Soep een nacht buiten koelkast

zaterdag 2 april 2016 om 16:47
Kan prima. Ik ken niet anders dan dat er elke zaterdag (en dan ook echt élke zaterdag) een pan soep gekookt werd bij mijn ouders (en bij opa en oma en bij alle ooms en tantes) en dat die zondag gegeten werd. En daarna ging hij weer terug op het aanrecht en werd maandag het restje gegeten. Kwam geen koelkast aan te pas. Ik kan me geen voedselvergiftigingen herinneren.

zaterdag 2 april 2016 om 16:53
quote:Return-of-the-Sid schreef op 02 april 2016 @ 16:47:
Kan prima. Ik ken niet anders dan dat er elke zaterdag (en dan ook echt élke zaterdag) een pan soep gekookt werd bij mijn ouders (en bij opa en oma en bij alle ooms en tantes) en dat die zondag gegeten werd. En daarna ging hij weer terug op het aanrecht en werd maandag het restje gegeten. Kwam geen koelkast aan te pas. Ik kan me geen voedselvergiftigingen herinneren.
Hier ook!
Je moet alleen opletten dat het snel genoeg afkoelt. Als je een dikke soep hebt, moet je 'm tijdens het af koelen af en toe door roeren.
Hier ook!
Je moet alleen opletten dat het snel genoeg afkoelt. Als je een dikke soep hebt, moet je 'm tijdens het af koelen af en toe door roeren.
zaterdag 2 april 2016 om 16:54
Ik denk dat ik hem buiten neer zet. Voorlopig staat hij nog wel een paar uur te pruttelen.
De koelkast is echt afgeladen vol en het is een megapan. Morgenochtend zet ik hem weer zachtjes aan, de vermicelli er in en eventueel nog wat aanlengen met water/tomatenblokjes zodat hij zeker nog een uur kan doorkoken.
De koelkast is echt afgeladen vol en het is een megapan. Morgenochtend zet ik hem weer zachtjes aan, de vermicelli er in en eventueel nog wat aanlengen met water/tomatenblokjes zodat hij zeker nog een uur kan doorkoken.

zaterdag 2 april 2016 om 17:00
quote:south schreef op 02 april 2016 @ 16:53:
[...]
Hier ook!
Je moet alleen opletten dat het snel genoeg afkoelt. Als je een dikke soep hebt, moet je 'm tijdens het af koelen af en toe door roeren.Familie?
Of is dat een regioding? Ik kende niet anders vroeger. Zondag soep met een stukje vlees, aardappelen en sla, of iets in die geest, en maandag soep met brood.
[...]
Hier ook!
Je moet alleen opletten dat het snel genoeg afkoelt. Als je een dikke soep hebt, moet je 'm tijdens het af koelen af en toe door roeren.Familie?
Of is dat een regioding? Ik kende niet anders vroeger. Zondag soep met een stukje vlees, aardappelen en sla, of iets in die geest, en maandag soep met brood.
zaterdag 2 april 2016 om 17:05
Je kan dat inderdaad gewoon bewaren, zelfs op kamertemperatuur. Als je het echt zo lang aan het koken bent is nagenoeg alles wel dood (op een enkele bacteriespore na) en dat groeit echt niet zo hard in die paar uur. Ik denk dat er morgen minder levende bacteriën in die hele pan zitten dan in een pak yoghurt.

zaterdag 2 april 2016 om 17:10
Vegetarische soep bederft sneller dan die van echt bouillon. Daar komt namelijk een laagje vet op wat de soep scheid van de zuurstof. Dus ja hoor kan echt prima. 'Gewoon op de koelste plaats in huis zetten.
Btw vroeger aten ze een hele week vlees/soep zonder koelkast. Door het onder te zetten bederft dat echt niet.
Btw vroeger aten ze een hele week vlees/soep zonder koelkast. Door het onder te zetten bederft dat echt niet.
zaterdag 2 april 2016 om 17:22
Als de pan een uurtje terug nog op het vuur stond is de koelkast geen optie. Producten moeten goed zijn afgekoeld voordat je ze in de koelkast zet. En zoals hierboven al staat: vroeger werd het zonder koelkast bewaard. Toen was het 1 van de manieren om groente langer goed te houden. Van een nachtje in de keuken laten staan bederft voedsel niet.
zaterdag 2 april 2016 om 17:25