Soep Natuurlijk!!

13-02-2010 20:15 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een nieuwe kook-hobby bij:

Soep maken!!

En omdat ik een hekel heb aan pakjes en zakjes maak ik mijn soep helemaal zelf. Naar recept van moeder en oma.

Alleen... zij gebruiken altijd bouillonblokjes, en daar wil ik ook vanaf.

Dus: hebben jullie recepten zonder bouillonblokjes en poederzakjes?

Recepten met kruidenbuiltjes zijn ook prima, want zo te lezen zitten daar geen rare toevoegingen in.

(en ja, ik heb alle soep-topics in de index nagespit op zoek naar recepten zónder bouillonblokjes maar niks kunnen vinden. Vandaar dit topic.)

Op zoek naar natuurlijke soep!
Gisteren spinazie soep gemaakt erg lekker!!

En laatst het soepboek gekocht, 365 dagen soep, recepten genoeg om te proberen!! tot aan shoarma soep toe hahaha
kiki-twee: als het goed is heb ik hier nog wel een paar hydrofiele luiers van Zwiepje liggen, die hij allang niet meer gebruikt.
Heb afgelopen weekend een heerlijke soep gemaakt; mosterd-prei soep met mosselen!

Maar moet eerlijk zeggen wel met visbouillonblokje. Was wel echt smullen!!!!!
Mosterdsoep met spekjes is ook lekker, dat heb ik jaren geleden gegeten in Doesburg. Zwieber houdt niet van mosterd en ook niet van spekjes, dus ik maak het nooit thuis.
Binnenkort maar weer eens bouillon maken (met schenkel) voor een pan ragout en de Zweedse kippensoep van Age uitproberen.

zo, is het topic gelijk weer ge-upt

en Cole, geen idee of jij nu nog meeleest/actief bent eigenlijk....
Als je een schuimspaan hebt heb je geen doeken, (vieze)luiers en dure kookspullen nodig.

Je gooit wat kip of een schenkel in de pan of wat lekkere groentes, gooi er hele ui, knoflook zout peper bij en afhankelijk van wat voor soep je maakt pas je je kruiden aan.

provenciaals

oosters

frans etc..

Voor de geen tijd mensen zet de vlam zo hoog mogelijk en overdrijf met je kruiden, dubbele hoeveelheid, dan hoeft het geen uren te duren voordat de smaak erin zit, deksel schuin op de pan en na een uur schep je alles eruit wat je niet wilt serveren. En gooi je de lekkere dingetjes erin. Als je er vlees in wilt snij je het vlees uit je bouillion in kleine stukjes en gooi je het erweer bij.
Ik heb een maggi-plant/lavas in de tuin staan, heerlijk in de soep !

Maar ik dacht een soep-topic, nieuwe recepten, maar alleen bouillon tot nu toe.

Ik maak zelf:

tomatensoep, kippensoep, uiensoep, kipkerriesoep, courgettesoep, kaaskerriesoep, mexicaanse bonensoep, erwtensoep, bruine bonensoep, knolselderijsoep (is lekker!) champignonsoep, champignonkaassoep, groentesoep, paprikasoep (mmmmm), broccolisoep en meer kan ik niet bedenken nu.

Ben gek op soep! heerlijk!
Bedacht ik me vandaag ineens dat ik graag zelf mijn soepen helemaal zelf wil maken. Kom ik via Google weer op het viva forum terecht.

Ook al is het een wat ouder topic; ik ben helemaal blij met de links naar recepten etc.

Hoe gaat het met jullie volledig zelfgemaakte soepen?

Ik las dat iemand zei dat de rundvleesbouillon van Struik geen toevoegingen bevat. Er zit echter wel gistextract in.Dit is een chemische smaakversterker zonder E-nummer, waarvan de chemische eigenschappen overeenkomen met Vetsin (natriumglutamaat). Nou hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn als je er geen last van hebt, maar als je heftig reageert op Vetsin dan reageer je zeer waarschijnlijk ook heftig op gistextract.
anoniem_49671 wijzigde dit bericht op 20-09-2010 17:06
Reden: vage zinsopbouw + spelfouten
% gewijzigd
Nou zie ik wel heel veel mensen die zelf bouillon maken, heb het laatst ook geprobeerd, maar toch wat te weinig smaak. Misschien toch wat te kort op gestaan. Hoelang hebben jullie ongeveer de bouillon op staan?
www.coquinaria.nl ... hierin staat echt heel veel over bouillon en aanverwanten en daarbij recepten ...
www.coquinaria.nl ... hierin staat echt heel veel over bouillon en aanverwanten en daarbij recepten ...
Ik gebruik zo'n zak biologische bouillonpoeder, bij natuurwinkel gekocht.
Ja en ik laatst kaasdoek gekocht bij een kookwinkel, bouillon getrokken, dr doorheen gemieterd..raai es wat..nog steeds heel troebel. Moet ik die kaasdoek er dubbel inleggen?

K zag hierboven een afbeelding van een lavasplant, lekker! Ik heb van t weekend een knolselderijsoepje gegeten daar zat dat ook in. Maar waar kun je dat kopen? Bij Appie's afdeling verse kruiden zag ik t niet en mn turkse groentenboer heeft t ook niet. Tips?

Als jullie lekkere recepten hebben, graag! Ik krijg ontzettend zin in soep dus ik ga vanavond voor een gerookt knoflooksoepje:

2 bollen knof, teentjes gepeld

1 grote ui geschild in stukken gesneden

olijfolie

kookroom

gehakte peterselie of selderij

bouillonblokje (van de biowinkel dat dan wel weer)

Zo doet men dat:

Leg een stuk alufolie op de bakplaat en verwarm de oven voor (180 graden is goed)

Hussel in een grote kom de knoflooktenen+de stukken ui doorelkaar met een flinke scheut olie

Schuif de bakplaat in de oven, rooster de knof+ui in zo'n 20 min lichtbruin (af en toe even omhusselen)

Kieper het geroosterde in een pan, 3/4 liter water dr bij

Zet de staafmixer er in, daarna boillonblokje er bij, laat warm worden

Op t laatste moment room+fijngeknipte kruiden dr bij..

Smikkelen en Smullen!

Ook leuk als je morgen een fijne vergadering hebt met iemand die je niet mag:-))
quote:Pollewopper schreef op 20 september 2010 @ 16:43:

Hoe gaat het met jullie volledig zelfgemaakte soepen?

Ik eet helaas veel buiten de deur, dus ik kook nog maar weinig. Maar ik heb wel een enorme soeppan gekocht laatst, en ik heb een grotere keuken (vriendlief ) tot mijn beschikking tegenwoordig. Als ik over 2 weken weer eens een leeg weekend heb kan ik wel soep gaan trekken. Heerlijk!!

Tot dan!

quote:souffle schreef op 23 september 2010 @ 11:46:

Nou zie ik wel heel veel mensen die zelf bouillon maken, heb het laatst ook geprobeerd, maar toch wat te weinig smaak. Misschien toch wat te kort op gestaan. Hoelang hebben jullie ongeveer de bouillon op staan?

Een zaterdagmiddag. Heerlijk, vooral in de winter, en het gaat zoooo lekker ruiken in huis! Het is echt doodeenvoudig, de beste bouillon maakt zich bijna helemaal zelf. Het duurt al een eeuw voor het aan de kook gaat, daar blijf ik echt niet bij staan, dan in een paar keer afschuimen, pan op het allerlaagste pitje met een vlamverdeler en zo om het uur eens even een kijkje nemen. Mergpijpen een voorwaarde voor extra lekkere bouillon, door het vet krijg je meer smaak. En als je het vet er uit haalt, blijft de smaak er in.

Voor vanavond ga ik maar eens voor de knoflooksoep van Cacciatore. Stokbrood er bij, salade, mja, gaat lukken.
Kippenbouillon van Jamie Oliver

2 kg rauwe kipkarkassen, poten en vleugels los

½ bol knoflook, ongepeld en kapot geslagen

5 stengels bleekselderij, grof gehakt

2 middelgrote preien, grof gehakt

2 middelgrote uien, grof gesnipperd

2 grote wortelen, grof gehakt

3 laurierblaadjes

2 takjes verse rozemarijn

5 takjes verse peterselie

5 takjes verse tijm

5 peperkorrels

6 liter water

Doe de kipkarkassen, de knoflook, de groenten, de kruiden en de peperkorrels in een grote, diepe pan. Voeg het water toe, breng het aan de kook, schep het schuim eraf en temper het vuur. Laat alles 3-4 uur trekken, schep telkens het schuim af. Schenk de bouillon door een fijne zeef, laat hem ongeveer een halfuur afkoelen en zet hem in de koelkast. De koude bouillon moet er helder en enigszins goudkleurig uitzien. Ik verdeel hem meestal over kleine diepvriesdozen die ik invries. De bouillon is 4 dagen houdbaar inde koelkast en 2-3 maanden in de diepvries.

Probeer dit eens: wanneer je geen tijd wilt vrijmaken om bouillon te trekken, kun je goede kwaliteit bouillontabletten gebruiken of liever nog fond

heeft iemand deze al geprobeerd?
Het Viva forum is papaja.
Ik heb gisteren kippenbouillon gemaakt, maar toch vond ik er nog wat weinig smaak aan zitten. Heb een gedeelte al verwerkt als soep, maar heb toch wat zout en peper nog moeten toevoegen (en stiekem op het einde nog een scheutje maggi)

Het volgende heb ik er in gedaan

2 kipkarbo's (soepkip was er niet meer)

3 laurierblaadjes

4 peperkorrels (groen en wit)

3 penen

1 grote prei

2 uien

handvol peterselie

handvol bieslook

takje maggikruid

Na ongeveer 2 uurtjes nog 2 laurier en 4 peperkorrels extra er in gegooid. Oh ja en dan zo ongeveer 4-4,5 liter water

Moet het dan nog wat langer staan om te trekken, of was van 13 tot 18 te kort? Meer kip erin? Alle tips zijn welkom!
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar AgentL, als je verse soep maakt moet je het vlees niet in kokend water leggen, maar koud of zelfs bevroren in koud water doen, en het dan zo aan de kook brengen. Het grootste deel van de smaak wordt namelijk in die fase afgegeven. Als je koud vlees in kokend water gooit geeft het nauwelijks smaak af.
Am Yisrael Chai!
Souffle, ik denk dat er wat meer kip in had gemogen. Vooral botten, daar komt de meeste smaak vanaf.
Ik denk ook te weinig kip. En waarschijnlijk te weinig zout? Kippesoep heeft best wat zout nodig.
Bouillon laat ik zeker een uur of 6 trekken. Daarna breng ik het flink op smaak met peper en zout. Anders is het inderdaad te flauw.
Oh ik verwachtte dus gewoon een wonder met alleen maar laten trekken. Moet dus altijd wel zout en peper bij.

Ok dan wil ik het wel vaker proberen. Ga nu de overige bouillon invriezen voor de volgende soepprojecten.
Ja, anders is het echt vrij flauw. Ik doe er wel veel ui in en prei voor de pittigheid. Je moet je bedenken dat in een bouillonblokje of pakje soep vrijwel alleen zout zit. Dus ook in je verse bouillon heb je zout nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven