Soep zonder kiezen...

14-09-2009 22:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb al de verschillende soep topics doorgespit maar vind het toch lastig aangezien ik meer van de stevige goed gevulde soepen.

Nu is het zo dat mijn vader morgen de 2e helft van z'n kiezen laat trekken als voorbereiding op z'n kunstgebit.

Wat eet je nu in vredesnaam zonder kiezen? En hoe vind je iets dat toch nog smakelijk is en niet gelijk doet denken aan babyvoedsel?

Hoe dan ook, de eerste dagen zal hij soep moeten eten, ivm de hechtingen.

Wie weet een lekker recept voor een gepureerde soep die ook nog eens zo voedzaam is dat er geen brood etc bijgegeten hoeft te worden?

Alvast bedankt!

(andere tips voor eten dat niet gekauwd hoeft te worden en niet alleen maar stamppot etc is zijn natuurlijk ook welkom, hij loopt 4 maanden zonder kiezen!)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Even een gekke vergelijking , maar mijn kat heeft ook helemaal geen tanden en kiezen meer en die at binnen een paar dagen weer gewoon brokjes. Het tandvlees wordt namelijk een stuk harder en daarom had ze er totaal geen moeite mee om ermee te kauwen.

Waarschijnlijk is dit voor mensen niet veel anders en anders zou hij ook nog de dieetshakes kunnen proberen.
Mijn vader heeft pas hetzelfde gehad, en hij maakte de goed gevulde soepen net als altijd, maar haalde dan de blender er nog doorheen. Wel de smaak en de voedingsstoffen, niet hoeven te kauwen.

Wat ik me verder zo even voor de geest kan halen, maar dat is dan vooral voor na de hechtingen:

- lasagna, zelf maken en dan het gehakt heel goed rullen vantevoren, saus eventueel nog eventjes een keertje extra met de blender doorheen;

- vis, vooral vette vis. Haring, maar ook lekkerbekjes zonder de korst, loop voor de gein eens een visspeciaalzaak in en vraag het gewoon. Goede, goed gare vis, valt zo van de graat en hoef je eigenlijk niet te kauwen;

-fruitontbijtdrank met vezels. Vooral die van de Aldi schijnt heel goed te zijn, en erg lekker. Vezels zijn nu meer dan ooit belangrijk om de darmen goed aan de gang te houden!

- vers fruit, blender en dan 't prutje door de yoghurt;

- ouderwetse broodpap vond mijn vader ineens ook weer heel lekker;

- groente kun je ook stomen, en dan zo lang stomen dat ze helemaal zacht zijn en niet gekauwd hoeven te worden. Voordeel van stomen t.o.v. helemaal gaar koken is dat de vitamines beter behouden blijven;

- blender, had ik die al genoemd?

Vooral vitamines en vezels in de gaten houden. Omdat er niet gekauwd hoeft te worden / mag worden / kan worden, hebben de darmen uiteindelijk ook minder te doen. De vitamine opname vermindert daardoor, en verstopping ligt op de loer. En verder doet een blender wonderen, kun je eigenlijk alles wel drinkbaar mee maken. Of had ik dat al genoemd?
Iets anders
Courgettesoep,

Courgettes wokken in olijfolie, flinke pan gebonden kippesoep en een bruine boterham met parmezaanse kaas erdoorheen.

Toch een stevig maal wat je vader prima kan eten, brood in de soep hoef je niet te kauwen.
Aardappelpreisoep

1 liter bouillon

350 gram kruimige aardappel

1 grote prei

150 ml kookroom

50 gram spekblokjes

2 eetlepels bieslook

Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes

Snijd de prei in ringetjes.

Snijd de bieslook fijn.

Bak de spekblokjes uit en droog deze op keukenpapier.

Breng de bouillon aan de kook met de aardappelen en de prei.

Laat de soep 5 à 10 minuten zachtjes koken met de deksel op de pan.

Voeg de kookroom toe.

Haal de soep van het vuur en pureer de soep als de aardappelen gaar zijn met een staafmixer of blender.

Verwarm de soep opnieuw.

Versier de soep met de spekjes en de bieslook.

(alleen die spekjes zou je moeten vervangen door iets zachters wat ook zout is. Of de spekjes niet helemaal uitbakken en erg fijn snijden, kan ook)

Succes!

ps: dit recept is voor 2 personen, zo uit m'n hoofd...
Zodra het tandvlees eenmaal geheeld is (en dat gaat snel) kun je inderdaad ook voor ander voedsel kiezen.

Denk eens aan zalm, of stoomgroenten. Aardappelpuree of pasta.

Hier nog een receptje...

Makkelijke Linzensoep

• 1 eetlepel olijfolie

• kleine ui, gesnipperd

• 1 teen knoflook, geperst

• klein zakje soepgroente (150 gr)

• 125 g linzen, blond

• Eén liter groentebouillon

• klein lepeltje milde curry (Patak’s)

• gerookte kipfilet

• 1 eetlepel fijngesneden bosui

Bereiden

Verwarm in een pan met dikke bodem de olijfolie. Fruit de ui en de knoflook. Voeg de soepgroente toe en bak al roerend 1 minuut. Voeg de linzen toe en giet een gedeelte van de bouillon erbij. Voeg de curry toe en laat 20 minuten zachtjes koken. Even goed met de staafmixer erdoor. Verwarm op het laatst de kipfilet in de soep (optioneel). Schenk de linzensoep in 2 kommen en garneer met de fijngesneden bosui. Lekker met (Turks) brood en een groene salade.

Wederom een recept voor 2 personen...
Oioioi AgentL, dat klinkt lekker zeg....ook met tanden
Courgette, ui en wortel soep.

Men koke alles in 1 pan tot het allemaal gaar is...pureren...op smaak brengen: HEERLIJK!!!!
Paprikasoep

6 paprika's ( rood)

2 bouillionblokjes

teentje knoflook

1 tomaat

1/2 uitje

Alles bij elkaar in een pan van ong. 2 ltr water en 20 min koken en dan met de staafmixer er doorheen.

Peper en zout naar smaak
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat
Als de wonden eenmaal dicht zijn kan ie al het zachte eten eten hoor

Een vriend van me kreeg een heel heftige kaakoperatie, en ontdekte dat gerookte paling prima gaat als je niet kan kauwen
In een ver verleden zijn er 7 kiezen tegelijk bij mij getrokken. De eerste dagen heb je er echt last van maar al gauw wordt je kaak weer stevig genoeg om mee te eten. Je hoeft dus echt niet 4 maanden lang vloeibaar te eten. Nog wat ideeen:

aardappelpurre

visje

erwtensoep

macaroni

quiche (zonder het buitenste randje)
[quote]Bronny schreef op 14 september 2009 @ 23:12:

Courgettesoep quote]

Jammie jah!

Of broccolisoep
Nee echt?
Bedankt allemaal voor de tips! Voor vanavond ga ik de Linzensoep van AgentL maken en voor morgen rode kool met Haché en aardappelpuree, als dat dan al lukt. Anders nog maar weer n soepje denk ik. Courgette soep denk ik dan.

Bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
och de tijd van stamppotten breekt ook weer aan, hapt ook makkelijk weg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb pas een aardappel-en-preisoep gemaakt. Het exacte recept kun je denk ik wel googelen (Jamie Oliver), maar in feite is het ui, selderij, wortel, boullionblokje en natuurlijk aardappel en prei (en zout & peper). Als het allemaal gekookt is met de blender helemaal zacht maken en klaar.

Vriest ook uitstekend in trouwens.

Duh, AgentL had al iets dergelijks gepost...
Wij eten vanavond broccoli-soep. Lekker makkelijk.

Groentebouillon

Aardappelen (stuk of wat)

Broccoli

Alles koken en daarna pureren. Om het af te maken een bakje zalmsnippers en een bakje smeerkaas erdoor. (Laatste niet doen als je het niet te zout wil hebben)
Inderdaad, zodra de wondjes genezen zijn, kun je heel aardig kauwen hoor zonder kiezen (meer pletten maar zachte dingen lukken dan wel)

Behalve soep kun je ook gewoon puree, de groente koken en even prakken of in de keukenmachine en iets van zachte vis of een luchtige omelet. Als je dit apart houdt en dus geen door elkaar geroerd prakkie, heb je verschillende smaken en dat is wat lekkerder.

Iets meer kruiden gebruiken dan gewoon, je mist de prikkel van het stevige eten al en je kunt dan wel wat extra smaak gebruiken. (misschien niet als het nog open ligt, peper in je wond lijkt me ook niet zo fijn).

Je komt wellicht al snel in de zoete dingen terecht (naast de soep dan), dus vla en appelmoes etc, maar zachte worst (leverworst) of een lepeltje smeerkaas of filet americain kan ook erg lekker zijn.

Huzarensalade lukt ook prima.

Koekjes soppen in de koffie, zacht slagroomgebak lukt ook.

brood zonder korst kan ook al vrij snel, zeker met smeerbaar beleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven