samen ontbijten, hoe doe je dat
vrijdag 22 mei 2015 om 16:46
ik verbaas mij altijd over de hoeveelheid mensen die samen ontbijten. Bij ons lukt dat nooit. Wij hebben twee kinderen, 1 van bijna 11 die graag uitslaapt en 1 van 8 die iedere dag om half zeven met een rammelende buik wakker wordt. Zelf ben ik om 7 uur toch wel klaarwakker terwijl man het liefst tot half tien in zijn bed ligt.
In de praktijk komt het erop neer dat jongste ontbijt rond 7 uur, ik dan begin met mijn twee liter koffie om wakker te worden.
zo rond 8 uur krijg ik ook trek. Oudste komt om half negen of negen uur naar onder en heeft dan honger.
Man staat rond half tien op, drinkt eerst twee koppen koffie en wil dan eten.
De enige manier waarop wij samen zouden kunnen ontbijten is als jongste moet wachten, daar wordt zijn ochtendhumeur echter niet beter van of als de rest veel eerder opstaat wat weer niet bevorderlijk is voor hun humeur.
ik vraag me dus serieus wel eens af hoe dat bij andere gezinnen gaat, wij zijn toch niet het enige gezin met verschillende opsta tijden
In de praktijk komt het erop neer dat jongste ontbijt rond 7 uur, ik dan begin met mijn twee liter koffie om wakker te worden.
zo rond 8 uur krijg ik ook trek. Oudste komt om half negen of negen uur naar onder en heeft dan honger.
Man staat rond half tien op, drinkt eerst twee koppen koffie en wil dan eten.
De enige manier waarop wij samen zouden kunnen ontbijten is als jongste moet wachten, daar wordt zijn ochtendhumeur echter niet beter van of als de rest veel eerder opstaat wat weer niet bevorderlijk is voor hun humeur.
ik vraag me dus serieus wel eens af hoe dat bij andere gezinnen gaat, wij zijn toch niet het enige gezin met verschillende opsta tijden
vrijdag 22 mei 2015 om 17:14
Lunchen wel eens samen op de zondag, maar dat is echt niet voor 12 uur. Voor sommigen is het dan lunch en voor anderen ontbijt. Reken er maar niet op dat broertje en ik vroeg op gaan staan voor brunch na een avond stappen. Of überhaupt een wekker zetten voor eten als ik kan uitslapen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
vrijdag 22 mei 2015 om 17:18
quote:redbuIIetje schreef op 22 mei 2015 @ 17:00:
[...]
Op werk/schooldagen zie ik er al helemaal de zin niet van in. Dan heeft iedereen toch gewoon haast en staat z'n boterham naar binnen te werken terwijl ondertussen de boterhammen gesmeerd worden die mee genomen worden. Juist op dat soort dagen zijn verschillende ritmes ideaal zodat je elkaar niet voor de voeten loopt in de keuken.
Tuurlijk, ik vind het ook helemaal geen bezwaar als we op verschillende tijden eten.
TO, komt het door de in scene gezette gezinnetjes die in de reclame samen ontbijten? Dat hoeft thuis niet he . Doe lekker wat bij jullie past.
[...]
Op werk/schooldagen zie ik er al helemaal de zin niet van in. Dan heeft iedereen toch gewoon haast en staat z'n boterham naar binnen te werken terwijl ondertussen de boterhammen gesmeerd worden die mee genomen worden. Juist op dat soort dagen zijn verschillende ritmes ideaal zodat je elkaar niet voor de voeten loopt in de keuken.
Tuurlijk, ik vind het ook helemaal geen bezwaar als we op verschillende tijden eten.
TO, komt het door de in scene gezette gezinnetjes die in de reclame samen ontbijten? Dat hoeft thuis niet he . Doe lekker wat bij jullie past.
vrijdag 22 mei 2015 om 17:21
quote:redbuIIetje schreef op 22 mei 2015 @ 17:14:
In bed ontbijten vind ik echt helemaal niks. Hou er sowieso niet van om langer dan nodig in bed te blijven 's ochtends en dan ook al die kruimels en als je pech hebt vlekken van de aardbeien of eigeel.Ja, dat vind ik ook. Met moederdag zeg ik ook altijd wat jullie ook doe geen ontbijt op bed. Vind ik echt niks. Ga veel liever aan tafel eten.
In bed ontbijten vind ik echt helemaal niks. Hou er sowieso niet van om langer dan nodig in bed te blijven 's ochtends en dan ook al die kruimels en als je pech hebt vlekken van de aardbeien of eigeel.Ja, dat vind ik ook. Met moederdag zeg ik ook altijd wat jullie ook doe geen ontbijt op bed. Vind ik echt niks. Ga veel liever aan tafel eten.
vrijdag 22 mei 2015 om 17:22
Wij ontbijten iedere zaterdag en zondag samen. Ik ben rond 8 uur op en drink op mijn gemakje koffie, dan ga ik douchen en op mijn dooie akkertje wandelen met de hond. Bij thuiskomst zet ik thee op en ga de tafel dekken, croissantjes afbakken en als ik klaar ben schop ik man uit bed. Dat is meestal rond 10.00 uur.
vrijdag 22 mei 2015 om 17:31
Als je het voor elkaar kunt krijgen om 1 dag in de week samen te ontbijten...doen! In mijn jeugd was er weinig stabiel, maar we ontbeten wel bijna iedere zondag met elkaar. Zelfs als een van de oudere kinderen de avond ervoor op stap was geweest, die werd dan uit bed gerammeld met zoveel mogelijk kabaal.
Scheelt wel dat onze hele familie geen ochtendmens is, dus dat we op zondag pas om een uur of half elf ontbeten.
Ik mis het nog weleens en vind met mensen samen ontbijten een van de leukste dingen die er zijn.
Vooral als je kinderen straks ouder worden en hun eigen leventje krijgen, 's avonds van huis etc, lijkt me het een mooi "vast"punt in het gezinsleven.
Dus geef die jongste een paar boterhammen en laat de laatste iets eerder opstaan. Het is echt de moeite waard. (vind ik dan)
Scheelt wel dat onze hele familie geen ochtendmens is, dus dat we op zondag pas om een uur of half elf ontbeten.
Ik mis het nog weleens en vind met mensen samen ontbijten een van de leukste dingen die er zijn.
Vooral als je kinderen straks ouder worden en hun eigen leventje krijgen, 's avonds van huis etc, lijkt me het een mooi "vast"punt in het gezinsleven.
Dus geef die jongste een paar boterhammen en laat de laatste iets eerder opstaan. Het is echt de moeite waard. (vind ik dan)
vrijdag 22 mei 2015 om 17:37
Wij (gezin met jonge tieners) ontbijten zo'n beetje 365 dagen per jaar samen. Doordeweeks om half acht, dan zitten we samen aan tafel en prepareren tegelijk even de trommels. In het weekend slapen we meestal uit en brunchen om een uur of 10 /11 tenzij we een wedstrijd o.i.d. hebben, dan eten we wat eerder. 's Weekends is het fijnst, dan hebben we vaak een eitje, afbakbrood en fruit of een smoothy. Ik zou het niet willen missen.
vrijdag 22 mei 2015 om 17:44
Wij ontbijten elke dag samen. Iedereen moet om 7 uur zijn bed uit en dan zitten we zo tegen half 8 allemaal aangekleed aan tafel. Ik smeer wel het brood in de keuken, ga niet de hele tafel dekken doordeweeks. Om kwart voor 8 vertrekt mijn man naar zijn werk, daarna ga ik opruimen, iedereen wassen, tanden poetsen, haren doen en tegen 8 uur zitten we in de auto op weg naar kdv en school. Het is trouwens niet echt heel gezellig hoor, want alles moet snel, maar meer praktisch. Ik wil niet dat ze ontbijten voor de tv en zo kan ik het best in de gaten houden of ze uberhaupt eten en hun melk opdrinken.
De kinderen staan in het weekend wel eerder op dan wij. Die gaan vast naar beneden, pakken een krentenbol en gaan televisie kijken of spelen. Rond 9 uur staan wij ook op en dan ontbijten we tegen half 10 met warme broodjes en verse eitjes aan tafel. Dan dek ik die wel.
Lunchen doen we dan weer niet altijd aan tafel. In het weekend zijn we vaak niet eens thuis, rond lunchtijd, dus dan eten we net hoe het uitkomt. Doordeweeks op mijn vrije middag mogen de kinderen vaak wel even tv kijken tussen de middag tijdens het eten. Als er vriendjes zijn lunchen we wel aan tafel.
's Avonds ook altijd aan tafel.
De kinderen staan in het weekend wel eerder op dan wij. Die gaan vast naar beneden, pakken een krentenbol en gaan televisie kijken of spelen. Rond 9 uur staan wij ook op en dan ontbijten we tegen half 10 met warme broodjes en verse eitjes aan tafel. Dan dek ik die wel.
Lunchen doen we dan weer niet altijd aan tafel. In het weekend zijn we vaak niet eens thuis, rond lunchtijd, dus dan eten we net hoe het uitkomt. Doordeweeks op mijn vrije middag mogen de kinderen vaak wel even tv kijken tussen de middag tijdens het eten. Als er vriendjes zijn lunchen we wel aan tafel.
's Avonds ook altijd aan tafel.
..
vrijdag 22 mei 2015 om 17:58
Inderdaad, samen brunchen. Bij ons gaat het meestal zo:
- oudste ( 6) wordt wakker, meldt zich bij mij en gaat naar beneden.
- Na 30-60 minuten wordt jongste (3) wakker, meldt zich bij mij en we gaan samen naar beneden.
- ik smeer 1-2 boterhammen voor de kids en maak een licht ontbijt voor mezelf. Ieder eet waar en wanneer hij dat wil.
- rond 11 uur is mijn man ook opgestaan en brunchen we samen (zijn ontbijt, onze lunch) uitgebreid.
Ik heb het uiteraard wel over de weekenden. Doordeweeks zijn we allemaal wel rond dezelfde tijd aan het ontbijten, maar we zitten niet exact gelijk of samen aan tafel.
- oudste ( 6) wordt wakker, meldt zich bij mij en gaat naar beneden.
- Na 30-60 minuten wordt jongste (3) wakker, meldt zich bij mij en we gaan samen naar beneden.
- ik smeer 1-2 boterhammen voor de kids en maak een licht ontbijt voor mezelf. Ieder eet waar en wanneer hij dat wil.
- rond 11 uur is mijn man ook opgestaan en brunchen we samen (zijn ontbijt, onze lunch) uitgebreid.
Ik heb het uiteraard wel over de weekenden. Doordeweeks zijn we allemaal wel rond dezelfde tijd aan het ontbijten, maar we zitten niet exact gelijk of samen aan tafel.
vrijdag 22 mei 2015 om 18:04
quote:Bromelia schreef op 22 mei 2015 @ 17:47:
[...]
zelfs bij ons redden wij dat vroeger niet, mijn moeder werkte ook gewoon in de jaren 60/70De mijne ook hoor, maar ik had het over het weekend. Dan brunchten we altijd uitgebreid samen tenzij ze was weggeroepen voor werk. Doordeweeks ontbeten we ook altijd samen aan tafel, zo vroeg als voor degene die het eerst weg moest nodig was. Die moest dan tafel dekken, en degenen die later weg konden moesten afruimen.
[...]
zelfs bij ons redden wij dat vroeger niet, mijn moeder werkte ook gewoon in de jaren 60/70De mijne ook hoor, maar ik had het over het weekend. Dan brunchten we altijd uitgebreid samen tenzij ze was weggeroepen voor werk. Doordeweeks ontbeten we ook altijd samen aan tafel, zo vroeg als voor degene die het eerst weg moest nodig was. Die moest dan tafel dekken, en degenen die later weg konden moesten afruimen.
vrijdag 22 mei 2015 om 18:15
Wij eten sowieso verrassend weinig samen, nu ik er zo over nadenk. Ik schat 1 avond per week en dan meestal zaterdagmiddag/-avond en 2 op 3 zondagen. Ontbijt doen we thuis nooit samen. Dat redden we niet qua opstaanuren (en bovendien ontbijt man alleen op reis).
Ik heb voor samen eten vreselijke werkuren. De dagen dat ik werk eet ik alle drie maaltijden op kantoor. Als ik niet werk, heeft man vaak weer net een avondlijke vergadering waardoor ik alleen met de kinderen ben. En over de middag komen de kinderen dan wel thuis, maar man natuurlijk niet.
Maar ik besef het pas nu over nadenk, want ik ervaar het niet als een gemis. Kinderen ook niet, denk ik. Op vakantie vind ik het overigens wel heerlijk om 3/dag samen te eten en eventueel uitgebreid te aperitieven. Gelukkig gaan we vaak op vakantie
Ik heb voor samen eten vreselijke werkuren. De dagen dat ik werk eet ik alle drie maaltijden op kantoor. Als ik niet werk, heeft man vaak weer net een avondlijke vergadering waardoor ik alleen met de kinderen ben. En over de middag komen de kinderen dan wel thuis, maar man natuurlijk niet.
Maar ik besef het pas nu over nadenk, want ik ervaar het niet als een gemis. Kinderen ook niet, denk ik. Op vakantie vind ik het overigens wel heerlijk om 3/dag samen te eten en eventueel uitgebreid te aperitieven. Gelukkig gaan we vaak op vakantie
vrijdag 22 mei 2015 om 18:32
Nu, met mijn jongvolwassenen ontbijten we alleen op zondag met elkaar, om 10.00 uur. Vroeguh ontbeten wij altijd met z'n drieen. Mijn partner was altijd vroeg weg, want dan was ie vroeg thuis. Oudste werd altijd met het busje naar het speciaal onderwijs gebracht en de jongste en ik vertrokken als laatste....
leef, geniet en eet!
vrijdag 22 mei 2015 om 18:46
Mijn man vertrekt op werkdagen tussen 5.30 uur en 6.00 uur, samen ontbijten heb ik 2 keer geprobeerd, maar ik kwam echt slaap tekort of ik moest om 21.00 uur naar bed gaan. Ik ontbijt wel samen met mijn kinderen op schooldagen dat ik niet werk, ze zitten de komende jaren alle drie nog op de basisschool en beginnen allemaal op dezelfde tijd. Op dagen dat ik werk sta ik vroeger op en ontbijt even lekker rustig zelf.
In het weekend ontbijten we soms samen, als iedereen tegelijk wakker is. Maar als een dochter eerder wakker is dan de rest mag ze alvast eten.
Lunchen doen we wel vaak samen in het weekend en bijna altijd eten we 's avonds samen.
In het weekend ontbijten we soms samen, als iedereen tegelijk wakker is. Maar als een dochter eerder wakker is dan de rest mag ze alvast eten.
Lunchen doen we wel vaak samen in het weekend en bijna altijd eten we 's avonds samen.
vrijdag 22 mei 2015 om 18:47
Ik heb het echt van thuis uit meegekregen dat het heel belangrijk is om samen te eten. Destijds mocht er ook geen speelgoed mee aan tafel en was het blijven zitten totdat iedereen klaar was. Als één van ons wil uitslapen dan wacht de ander, dochter krijgt dan eerst haar fles en eet dan later mee. We eten altijd samen, met uitzondering als man en ik een avondje gezellig uitgebreid gaan koken. Dan eet dochter eerst, gaat naar bed en dan eten wij.
vrijdag 22 mei 2015 om 18:54
Doordeweeks eten we nooit samen (mijn man ontbijt niet, jongste is heel vroeg wakker en hongerig (en ik dus ook), oudste doet wel gewoon aan normale tijden).
Op zondag houdt dat dus in dat ik en jongste rond zes uur / half zeven op zijn en vast een boterham eten, vervolgens worden rond half elf / elf uur oudste en man wakker. Dus dan brunchen we met oa afbakbroodjes en soep.
Op zondag houdt dat dus in dat ik en jongste rond zes uur / half zeven op zijn en vast een boterham eten, vervolgens worden rond half elf / elf uur oudste en man wakker. Dus dan brunchen we met oa afbakbroodjes en soep.
vrijdag 22 mei 2015 om 19:02
Wij ontbijten meestal ook samen in het weekend kids zijn al vaak veel vroeger wakker maar hebben meestal geen honger. Alleen zoon soms die pakt dan wat fruit of een bth. En als ik wakker ben ga ik alles voorbereiden en in de tussentijd word man ook wakker. Ik heb het geluk dat mijn kinderen niet gelijk om eten vragen dus kan lekker altijd uitslapen. En daarbij kids vinden het zelf ook heel fijn om samen uitgebreid te ontbijten. Gekookte of gebakken eieren lekkere broodjes enz.
vrijdag 22 mei 2015 om 19:19
We ontbijten hier eigenlijk elke dag min of meer samen. Doordeweek hangt het even van de werktijden af, maar over het algemeen zijn we dan wel allemaal tegelijk in de keuken en zitten er dan 2/3/4 van de 4 tegelijk te eten. Maar echt gepland gaat dat niet, het kan zijn dat ik de boterhammen voor werk en school smeer en dat man en kinderen zitten te eten, dan schuif ik aan als ik klaar ben, of kind één is nog aan het douchen en de rest zit al, in twee etappes. Maar we eten wel allemaal ongeveer tegelijk.
En in het weekend hangt het weer af van werk of vrij, maar als we vrij zijn ontbijten we tegen 9 uur half 10 samen, extreem hongerigen eten dan bij het opstaan een boterham, maar meestal niet.
En in het weekend hangt het weer af van werk of vrij, maar als we vrij zijn ontbijten we tegen 9 uur half 10 samen, extreem hongerigen eten dan bij het opstaan een boterham, maar meestal niet.
vrijdag 22 mei 2015 om 19:36
Door de weeks eten de kinderen samen met vriend, ik ben dan nog boven bezig. Ik eet net wat later, of in de trein, of pas op het werk. Heb lang niet altijd honger 's ochtends.
(Ik hoor nu mijn moeder: je hèbt geen honger, je hebt trèk )
(Ik hoor nu mijn moeder: je hèbt geen honger, je hebt trèk )
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C
vrijdag 22 mei 2015 om 19:51
Ik ontbijt sowieso bijna nooit. Een tas koffie is al meer dan genoeg.
Ik ben een nachtmens. Mijn man een ochtendmens.
Op vrije dagen zie je mij echt niet boven water voor 12 à 1 uur 's middags.
Mijn man springt dan weer om 7 uur 's ochtends uit bed.
Samen ontbijten is iets voor op reis. Da's ook zowat het enige moment dat wij ontbijt eten.
Tijdens de werkweek hebben we allebei andere uren. En ik heb een man die shiften draait.
Ik ben een nachtmens. Mijn man een ochtendmens.
Op vrije dagen zie je mij echt niet boven water voor 12 à 1 uur 's middags.
Mijn man springt dan weer om 7 uur 's ochtends uit bed.
Samen ontbijten is iets voor op reis. Da's ook zowat het enige moment dat wij ontbijt eten.
Tijdens de werkweek hebben we allebei andere uren. En ik heb een man die shiften draait.
vrijdag 22 mei 2015 om 20:01
Toen ik nog thuis woonde lunchten we samen op zaterdag en zondag. Als we niet hoefden te werken 's ochtends was dat ons ontbijt en hadden onze ouders wel al ontbeten.
Of ik pakte om 10 iets kleins en dan aten we om 12 uur echt gezamenlijk.
Ik heb volgens mij nog nooit echt ontbeten met het hele gezin (tenzij mijn ouders ook zo lang uitsliepen)
Of ik pakte om 10 iets kleins en dan aten we om 12 uur echt gezamenlijk.
Ik heb volgens mij nog nooit echt ontbeten met het hele gezin (tenzij mijn ouders ook zo lang uitsliepen)