Suikervrij
vrijdag 7 oktober 2011 om 16:59
Om een lang en ingewikkeld verhaal kort te maken: Ik mag geen suiker meer. Ik moet het uit mijn leven bannen ivm risico op lever-falen of diabetici.
Het gaat om de toegevoegde suikers. Liefst dus verse ingrediënten en geen pakjes/zakjes. Maar met name gaat het om gesuikerde frisdrank, koek en snoep.
Op zich zijn de basismaaltijden niet zo moeilijk. Gewoon brood met hartig beleg, avond eten op basis van AGV of pasta/rijst.
Wat ik mis zijn toetjes, iets lekkers bij de koffie.
De (dure) lekkere suikervrije chocolade van de jamin is erg lekker (pure chocolade of de pindarotsjes) Optimelproducten vind ik niet zo lekker. Hebben jullie nog suggesties voor wat suikervrij is en waar ik wellicht niet aan gedacht heb?
Het gaat om de toegevoegde suikers. Liefst dus verse ingrediënten en geen pakjes/zakjes. Maar met name gaat het om gesuikerde frisdrank, koek en snoep.
Op zich zijn de basismaaltijden niet zo moeilijk. Gewoon brood met hartig beleg, avond eten op basis van AGV of pasta/rijst.
Wat ik mis zijn toetjes, iets lekkers bij de koffie.
De (dure) lekkere suikervrije chocolade van de jamin is erg lekker (pure chocolade of de pindarotsjes) Optimelproducten vind ik niet zo lekker. Hebben jullie nog suggesties voor wat suikervrij is en waar ik wellicht niet aan gedacht heb?
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:09
In de natuur/reformwinkel zijn ook veel producten te vinden die niet of weinig gezoet zijn.
Het is wel even een uitzoekerij.
Wat ik bijvoorbeeld bedoel, als je pastasaus wilt maken met zakjes en pakjes zul je in de supermarkt merken dat bijna overal suiker in zit.
In de natuurwinkel heb je meer kans iets te vinden dat ongezoet is.
Er is ook veel koek en gebak, dat is dan niet gezoet met witte suiker, maar wel met producten als fruitstroop, maisstroop e.d. Dus er zitten nog steeds suikers in. Misschien moet je even navragen of dat goed is.
Heb je ook hulp van een diëtist?
Het is wel even een uitzoekerij.
Wat ik bijvoorbeeld bedoel, als je pastasaus wilt maken met zakjes en pakjes zul je in de supermarkt merken dat bijna overal suiker in zit.
In de natuurwinkel heb je meer kans iets te vinden dat ongezoet is.
Er is ook veel koek en gebak, dat is dan niet gezoet met witte suiker, maar wel met producten als fruitstroop, maisstroop e.d. Dus er zitten nog steeds suikers in. Misschien moet je even navragen of dat goed is.
Heb je ook hulp van een diëtist?
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:15
Er is zelfs chocopasta.
http://www.dieetwebshop.nl/shop/Calorie ... -c-62.html
http://www.dieetwebshop.nl/shop/Calorie ... -c-62.html
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:21
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:29
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:39
Drinken is niet zo een probleem Vivastef, ik drink idd veel roosvice, colalight, thee en koffie.
Suikerwijzer ga ik ook even kijken.
Siroop is in welke vorm dan ook, niet toegestaan. Verse fruitsap mag ik ook niet, of max een klein glaasje ivm suiker. Voor vers fruit geld ook dat ik best een appeltje mag, maar niet 2 of 3.
Ekoplaza ga ik even googlen of dat hier in de buurt zit
Suikerwijzer ga ik ook even kijken.
Siroop is in welke vorm dan ook, niet toegestaan. Verse fruitsap mag ik ook niet, of max een klein glaasje ivm suiker. Voor vers fruit geld ook dat ik best een appeltje mag, maar niet 2 of 3.
Ekoplaza ga ik even googlen of dat hier in de buurt zit
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:44
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:45
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:49
quote:pilous1 schreef op 07 oktober 2011 @ 17:12:
Sundream, ik woon in het midden van het land, maar ik ken wel mensen die bij de grens wonen, dus dat kan ik altijd proberen
Ok; succes. Het ziet er volgens mij zo uit; tenzij de verpakking is veranderd. Volgens mij hebben ze nog wel meer en andere.
http://www.supermarktcheck.de/lebensmit ... ain_id:81/
Sundream, ik woon in het midden van het land, maar ik ken wel mensen die bij de grens wonen, dus dat kan ik altijd proberen
Ok; succes. Het ziet er volgens mij zo uit; tenzij de verpakking is veranderd. Volgens mij hebben ze nog wel meer en andere.
http://www.supermarktcheck.de/lebensmit ... ain_id:81/
vrijdag 7 oktober 2011 om 17:59
quote:schuddebuikje schreef op 07 oktober 2011 @ 17:44:
Hier een diabeet bij de duitse grens. Ik lees over suikervrije chocolade, is dat lekker? Zou voor mij perfect zijn!!!
@Pilous, sterkte, het is omschakekelen en wennen maar je zult wel weer een balans vinden. Mag je wel onbeperkt brood/pasta/rijst eten?(langzamere koolhydraten)
Pure chocola is meestal goed te doen hoor. Melkchocolade wisselt. De pindarotsjes waren lekker iig van Jamin.
Alles met koolhydraten mag maar met mate.
Hier een diabeet bij de duitse grens. Ik lees over suikervrije chocolade, is dat lekker? Zou voor mij perfect zijn!!!
@Pilous, sterkte, het is omschakekelen en wennen maar je zult wel weer een balans vinden. Mag je wel onbeperkt brood/pasta/rijst eten?(langzamere koolhydraten)
Pure chocola is meestal goed te doen hoor. Melkchocolade wisselt. De pindarotsjes waren lekker iig van Jamin.
Alles met koolhydraten mag maar met mate.
vrijdag 7 oktober 2011 om 18:00
quote:Travis schreef op 07 oktober 2011 @ 17:45:
Misschien staan hier wat tips voor je:
http://aukje.net/?p=suikervrij-eten
Staat bij mijn favorieten, tnx!
Sun, dank je wel!
Misschien staan hier wat tips voor je:
http://aukje.net/?p=suikervrij-eten
Staat bij mijn favorieten, tnx!
Sun, dank je wel!
vrijdag 7 oktober 2011 om 18:00
Ik ben inmiddels bijzonder ervaren in suikervrije, melk, ei en weet ik wat voor meer vrij eten, inclusief lekkers voor bij de koffie. Ik zoet met honing, appeldiksap, maar als dat ook niet mag met rozijnen, gedroogde abrikozen, appel, banaan, enz. Toetje maak ik met sojamelk. Gewoon havermoutpap of brinta of wat je maar lekker vindt. Een heel goed boek om ideeën op te doen is "Basiskookboek bij voedselallergie en - intolerantie", isbn 90-410-0026-7
Inmiddels wil ik niet anders meer, trouwens mijn hele gezin niet. Minder zoet eten went heel snel.
Succes en ga gewoon van alles proberen!
Inmiddels wil ik niet anders meer, trouwens mijn hele gezin niet. Minder zoet eten went heel snel.
Succes en ga gewoon van alles proberen!
vrijdag 7 oktober 2011 om 18:03
Leverfalen? vanwege teveel (toegevoegde suikers?) dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Bij leverfalen moet je eerder uitkijken met eiwitten en alcohol. Suiker heeft ook niet zoveel invloed op het krijgen van diabetes. Vooral je vetpercentage is de grote risicofactor. Als je veel koek en snoep eet dan is dat soms de oorzaak, maar een teveel aan vet of eiwit kan ook overgewicht veroorzaken. Ben je bij een internist of hepatoloog geweest?
Suikervervangers zijn net zo schadelijk/ onschadelijk als toegevoegde suiker, ze zetten eveneens de alvleesklier aan tot insuline. Roosvice bevat overigens heel veel suiker.
Suikervervangers zijn net zo schadelijk/ onschadelijk als toegevoegde suiker, ze zetten eveneens de alvleesklier aan tot insuline. Roosvice bevat overigens heel veel suiker.