Schenktuit op drankfles

09-08-2013 22:20 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie bij veel cocktailbars dat ze eenschenktuit dop hebben op hun flessen, nu wil ik die ook gaan kopen het zal wel te koop zijn bij de blokker.

Nu vroeg ik me af is drank minder lang houdbaar als je een schenktuit op de fles schroeft, omdat er dan constant lucht bij kan?
Waarom wil je dat?

Als je een café hebt snap ik het, anders gooi je toch gewoon wat in een glas of je pakt een maatbekertje.
Bij het cocktail shaken is het makkelijker om een schenktuit te gebruiken om zo niet teveel in je maatbeker te gooien, daarnaast kun je er meteen na grijpn zonder steeds weer alle doppen te moeten openschroeven.
Je hebt ze van vacuvin die op wijnflessen passen. Kan je dus ook voor andere drank gebruiken. Maar daarbij is het wel de bedoeling dat je hem eraf haalt als je de fles weg zet.

Je hebt ook van die dunne van metaal, zoals je soms ook bij olieflesjes ziet. Daar zit soms zo'n dopje op om hem af te sluiten. Zo open laten staan komt de drank niet ten goede lijkt mij.

Wij hadden overigens zo'n carrousel voor 4 flessen gekocht, houders voor de flessen eraf gehaald en aan de muur geschroefd. Daar zat zo'n afmeet-systeem op zoals ze in de horeca ook vaak hebben. Had 4 flessen naast elkaar hangen, glas eronder, ff duwen en klaar
quote:Ivetje schreef op 09 augustus 2013 @ 22:31:

Je hebt ze van vacuvin die op wijnflessen passen. Kan je dus ook voor andere drank gebruiken. Maar daarbij is het wel de bedoeling dat je hem eraf haalt als je de fles weg zet.

Je hebt ook van die dunne van metaal, zoals je soms ook bij olieflesjes ziet. Daar zit soms zo'n dopje op om hem af te sluiten. Zo open laten staan komt de drank niet ten goede lijkt mij.

Wij hadden overigens zo'n carrousel voor 4 flessen gekocht, houders voor de flessen eraf gehaald en aan de muur geschroefd. Daar zat zo'n afmeet-systeem op zoals ze in de horeca ook vaak hebben. Had 4 flessen naast elkaar hangen, glas eronder, ff duwen en klaar zoiets

https://www.google.nl/sea ... 8&hl=nl&client=safari#biv=i%7C1%3Bd%7CHQ0IFiTGyR_5wM%3A bedoel je?
het ligt eraan wat voor dop het is. Als er een klein reservoir in zit, blijft je drank gewoon goed. Ook als het een vacuum is, waarbij de fles op de kop hangt, blijft je drank ook goed. Een open tuit doet de alcohol uiteraard vervliegen, dus binnen 3 dagen kun je je drank weggooien. Lijkt me zonde.
Ja idd, maar vond het niet handig om hem neer te zetten dus had dat draai-systeem eraf gehaald en de flessenhouders tegen de muur gehangen.
Zoiets http://www.vega-direct.nl/flessenhouder.htm dus, is dat echt makkelijk? Loopt de hele fles niet leegals je hem erop zet?
Zo'n ding waarin je de fles op zn kop hangt heet een non-drip. Zo'n schenktuit heet een pour. Met een pour erop vervliegt de alcohol niet, daarvoor is de opening te klein. In de horeca zetten we wel doppen op de pours als we dicht zijn, om vliegjes/mieren te voorkomen. Of een stukje plasticfolie er over. Ook kan je de dop van de fles gewoon bewarenk thuis en kan je de pour er alleen opzetten als je een cocktail gaat maken, dat lijkt me dan handiger.

Ik zou thuis overigens zelf denk ik niet kiezen voor non drips of pours. Wij gebruiken ze alleen om snel te kunnen inschenken en toch nauwkeurig te kunnen blijven. Thuis heb je toch niet zo'n haast?
Zeg maar Spijker.
Wij hadden dus die non drip idd, zo 1 : http://www.cheffen.nl/niet-te-veel-en-niet-te-weinig/

Je fles loopt niet leeg, dat onderste reservoir loopt vol en als je je glas er tegenaan drukt sluit de fles af en loopt dat reservoir leeg. Ik vond het voor thuis wel handig, je had snel de drank bij de hand en hoefde de fles niet te pakken en open te draaien enzo. Ach, het was handig en stond wel leuk aan de muur. Maar echt heel erg nodig was het niet hoor
quote:Ivetje schreef op 09 augustus 2013 @ 22:52:

Wij hadden dus die non drip idd, zo 1 : http://www.cheffen.nl/niet-te-veel-en-niet-te-weinig/

Je fles loopt niet leeg, dat onderste reservoir loopt vol en als je je glas er tegenaan drukt sluit de fles af en loopt dat reservoir leeg. Ik vond het voor thuis wel handig, je had snel de drank bij de hand en hoefde de fles niet te pakken en open te draaien enzo. Ach, het was handig en stond wel leuk aan de muur. Maar echt heel erg nodig was het niet hoor ja ik zie dat je de maatschenker plaats voor het plaatsen van de fles, dan kan hij idd niet leeglopen.

We hadden vroeger een zelfgemaakt ding waarbij je een geopend fles er heel snel op de kop moest opduuwen want anders liep de fles leeg
Ziet dit er niet verdacht veel uit als een tuitje met een dopje?

http://www.blokker.nl/web ... Id=42852&productId=143750
Die bedoelde ik idd, zo'n tuitje heb ik op de olie zitten hier.
Ik gebruik het wel vaak zeker als ik cocktails en schotjes maak. Heb twee soorten: 1 met zo'n dopje erop en een soort van plastic dop met balletje erin. Die eerste schenkt veel beter. Ik haal het er wel af want wordt ook vaak plakkerig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven