Rosbief uit de oven.
dinsdag 8 december 2009 om 18:33
Hallo allen,
Voor de kerst doen wij het hoofdgerecht en we hebben nu 2x 'geoefend' met rosbief uit de oven. De eerste keer hebben we hem heel simpel gehouden met wat knoflook, peper, zout en toen even om en om dichtgeschroeid, even laten rusten en toen de oven in. Die was lekker mals!
Gister poging 2 met een andere methode en andere kruiden (tijm, rosemarijn, knoflook). Deze moest meteen zo rauw de oven in, in een plens rode wijn. Nou niet te eten!! Hééél taai en geen kauwen aan
Nu willen we het toch volhouden en nog een keer een test doen, dus bij deze;
Hoe maken jullie je rosbief uit de oven?
Voor de kerst doen wij het hoofdgerecht en we hebben nu 2x 'geoefend' met rosbief uit de oven. De eerste keer hebben we hem heel simpel gehouden met wat knoflook, peper, zout en toen even om en om dichtgeschroeid, even laten rusten en toen de oven in. Die was lekker mals!
Gister poging 2 met een andere methode en andere kruiden (tijm, rosemarijn, knoflook). Deze moest meteen zo rauw de oven in, in een plens rode wijn. Nou niet te eten!! Hééél taai en geen kauwen aan
Nu willen we het toch volhouden en nog een keer een test doen, dus bij deze;
Hoe maken jullie je rosbief uit de oven?
dinsdag 8 december 2009 om 19:01
dinsdag 8 december 2009 om 19:20
Met een kernthermometer idd, even googlen op de temperatuur die het moet zijn. Afhankelijk van de grote en dikte van de rosbief verschilt de braadtijd namelijk. Ik deed hem wel gewoon rauw in de over, maar aanbraden kan ook. Misschien wil beter, want je sluit meteen alle sappen in (niet prikken in het vlees dus!)

woensdag 9 december 2009 om 14:10
Altijd om en om aanbraden, kruiden etc.
Idee hiervan is dat je de lekkere braadsmaak aan de buitenkant hebt (korstje) en dat je de boel dichtschroeit waardoor de sappen binnenboord blijven.
Dan doe ik hem in de oven die ik heb voorverwamd op 180 C, daarna verlaag ik de temperatuur meteen naar 135 C (tip van kokkievriend). Hangt af van aantal kilo hoe lang ie moet. Laat het vlees altijd even rusten voor je het snijdt en opdient. Dan is het lekker mals!
Idee hiervan is dat je de lekkere braadsmaak aan de buitenkant hebt (korstje) en dat je de boel dichtschroeit waardoor de sappen binnenboord blijven.
Dan doe ik hem in de oven die ik heb voorverwamd op 180 C, daarna verlaag ik de temperatuur meteen naar 135 C (tip van kokkievriend). Hangt af van aantal kilo hoe lang ie moet. Laat het vlees altijd even rusten voor je het snijdt en opdient. Dan is het lekker mals!

woensdag 23 december 2009 om 23:29
Even kruiden met (veel) peper en zout, goed aanbraden, af laten koelen tot kamertemperatuur, thermometer erin (in het midden) en ongeveer 25 a 30 minuten in de oven op 180 graden tot de thermometer ong 50 graden aangeeft. Dan is ie mooi rose. Wij hadden van de slager 53 graden doorgekregen, maar hij was nét iets te ver door.
Nu wil ik zelf er champignonsaus bij maken. Heb al een receptje, maar iemand ervaring?? Kan ik dat van te voren maken en dan alleen opwarmen met eten?
Nu wil ik zelf er champignonsaus bij maken. Heb al een receptje, maar iemand ervaring?? Kan ik dat van te voren maken en dan alleen opwarmen met eten?
donderdag 24 december 2009 om 09:50
Kijk, bedankt! Ik heb alleen een heteluchtoven, dus ik denk dat ik mijn temperatuur iets lager moet zetten? Ik denk dat ik voor 160 graden dan moet gaan.
Met champignonsaus geen ervaring, denk dat je het wel makkelijk van te voren kan maken. Ik ga een portsaus maken.
Port inkoken, vleesfond erbij en wat tijm.
Een champignonsaus is denk ik een roux maken en dan champignons bakken en erbij?
Met champignonsaus geen ervaring, denk dat je het wel makkelijk van te voren kan maken. Ik ga een portsaus maken.
Port inkoken, vleesfond erbij en wat tijm.
Een champignonsaus is denk ik een roux maken en dan champignons bakken en erbij?