Sterke groei vleesvervangers

14-08-2019 07:56 279 berichten
De vleesvervanger is bezig met een snelle opmars. De verkoop van vlees daalt.

https://nos.nl/artikel/2297492-vleesver ... daalt.html
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een goede ontwikkeling! Ik eet 1x per week een vleesvervanger, de rest van de week kook ik vooral met peulvruchten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-08-2019 15:19
Ik eet geen wild meer, sinds ik gezien (ja echt Gezien) heb, wat een chaos de jacht is. Eigenlijk nog akeliger dan bio-industrie. Daar is de dood nog een beetje humaan.

Wat wij in NL eten aan wild, komt uit Oost-Europa, is vaak gefokt vleesvee, dat even een bos door gejaagd wordt, en dan aangeschoten door amateurs (mag niks kosten), dus het duurt even voor zo'n beest dood is, schiet nog een keertje extra

Dan is een slachthuis een snellere dood

Goede aanvulling, ik had duidelijker moeten zijn in mijn definitie van ‘de jacht’. Het ‘wild’ vlees dat je hier kan kopen ben ik zelf inderdaad ook geen voorstander van. Ik dacht bij jacht aan dieren die geboren zijn in het wild (en gewoon omdat ze geboren zijn, niet omdat er een paar generaties eerder een paar dieren geplaatst zijn om ze later af te mogen slachten en ze toch wild te kunnen noemen) en prooi vallen aan particulieren die het dier afmaken om daarna hun eigen familie mee te voeden. Een nogal idyllisch en onrealistisch beeld wat je met name bij inheemse stammen nog zal tegen komen dus. Vast niet wat impala bedoelde met jacht en achteraf gezien niet duidelijk genoeg door mij uitgelegd :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
14-08-2019 09:15
Ik las dat ze onlangs in het programma 'Broodje Gezond' diezelfde redenatiefout maakten. Jammer.
Ja, heb ik gezien. Zat nog net niet schreeuwend voor de tv.
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
14-08-2019 15:28
Goede aanvulling, ik had duidelijker moeten zijn in mijn definitie van ‘de jacht’. Het ‘wild’ vlees dat je hier kan kopen ben ik zelf inderdaad ook geen voorstander van. Ik dacht bij jacht aan dieren die geboren zijn in het wild (en gewoon omdat ze geboren zijn, niet omdat er een paar generaties eerder een paar dieren geplaatst zijn om ze later af te mogen slachten en ze toch wild te kunnen noemen) en prooi vallen aan particulieren die het dier afmaken om daarna hun eigen familie mee te voeden. Een nogal idyllisch en onrealistisch beeld wat je met name bij inheemse stammen nog zal tegen komen dus. Vast niet wat impala bedoelde met jacht en achteraf gezien niet duidelijk genoeg door mij uitgelegd :facepalm:
Mijn zwager is Frans en die jaagt, ergens in de buurt van zijn huis in midden Frankrijk. Hij schiet hazen en fazanten en vult daar zijn vriezer mee. Met kerst komt dat allemaal op tafel. Ik zou hem geen lid van een inheemse stam willen noemen :)
.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
14-08-2019 09:10
Hoe bedoel je?
Ontbossing door soja komt door soja bedoeld voor de veeteelt, niet de soja voor vega's. Dus juist minder ontbossing.
Da's een heel hardnekkig misverstand.
+1
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
14-08-2019 14:32
Ik merk juist dat veel vegetariërs de mensen die vlees eten niet respecteren. Ik eet vlees, maar respecteer ieder zijn of haar keuze om dat niet te doen.
Het vreemde aan dat argument vind ik dat we geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt respecteren. We komen dan juist in actie (buurman die hond mishandelt, buurvrouw die kind misbruikt).
Blijkbaar zien we de slachtoffers dus niet en dat vind ik diep triest, we sluiten onze ogen. En dat zeg ik ook tegen mijn vleesetende familie waar ik erg veel van hou.
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
14-08-2019 18:50
Het vreemde aan dit argument vind ik dat we geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt respecteren. We komen dan juist in actie (buurvrouw die hond mishandelt, buurman die kind misbruikt).
Blijkbaar zien we de slachtoffers dus niet en dat vind ik diep triest, we sluiten onze ogen. En dat zeg ik ook tegen mijn vleesetende familie waar ik erg veel van hou.
danique1 schreef:
14-08-2019 18:50
Het vreemde aan dat argument vind ik dat we geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt respecteren. We komen dan juist in actie (buurman die hond mishandelt, buurvrouw die kind misbruikt).
Blijkbaar zien we de slachtoffers dus niet en dat vind ik diep triest, we sluiten onze ogen. En dat zeg ik ook tegen mijn vleesetende familie waar ik erg veel van hou.
Goed van jou dat je dit ook tegen je familie zegt. Ik heb al een paar keer gezegd hier dat er iets aan de bio industrie gedaan moet worden. Verder ben ik wel klaar met deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
14-08-2019 19:14
Goed van jou dat je dit ook tegen je familie zegt. Ik heb al een paar keer gezegd hier dat er iets aan de bio industrie gedaan moet worden. Verder ben ik wel klaar met deze discussie.
Heb niet alles gelezen in dit topic hoor! Dus ook niet dat je iets hebt gezegd over de bio industrie, dus was zeker niet persoonlijk bedoeld maar zag toevallig jouw reactie en moest denken aan reacties van familie, vrienden, collega’s en bekenden dat ‘iedereen t gewoon zelf moet weten of ie wel of niet vlees eet’ en toen dacht ik (en heb ik hen ook gezegd) dat ‘t toch vreemd is dat we bij geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt denken ‘dat moet ie zelf maar weten’
danique1 schreef:
14-08-2019 19:26
Heb niet alles gelezen in dit topic hoor! Dus ook niet dat je iets hebt gezegd over de bio industrie, dus was zeker niet persoonlijk bedoeld maar zag toevallig jouw reactie en moest denken aan reacties van familie, vrienden, collega’s en bekenden dat ‘iedereen t gewoon zelf moet weten of ie wel of niet vlees eet’ en toen dacht ik (en heb ik hen ook gezegd) dat ‘t toch vreemd is dat we bij geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt denken ‘dat moet ie zelf maar weten’
Ik vind een vleeseter vergelijken met iemand die zijn kind mishandelt of misbruikt wel ver gaan.
-Bladora- schreef:
14-08-2019 15:08
Hoewel ik vaak vegetarisch eet, eet ik nooit vleesvervangers. Ik vind ze écht niet lekker! Met één uitzondering; de Italiaanse champignon burger van de AH. Verder als ik vegetarisch kook, kook ik gewoon met peulvruchten of ei. Een moussaka met rode linzen is veel lekkerder dan met vegagehakt bijvoorbeeld. En geroosterde kikkererwten in een salade veel lekkerder dan nep kip of spek reepjes. Zelfgemaakte falafel is ook een stuk lekkerder dan die Garden Gourmet meuk. Dus voor mij maakt het niet zoveel uit dat er een groter assortiment is.
Ben niet zo van de linzen en als ik moet kiezen tussen kikkererwten of vega kip/spekjes dan kies ik voor de vega kip/spek. Vind helaas niet zo heel veel peulvruchten echt lekker en gruwel van witte en bruine bonen. Als het ergens in verwerkt zit waardoor ik het niet proef en de structuur anders is prima maar anders maak je mij er niet blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
14-08-2019 19:29
Ik vind een vleeseter vergelijken met iemand die zijn kind mishandelt of misbruikt wel ver gaan.
Dat zegt ook veel toch? Een slachtoffer is een slachtoffer? En waar ligt de grens dan? Bij ons zijn honden en katten huisdieren maar in China niet..
danique1 schreef:
14-08-2019 18:50
Het vreemde aan dat argument vind ik dat we geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt respecteren. We komen dan juist in actie (buurman die hond mishandelt, buurvrouw die kind misbruikt).
Blijkbaar zien we de slachtoffers dus niet en dat vind ik diep triest, we sluiten onze ogen. En dat zeg ik ook tegen mijn vleesetende familie waar ik erg veel van hou.
Wat een aparte vergelijking.
danique1 schreef:
14-08-2019 19:34
Dat zegt ook veel toch? Een slachtoffer is een slachtoffer? En waar ligt de grens dan? Bij ons zijn honden en katten huisdieren maar in China niet..
Waarvan akte.
danique1 schreef:
14-08-2019 19:34
Dat zegt ook veel toch? Een slachtoffer is een slachtoffer? En waar ligt de grens dan? Bij ons zijn honden en katten huisdieren maar in China niet..
Het is ook raar, dat mensen makkelijk meeleven met een mishandelde hond, maar er niet bij stilstaan dat een varken bijvoorbeeld eigenlijk een vergelijkbaar dier is.
Varkens hebben net zo goed allemaal een eigen karakter, kunnen speels zijn, leren je kennen en komen op je af als ze een band met je voelen (soms zelfs kwispelend)
Maar dat zien mensen niet, want je ziet bijna nergens nog varkens die gewoon kunnen rondscharrelen (soms een enkele op een kinderboerderij) en die niet gestressed zijn door hun leefomstandigheden.
En mensen hebben bijkbaar toch minder medelijden met een onsymphatiek ogend dier, terwijl de "aaibaarheid" in mijn ogen helemaal geen factor zou moeten zijn.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 20:24
6.76% gewijzigd
Ik ben er blij mee trouwens, met de groei de vleesvervangende markt.
Ik eet al zo'n dertig jaar geen vlees meer, en ik heb op zich geen vleesvervangers nodig, ik kan zonder ook heel lekker koken.
Maar voor af en toe is het een fijne makkelijke aanvulling, ik kan na al die tijd eigenlijk niet zo goed meer zeggen of die dingen echt op vlees lijken, maar er komen er steeds meer die ik oprecht lekker vind.
Is ook fijn voor de afwisseling, en het voegt ook echt wel iets toe aan mijn maaltijden, want als ik zelf vleesvervangers maak (of zonder kook) dan smaakt het toch weer heel anders.
lilalinda schreef:
14-08-2019 08:02
Ik vind het een prima, lekker alternatief.
Ben zelf uit de tijd, dat je van een soort muesli (uit een zonnatura-pak) zelf vega-hamburgers moest kleien
Droge burgermixen bestaan nog wel, bij de natuurvoedingswinkel, en in duitsland soms gewoon bij de drogist.
Maar die vieze van zonnatura en cereal zijn volgens mij al lang geleden vebannnen :proud:
2019 schreef:
14-08-2019 19:35
Wat een aparte vergelijking.
Zeer treffende vergelijking juist.
Niemand die het in zijn hoofd haalt om een hond af te slachten voor consumptie want dan staat half Nederland op de barricade.
We zijn het met zijn allen zo gewend dat we de hypocrisie en leed er niet meer achterzien. Anderen zien het wel maar denken inmiddels dat het hun god given right is om dieren af te slachten voor menselijke vraatzucht. Diep triest!
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
14-08-2019 18:50
Het vreemde aan dat argument vind ik dat we geen enkele andere situatie die slachtoffers maakt respecteren. We komen dan juist in actie (buurman die hond mishandelt, buurvrouw die kind misbruikt).
Blijkbaar zien we de slachtoffers dus niet en dat vind ik diep triest, we sluiten onze ogen. En dat zeg ik ook tegen mijn vleesetende familie waar ik erg veel van hou.
nou vind ik de vergelijking wel wat krom gaan (ik mep namelijk met alle liefde een mug dood, maar niet mijn buurjongetje) maar het idee dat we bij alle slachtoffers in actie komen vind ik dan weer schromelijk overdreven. Er zijn heel veel slachtoffers op deze aarde waar de meeste mensen niet voor in actie komen. Ik bedoel, je kunt best niet op vakantie gaan en dat geld doneren aan een slachtoffer van overstroming, droogte, mensenhandel, politieke instabiliteit, lepra etc, kies maar iets. Maar dat doe je ook niet, je kiest ervoor dat geld ergens anders aan uit te geven. Mijn punt dus: ja er zijn een hele hoop slachtoffers, dat maakt niet dat dat ok is, maar stellen dat je bij alle andere slachtoffers wel iets doet is niet zo, je kiest welke slachtoffers je het meest belangrijk vindt.
florence13 schreef:
14-08-2019 20:50
nou vind ik de vergelijking wel wat krom gaan (ik mep namelijk met alle liefde een mug dood, maar niet mijn buurjongetje) maar het idee dat we bij alle slachtoffers in actie komen vind ik dan weer schromelijk overdreven. Er zijn heel veel slachtoffers op deze aarde waar de meeste mensen niet voor in actie komen. Ik bedoel, je kunt best niet op vakantie gaan en dat geld doneren aan een slachtoffer van overstroming, droogte, mensenhandel, politieke instabiliteit, lepra etc, kies maar iets. Maar dat doe je ook niet, je kiest ervoor dat geld ergens anders aan uit te geven. Mijn punt dus: ja er zijn een hele hoop slachtoffers, dat maakt niet dat dat ok is, maar stellen dat je bij alle andere slachtoffers wel iets doet is niet zo, je kiest welke slachtoffers je het meest belangrijk vindt.
Maar zou je in die gevallen ook zeggen dat iedereen mag kiezen wat hij doet, en dat je andermans keuzes moet respecteren?
Want daar ging het volgens mij om, dat je een zeur bent die z'n overtuiging wil opdringen als je voor dieren opkomt, maar als je opkomt voor een mishandeld kind ben je dapper.
Waarom is het leed van dieren zo ondergeschikt dat je overdreven bent als je er iets aan wilt doen?
Eigenlijk best gek, als je er over nadenkt.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
14-08-2019 20:09
Het is ook raar, dat mensen makkelijk meeleven met een mishandelde hond, maar er niet bij stilstaan dat een varken bijvoorbeeld eigenlijk een vergelijkbaar dier is.
Varkens hebben net zo goed allemaal een eigen karakter, kunnen speels zijn, leren je kennen en komen op je af als ze een band met je voelen (soms zelfs kwispelend)
Maar dat zien mensen niet, want je ziet bijna nergens nog varkens die gewoon kunnen rondscharrelen (soms een enkele op een kinderboerderij) en die niet gestressed zijn door hun leefomstandigheden.
En mensen hebben bijkbaar toch minder medelijden met een onsymphatiek ogend dier, terwijl de "aaibaarheid" in mijn ogen helemaal geen factor zou moeten zijn.
Ik heb er wel keuzes in gemaakt, ik heb veel stallen van binnen gezien. Varken eet ik niet meer, echt te zielig. Ook de biologische varkens.
Zo min mogelijk zuivel (niet principieel helemaal niks, af en toe wat kaas), omdat ik hoe we met kalfjes omgaan ook vreselijk vind
Ik eet kip, schaaldoeren en vis, omdat ik mezelf wijsmaak, dat die dieren minder bewustzijn hebben.

Heb jarenlang geen vlees gegeten, maar werd daar echt niet gezonder en fitter van. Mijn lichaam functioneert echt beter op vlees

Ik stel mezelf dan boven het dier
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
14-08-2019 20:55
Maar zou je in die gevallen ook zeggen dat iedereen mag kiezen wat hij doet, en dat je andermans keuzes moet respecteren?
Want daar ging het volgens mij om, dat je een zeur bent die z'n overtuiging wil opdringen als je voor dieren opkomt, maar als je opkomt voor een mishandeld kind ben je dapper.
Waarom is het leed van dieren zo ondergeschikt dat je overdreven bent als je er iets aan wilt doen?
Eigenlijk best gek, als je er over nadenkt.
ja natuurlijk, jij mag van mij zelf weten of jij iets doet aan lepra in azie of liever je geld geeft aan het bestrijden van dengue in midden amerika, allemaal slachtoffers, en ik respecteer de keuze die jij daarin maakt. Als jij je vakantiegeld liever aan het een geeft en niet aan het ander: be my guest.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
14-08-2019 20:55
Maar zou je in die gevallen ook zeggen dat iedereen mag kiezen wat hij doet, en dat je andermans keuzes moet respecteren?
Want daar ging het volgens mij om, dat je een zeur bent die z'n overtuiging wil opdringen als je voor dieren opkomt, maar als je opkomt voor een mishandeld kind ben je dapper.
Waarom is het leed van dieren zo ondergeschikt dat je overdreven bent als je er iets aan wilt doen?
Eigenlijk best gek, als je er over nadenkt.
+1 dat bedoelde ik, mooi toegelicht
lilalinda schreef:
14-08-2019 20:58
Ik heb er wel keuzes in gemaakt, ik heb veel stallen van binnen gezien. Varken eet ik niet meer, echt te zielig. Ook de biologische varkens.
Zo min mogelijk zuivel (niet principieel helemaal niks, af en toe wat kaas), omdat ik hoe we met kalfjes omgaan ook vreselijk vind
Ik eet kip, schaaldoeren en vis, omdat ik mezelf wijsmaak, dat die dieren minder bewustzijn hebben.

Heb jarenlang geen vlees gegeten, maar werd daar echt niet gezonder en fitter van. Mijn lichaam functioneert echt beter op vlees

Ik stel mezelf dan boven het dier
Ik snap het ergens wel, maar tegelijkertijd denk ik dat dat soort redenaties gevaarlijk zijn, je hebt tenslotte ook mensen met het bewustzijn van een mossel, die eten we ook niet op.
Maar bij dieren vinden we het "zonde" om het vlees niet te gebruiken, en daar gaat het ook een beetje fout natuurlijk.
Ik denk niet dat we dieren als mensen moeten behandelen, maar dat we dieren met onze eigen menselijkheid moeten benaderen.
Denken dat we kunnen doen wat wij willen omdat dieren niet terugpraten, en wij niet altijd kunnen zien wat ze voelen slaat natuurlijk eigenlijk nergens op.

En vleeseten is niet verboden, dus mensen mogen dat gewoon doen, prima, maar vleeseters respecteren?
Mwah, ik vind het gewoon fout gedrag, en dan kan ik de rest van iemand nog wel leuk vinden hoor, maar ik ga er niet om liegen of draaien als het eten van vlees ter sprake komt.
Als een ander zich dan ongemakkelijk voelt dan is dat maar zo.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
14-08-2019 20:55
Maar zou je in die gevallen ook zeggen dat iedereen mag kiezen wat hij doet, en dat je andermans keuzes moet respecteren?
Want daar ging het volgens mij om, dat je een zeur bent die z'n overtuiging wil opdringen als je voor dieren opkomt, maar als je opkomt voor een mishandeld kind ben je dapper.
Waarom is het leed van dieren zo ondergeschikt dat je overdreven bent als je er iets aan wilt doen?
Eigenlijk best gek, als je er over nadenkt.
Omdat mensen van nature, en voor hun gezondheid dierlijke producten nodig hebben. In iedergeval vitamine b12, dat kan niet uit een vegan dieet. Hoe rot ook, de mens staat hoger in de voedselketen en heeft het dier nodig om gezond te blijven.
En ja, vlees eten is zielig, melk drinken net zo zielig en je hebt echt maar weinig nodig als je het voor je gezondheid eet/drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven