
quote:kiki_twee schreef op 17 januari 2010 @ 15:06:

Wat had je dan gemaakt wat niet zo beviel?

Als je op de site van iensrecepten.nl en smulweb op het ingredient linssen zoekt dan kom je best wat recepten tegen.

Het is maar of je het lekker vind.

Zelf vind ik het heerlijk. In het verleden heb ik vaak in een curry gemaakt met de curry-pasta van Patak. Ui, knoflook en dan de gekookte (gare) linssen er bij. Lekker met tomaten erbij.

Gewoon toevoegen naar eigen smaak. Groenten bijv. en dan kunnen wortels, prei, bloemkool naar keuze worden toegevoegd.

Maar ook sperzieboontjes en zelfs voorgekookte aardappelen kun je toevoegen. Ook voor die combinaties geldt, dat wat je zelf lekker vind.

Ik had een curry gemaakt die nogal soepig was, ik had toch iets meer een bite verwacht. Maar wie weet had ik het wel te lang gekookt ofzo hoor, dat kan ook.

Ik ken smulweb, maar hoor graag recepten van de viva-forummers

Combineren met Patak kan dus ook! De producten van Patak wou ik sowieso al eens proberen, en ze zijn a.s. week in de aanbieding bij de AH. Ook een goeie!
Kijk eens naar de recepten van de andere topic daarover.

Patak staat centraal. Alleen linssen worden niet echt genoemd.

Ikzelf vind ze lekker. Als het te soepig wordt dan giet ik het sap eraf. Misschien moet je dan er iets bij geven dat het pittig maakt of juist heel anders. Zoals een raïta met uien en kruiden (basis kwark dat is lekker dik) en dat apart erbij serveren.
Toen ik in India woonde heb ik dit recept geleerd:

Uitje fruiten met knoflook en flink wat curry/kerrie poeder, dan linzen even meebakken en steeds een beetje vocht erbij Half uur (of langer afh van soort linzen) laten pruttelen tot je een soort erwtensoep/ saus hebt.

Lekker om brood/ naan in te dopen!
Laatste toevoeging (ik wilde alleen maar even mijn mail checken):

Naanbrood (met of zonder kruiden) is ook lekker.
Omdat linzen maar vrij kort hoeven te koken (in vergelijking met andere rauwe peulvruchten) kan je ze eigenlijk door allerlei stoofpotjes en soepen die minstens 20 minuten moeten pruttelen, gooien. Af en toe een handje rode linzen door de pastasaus, in de lamstajine of de groentensoep en het is op voor je er erg in hebt!
Dat recept uit India heb ik ook eens gehoord. Zoiets als met risotto. Met een bouillon is het dan uiteraard nog veel lekkerder. Gebruik het voor een daalsoep of in combinatie met mulligatawny soep lijkt me ook heel lekker.

Voor wie mulligatawny soep (Sri Lanka/Tamil Nadu(zuid India)) niet kent hier een recept:

http://www.bbc.co.uk/food ... ulligatawnyso_71379.shtml

In ieder geval: Eet smakelijk!!!
Vanavond eet ik pasta, zal er wat rode linzen doorheen gooien. Ben benieuwd of je dat erg proeft.
Van een ander forum is dit neergezet. Ik heb het opgeslagen en staads nog steeds op mijn verlanglijstje om te maken. Maar er wordt nog steeds enthousiast op dit recept gepost. Bij deze zet ik hem hier neer.

Pittige rodelinzensoep met ui en peterselie

Olie

Grote ui, gesnipperd

2 tenen knof

1 verse chilipeper, maar mag ook gedroogd, zonder zaadjes

1-2 tl komijnzaad

1-2 tl korianderzaad

1 wortel, fijn

1 tl gemalen fenegriek

1 tl suiker

1 el tomatenpuree

250 gr rode linzen

1,75 kippen of groenten bouillon

zout/peper

evt voor erbij

1 kleine rode ui

1 grote bos bladpeterselie

citroenpartjes

1. olie verhitten en ui, knof, chili, komijn en korianderzaad toevoegen. (de laatste 2 maal ik meestal wat fijner) Ui bruin laten worden, wortel erbij. 2-3 minuten. Voeg fenegriek, suiker, tomatenpuree en linzen toe.

2. Schenk bouillon erbij, goed roeren en aan de kook brengen. Zet vuur laag en laat deels afgedekt (ik doe gewoon het deksel erop) 30-40 minuten sudderen tot de linzen barsten.

3. verdun de soep als hij wat te dik is met water. Breng op smaak met peper en zout

4. serveer de soep direct uit de pan. Voor een gladdere textuur pureren. Bestrooi met garnituur van ui en peterselie maar zonder dat alles is hij ook al heerlijk!!!

bron: Ghillie Basan- De Turkse Keuken, Veltman Uitgevers
Lekker! Rode linzen worden heel snel een prutje is mijn ervaring, dus ik maak er ook prutjes mee. Idd met ui, koriander, komijn, bouillon, groenten, rijst.. Gewoon lekker experimenteren.

voor wat meer bite gebruik ik groene linzen.
Turkse linzensoep - Mercimek corba

2 liter water

1 ui gesnipperd

1 aardappel in stukjes

1 wortel in stukjes

1 theeglas rode linzen

peper & zout

Laten koken en als het klaar is met de staafmixer glad pureren (als de soep te dik is geworden dan beetje water erbij).

Beetje olie in een pan en theelepel droge munt kort aanbakken.

Bij het opdienen een lepeltje van het gebakken olie/munt in het midden gieten, eventueel nog paar drupjes citroen naar smaak erin doen, serveren met brood.

Eet smakelijk.
mijn versie van de turkse linzensoep(vraag me please niet naar verhoudingen want doe alles op gevoel ):

aardappel in blokjes

linzen

tomaat(met schil) in blokjes

wortel(geraspt)

bereiding: geraspte knoflook en gesnipperde ui fruiten in olie, vervolgens de blokjes tomaat/geraspte wortel en aardappel een minuutje meebakken. linzen erbij en dan groente/kippenbouilon erbij en aan de kook brengen. vuur omlaag en na 10 minuten pruttelen kruiden(pul biberi, zout, komijn, paprikapoeder, zwarte peper) erbij en nog 10 tot 15 minuten laten pruttelen. in mijn recept komt er geen staafmixer aan te pas. wat je wel nog kunt doen is boter laten smelten en als het opgediend is eroverheen doen, een beetje yoghurt als je wilt en muntblaadjes.
(ik doe het meestal zonder yoghurt, munt of boter maar dat is afhankelijk van wat je zelf lekker vindt. doe er wel flink wat biber in, en dan eet ik het met geroosterd brood en een glas ayran)
Nou het gaat in ieder geval linzensoep worden, nu nog kiezen welke!:)

Bedankt voor de reacties!
Probeer ze gewoon allemaal, het zijn geen moeilijke recepten, en dan kan je zelf zien welke je het lekkerst vindt!

Succes.

P.s. het geinige is dat de rode linzen na het koken gewoon geel worden (en je soep dus ook).
lekker bij de linzensoep:

volle yoghurt mengen met geraspte citroenschil, peper, zout. flinke kwak samen met (pittige) soep. hmm, ga het vanavond eten!
Met yoghurt leek mij ook erg lekker! Daarom ga ik deze eens proberen:

Indiase linzensoep

Ingredienten

200 gr rode linzen

500 ml groentebouillon (ongeveer)

1 winterpeen

2 uien

1 blik tomatenblokjes

2 teentje knoflook

3 el olijfolie

3 el gemalen komijn

3 el gemalen koriander

2 el koenjit

1 citroen

1 pakje magere yoghurt

5 el verse koriander

Bereiding

De ui met knoflook even fruiten in olijfolie, dan de linzen erin met de gemalen komijn, gemalen koriander en gemalen koenjit (of geelwortel, kurkuma). Even kort bakken, dan de bouillon erbij. Tomatenblokjes toevoegen. Ongeveer 20 minuten laten koken.

Neem de pan van het vuur en pureer met de staafmixer. Weer opzetten en sap van de citroen en de verse koriander toevoegen, net als de in stukjes gesneden winterpeen. Even laten koken. Nu alvast even proeven en indien nodig extra kruiden of bouillon toevoegen. Vlak voor het opdienen de yoghurt toevoegen door een beetje soep in een mok te doen en daar yoghurt bij te schenken, even roeren en het geheel aan de soep toevoegen. Indien nodig herhalen. Waarschijnlijk is ongeveer 3 dl yoghurt genoeg. Aan het einde nog wat verse koriander toevoegen en direct opdienen.

Grappig trouwens dat jij het vanavond ook eet pepernoek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven