soya

21-08-2010 16:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo meiden,

ik ben van de week voor het eerst in mijn leven naar een diëtisten geweest. ze denken dat ik een koe melk allergie heb. nu moet dus soya producten gaan eten of gewoon alles weg laten van melk.

maar is soya wel lekker? en kan je daar ook een beetje lekker dingen in krijgen? hebben jullie tips voor mijn.....
Gewoon proberen. Smaken verschillen he?

Het smaakt heel anders dan zuivel, dus verwacht geen melksmaak. Zelf vind ik sojamelk wel lekker. De 'gewone' yoghurt niet, de vruchtenvarianten heb ik nooit geprobeerd. Alpro heeft ook een vanille dessert, die lijkt wel erg op een wat dikke vanille vla.

Er is best wat keuze in hoor. In elk geval bij de AH, en anders moet je eens bij een natuurwinkel kijken.
Bij de natuurwinkel heb je heel veel sojaprodukten! Van room tot vla, yoghurt, "creme fraiche", sojakaas etc etc. Succes! Ik vind 't trouwens best lekker, het is goed te eten.
Sojamelk van het bekende merk (bij bijna elke supermarkt te koop) verkopen 'melk' in allerlei smaken, zoals banaan en chocola enzo. Zitten wel wat meer calorieën in dan neutrale sojamelk, maar goed je hoeft er ook geen liter per dag van te drinken natuurlijk. :D

Ook bij de meeste supermarkte is inderdaad creme fraiche etc ook in sojavariant te koop.
Persoonlijk ben vind ik soja melk erg lekker, maar niet in alles. Voor melk in de thee bijvoorbeeld gebruik ik rijstmelk. Zoals al eerder geschreven hebben ze bij de bio winkel heel veel keus!
Hoe kan een dietiste deze diagnose stellen? Ik zou eerst eens naar een arts gaan voordat je gaat experimenteren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
ik ben via de arts door gestuurd naar haar toe omdat hij dacht dat ik dat misschien heb. nu moet ik het ongeveer een maand uitproberen en dan weer terug komen naar haar.

maar ik voel nu al wel verbetering. dus ik denk wel dat het helpt
gewoon proberen dan kom je er vanzelf achter of je het lekker vind.

Hoe moet een ander nou weten wat jij lekker vind.
aan soyaprodukten moet je even wennen, ik vind ze inmiddels lekkerder dan gewone zuivel.

ben soya gaan gebruiken sinds ik erachter kwam dat ik lactose-intolerantie heb.

ik vind de yoghurt naturel en de verschillende smaken prima.

gewone soyamelk ben ik niet zo weg van, die met smaakjes gaan wel. die 'verse' van alpro die in het koelvak staat vind ik veel lekkerder. daarnaast gebruik ik minusL (gewone koemelk zonder lactose) maar daar heb jij niet zo veel aan.

er is trouwens ook soyaroom, voor bij het koken.

nogmaals het is ff wennen en ff uitvinden wat je lekker vind,

maar ik vind het inmiddels lekkerder dan gewone soya.
alpro vanille dessert
Ik vond sojamelk in het begin heel erg vies, maar heb nu al zo'n twee jaar geen echte melk meer gedronken en vind het nu superlekker! Het is echt even wennen
Als je eens iets anders wilt, kun je misschien ook eens Oat Dream of Rice Dream gemaakt (uiteraard eerst met je huisarts checken of dat dan wel mag).

Probeer ook eens soya & Framboos van Healthy People.

genoeg variatie mogelijk hoor!
Je kan ook, om aan je calciumbehoefte te voldoen, overstappen op roosvicee calcium, of appelsientje calcium, en wat meer eiwtten en vetten eten en dan hoef je geen soja te eten
De kookroom is goed te doen, trouwens. Niet gebruiken voor een pure roomsaus, maar als vervanger in een groter gerecht kan het prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven