Stoomkoker, fijn apparaat of sta-in-de-weg?

21-03-2010 11:13 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een stoomkoker gaan kopen, zo'n electrisch apparaat waarin je rijst, groenten en vis kunt stomen in verschillende bakken. Nu roept man meteen dat dat weer zo'n apparaat wordt dat na een paar keer keer gebruik alleen nog maar stof staat te happen naast de broodbakmachine en de electrische poffertjesplaat

Wie heeft er hier zo'n ding en waar gebruik je 'm allemaal voor?
Hey,

ik heb een stomer van braun. Als ik het pas had, gebruikte ik het voor bijna alles (groenten, aardappelen, vis en rijst). Het enige nadeel vond ik dat het veel plaats innam in de vaatwasser.

Ondertussen staat de stomer in de kast en heb hem al een paar maanden niet meer gebruikt. Ik gebruik liever de microgolf om dingen te stomen, veel minder afwas en zelfs nog iets sneller klaar.

Groetjes
Ik gebruik 'm in ieder geval voor de aardappelen, meeste groente, eieren koken gaat ook prima. Hier wordt dat ding minstens 3 keer per week gebruikt.

Maar ik ben ook wel heel erg onhandig met pannen, iets met kooktijden en niet gare groenten enzo
Iets anders
Gooi je broodbakmachine en je poffertjesding op marktplaats
Ik heb al jaren een stoomkoker en gebruik heb zelden. Het is best een gedoe om hem uit de kast te pakken en helemaal klaar te zetten (neemt best veel plek in) en echt handig ben ik er niet mee geworden. Ik ken echter ook mensen die hem heel vaak gebruiken dus mijn ervaring is niet typisch voor de stoomkoker...
Ik stel voor dat TO haar broodbakmachine met de stoomkoker van Schorpioentje ruilt
Je kan ook eerst zo'n kleine chinese kopen. En als je hem veel gebruikt overstappen op een grote.

Ik heb ook een stoomkoker en ja hij neemt veel ruimte in. Maar het eten is wel heel erg lekker wat je daarin klaarmaakt:)
Voor mij geen stoomkoker...een rijstkoker is echter FANTASTISCH!
Ik gebruik mijn stoomkoker van Braunn bijna alle dagen. Ik maak er mijn groenten en aardappelen en zo in klaar, je moet niet kijken of het water niet overkookt, je stelt gewoon de tijd in en wacht tot het klaar is. Ondertussen doe ik gewoon iets anders in huis. Ik vindt het echt praktisch en gebruiksvriendelijk. Het pakt inderdaad wel wat plaats in.
Plous

ik heb een stoomkoker en ik moet bekennen dat ik hem alleen gebruik als ik asperges eet. Superhandig dan, de aardappels en eieren kunnen daar namelijk ook in
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Anders koop je eerst zo'n stoommandje die in een gewone pan past. Kost 2 euro (heb de mijne voor 2 gulden vijftig gekocht) of zo en is opvouwbaar
quote:absoluteEinstein schreef op 21 maart 2010 @ 12:35:

Anders koop je eerst zo'n stoommandje die in een gewone pan past. Kost 2 euro (heb de mijne voor 2 gulden vijftig gekocht) of zo en is opvouwbaarJamaar, jamaar... zo'n mandje zegt geen "ping" als je aardappels klaar zijn

(Stoomkoker heet hier in huis dan ook "aardappelpingmachine")
Iets anders
Maar Bab,

daar heb ik dan weer een kookwekker voor. Ook een euro of zo.

Die zegt ping.

En omdat ik niet kan fluiten heb ik een fluitketel. Maar dat heeft dan weer nergens mee te maken.
Waar heb je dat stoommandje gekocht absoluteEinstein?
Ik heb er ook een van braun,het meest gebruik ik hem voor de rijst.Maar ik gebruik hem ook wel als ik aardappels en groente maak(is niet zo heel vaak).

Vlees etc heb ik er nooit in gemaakt.
quote:absoluteEinstein schreef op 21 maart 2010 @ 12:46:

Maar Bab,

daar heb ik dan weer een kookwekker voor. Ook een euro of zo.

Die zegt ping.

En omdat ik niet kan fluiten heb ik een fluitketel. Maar dat heeft dan weer nergens mee te maken.

Iets anders
Hmm, gemengde berichten dus.

Argumenten die ik dacht te hebben: kom nu vaak een pit tekort (ivm vegakind vaak extra gerechten), lijkt me handig als dan iets in de stoomkoker kan.

Ook eten we regelmatig vis, maar nooit gestoomd. En rijst natuurlijk, staat hier vaak op het menu.
quote:Primabella schreef op 21 maart 2010 @ 12:52:

Waar heb je dat stoommandje gekocht absoluteEinstein?Chinese supermarkt.
hier ook een Braun.voor 15 euro 2dehands gekocht van iemand die dat ding niet gebruikte.

ik gebruik hem regelmatig om groenten en vis te stomen.
Bedankt! Ik ga eens op zoek!
haha dat dilemma ken ik... ben er zelf ook nog niet uit of ik het ga kopen of niet. (ben ook wel een beetje van iets aanschaffen, in het begin vaak gebruiken en vervolgens laten verstoffen!)
Wij hebben er ooit een gekocht in Maasmechelen village. Afgeprijsd en handig. Nu gebruiken we het niet veel meer, maar ik vind het echt ideaal! Vind vooral dat de kwaliteit van je aardappels en groenten verbeteren (vooral spruitjes en bloemkool bijv.) Die smaken echt veel beter uit de stoomkoker.

Ook verlies je natuurlijk niet alle vitaminen in het water in de pan.
Ik zou ook beginnen met een stoommandje. Kost helemaal niets en ik ben er ontzettend tevreden over.
Ik heb gisteren een stoomkoker gekocht via het onvolprezen marktplaats. Splinternieuw, in de doos, voor 40 euro ipv de marktwaarde van zo'n 80 euro.

Morgen gaan er groen asperges, zalm en verse doperwtjes in. Ik ben benieuwd.

De reden dat ik niet zo'n stoommandje gekocht heb, is omdat ik het een beetje vies vind. Ik heb er ooit een gehad (zat de dim-sum van AH in) en wist eigenlijk niet hoe ik het schoon moest krijgen. In de keuken ben ik een beetje smetvrezerig.
ik ben al jaren verslaafd aan mijn stoomkoker. Vond het in het begin ook een heel ding om ergens in mijn keuken kwijt te kunnen, maar heel veel dingen zijn zoveel lekkerder. Kip bijv. is ook super eruit en met een paar rode gestoomde paprika's kan je heerlijke saus maken voor over de kip, vis is ook super eruit en zo kan ik wel ff dorgaan. En kip uit een stoommandje lijkt mij niet heel handig. (Natuurlijk wel voor groente en gestoomde broodjes etc).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven