simpel, gezond, goedkoop !
zondag 20 juni 2010 om 20:46
Ik vind het best lastig om gezond én goedkoop te koken. Mijn vriesvakje zit vol, dus een grote portie maken en invriezen zit er helaas niet in. Verder zijn de verse groentes op het moment vrij duur en kom ik al snel op potjes uit.
Nu heb ik dus als studente vrij weinig te besteden en ben ik soms iets kieskeurig qua eten (salades zijn niet aan mij besteed, evenals sommige gezonde dingen die ik niet lekker vindt: komkommer, tomaat, kiwi)
Een echte held in de keuken ben ik ook weer niet: allerlei kruiden en ingewikkelde receptjes zijn niet aan mij besteed.
Dusss... wie heeft er interessante (maar simpel), gezonde én goedkope recepten ?
Nu heb ik dus als studente vrij weinig te besteden en ben ik soms iets kieskeurig qua eten (salades zijn niet aan mij besteed, evenals sommige gezonde dingen die ik niet lekker vindt: komkommer, tomaat, kiwi)
Een echte held in de keuken ben ik ook weer niet: allerlei kruiden en ingewikkelde receptjes zijn niet aan mij besteed.
Dusss... wie heeft er interessante (maar simpel), gezonde én goedkope recepten ?
zondag 20 juni 2010 om 20:57
ik heb even niet echt tijd voor recepten maar heb je toevallig een Lidl in de buurt? Daar zijn de groentes echt niet duur! Bovendien is het nu ook precies de tijd van het jaar voor verse groentes.
Bij de Lidl heb je een zak wortelen voor het geld waar je er bij de appie 1 voor koopt. En een stronkje brocolli is daar ook 1/3 van de appie. Bovendien is de kwaliteit prima! (en zo kan ik nog wel even door gaan maar ik moet eigenlijk weer aan de studie)
Bij de Lidl heb je een zak wortelen voor het geld waar je er bij de appie 1 voor koopt. En een stronkje brocolli is daar ook 1/3 van de appie. Bovendien is de kwaliteit prima! (en zo kan ik nog wel even door gaan maar ik moet eigenlijk weer aan de studie)
zondag 20 juni 2010 om 21:00
zondag 20 juni 2010 om 21:01
Inderdaad.. Lidl en Aldi hebben goede en goedkope groente.. en de markt! Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar als voorbeeld Amsterdam: op de Lindegracht staat altijd een kraam met groente voor 50 cent per zakje, en dat betekent: nemen wat er voorradig is, maar het zijn goede groenten en daar kun je heel wat leuke dingen mee doen...

zondag 20 juni 2010 om 21:06
Hak een grote winterpeen in plakken. Hak een paprika in grove stukken. Besprenkel deze met wat olijfolie in een ovenschaal. Even husselen en in de oven (220 graden, ongeveer 35 minuten). Af en toe even omscheppen.
Tegelijkertijd neem je een aantal kleine aardappels, boen je de schil schoon en die snijdt je doormidden. Ook deze besprenkel je met wat olie en je legt ze op bakpapier op de bakplaat naast de schaal met grove groenten.
Beiden hebben dezelfde baktijd. Na bereiding kruiden naar keuze over zowel de aardappels als de groenten strooien.
Lekker met een mager tartaartje, een stukje lekkere vis of een gegrild kipfiletje.
Tegelijkertijd neem je een aantal kleine aardappels, boen je de schil schoon en die snijdt je doormidden. Ook deze besprenkel je met wat olie en je legt ze op bakpapier op de bakplaat naast de schaal met grove groenten.
Beiden hebben dezelfde baktijd. Na bereiding kruiden naar keuze over zowel de aardappels als de groenten strooien.
Lekker met een mager tartaartje, een stukje lekkere vis of een gegrild kipfiletje.
zondag 20 juni 2010 om 21:12
vlak voor sluitingstijd naar de markt is idd heel handig als je goedkope groente wil. Diepvriesgroente zijn trouwens ook niet duur en veel lekkerder dan uit een potje. Jammer dat je geen tomaat lust. Ook geen tomatensaus of puree? dat kost ook niets en je kunt er heel veel mee. Tonijn is ook niet duur en maar wel gezond en lekker in pasta's en op brood. Met bladerdeeg kun je ook lekkere hapjes maken, met gehakt of kaas of jam of wat je wil. Met pindakaas kun je ook koken en als van boontjes houdt kun je allerlei voedzame maaltijden maken met kidneybonen, kikkererwten, kapucijners of linzen.
succes!
succes!

zondag 20 juni 2010 om 21:43
verse groente duur? oh, ik vond witlof voor 4 personen voor 70 cent heel redelijk, net als 500 gr broccoli voor 90 cent en 500 gr speciebonen ook onder de euro. En dat bij de gewone super, geen discounter.
Nou ja, als vers wel duur is, haal ik het meestal uit de vriezer. Smaakt beter dan potjes- en blikvoer. (ik lustte bv nooit doperwten totdat ik het uit de vriezer kocht).
Nou ja, als vers wel duur is, haal ik het meestal uit de vriezer. Smaakt beter dan potjes- en blikvoer. (ik lustte bv nooit doperwten totdat ik het uit de vriezer kocht).

zondag 20 juni 2010 om 21:46
enfin, lekker, gezond, makkelijk en goedkoop receptje:
Witlofsalade met tonijn.
Snijd 2 a 3 stronken witlof in stukjes (haal het binnenste bittere stukje eruit).
Meng dit met een blikje tonijn in water, een appel in stukjes en evt een blikje ananas.
Maak een dressing van 3 el yoghurt, 1 el mayo, een beetje mosterd, kerrie, peper en zout.
giet dressing over de salade, eet smakelijk.
Witlofsalade met tonijn.
Snijd 2 a 3 stronken witlof in stukjes (haal het binnenste bittere stukje eruit).
Meng dit met een blikje tonijn in water, een appel in stukjes en evt een blikje ananas.
Maak een dressing van 3 el yoghurt, 1 el mayo, een beetje mosterd, kerrie, peper en zout.
giet dressing over de salade, eet smakelijk.
maandag 21 juni 2010 om 00:16
kopen wat in de reclame is. Of de markt. Gisteren 4tassen vol groente voor 5euro gehaald. De hele week in overvloed groente nu. Lidl en aldi zijn ook goedkoop. Je kunt voor 2dagen koken als je altijd overhoud. Bietjes bijv. Dag 1 koud met mayo en zilveruitje en dag 2gebakken met spekjes en ui. Datzelfde geld voor witlof en div. Kool soorten. Je kunt ook van de overige groenten een soepje maken. Lekker vooraf of tussen de middag. Mijn ervaring is dat je met de tijd vanzelf creatief word. En veel op internet zoeken naar ideetjes.

maandag 21 juni 2010 om 09:57
maak een lekkere pan chili con carne. daar kan je 2/3 dagen van eten.
de (kidney)bonen zijn uit blik, gehak kan je in de aanbieding voor 3euro/kg vinden, kruiden daar doe je heel lang mee.
kan eigenlijk niet mislukken!
en inderdaad diepvries boontjes, doperwten en spinazie zijn dingen die lekker en goedkoop zijn..
de (kidney)bonen zijn uit blik, gehak kan je in de aanbieding voor 3euro/kg vinden, kruiden daar doe je heel lang mee.
kan eigenlijk niet mislukken!
en inderdaad diepvries boontjes, doperwten en spinazie zijn dingen die lekker en goedkoop zijn..