Sterke groei vleesvervangers

14-08-2019 07:56 279 berichten
De vleesvervanger is bezig met een snelle opmars. De verkoop van vlees daalt.

https://nos.nl/artikel/2297492-vleesver ... daalt.html
impala schreef:
14-08-2019 09:55
Dat ja. Ik verbaas me over de populariteit van vleesvervangers bij mensen die tegelijkertijd zeggen dat je vooral puur en onbewerkt moet eten. Wat is er nu puurder dan een biefstuk of lamskotelet?
En dat (helemaal) geen vlees eten steeds normaler wordt, is eigenlijk juist abnormaal. We moeten af van de bio industrie. Niet van vlees an sich.
+1
florence13 schreef:
14-08-2019 12:14
ik heb vaak het idee dat je het gewoon nooit goed kan doen, want eet je geen vlees, dan moet je iets eten wat met het vliegtuig ingevlogen is uit een of ander exotisch oord, eet je wel vlees dan is dat ook slecht. Vis is ook geen optie want we vissen de oceaan leeg etc. In dit soort discussies heb ik vaak het gevoel dat wanneer het over vlees gaat dat de vegetariers meteen het bioindustrie argument aandragen (wat natuurlijk waar is) en dus pleitten voor andere producten. In de klimaat discussie hoor ik net dat die andere producten per direct in de ban gedaan moeten worden want die producten moeten getransporteerd worden via vliegtuig, boot en vrachtwagen (wat ook waar is). Soms heb ik het gevoel dat het een soort van wedloop is geworden om het beste argument om een bepaald voedingsmiddel niet meer te eten.

Dat bedoel ik trouwens niet als aanval, maar het geeft mensen zoals ik (de minder principiele dus) vaak het idee van 'het maakt niet uit wat ik doe, het is toch wel volgens iemands argumentatie slecht'.

Moet wel gezegd worden dat ik mezelf in de fortuinlijke situatie bevind waarin mijn schoonvader hobby boer is, dus het overgrote deel van vlees dat ik eet, en ook groenten en fruit komt van de eigen boerderij. (die dus biologisch is)
Dat doe ik nou nooit, van mij mag iedereen zoveel vlees en vis eten als men wil maar het zou fijn zijn als de ander mijn keuze ook respecteert en me niet probeert toch vlees of vis te laten eten als ik dat niet wil. Ik ben ook geen vegetariër i.v.m. dierenleed of het milieu. Is wel een mooie bijkomstigheid natuurlijk.
Ik eet vegetarisch, maar ook vlees. Zorgt voor afwisseling, ik ben wel blij met deze ontwikkeling van meer vegetarische producten.
winkelfanaat schreef:
14-08-2019 08:17
Mora veggie saté is ook niet van echt te onderscheiden..

Heerlijk bij de nasi of bij een stokbroodje.
lilalinda schreef:
14-08-2019 13:15
vooral op het platteland is vega eten nog best een gedoe. En helemaal als je ook geen kaas eet.
Dan is het vaak een broodmandje vooraf, en bak friet met een omelet als hoofdgerecht
Hier (omgeving Middelburg) valt dat reuze mee hoor, veel keus juist. Zelfs een restaurant met elke maand een volledig veganistisch buffet!
RikM schreef:
14-08-2019 09:04
Voor jou misschien. Ik ga al bijna over m'n nek bij het lezen van deze zin.

Ik eet ook vaak vegetarisch, maar van tahoe moet ik ook niks hebben.
TsumTsum schreef:
14-08-2019 13:48
Dat doe ik nou nooit, van mij mag iedereen zoveel vlees en vis eten als men wil maar het zou fijn zijn als de ander mijn keuze ook respecteert en me niet probeert toch vlees of vis te laten eten als ik dat niet wil. Ik ben ook geen vegetariër i.v.m. dierenleed of het milieu. Is wel een mooie bijkomstigheid natuurlijk.
Ik merk juist dat veel vegetariërs de mensen die vlees eten niet respecteren. Ik eet vlees, maar respecteer ieder zijn of haar keuze om dat niet te doen.
Coconuts12 schreef:
14-08-2019 14:32
Ik merk juist dat veel vegetariërs de mensen die vlees eten niet respecteren. Ik eet vlees, maar respecteer ieder zijn of haar keuze om dat niet te doen.
Yep eerst de heksenjacht op rokers en straks word hier de heksenjacht op geopend. Let op mijn woorden.
Coconuts12 schreef:
14-08-2019 14:32
Ik merk juist dat veel vegetariërs de mensen die vlees eten niet respecteren. Ik eet vlees, maar respecteer ieder zijn of haar keuze om dat niet te doen.
Vind jij het wel respectabel van jezelf dan om dieren die gruwelijk vermoord zijn op te eten.
Ik eet zelf ook vlees maar het is gewoon een enorme misdaad dat valt niet te ontkennen.
Terecht dat men daar geen respect voor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
14-08-2019 14:56
Vind jij het wel respectabel van jezelf dan om dieren die gruwelijk vermoord zijn op te eten.
Ik eet zelf ook vlees maar het is gewoon een enorme misdaad dat valt niet te ontkennen.
Terecht dat men daar geen respect voor heeft.
Ik vind ook dat vegetariers principieel gelijk hebben. Vlees = zielig.
Maar eet het af&toe wel, omdat ik wel geloof dat het gezond is voor een mens (en lekker)
Dus zodra een vega mij wil vertellen, dat vlees eten zielig is, geef ik hem gelijk. Ben je het snelst van de discussie af
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
14-08-2019 14:56
Vind jij het wel respectabel van jezelf dan om dieren die gruwelijk vermoord zijn op te eten.
Ik eet zelf ook vlees maar het is gewoon een enorme misdaad dat valt niet te ontkennen.
Terecht dat men daar geen respect voor heeft.
Heb je het nu over de bio industrie of over elke vorm van jagen en slachten?
.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-08-2019 14:58
Ik vind ook dat vegetariers principieel gelijk hebben. Vlees = zielig.
Maar eet het af&toe wel, omdat ik wel geloof dat het gezond is voor een mens (en lekker)
Dus zodra een vega mij wil vertellen, dat vlees eten zielig is, geef ik hem gelijk. Ben je het snelst van de discussie af
Dieren die elkaar opeten, is dat ook zielig?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-08-2019 15:02
Dieren die elkaar opeten, is dat ook zielig?
Ik kijk geen natuurfilms, want dat vind ik inderdaad rot om te zien
impala schreef:
14-08-2019 15:01
Heb je het nu over de bio industrie of over elke vorm van jagen en slachten?
Je bent me voor. Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik vaak vegetarisch eet, eet ik nooit vleesvervangers. Ik vind ze écht niet lekker! Met één uitzondering; de Italiaanse champignon burger van de AH. Verder als ik vegetarisch kook, kook ik gewoon met peulvruchten of ei. Een moussaka met rode linzen is veel lekkerder dan met vegagehakt bijvoorbeeld. En geroosterde kikkererwten in een salade veel lekkerder dan nep kip of spek reepjes. Zelfgemaakte falafel is ook een stuk lekkerder dan die Garden Gourmet meuk. Dus voor mij maakt het niet zoveel uit dat er een groter assortiment is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
impala schreef:
14-08-2019 15:02
Dieren die elkaar opeten, is dat ook zielig?
Nee, dat is de natuur.

Ik eet vlees, omdat het goed is voor mijn gezondheid. En heb geen zin om daarop aangesproken te worden.
Dat de bio industrie aangepakt moet worden, hoor je mij ook niet ontkennen.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
14-08-2019 15:08
Nee, dat is de natuur.

Ik eet vlees, omdat het goed is voor mijn gezondheid. En heb geen zin om daarop aangesproken te worden.
Dat de bio industrie aangepakt moet worden, hoor je mij ook niet ontkennen.
Wij zijn het wel eens geloof ik :)
.
De druk die vleeseters voelen, komt niet van zeurende vega's. Er komt gewoon steeds meer vraag naar vleesvervangers, of vleeseters dat nu leuk vinden of niet.
impala schreef:
14-08-2019 15:01
Heb je het nu over de bio industrie of over elke vorm van jagen en slachten?
Elke vorm van slachten is verwerpelijk.
impala schreef:
14-08-2019 15:11
Wij zijn het wel eens geloof ik :)
Ja, geloof het ook :)
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
14-08-2019 15:11
De druk die vleeseters voelen, komt niet van zeurende vega's. Er komt gewoon steeds meer vraag naar vleesvervangers, of vleeseters dat nu leuk vinden of niet.
Waarom zou een vleeseter dat on-leuk vinden? Wat een rare gedachte. Fijn voor de vega's. Maar ik hoef het niet.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-08-2019 15:01
Heb je het nu over de bio industrie of over elke vorm van jagen en slachten?
Dit vind ik als vegetariër een lastige. Jagen ben ik geen voorstander van maar is nog het beste, het is het minder milieubelastend en past nog het beste binnen de kringloop. Maar de bio-industrie is veel lastiger... Het is vreselijk voor de dieren, maar wel veel beter voor het milieu... De prijs die men nu voor welk vlees dan ook betaald is absurd laag, maar als je de prijs zou willen koppelen aan de milieuschade zou bio-industrie vlees dus terecht goedkoper zijn dan biologisch vlees; als je het koppelt aan dierenwelzijn precies weer andersom.
Kortom, je kan niet én aan het milieu én aan het dierenwelzijn denken maar toch vlees eten.
blablabla97 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 15:18
2.77% gewijzigd
impala schreef:
14-08-2019 15:13
Waarom zou een vleeseter dat on-leuk vinden? Wat een rare gedachte. Fijn voor de vega's. Maar ik hoef het niet.
Benieuwd, eet je weleens vega bij anderen?
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
14-08-2019 15:11
De druk die vleeseters voelen, komt niet van zeurende vega's. Er komt gewoon steeds meer vraag naar vleesvervangers, of vleeseters dat nu leuk vinden of niet.
Waarom zou ik daar druk van voelen? Er ligt niet minder vlees in de schappen hoor. wel steeds meer bio vlees en daar betaal ik dan graag weer wat meer voor. Maar druk... nee.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
14-08-2019 15:16
Dit vind ik als vegetariër een lastige. Jagen ben ik niet tegen, het is het minst milieubelastend en past nog het beste binnen de kringloop. Maar de bio-industrie is veel lastiger... Het is vreselijk voor de dieren, maar wel veel beter voor het milieu... De prijs die men nu voor welk vlees dan ook betaald is absurd laag, maar als je de prijs zou willen koppelen aan de milieuschade zou bio-industrie vlees dus terecht goedkoper zijn dan biologisch vlees; als je het koppelt aan dierenwelzijn precies weer andersom.
Kortom, je kan niet én aan het milieu én aan het dierenwelzijn denken maar toch vlees eten.
Ik eet geen wild meer, sinds ik gezien (ja echt Gezien) heb, wat een chaos de jacht is. Eigenlijk nog akeliger dan bio-industrie. Daar is de dood nog een beetje humaan.

Wat wij in NL eten aan wild, komt uit Oost-Europa, is vaak gefokt vleesvee, dat even een bos door gejaagd wordt, en dan aangeschoten door amateurs (mag niks kosten), dus het duurt even voor zo'n beest dood is, schiet nog een keertje extra

Dan is een slachthuis een snellere dood

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven