Staafmixerrecepten

15-07-2016 20:55 52 berichten
Dochter (15) heeft eergisteren haar kaak gebroken, op drie plaatsen nog wel. Er moest zelfs een operatie aan te pas komen, dus de komende weken mag ze niet kauwen en zo. Heel sneu, want het kind houdt zo van lekker eten .

Affijn, ik heb mijn staafmixer maar eens uit de mottenballen gehaald en vandaag hutspot gemixerd voor het arme kind, en een kersenmilkshake. Maar meer inspiratie is altijd welkom: soepjes, smoothies, pureetjes, kom maar op!

Oh ja, er mag geen dood beest in zitten want dochter is overtuigd (en streng!) vegetariër. Producten van levende beesten mogen wel.

En waar ik ook heel blij mee zou wezen is ontbijttips. Tot nu toe kom ik niet verder dan brinta en yoghurt-met-roosvicee.
Alle reacties Link kopieren
Sorry. Zo 1 2 3 geen recept. Wel veel beterschap gewenst!!!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Wow das balen zacht gezegd.

Voor ontbijt fruitmix met yoghurt?

Pompoensoep, lekker en vult goed.
Heftig voor je dochter! En voor jouw waarschijnlijk ook. Wat een schrik

Ik heb ook een kaakoperatie gehad. Als ontbijt nam ik vaak vlavlip (met extra melk om het smeuigger te maken) of lammetjespap (ik begin te twijfelen of wij dat zo noemden of dat dat echt iets is).

Lunch vaak milkshakeachtige dingen of soep. Heel veel soep. Tussendoor vaak geblendeerd fruit (aangelengd met water of appelsap om het vloeibaar te maken/houden). Het avondeten was altijd het avondeten van het gezin, maar dan in de blender, vloeibaar gemaakt door bouillon.

Bij de MacDonalds hebben ze dikkere rietjes dan die je doorgaans in de winkel vindt.
Makkelijk te googelen recepten: Zelfgemaakte hummus. Zelfgemaakte baba ganoush. Pompoensoep. Zoete-aardappelsoep. Wortelsoep met sinaasappel en sambal. Soep van kikkererwten en spinazie. Smoothies met banaan, yoghurt en mango/aardbei/framboos of wat je verder nog maar aan zoet, rijp zomerfruit kunt vinden.

En sterkte!
Niet een recept maar wel een tip: door vrijwel alle soep (broccolisoep, wortelsoep, bloemkoolsoep,...) kun je aardappelen toevoegen aan het recept en staafmixer.

Bij de heldere soepen of als alternatief kun je wellicht beter een handje rijst toevoegen dan pasta (vermicelli). Als dit niet te veel is kun je het makkelijk doorklikken zonder kouwen. Ik spreek uit ervaring.

Verder: fruit, yoghurt/kwark en een hand havermout staafmixer. Sla pakken diepvries fruit hiervoor in. Je kunt ook noten toevoegen maar daarvan ik het soms handig om die alvast fijn te malen voor het toevoegen. Als je dochter van zoet houd eventueel honing toevoegen. Gewoon experimenteren welke combinaties je dochter lekker vind.

Sterkte en beterschap voor je dochter!
Linzencurry

Gazpacho
He, bah, beterschap!

Mij lijkt dat je vrijwel elke soep wel kunt pureren, daar kun je al veel mee variëren.

Als ontbijt is yoghurt met Mango en banaan erg lekker en vult goed.

Puree van zoete aardappel met mais en kidneybonen, en wat creme fraiche.

Couscous met gepureerde groentemix, bv Courgette, wortel, tomaat.

Ik noem maar wat, misschien heb je er wat aan. Sterkte ermee!
Niks moet, Niksen mag
En sterkte en beterschap voor je dochter!
Mijn broer heeft vorig jaar hetzelfde gehad, alleen dan op twee plaatsen gebroken, maar het komt op hetzelfde neer. Heel aantal weken niet kauwen enz.

Zijn conclusie was helaas dat een hele hoop dingen niet echt lekker meer zijn als er een staafmixer doorheen is gegaan. Hij heeft in die weken heel veel vla, yoghurt, drinkontbijt en chocomelk gegeten en gedronken om toch iets binnen te krijgen.

Nou moet ik ook zeggen dat hij niet van soep of smoothies houdt, het scheelt gelukkig al een hoop dat jouw dochter daar wel van houdt.
Melk met banaan mixen! Gezond ontbijtje ;)
Wat sneu! Ik at toevallig vanavond nog mushy peas bij mijn zalmfiletje: klein aardappeltje, veel fijne tuinerwtjes (ongeveer 200 gr.), goed gaar koken en pureren met een klontje boter, goed peper en zout, veel verse munt, theelepeltje dijon mosterd en citroensap. Was echt heel lekker!

Verder at ik toen mijn verstandskiezen getrokken waren veel rijstepap als ontbijt (gewoon uit een pak; lekker hoor!). Nu eet ik bijna dagelijks kwark met fruit als ontbijt. Dat moet met zacht fruit, of gepureerd fruit ook best lekker zijn! Anders lekker stevige havermoutpap van melk, honing, gebakken banaantjes met kaneel (smelt weg in de mond).

Oja, goed smeuïge aardappelpuree met spinazie a la crème en Iglo fish cuisine Italiano (= heeel zacht) ging ook goed zonder te kauwen!

Edit: oh wacht, vis is dood beest. Excuus, haha!
Mijn smoothie succesrecept: amandelmelk, halve avocado, flink hand rood fruit uit de vriezer en een paar blaadjes munt. Zo nodig kun je nog wat honing toevoegen, maar is in mijn ervaring niet noodzakelijk.

Ik hou zelf helemaal niet zo van avocado en ik vind amandelmelk zelfs ronduit goor, maar deze combi geeft een hele romige milkshake die echt heel erg lekker is (en die nog best gezond is voor een milkshake ook!)
Oh, en de soep die ik voor een vriend maakte met net zo'n operatie achter de rug: paprikasoep.

Fruit een uitje en voeg daarna 2 in blokjes gesneden gele/oranje paprika toe en fruit even mee, afblussen met het sap van 1 perssinaasappel. Dan 0,5 liter groentebouillon toevoegen en het geheel 20 min laten koken. Als het gaar is een handje verse basilicum toevoegen, heel even meeroeren en daarna de staafmixer op het geheel.

(En wederom ook een succesnummer bij mensen die niet van paprika houden).
Ik zou iig niet teveel smaken samen mixen, zeker bij de hartige gerechten. Dus bv liever tomatensoep dan groentensoep met allerlei verschillende groenten. Of groenten en aardappelen apart ipv door elkaar. En ook verse kruiden gebruiken. Anders lijkt het me qua smaak zo "vlak" en saai worden. Ook omdat het allemaal al zo hetzelfde voelt in de mond.

Voor ontbijt smoothies met havervlokken, banaan en/of melk, yoghurt of kwark zodat het beter vult.

Soepen: één of twee groenten, ui, evt knoflook en/of verse kruiden. Als je de groenten eerst fruit in olie of boter, krijg je met smaak. Ipv alleen water of bouillon kun je ook de helft vervangen door melk. Wordt romiger en vult beter. Of een aardappel erdoor. Rode linzensoep is ook erg lekker.
En nooit geprobeerd, maar ik denk dat je salades met mayonaise/yoghurt ook best goed kunt pureren als je evt wat extra vocht (yoghurt, melk, water, citroensap) toevoegt? Bv eiersalade, aardappelsalade, salade van aardappel, peterselie en gekookte wortel en erwtjes en evt ei.

En zonder mayonaise: gegrilde aubergine zonder schil met olijfolie, zout, flink knoflook en evt komijn. Kan ook wat yoghurt en/of tahin (sesampasta) door. Veel groenten vind ik wel lekker als ze gefruit zijn met yoghurt erdoor. Bv spinazie, wortel, courgette, rode paprika. En dan bv Basilicum, dille, oregano of munt erdoor. Evt knoflook.
Wat een goeie ideeën allemaal al, dank u

Voor morgen gaan er in ieder geval vast bananen op het lijstje, en havervlokken, en aardbeien. En ingrediënten voor een broccolisoepje (met aardappel, voor de vulling )
Babyvoeding of fruitpap is misschien ook een idee

Voor gewoon eten misschien dingen maken die sowieso makkelijk eetbaar zijn, vb. spinazie.
Er is voor mij ooit eens chili con Carne door de staafmixer gedaan, get-ver-der-rie!

Dingen met veel verschillende groente/ingrediënten tot 1 geheel mixen is heel erg ranzig.

Ontbijt: (sinaasappel)sap + yoghurt mengen en er 2 eetlepels brinta doorroeren. Verse vorm van drinkontbijt. Banaantje erbij mixen of aardbeien of mango voor wat variatie
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
quote:flipje2 schreef op 15 juli 2016 @ 21:50:

Er is voor mij ooit eens chili con Carne door de staafmixer gedaan, get-ver-der-rie!

Ogetfer, dat lijkt mij ook echt heel erg vies
quote:Lady_Voldemort schreef op 15 juli 2016 @ 21:54:

[...]

Ogetfer, dat lijkt mij ook echt heel erg vies

Ja, en het was echt nog veel viezer dan het klinkt.

Ik heb die avond dus niets gegeten. Mijn vader heeft het zelf ook nog even geproefd en hij gaf me groot gelijk.....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Je kan trouwens ook eiwit poeder kopen als je bang bent voor een tekort. Dit kun je ook gebruiken in smoothies.
Wat vindt je dochter van kiwi's? Ik vind schuimige kiwi lekker.

En banaan, maar dat heb je al op het lijstje.
Misschien een heel stom idee, kan je geen vloeibare drinkvoeding bij de apotheek krijgen? Hoef je niks te mixen, zelf maak ik af en toe gebruik van vloeibaar drinkvoeding via diëtist.
quote:parbleumondieu schreef op 15 juli 2016 @ 21:59:

Wat vindt je dochter van kiwi's? Ik vind schuimige kiwi lekker.

En banaan, maar dat heb je al op het lijstje.Schuimige kiwi? Vertel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven