Soep invriezen in pan?
dinsdag 10 april 2012 om 21:16
Ik geef zaterdag een feestje, en heb alvast 2 pannen soep gekookt. Nu wilde ik die soepen gewoon met pan en al in de vriezer zetten, maar volgens mijn vriend gaat dat niet goed, omdat de soep uitzet als-ie bevriest. Volgens mij zet de soep vooral naar boven uit (waar er plek is) en gaat t heus wel goed. Een plastic bakje kan volgens mij namelijk minder hebben dan n ijzeren pan.
Iemand ter zake doende meningen?
Iemand ter zake doende meningen?
dinsdag 10 april 2012 om 21:23
Op zich kan het prima in de pan, die soep gaat wel naar boven tijdens het bevriezen.
Ik zou het echter toch in bakjes doen, om de doodeenvoudige reden dat losse bakjes sneller bevriezen dan een enorme pan soep. Dat duurt echt heel lang, het ontdooien duurt ook heel lang en je kunt niet roeren tijdens het ontdooiproces.
Ik heb met verjaardagen wel eens soep in gedeeltes in plastic bakjes ingevroren, en dan in die plastic bakjes eerst een diepvrieszak. Zodra de soep bevroren was (na ca. 12 uur) kon ik het bakje er vanaf halen en de volgende lading invriezen. Zo had ik binnen 24 uur een heleboel vierkante 'blokken' soep, die simpeler te ontdooien zijn (ieder blok even in de magnetron en dan in de pan, dan kun je al snel roeren om aanbranden te voorkomen).
Ik zou het echter toch in bakjes doen, om de doodeenvoudige reden dat losse bakjes sneller bevriezen dan een enorme pan soep. Dat duurt echt heel lang, het ontdooien duurt ook heel lang en je kunt niet roeren tijdens het ontdooiproces.
Ik heb met verjaardagen wel eens soep in gedeeltes in plastic bakjes ingevroren, en dan in die plastic bakjes eerst een diepvrieszak. Zodra de soep bevroren was (na ca. 12 uur) kon ik het bakje er vanaf halen en de volgende lading invriezen. Zo had ik binnen 24 uur een heleboel vierkante 'blokken' soep, die simpeler te ontdooien zijn (ieder blok even in de magnetron en dan in de pan, dan kun je al snel roeren om aanbranden te voorkomen).
dinsdag 10 april 2012 om 21:47
dinsdag 10 april 2012 om 22:12
Snelheid van bevriezen/ontdooien maakt me niet uit, als het maar goed blijft tot zaterdag (en ik haal ze vrijdagavond weer uit de vriezer) en dat vind ik in de koelkast net een beetje risky, 3 dagen.
Carenza, da's op zich wel een ding ja, dat ik dan niet alles hoef te ontdooien... Aan de andere kant weet ik natuurlijk pas last minute hoeveel mensen er precies zijn, en ik laat alles liever op rustig tempo ontdooien dan dat ik t in de magnetron moet doen. Denk dat ik t toch in de pannen invries.
Marianne, wel een goeie van de pannenbodems ja. Maar gelukkig heb ik gas.
Goed om te weten dat jullie op mij stemmen Ik vind dit soort dingen altijd wel grappig, vriend heeft scheikunde gestudeerd (en ik iets veel alfa-erigs) maar ik ben veel beter in oorzaak-gevolg-redeneringen bij dit soort dingen.
Carenza, da's op zich wel een ding ja, dat ik dan niet alles hoef te ontdooien... Aan de andere kant weet ik natuurlijk pas last minute hoeveel mensen er precies zijn, en ik laat alles liever op rustig tempo ontdooien dan dat ik t in de magnetron moet doen. Denk dat ik t toch in de pannen invries.
Marianne, wel een goeie van de pannenbodems ja. Maar gelukkig heb ik gas.
Goed om te weten dat jullie op mij stemmen Ik vind dit soort dingen altijd wel grappig, vriend heeft scheikunde gestudeerd (en ik iets veel alfa-erigs) maar ik ben veel beter in oorzaak-gevolg-redeneringen bij dit soort dingen.
maandag 16 april 2012 om 16:58
Goed, tot zo ver mijn briljante oorzaak-gevolg-redeneringen en denken dat vriendlief vaker ongelijk heeft dan ik... Mijn grote soeppan (wel een goedkope dunne) is dus hartstikke kapot gevroren Zag het pas toen ik de soep al warm had gemaakt, 2 grote scheuren in het metaal (verticaal) gelukkig net boven (dat vind ik nog steeds wel raadselachtig) het vloeistofoppervlak. De kleinere, dikkere pan heeft het overigens wel overleefd.
Oh, en voor wie dacht dat het te langzaam zou bevriezen: Ik had de soep er op donderdagochtend in gedaan en op vrijdagavond weer uitgehaald: Knal bevroren. Dus dat viel dan juist weer mee. (is overigens wel een los vrieskistje, geen vriesvak, misschien schaalt dat)
Oh, en voor wie dacht dat het te langzaam zou bevriezen: Ik had de soep er op donderdagochtend in gedaan en op vrijdagavond weer uitgehaald: Knal bevroren. Dus dat viel dan juist weer mee. (is overigens wel een los vrieskistje, geen vriesvak, misschien schaalt dat)