Stoofvlees bitter door bier

04-01-2025 13:20 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje terug een stoofvlees recept gemaakt waar herfstbok in gaat maar het werd onwijs bitter.
Wie heeft ervaring ermee en weet hoe ik het recept het beste kan aanpassen om dit te voorkomen?

Moet ik een ander soort bier gebruiken? of liever maar een klein scheutje gebruiken? Ik kan ook wanneer het bijna klaar is wat bier toevoegen maar ook weer niet veel want de saus is dik stroperig door ontbijtkoek en dat doe ik dan teniet. er zit verder genoeg suikers in dus daarmee los ik het ook niet op.

Het recept:
https://www.jumbo.com/recepten/stoofpot ... -1447283-7
toetoet wijzigde dit bericht op 04-01-2025 14:56
2.91% gewijzigd
De link doet het niet bij mij dus kan het recept niet zien. Je kunt lichter bier gebruiken (blond of zelfs pils). Als je niet van bier houdt zou ik het weglaten of vervangen door bijv rode wijn.
Geen bier erin doen? Je hebt altijd die hopsmaak van bier, als je geen bittertje wil kan je er beter niets bitters bij in gooien.
Bokbier vervangen voor bruin bier? Dat is minder bitter.
FransjeG schreef:
04-01-2025 13:37
Bokbier vervangen voor bruin bier? Dat is minder bitter.
Ik maak stoofvlees inderdaad ook met bruin bier, bij voorkeur met deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... bier-bruin

Om té bitter te herstellen kun je zoet of zuur gebruiken. Suikers zitten er al genoeg in schrijft TO, dus dan zou ik proberen om het bitter met wat limoensap op te heffen.
Het recept is niet te zien.

Bier sowieso pas het laatste half uur toevoegen en indien te bitter iets zoets toevoegen.
Stroop is een optie.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
bijtie schreef:
04-01-2025 13:36
Geen bier erin doen? Je hebt altijd die hopsmaak van bier, als je geen bittertje wil kan je er beter niets bitters bij in gooien.
Dit. Dat bier wordt alleen toegevoegd voor de smaak. Vindt je de smaak ervan niet lekker dan moet je het dus niet toevoegen.

Eventueel kan je het vervangen door water of bouillon als de saus anders te dik wordt.

Vervangen door rode wijn kan ook. Zuur in de wijn zorgt er ook voor dat het vlees iets malser wordt. Daarvoor kan je ook een scheut azijn toevoegen maar dan moet je weer opletten dat het niet te zuur wordt.
pepexx schreef:
04-01-2025 13:46

Bier sowieso pas het laatste half uur toevoegen en indien te bitter iets zoets toevoegen.
Stroop is een optie.
Ik voeg het bier meteen aan het begin al toe. Maar ik maak stoofvlees wel in een slowcooker, misschien maakt dat verschil?
Stoofvlees met bier geeft altijd wel een bittertje, dat hoort er juist bij. Tips om het zoeter te maken: ontbijtkoek of appelstroop erin.
Er zit al veel suiker in zegt ze. Ik vind rode wijn ook heel lekker ipv bier, maar zonder bier/wijn kan ook gewoon.
Inderdaad minder bitter zwaar bier zoals blond gebruiken.

En er zijn ook heel veel stoofgerechten zonder bier, maar bijvoorbeeld met wijn.
Wat ook heel lekker is, zilveruitjes erin gooien.
https://playswellwithbutter.com/braised-lamb-ragu/

Kan ook met rund. Koop goede, lekkere pappardellepasta en aan het einde echt even twee minuutjes de afgegoten pasta in de saus doen om de saus lekker om de pasta te krijgen. Het is een heerlijk recept.

Recepten online voor stoofvlees kun je ook zoeken op
- Boeuf bourguignon
- Hachee
- Goulash
- Kleftiko (Grieks stoofgerecht)
Voor een stoofpotje (ik gebruik altijd rundvlees) gebruik ik of bruin bier of bockbier,
Maar tussen bockbieren (en ook bruine) zit nogal een verschil. Die van Hertog Jan is bijvoorbeeld een stuk minder zoet dan die van Grolsch. Het kan dus handig zijn om een paar bockbieren te testen. Voor een stoofpotje met bruin bier gebruik ik die van Kasteelbier. Die is vrij zoet!

Je kunt het bier natuurlijk ook weg laten of zoek een recept met rode wijn. Ook met rode wijn kun je natuurlijk varieren, er zijn ook zoete rode wijnen natuurlijk.
Dat bier is toch je zuurtje om het vlees zacht te krijgen? Dat moet er dus wel al vanaf het begin in. Ik koop altijd een beetje donkere soort, maar het wisselt. Daarna gaat het bij mij min drie uur in de oven (in dichte pan) op een temperatuur waarbij je ongeveer een borreltje per halve minuut krijgt. Op het kleinste pitje gaat zonder vlamverdeler vaak nog te hard.
meelezer2024 schreef:
04-01-2025 13:43
Ik maak stoofvlees inderdaad ook met bruin bier, bij voorkeur met deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... bier-bruin

Om té bitter te herstellen kun je zoet of zuur gebruiken. Suikers zitten er al genoeg in schrijft TO, dus dan zou ik proberen om het bitter met wat limoensap op te heffen.
Oke ik ga dat bier eens proberen thx
GinnyDamrak schreef:
04-01-2025 13:27
De link doet het niet bij mij dus kan het recept niet zien. Je kunt lichter bier gebruiken (blond of zelfs pils). Als je niet van bier houdt zou ik het weglaten of vervangen door bijv rode wijn.

Nu wel?
GinnyDamrak schreef:
04-01-2025 13:27

Nu wel?
KamilleT schreef:
04-01-2025 14:47
Dat bier is toch je zuurtje om het vlees zacht te krijgen? Dat moet er dus wel al vanaf het begin in. Ik koop altijd een beetje donkere soort, maar het wisselt. Daarna gaat het bij mij min drie uur in de oven (in dichte pan) op een temperatuur waarbij je ongeveer een borreltje per halve minuut krijgt. Op het kleinste pitje gaat zonder vlamverdeler vaak nog te hard.
Doe je er veel in of alleen een scheutje? In mijn recept staat iets van 300ml op 600 gr stoofvlees
pepexx schreef:

Stroop is een optie.
Toetoet schreef:
04-01-2025 14:54
Doe je er veel in of alleen een scheutje? In mijn recept staat iets van 300ml op 600 gr stoofvlees
Het hele flesje op 800-1000 gram vlees.
Het flesje minus een paar slokjes voor meer plezier tijdens het bereiden.
bijtie schreef:
04-01-2025 15:26
Het flesje minus een paar slokjes voor meer plezier tijdens het bereiden.

Hehe ja precies, zo gaat het hier ook altijd :-D

Volgens mij kun je ook best een scheut(je) doen maar ik gebruik voor een stoofpotje met ongeveer 400 gram vlees wel het hele flesje (minus die slokjes dus). Ik doe het er ook altijd gelijk bij, daarna gaat het pruttelen op het fornuis of de kamado en roer ik af en toe.
Ik doe er altijd cola in.
pepexx schreef:

Stroop is een optie.
Het is toch echt de bedoeling om het bier meteen toe te voegen om het vlees mals te krijgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven