Scaloppa gorgonzola

02-02-2011 13:10 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft het perfecte scaloppa recept? Ik wil het vanavond gaan maken maar weet niet wat nou het lekkerst en het beste recept is. En wat eten jullie er bij?
Niet te lang bakken en gewoon de gorgonzola erover bakken. Erbij? Gewoon gekookte aardappels. In Italie wordt aardappel ook gewoon als groente gezien, dus doe je het correct, dan hoeft er niks meer bij.

Ik zou er echter iets van spinazie bij doen...of boontjes..net wat je lekker vindt.

Eet smakelijk!
Bazinga!
Neem aan dat je het van kalfsvlees maakt?

Vlees dun uitslaan, licht bloemen. Peper en beetje zout. Om en om bakken in roomboter, niet te hoog. Wel boter eerst heet laten worden. Afblussen met klein scheutje ongeklopte slagroom.

In een ovenschaal overhevelen. Gorgonzola erover en tot de kaas gesmolten is in de oven op 150 graden (bij hogere temperatuur gaart het vlees teveel door).

Zo zou ik het doen. Ik maak 'm zelf nooit met gorgonzola, want daar hou ik niet van. Wel met champignon-roomsaus of kaas-witte wijn ofzo.
Ik doe het zo: Kalflapjes platslaan en even door de bloem halen. Dan bakken in boter. Eventjes maar, is zo gaar. Dan uit de pan halen. Beetje meer boter in de pan en een teentje knoflook erboven uitpersen. Room en een scheut witte wijn. De gorgonzola erbij in stukjes en laten smelten. Goed roeren, beetje zout en zwarte peper. Vlees weer in de pan en klaar.

Het lekkerst vind ik erbij: geroosterde aardappeltjes met knoflook en rozemarijn en een tomatensalade.
Klinkt lekker zeg. Nou ben ik gek op gorgonzola. (foto straks? ;) )

Ik zou er ook aardappeltjes bij doen of krieltjes. Voor mij zou er geen groente bij hoeven maar anders wat boontjes of gebakken champignons.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Scaloppa à la Gorgonzola zoals mijn Italiaanse schoonloeder schoonmoeder ze maakt. En ik dus ook want hoewel we nooit dikke vriendinnen zullen worden, koken kan ze!

Recept voor circa 6 personen (hoewel wij het met zijn vieren op op krijgen als het moet ).

Ingrediënten

1 kilo kalfsoesters

Zout en peper

Bloem

Circa 4 eetlepels Olijfolie

6 tenen knoflook

300 ml droge witte wijn

400 ml kookroom

400 gram Gorgonzola

4 eetlepels verse peterselie

Flinke hapjespan en aluminiumfolie

Bereiding

Bestrooi de kalfsoesters met zout en peper en haal ze door de bloem.

Verhit een hapjespan en doe er de olijfolie in.

Bak het vlees circa 8 minuten waarbij je ze af en toe omdraait. Let op: prik niet in het vlees!

Pak het vlees samen in met aluminiumfolie en leg ze even apart.

Maak de knoflooktenen schoon en hak ze fijn (niet persen, dan wordt de smaak te sterk). Doe de knoflook in de pan en bak ze even aan terwijl je goed blijft roeren.

Voeg de wijn toe en laat de alcohol even verdampen op hoog vuur.

Zet het vuur laag en voeg de kookroom en de gorgonzola (zonder korst) in stukken toe. Laat de kaas langzaam smelten in de saus en een paar minuten goed doorkoken om in te dikken, blijf roeren.

Proef of de saus genoeg gekruid is, voeg eventueel wat extra zout of peper toe.

Doe de fijngesneden peterselie in de pan en roer door.

Doe het vlees in de saus en laat nog een minuutje of 2 zachtjes pruttelen.

Wij eten hier meestal een salade van sla, komkommer, tomaat, rode ui, gele paprika, geraspte wortel, olijven en wat ik verder in huis heb. Mijn vriend vind kale pasta erbij lekker, die eet hij dan gewoon met de saus en het vlees.

Schoonmoeder serveert meestal alleen gekookte aardappelen bij dit gerecht. Ik heb het hier weleens gemaakt voor schoonouders en er toen naast gekookte aardappels, pasta en salade ook in kruidenboter gebakken champignons bij geserveerd. Had toen ook een lekker zelfgebakken brood op tafel staan, om de saus mee van het bord te vegen en op te eten.

Schoonmoeder maakt dit recept overigens ook wel met varkenshaas.

Ik ben geen echte grote vleeseter maar krijg nu opeens trek in dit gerecht. Misschien zo nog even langs de slager.
Die ga ik opslaan Olivia, bedankt. Mmmm wat klinkt dat lekker het recept van je schoonloeder. Hij gaat in mijn kookschrift.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
olivia klinkt lekker!!!!

ga het ook een keer maken ben namelijk gek op gorgonzola

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven