Taart kinderverjaardag zonder allergen

02-02-2019 13:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter word volgende week 2 en bij een verjaardag hoort natuurlijk taart! Nu heeft ze echter een aantal allergenen die het best lastig maken.
Ze is zeer allergisch voor ei, zelfs bij sporen van ei kan ze een shock krijgen en gaat haar luchtpijp dicht. Daarnaast is zij allergisch voor pinda en diverse noten.

In speculoos koeken zitten geen ei en ook geen sporen van. Als ik taart maak is dat vaak een kwarktaart met een bodem van speculoos. Nu wil ik wel eens wat anders maar ik heb geen idee wat.

Iemand nog een goed recept voor een taart die voor haar kan? Liefst niet te tijdrovend aangezien we ook erg druk zijn met haar broertje die onlangs geboren is.

Ergens bestellen is zover ik weet geen optie omdat ze bijna altijd wel de mogelijkheid op sporen van ei hebben. Bij de vegan plekken die ik ken in de buurt vinden ze het weer lastig zonder pinda of noten te werken.
DingesEnzo schreef:
02-02-2019 15:53
Waarom zou alles altijd hetzelfde moeten smaken om lekker te zijn?
Ik ben geen veganist, maar er zijn zat lekkere recepten zonder roomboter of ei.
Ik vind het op z'n zachtst gezegd heel bijzonder om iemand die alleen maar geen ei mag opeens allerlei roombotervrije recepten door z'n strot te duwen.
redbulletje schreef:
02-02-2019 15:56
Ik vind het op z'n zachtst gezegd heel bijzonder om iemand die alleen maar geen ei mag opeens allerlei roombotervrije recepten door z'n strot te duwen.
Dat heeft toch niks met door de strot duwen te maken?
Alsof roomboter noodzakelijk is om iets lekkers te maken.
Ik maak zo vaak dingen zonder roomboter, niet eens uit principe ofzo, maar omdat het helemaal niet nodig is (ik heb het niet eens altijd in huis, en als ik dan spontaan iets wil bakken maak ik gewoon iets met wat ik wel heb)
Ik ken gelukkig ook geen mensen die zo kieskeurig zijn dat ze maar 1 ding lekker vinden.
Lijkt mij ook een beetje saai trouwens, als alles een overheersende roombotersmaak heeft, daar zou ik op den duur ook flauw van worden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.focusonfoodies.nl/glutenvrij ... uit-taart/

Deze vind ik erg lekker. Kan ook met andere noten, als ze amandelen of cashewnoten.
Koffiepot schreef:
02-02-2019 13:29
Welke regio? Ik ken iemand die vegan taarten maakt en volgens mij ook geen enkel probleem als het zonder (sporen van) noten moet.
Maar dat is wel regio Nijmegen, dus ik weet niet of dat handig is.
Die kan niet alleen smaakvolle maar ook mooie taarten maken. Ik moest daar meteen aandenken.
Alle reacties Link kopieren
Op aanraden van de allergoloog geven we helemaal geen noten, dat heb ik niet duidelijk in de op gezet maar alles met noten valt dus ook af.

Ga morgen even goed naar jullie tips kijken, bedankt vast!

Daarnaast hebben we bedacht ook een taart te maken van wat verschillende soorten kaas op elkaar gestapeld versierd met gedroogd fruit. Niet een typische kindertaart maar ze is gek op pittige kazen en gedroogde vruchten dus wel echt iets voor haar (en ik houd er ook van)
Alle reacties Link kopieren
Je maakt het jezelf wel lastig. Een allergie/iets niet mogen eten is iets anders dan ‘uit overtuiging’/iets niet willen eten. Ik zou die twee goed onderscheiden en je kind niet onnodig beperken.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
04-02-2019 04:32
Je maakt het jezelf wel lastig. Een allergie/iets niet mogen eten is iets anders dan ‘uit overtuiging’/iets niet willen eten. Ik zou die twee goed onderscheiden en je kind niet onnodig beperken.
Kind is allergisch voor ei en noten, ze ligt haar kind helemaal geen beperkingen 'uit overtuiging' op, alleen maar uit 'overleving'.
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
04-02-2019 07:46
Kind is allergisch voor ei en noten, ze ligt haar kind helemaal geen beperkingen 'uit overtuiging' op, alleen maar uit 'overleving'.
Mooi zo, is precies wat ik schrijf. Kan ze zelf vegan eten als ze wil.
Mermedina schreef:
04-02-2019 04:32
Je maakt het jezelf wel lastig. Een allergie/iets niet mogen eten is iets anders dan ‘uit overtuiging’/iets niet willen eten. Ik zou die twee goed onderscheiden en je kind niet onnodig beperken.
Dit dus. Vegan is dus nergens voor nodig.
redbulletje schreef:
04-02-2019 08:57
Dit dus. Vegan is dus nergens voor nodig.
Het is niet nodig, maar er is ook niks mis mee.
Vegan taarten zijn sowieso eivrij, dus kijken wat er op vegan gebied bestaat geeft weer een hele nieuwe reeks aan mogelijkheden.

Wat ik zelf heel leuk en verrassend vond zijn ei-vrije meringues, gemaakt van het kookvocht van kikkererwten.
Klinkt heel raar, maar het klopte heel mooi op, net als echt eiwit (duurde wel iets langer) en het eindresultaat was prima.
http://www.degroenemeisjes.nl/meringues-zonder-ei/
https://www.blackbirdsandcakes.nl/2016/ ... n-pavlova/

De laatste is met vegan kokosslagroom, heel lekker vind ik zelf, maar je kunt natuurlijk ook gewone slagroom gebruiken (wel pas vlak voor serveren room erop, anders word het zacht)
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
04-02-2019 04:32
Je maakt het jezelf wel lastig. Een allergie/iets niet mogen eten is iets anders dan ‘uit overtuiging’/iets niet willen eten. Ik zou die twee goed onderscheiden en je kind niet onnodig beperken.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar volgens mij moet je beter lezen. We "beperken" kind omdat ze allergische reacties krijgt en ik geen zin heb 112 te bellen omdat ze iets verkeerd eet of dat ze een paar uur aan het braken is. Dat heeft niks met een overtuiging te maken.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
04-02-2019 08:41
Mooi zo, is precies wat ik schrijf. Kan ze zelf vegan eten als ze wil.
:facepalm: wij zijn niet veganistisch... maar aangezien daar zeker geen ei in zit is het soms wel handig, precies zoals sommigen hier ook al schrijven
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
04-02-2019 11:50
Het is niet nodig, maar er is ook niks mis mee.
Vegan taarten zijn sowieso eivrij, dus kijken wat er op vegan gebied bestaat geeft weer een hele nieuwe reeks aan mogelijkheden.

Wat ik zelf heel leuk en verrassend vond zijn ei-vrije meringues, gemaakt van het kookvocht van kikkererwten.
Klinkt heel raar, maar het klopte heel mooi op, net als echt eiwit (duurde wel iets langer) en het eindresultaat was prima.
http://www.degroenemeisjes.nl/meringues-zonder-ei/
https://www.blackbirdsandcakes.nl/2016/ ... n-pavlova/

De laatste is met vegan kokosslagroom, heel lekker vind ik zelf, maar je kunt natuurlijk ook gewone slagroom gebruiken (wel pas vlak voor serveren room erop, anders word het zacht)
Deze ga ik bewaren voor een volgende keer, klinkt superlekker maar iets te lastig voor as zaterdag aangezien ik geen tijd meer heb om proef te bakken.

Denk dat het een appeltaart met extra slagroom wordt en een taart van opgestapelde kazen en gedroogd fruit.

Iedereen bedankt voor de tips!

Ps leuke recepten blijven welkom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven