Slim koken voor Singles

16-02-2010 17:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
-ik krijg vast een hoop flauwe reacties op dit topic, maar voel me sterk genoeg vandaag om die te incasseren . En elke serieuze reactie is meegenomen...-

Het grote probleem: Ik vind het lastig om voor mezelf lekker en gezond te koken zonder veel te verspillen en weg te moeten gooien als ik alleen eet door de weeks. En ben niet zo dol op het maken van een groot portie en dan dagen achter elkaar hetzelfde te eten uit je vriezer.

Het zal er ook aan liggen dat ik nog erg van het niveau zakjes/pakjes/knorr koken ben die niet gemaakt zijn voor 1 persoon. Maar als ik spullen over heb blijven die halve verpakkingen en halve groentestronken enz. in m'n koelkast liggen en kan ik het na een paar dagen toch alsnog weggooien.

Mijn vraag: Wie herkent dit.. en heb je misschien gouden tips/recepten!!/goed voorraadmanagement?
Ik maak wel grotere porties, ook omdat ik regelmatig onverwachte eters heb (eh.... mijn vriend vaak ). Ik vries het dan in maar eet niet 'dagenlang' hetzelfde, maar bv. volgende week of over twee weken weer. 's Ochtends haal ik er vaak uit wat ik 's avonds wil eten, als ik thuiskom is het ontdooit en hoef ik het alleen nog maar warm te maken, ideaal!!!!

Verder bedenk ik meestal twee gerechten met de 'grote' ingrediënten. Ik heb bv. een zak spinazie, dan maak ik vandaag curry (en vries het overgebleven in 1 1/2 porties in) en morgen spinazie met ei en roomsaus met vis en gebakken aardappeltjes.

Ik probeer aan het begin van de week te plannen en dan de verse ingrediënten het eerst klaar te maken en op te eten en de wat langer houdbare ingrediënten (niet alleen conserven, ook kool ed.) voor het laatst van de week. Maar dat is meer uit financiële planning dan dat het handiger is.

Soep maak ik trouwens per vijf liter en dat is makkelijk want die vries ik daarna in porties van 'twee bakjes' in. Als ik een keer geen zin heb om te koken pak ik dat. Verder heb ik altijd pasta in huis en als ik geen zin heb dan maak ik een simpel sausje of desnoods koop ik een keer een potje.
Ik heb hetzelfde 'probleem', plus dat ik (zie mijn nick ;-0 ) ook nog eens graag kook en helemaal niet van ingevroren maaltijden hou. Ik kook liever vers en als rescue food heb ik altijd wel iets in de vriezer.

Vlees vries ik overigens wel altijd in, diepvriesgroenten zoals doperwten zijn superhandig om op voorraad te hebben en je gebruikt gewoon zoveel je wilt. Soep koop ik altijd pakjes van 1 liter en maak dan de helft van het pakje.

Hier wat recepten zonder al teveel restjes. (Ik heb ook eens hetzelfde soort topic geopend, hij staat ergens in de lijst, laatste posting 8-2 geloof ik 'ik zoek makkelijker recepten voor 1-2 personen).

Champignonrisotto

Ingrediënten voor 1 persoon:

50 gram risottorijst

bospaddestoelen bouillon

boter voor bakken

1 ui

250 gram champignons

Italiaanse kruiden

geraspte kaas

Bereiding:

Maak de risotto volgens de aanwijzingen op de verpakking, met de bospaddestoelen bouillon. Snipper de ui, verhit de boter in een hapjespan en bak de ui hierin glazig. Snijd de champignons in plakjes en bak deze mee met de ui. Roer de risotto door dit mengsel, maak op smaak met de Italiaanse kruiden en doe de geraspte kaas erover.

------------------------------

Gevulde rijstomelet

200 gram peultjes

2 eieren

1 bosuitje of sjalot, rode ui

peper

boter voor bakken

60 gram rijst

1 eetlepel chilisaus

3 eetlepels sojasaus of ketjap manis

Bereiding:

Rijst volgens aanwijzingen op de verpakking gaar koken. Peultjes beetgaar koken (3-4 min. op het vuur of even in de magnetron). In kom eieren met bosuitje en peper loskloppen. In grote koekenpan boter verhitten en van eimengsel dunne omelet bakken. In kommetje chilisaus met sojasaus en 1 eetlepel water losroeren. Peultjes door warme rijst scheppen. Omelet op bord laten glijden, rijst-peultjesmengsel erop scheppen en omelet dubbelvouwen. De saus er apart bij serveren.
Risi e bisi

Ingrediënten (voor 2 personen): (maar is heel makkelijk om te bouwen voor 1 persoon, rest van de ham/bacon doe je gewoon op brood/tosti)

boter

50 gram ham of bacon in reepjes

1 ui

200 gram risotto

500 ml kippenbouillon (van tablet)

400 gram doperwten (diepvries)

25 gram geraspte kaas

peper

Bereiding:

Verhit de boter in een hapjespan en bak de ham of bacon uit. Voeg de ui toe en bak 1-2 minuten mee. Voeg de risotto toe en bak mee tot de korrels glanzen en doorzichtig zijn. Schenk de helft van de bouillon erbij en laat de rijst de bouillon op laag vuur langzaam opnemen, roer regelmatig. Voeg steeds een scheut bouillon toe, laat de rijst de bouillon helemaal opnemen voor je nieuwe bouillon toevoegt. Blijven roeren. Voeg de doperwten toe als je bouillon op begint te raken. Goed doorroeren, de risotto verder gaar laten worden door de bouillon (bijna) op te maken. Breng op smaak met peper en bestrooi met de geraspte kaas.
simpel: tijd om te leren koken zonder pakjes&zakjes
Ik krijg helemaal zin in risotto, kookfeakje!
Ja die is echt lekker! Heb hem hier op het forum van iemand gehad geloof ik.
Wat ik trouwens wel vaak doe i.p.v. invriezen: op dagen dat ik meer tijd heb (weekend, vrije dag, enz.) kook ik voor 2 dagen en portie 2 eet ik dan pas 2 dagen later. Zo eet je geen 2 dagen achterelkaar hetzelfde en kun je na een lange werkdag de boel zo in de magnetron schuiven.
quote:nazife schreef op 16 februari 2010 @ 21:10:

simpel: tijd om te leren koken zonder pakjes&zakjes

Bedankt voor alle recepten en tips... Ik kook ook wel regelmatig zonder potten/pakjes, maar blijft lastig als je er weinig gevoel voor hebt en geen zin hebt in ingewikkelde recepten.. dan grijp je in de supermarkt toch snel naar kant en klare potten/pakken. Nooit naar magnetron maaltijden want die vind ik echt vies.

Wat ik zelf bijv. wel lekker vind is van die zalmmoten uit de vriezer, 2 in een pak kan ik er gewoon 1 in de vriezer laten . Met aardappeltjes met schil uit de oven met kruiden er op (ala Jamie Oliver), of met pasta en witte saus erbij.

Maar vooral bij de diepvries groenten zal ik morgen is wat langer rondhangen in de supermarkt. Risotto ben ik niet zo'n fan van, maar wellicht heb ik het nog nooit bij iemand echt lekker gegeten.. Zal het is uitproberen want het klinkt zo wel erg lekker.
Die zalmmoten heb ik ook weleens gehad. Ben niet dol op vis, maar met dit sausje:

Ingrediënten voor 2 personen:

2 eetlepels ketjap manis

1 eetlepel gembersiroop

2 eetlepels citroensap

3 eetlepels ketchup

sambal

Bereiding:

Meng alle ingrediënten en voeg eventueel nog wat fijngehakte lente-ui toe. Serveer bij zalmfilet.

kwam het helemaal goed .

Liever geen risotto...? Bonen dan? Het volgende recept is erg ruim voor 1 persoon, maar de rest kun je de volgende dag in bladerdeeg doen, beetje kaas erop, even in de oven en smullen maar!

Zoete Mexicaanse bonen

boter

1 ui

75 gram gehakt

2 theelepels Mexicaanse/Taco kruiden

200 gram roerbakgroente

0,5 theelepel cayennepeper

1 eetlepel ketjap manis

1 blik kidney (evt. bruine) bonen a 240 gram (uitgelekt)

1 klein blikje fruitcocktail

allesbinder (evt.)

Bereiding:

Snijd de ui in snippers, fruit deze in een hapjespan in boter. Voeg toe het gehakt en de Mexicaanse kruiden. Doe de roerbakgroente, cayennepeper en ketjap erbij, roerbak 5 minuten. Laat de kidneybonen uitlekken en voeg ze toe. Voeg tevens het fruit met het vocht toe. Laat dit met het deksel op de pan, in ca. 10 minuten goed doorwarmen op laag vuur. Eventueel het vocht binden met een beetje allesbinder.
Oeps 2x gepost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven