Suikerarm eten

03-10-2010 19:56 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Suikerarm eten; ik heb er vaker over nagedacht maar wil nu ook écht ermee aan de slag. Ik hoor steeds vaker dat suiker het grootste 'vergif' van deze tijd is. Daarnaast begrijp ik dat suiker-arm eten helpt om meer energie te krijgen; dat kan ik wel gebruiken met twee kleine kindjes.... En tenslotte; ik mag wel een paar kilootjes kwijt maar dat is eigenlijk voor mij de minst belangrijke reden om suiker-arm te gaan eten..

Wie doet mee?

Wie heeft tips?

Alvast bedankt....

Soyli
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Tip: zonnatura producten, reformwinkels, geen zakje's 'mix voor ...' maar zelf kruiden samenstellen.

Is helemaal niet zo moeilijk hoor.
Wij eten al maanden zo(Sonoma dieet/etenswijze)

Bevalt goed hoor,ik smokkel alleen weleens met fruit omdat ik het zo lekker vind.Zijn dan wel natuurlijke suikers maar toch...
Mijn moeder mag geen suiker producten hebben.

In het begin was het even uitvogelen hoe en wat, maar ik zie dat het haar heel goed afgaat.

Je moet wel opletten, niet alle zonnatura producten zijn suikervrij. Bv de rijstenwafels met laagje chocola/yoghurt zit suiker in. Kan je beter de producten van Cereal nemen. Mijn moeder vind bv de chocolade repen echt lekker. Je moet dan natuurlijk niet te veel nemen, anders kom je nooit van die kilo's af, maar wel van de inhoud van je portemonnee

Maar af en toe als verwen ding.

Bij de Lidl heb je ook vrij veel producten die suikervrij zijn. Je heb daar die Linesa lijn. Daar moet je wel mee uitkijken, ook daar zit in sommige producten suiker.

Maar de blik knakworstjes zijn wel weer suikervrij.

Wat ook erg lekker is, zijn die soja (?) rijstencrackers (die dikkere)

Bv de rookworst van de Lidl (mager) zit dextrose in. Dat neemt mijn moeder wel af en toe. Het is niet zo slecht als suiker en je schijnt het sneller te verbranden. (ik hoop dat ik het goed zeg, haha)

En tomatensaus is ook suikervrij. Zo kan je heel goed en gezond bv macaroni maken.

Succes ermee en ik hoop dat je hier wat aan heb
suikerwijzer in "Suikervrij eten"

Suikervrij eten, wie doet er mee?

www.suikerwijzer.nl

En ontwijk Meds! ;-p
Nou Luni, fruit lijkt me toch vrij essentieel hoor.

Ik eet ook zonder toegevoegde suikers. Wat ik wel eet is: 1 of twee bakken magere kwark, soms met fruit, soms met een beetje honing. Vijf boterhammen, verdeelt over de hele dag. Minstens twee stuks fruit. Een gezonde maaltijd.

Soms komt daar nog een versgeperst sapje en/of een handje nootjes bij.

Ik eet ongeveer elke twee uur een kleine portie.

Wat het me oplevert:

ik val iets minder dan een kilo per week af.

Ik voel me fitter.

Ik ben minder moe en minder ongeduldig en chagrijnig.

Ik ben veel meer verzadigd en heb helemaal geen (vr)eetbuien meer.
Oja, ik vermijd ook kunstmatige zoetstoffen. Geen lightproducten dus en geen frisdrank meer...
quote:sosofie schreef op 03 oktober 2010 @ 20:28:

Oja, ik vermijd ook kunstmatige zoetstoffen. Geen lightproducten dus en geen frisdrank meer...Misschien domme vraag, maar aspartaam e.d. vallen daar toch onder ?
Ik'mag'ook wel fruit maar niet zoveel als ik eet Fruit is gewoon lekker!

Kunstmatige zoetstoffen gebruik ik wel maar heel weinig.

Gewoon goed de verpakking lezen wat er allemaal inzit,dan kom je een heel eind hoor.....
Ja, aspartaam is een kunstmatige zoetstof.
Ik ben sinds kort ook gestart met suikervrij eten.

Ik heb een site gevonden: www.lekkerlevenzondersuiker.nl, waarop een productenlijst staat met allemaal dingen waar geen suiker in zit. Let wel op dat het dan gaat op geraffineerde suiker, in sommige producten zitten dus soms wel andere vormen van suiker (er zijn nl meerdere soorten). In bepaalde zonnatura producten bijvoorbeeld zit geen geraffineerde suiker maar dan wel een andere vorm van suiker, die dan wel niet zo slecht is als geraffineerd maar toch nog loze suiker kan zijn.

Dus je moet van tevoren wel even gaan bedenken in hoeverre je suikervrij gaat eten.

Ik probeer ook geen producten met zoetstoffen te eten. Op de eerder genoemde site staat een overzicht van wat voor suikers er allemaal zijn. Je kunt dan met dat lijstje in je achterhoofd de etiketten in de supermarkt beter lezen. Zodra er eentje van het lijstje bij staat weet je dat er suiker in zit. Er zitten nl in zoveel producten suikers; zoals in brood, vleeswaren zoals filet american, kipfilet en ham.

Er blijven echter nog genoeg lekkere dingen over om te nemen hoor. Ik eet vooral fruit (die natuurlijke suikers zijn wel oke voor je lichaam), brood (Allisonbrood of zuurdesembrood), VitaLUcrackers, rijstewafels, gedroogd fruit en noten en kwark of yoghurt. Als broodbeleg neem ik kaas, pindakaas, appelstroop en jam van zonnatura (zonder suiker). Ik drink melk en thee, en als ik een sapje wil dan neem ik 50/50 van roosvicee. Af en toe smokkel ik wel met een cola light, maar in ieder geval niet meer zoveel als eerst.

Verder wat avond eten betreft gezond en afgewisseld aardappelen en pasta en groenten en een geschikt stukje vlees. Want ook in veel vleessoorten zit een vorm van suiker. Ik eet meestal vegetarisch (quorn of Tivall van AH) of kip.

Op www.suikerwijzer.nl staan enkele recepten voor suikervrije koekjes en taarten. Dus je kunt ook nog gewoon lekker snoepen als je suikervrij eet. In chips (niet alle soorten maar er zijn er wel een aantal) en noten zitten ook niet altijd suikers.

Succes en ik blijf meelezen hier!
Oja en veel producten in natuurvoedingswinkels bevatten geen suiker. Je moet er wel iets meer geld voor neerleggen maar dan heb je wel goede en lekkere producten. Ik ben er zelf nog niet geweest maar heb dat dus wel in de site van suikerwijzer.nl gelezen. Er zijn bijvoorbeeld lekkere koekjes in die winkels te vinden die suikervrij zijn, op basis van natuurlijke producten zoals fruitsiropen. Die zijn dus wat duurder maar mocht je nou bijvoorbeeld toch een keer trek hebben in een koekje dan kun je wel ergens terecht.
Ben ik nog weer een keer, wat ik me nog afvraag. Weet iemand hoe het zit met suiker in alcohol?

Ik drink graag een wijntje, maar nu heb ik een keer gehoord dat in witte wijn (droge) geen suiker zit. Maar klopt dat?
Dankje voor alle reacties tot nu toe.. Ik heb hier een heel gezin om rekening mee te houden, dus kan de boel niet in 1x omgooien maar wil me er wel steeds bewuster van worden wat ik eet. En wat mijn kinderen eten... En wil daar verandering in brengen want voel me er gewoon niet meer goed bij....

Ik ben wel ook benieuwd wat het jullie gebracht heeft.. Voel je je inderdaad beter en energieker??
Is niet zinvol, behalve als je jezelf (en je omgeving) pesten wil.

Uitzondering voor zoetstof in koffie of fris, strooi-aspartaam voor over yoghurt en maltitol/xylitol in suikerloze drop of kauwgum.

Maar suiterarm broodbeleg e.d. is niet lonend, zelfs niet voor je gebit.
quote:jann schreef op 03 oktober 2010 @ 21:04:

Ben ik nog weer een keer, wat ik me nog afvraag. Weet iemand hoe het zit met suiker in alcohol?

Ik drink graag een wijntje, maar nu heb ik een keer gehoord dat in witte wijn (droge) geen suiker zit. Maar klopt dat?In elk geval geen toegevoegde suikers zoals bij zoete wijn. Waarschijnlijk wel vruchtensuikers
Huh? Suikerarm eten is niet zinvol volgens jou Groll?? Waarom niet dan??
quote:Soyli schreef op 03 oktober 2010 @ 21:29:

Ik ben wel ook benieuwd wat het jullie gebracht heeft.. Voel je je inderdaad beter en energieker??

Ik leef nu bijna 2 jaar suiker"vrij", en heb alleen maar voordelen ervaren. Mijn eczeem is weg (waarvan de dermatoloog na 3 jaar dokteren zei dat ik er maar mee moest leren leven), ik heb idd veel meer energie en geen "inkak"momenten die ik voorheen na het eten van suikerwaar wel had. Ben 6 kilo afgevallen (had wel wat minder gemogen) en ken bijna van alle merken de etiketten

Eens in de maand neem ik een stukje pure chocolade (85%) en wijn drink ik ook nog wel.

De eerste weken heb ik overigens echte ontwenningsverschijnselen gehad. Nachtzweten, hoofdpijn, kort lontje etc. maar dat gaat over. Het is gewoon bizar hoeveel suiker men overal maar ingooit.
Hebben jullie toevallig nog lekkere recepten voor suikervrije avondmaaltijden?
@Soyli lukt het al wat?

@Jann: ik zal eens mijn boekje opzoeken, heb vroeger een boek gehad voor suikervrij met ME en dergelijke

Heb vroeger een hele poos suikerarm gegeten (voor de ME dus). Eet nu weer gewoon, maar doe bv geen suiker meer in de thee. Dat is gewoon gewenning. Door dit topic ben ik weer eens mijn voorraadkast ingedoken en ben echt onder de indruk in hoeveel producten suiker in zit. Ben nu met vriendlief aan het kijken of we ook weer suikerarmer gaan eten. Wou eerst eigenlijk nog eens een maand zonder chips gaan en kijken of ik het dan ook mis.
quote:jann schreef op 11 oktober 2010 @ 15:02:

Hebben jullie toevallig nog lekkere recepten voor suikervrije avondmaaltijden?Daar gaat toch helemaal geen suiker in!!
@luni: nou dacht het wel hoor, in veel producten zit nl al suiker. In potten groentes en pastasauzen bijvoorbeeld zit vaak suiker, in veel vleessoorten (vooral die al gekruide soorten) zit suiker. Echt hoor, lees maar eens de etiketten, dan zie je dat er in heeeeel veel producten suiker zit.
Ohja,dat eten we hier niet,ik maak alles zelf,vandaar....sauzen,dressings en marinades.
@luni: oke, maar heb je dan nog aanraders? Want juist van dat soort dingen (sauzen of dressings) heb ik geen recepten en ik wil ook wel eens wat anders eten dan aardappels,groente en vis/vlees/vegetarisch. Ik leuk mijn pasta nu op met pesto of een philadelphia-achtige saus. En als je nog meer lekkere opties hebt dan hoor ik het graag (vandaar mijn vraag )
Ehm ja,ik heb wel recepten maar kruid meestal op gevoel en smaak.

Bijv pastasaus:Verse geschilde tomaten of tomatenblokjes uit blik(dat dan wel weer),beetje zeezout,peper,oregano en knoflook(essentieel!!) erbij.Het vlees(in dit huishouden: gebakken tartaar) bakken met een (lente) uitje en de saus erbij.

Ik gebruik zelf volkoren pasta,het allerlekkerste vind ik het als je het geheel nog even afmaakt door het in de oven te doen en gratineren met(in mijn geval) 20+ kaas

Daar komt toch geen suiker aan te pas en is echt lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven