Tamme kastanjes

21-09-2010 13:07 34 berichten
Ik ben er dus echt gek op: kastanjes. Die van rond de Middellandse Zee en Californie smaken het best.

Wanneer liggen ze eigenlijk juist in de winkel? Moet ik wachten tot oktober of kan ik ze eind september al vinden?

Dank!
Eind oktober, nu is echt nog te vroeg
Alle reacties Link kopieren
Oeh lekker, kastanjes! Ik heb even wat gegoogled maar kan alleen vinden dat ze in het najaar te koop zijn. Tja, da's een ruim begrip. Ik denk dat je nog even moet wachten. Misschien even navragen bij de groentenman (of waar koop je ze eigenlijk? Notenzaak??)?
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Olijfje_ schreef op 21 september 2010 @ 13:16:

Oeh lekker, kastanjes! Ik heb even wat gegoogled maar kan alleen vinden dat ze in het najaar te koop zijn. Tja, da's een ruim begrip. Ik denk dat je nog even moet wachten. Misschien even navragen bij de groentenman (of waar koop je ze eigenlijk? Notenzaak??)?In blik bij de Appie (jakkes)
Nieuwsgierig naar recepten, hoe eten jullie ze?

Bij de Makro zie ik ze wel eens in gesealde verpakking liggen, zijn die ook goed of moet je echt verse hebben?
Gepoft met veel roomboter en zout
Gratis en voor niks in 't bos. Maak 'ns een boswandeling in 't weekend en raap ze zelf.
Winkel? Bos! Poffen op een open vuur (vuurkorf) met zo'n speciale pan. Lekker!
Kennis van me heeft laatst een waarschuwing van de boswachter gehad bij het bramen plukken. Je mag geen (delen van) planten het bos uit slepen, daar kun je een boete voor krijgen.
Ik vind ze eigenlijk altijd lekker. Maar gepoft vind ik ze het lekkerst. Maar dan niet met boter en zout, zoals DGS Ik lust geen boter als het niet verwerkt is in een gerecht. Gewoon naturel gepoft. In de pan of in de oven.

Gekookt vind ik ze eigenlijk ook heel lekker. Gewoon in kokend water.

Kastanjepasta is ook heerlijk. In Turkije maken ze dat wel vaak.

De tante van man heeft veel receptjes liggen (oa pastasaus). Ik ga er alvast naar vragen.

Ik hoop echt, echt niet dat we tot eind oktober moeten wachten. Dat is veeeeeeeeeeeeels te lang.
ik koop ze altijd in van die turkse/marokkaanse groentewinkeltjes. En dan idd poffen en oppeuzelen. Heerlijk. Heb trouwens geen speciale pan of zo, gewoon in een pan op het gasfornuis.
Ik ben zo stom geweest om uit kwaadheid wat recepten van iemand te deleten die echt verrukkelijk waren. Nog niet zelf gemaakt. Heb ook niet iets waar ik ze op kan maken. Maar mocht ik ooit nog een keer in Parijs komen, dan ga ik ze daar proeven, daar heb ik ze veel gezien bij standjes op straat. In Dusseldorf rond de kerst volgens mij ook.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Niet perse in het bos. Er groeien natuurlijk ook tamme kastanje bomen in de stad.

Je kunt ze ook poffen in alluminium folie, en dan op het vuur doen in de korf. Wel even het folietje met een tang eruit halen..
quote:elninjoo schreef op 21 september 2010 @ 13:22:

Gratis en voor niks in 't bos. Maak 'ns een boswandeling in 't weekend en raap ze zelf.

In Belgie heb ik dat wel vaker gedaan. Geen idee of dat ook strafbaar is daar. Ik woon eigenlijk nog geen jaar in Nederland en zou niet weten waar ik die bomen kan vinden. En het blijkt bovendien nog illegaal ook!

Toen ik in de VS woonde en zwanger was, heb ik er een hoop online besteld. Heerlijke Californische kastanjes. De FedEx man bleef maar komen...
Ik heb een keer gezien hoe iemand het bij Wie is de Chef het wilde poffen in een vuurkolf, wat echt helemaal mislukte.
Je moet ze er ook niet te lang inlaten, en niet op de vlammen leggen maar op de hete kooltjes.
quote:mylenevalerie schreef op 21 september 2010 @ 13:31:

Ik heb een keer gezien hoe iemand het bij Wie is de Chef het wilde poffen in een vuurkolf, wat echt helemaal mislukte.

Wat ging er juist verkeerd?

Vorig seizoen heb ik ze (hier in Nederland) vooral in de Turkse winkel gekocht. Of op de markt... herinner me niet of het bij het groentjekraampje of notenkraampje was.
quote:Noor1979 schreef op 21 september 2010 @ 13:41:

[...]

Wat ging er juist verkeerd?

Ik weet het niet. Volgens mij verbrand? Ze werden iig niet geserveerd.
een vuurkolf? Is dat een verwarmde borstkolf? Vuurkorf....MV

Jij gaat naar eausm!
Op de kerstmarkt!

Sorry, is pas in december :S.

Kun je ze inderdaad gewoon poffen in een pan? En hoe gaat dat dan? Gewoon pan heet- kastanjes erin- kastanjes eruit en eten? Waar moet ik op letten?
't Is hier niet illegaal om fruit/noten in 't bos te plukken. Zal zeker zo'n klein bosje in de Randstad zijn waar ze je dat flikken?
Taart van maken. 1 keer gedaan maar dan kastanjes uit blik, heerlijk. Ben helaas het recept kwijt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:elninjoo schreef op 21 september 2010 @ 13:48:

't Is hier niet illegaal om fruit/noten in 't bos te plukken. Zal zeker zo'n klein bosje in de Randstad zijn waar ze je dat flikken?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ha! Laat ik dan juist in de Randstad wonen.

JanneJip, eerst even wassen en daarna een sneetje maken over de breedte van het oppervlak (aan een kant of, het beste, op de bovenkant) in elk van de kastanjes om te voorkomen dat ze ontploffen ipv te poffen.

Dan op een (oude) pan op een middelmatig vuur... regelmatig omdraaien tot ze gaar worden van binnen en een mooi zwart laagje hebben op de schil.
anoniem_88136 wijzigde dit bericht op 21-09-2010 13:53
Reden: spelling
% gewijzigd
quote:elninjoo schreef op 21 september 2010 @ 13:48:

't Is hier niet illegaal om fruit/noten in 't bos te plukken. Zal zeker zo'n klein bosje in de Randstad zijn waar ze je dat flikken?Ja bij die ene boom die hier in de randstad staat hebben ze vol continue de ME aanwezig om illegale plukpraktijken te voorkomen. Het zaadsyndicaat en de kastanje-kartels zijn hier niet welkom bij onze boom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven