samen ontbijten, hoe doe je dat

22-05-2015 16:46 107 berichten
ik verbaas mij altijd over de hoeveelheid mensen die samen ontbijten. Bij ons lukt dat nooit. Wij hebben twee kinderen, 1 van bijna 11 die graag uitslaapt en 1 van 8 die iedere dag om half zeven met een rammelende buik wakker wordt. Zelf ben ik om 7 uur toch wel klaarwakker terwijl man het liefst tot half tien in zijn bed ligt.

In de praktijk komt het erop neer dat jongste ontbijt rond 7 uur, ik dan begin met mijn twee liter koffie om wakker te worden.

zo rond 8 uur krijg ik ook trek. Oudste komt om half negen of negen uur naar onder en heeft dan honger.

Man staat rond half tien op, drinkt eerst twee koppen koffie en wil dan eten.

De enige manier waarop wij samen zouden kunnen ontbijten is als jongste moet wachten, daar wordt zijn ochtendhumeur echter niet beter van of als de rest veel eerder opstaat wat weer niet bevorderlijk is voor hun humeur.

ik vraag me dus serieus wel eens af hoe dat bij andere gezinnen gaat, wij zijn toch niet het enige gezin met verschillende opsta tijden
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nooit een specifiek streven geweest om samen te ontbijten. Ja een enkele keer gooi ik op zondag ochtend broodjes in de oven en dan roep ik naar boven als ze klaar zijn. Wie komt , die komt wie niet komt kan eten wat er over is.

Maar verder begint een ieder op zijn eigen tijd. Toen de kinderen nog klein waren at ik 's ochtends meestal wel gelijk met hen. En nu treffen meestal een aantal elkaar wel aan de eettafel door de week. Althans diegene die bijtijds moeten beginnen. Maar ik ga geen kinderen uit bed trommelen als ze het eerste uur vrij zijn. Man en oudste zoon zijn meestal al de deur uit voordat de rest uit bed komt. En u met de pup in huis ben ik meestal al voor 6 uur present. Echt niet dat ik ga wachten met het ontbijt.

Maar ook het avondeten lukt hier nooit allemaal samen hoor. Ja behalve in het weekend. Althans diegene die dan thuis zijn. Maar door de week is het hier van half vijf tot negen doorlopend buffet. Valt ook niet anders te regelen met mensen die al heel vroeg op staan en dus ook al op tijd warm willen eten (want 's avonds weer op tijd naar bed) , kinderen die laat van school komen, kinderen die eind van de middag sporten of juist begin van de avond.

Samen eten is gezellig maar niet als het een verplicht nummer wordt waar een ieder zich naar moet voegen zodat je sociale en sportieve leven er door in de knoop raakt. Of als je eind van de middag van alles moet lopen snaaien om je honger te stillen totdat je eindelijk eten kunt.
quote:lemoos2 schreef op 23 mei 2015 @ 01:25:

Nee Ceetie, de NL Limburgers hebben NYC geannexeerd .

OT: op werkdagen lukt samen ontbijten alleen op de dagen dat man thuis is. Andere dagen ontbijt ik alleen met zoon.Ha, dat verklaard!
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:dolfje schreef op 23 mei 2015 @ 09:01:

Ik dacht dat een smos het broodje was,ongeacht wat voor beleg er op zit.

Tenminste wij gingen wel eens ergens over de grens eten en daar hadden ze op de kaart staan smos en dan een waslijst dingen voor erop.Ja, maar officieel moet dat dan wel allemaal in de categorie 'gezond' vallen. Ei, tomaat, worteldingetjes, augurk...
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Toen ik nog thuis woonde maakte mijn vader elke zondagochtend een uitgebreid ontbijt en was het gezamenlijk ontbijten, ongeacht hoe laat het de avond ervoor was geworden. Doordeweeks was het ieder voor zich vanwege werk/school of wat dan ook. Op zaterdagen was ik toch meestal al vanaf 08.00 op de manege te vinden.

Toen zoon een stuk jonger was ontbeten we meer gezamenlijk. Nu is hij 14 en slaapt al een aantal jaar echt kraters in de dag , daar ga ik niet op wachten. Op werk- en schooldagen is het opstaan, aankleden, brood smeren en de deur uit. Teveel moeite om eerst die tafel te dekken, in 5 minuten je brood (of wat dan ook) naar binnen te werken en weer op te ruimen.

Met vakanties ontbijten we dan wel weer gezellig samen maar dat komt door het hotelbuffet.
Krijg motto niet verwijderd :-)
We ontbijten alleen op zondag samen. Wel laat dus mijn zoon eet eerder wat. Mijn man slaapt uit op zondag. Ik maak dan een uitgebreid Turks ontbijt.
quote:ceetie schreef op 24 mei 2015 @ 08:16:

[...]

Ja, maar officieel moet dat dan wel allemaal in de categorie 'gezond' vallen. Ei, tomaat, worteldingetjes, augurk...Smossen betekent knoeien in ons dialect. Wellicht dat 't daar vandaan komt, dat het altijd 'n hoop geknoei oplevert met al die zooi er tussen?
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 24 mei 2015 @ 09:05:

[...]

Smossen betekent knoeien in ons dialect. Wellicht dat 't daar vandaan komt, dat het altijd 'n hoop geknoei oplevert met al die zooi er tussen?Klinkt zeer aannemelijk!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven