Tapas met kinderen

03-07-2010 16:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zouden vanavond gaan barbecuen, maar het wordt zo'n raar weer ineens, dus ik durf het er niet op te wagen. In plaats daarvan wil ik een tapas als avondeten doen. Wie heeft er tips en makkelijke en leuke recepten waar ook de kinderen gezellig met mee kunnen helpen? Mijn kinderen lusten veel, behalve garnalen, maar houden niet van pikant. Snelle reacties graag, ik wil over een half uurtje boodschappen gaan doen.
Gehaktballetjes in rode saus,google maar op albondiga's of kipstukjes in ketjap/honing/mosterd saus.
Mini knakworstjes met een reepje spek eromheen. Lekker bakken in een pan/oven.
Kleine mozzarellaballetjes met een cherrytomaat en een blaadje basilicum aan een prikker doen.

Kipfiletblokjes bakken in lekkere kruiden en met een stukje ananas aan een prikker doen.

Courgette of aubergine grillen en als een slinger aan een prikker opdienen.

Komkommer of dadels ofzo met roomkaas besmeren en garneren.

Gevulde eitjes maken? Of een lekkere tortilla?

Gehaktballetjes in tomatensaus maken? Kinderen lekker balletjes laten draaien, vond ik vroeger altijd héérlijk.

Turks brood kopen en de kinderen het in stukken laten scheuren?

Hè, krijg helemaal zin in tapas nu
ik vind tapas zonder kinderen lekkerder
Dadels vullen met roomkaas, lekker soorten vleeswaren op een mooie schaal presenteren, champignons uit de oven in olie met knoflook en peterselie, evt gratineren met kaas.

Aardappeltjes in partjes met schil in de oven doen.

Salade met kip, appel, bleekselederij paprika en evt andere dingen erbij die je lekker vindt. Lekker husselen en yoghurt/mayo mengsel erdoor doen. Even laten staan.
Moeten kinderen ermee helpen of ook nog lekker vinden?

Dan zou je toch moeten zeggen waar je kinderen van houden.

Empanadas maken?

Kip met sate rolletjes?

Knakworst in bladerdeeg?

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:dangeensuus wrote on 03 July 2010 @ 16:32:

ik vind tapas zonder kinderen lekkerder Ik wilde ook al iets zeggen over kindervlees is mager vlees, of zo...
Dadels met roomkaas en spek, mjummie!
of clamares, die kunnen gewoon in de frituur.
Goed zeg! Lekker snelle reacties. Ik had even zelf geen inspiratie,

Dit gaat hem worden:

Stokbrood met kruidenboter( helaas niet zo snel hier turks brood te krijgen in het dorp), plakjes tomaat en komkommer, knakworstjes in bladerdeeg (nooit zelf bedacht), gehaktballetjes, kipfilet in teriyaki woksaus aan prikker met ananas, bleekselderij omdat het zo gezond is, rode paprika met een of ander duyvis dipsausje . gevulde peppadews, en voor mij een lekkere fles koude lambrusco! 2 jongsten liggen uitgeteld op de bank te slapen van de hitte, dus het mag wat later worden.Ik ga nu naar appie, doeiii!
Patatas Bravas! In de oven gebakken aardappelblokjes met een heerlijke tomatensaus. Vinden ze echt lekker!

Kipstukjes met ananas doen het ook goed.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Die knakworst in bladerdeeg, Ik had ze erin gerold en de uiteinden gedraaid als een toffee. Beetje geklutst ei erover smeren voor een mooi kleurtje, en ik had nog wat sesamzaad erover gestrooid.
Oeh.. ik krijg meteen zin in tapas. Patatas Bravas eet ik vaak met chilisaus en aioli.. Lekker!
When in doubt, add glitter.
quote:dangeensuus schreef op 03 juli 2010 @ 16:32:

Het zal aan mij liggen maar niets dat to nu maakt, heb ik ooit in Spanje gegeten. Heeft weinig met tapas te maken allemaal....
quote:Neele01 wrote on 03 July 2010 @ 17:33:

Het zal aan mij liggen maar niets dat to nu maakt, heb ik ooit in Spanje gegeten. Heeft weinig met tapas te maken allemaal....Ach, niets zo fijn als Tapas Revisited...
Het zal aan mij liggen, maar volgens mij is de betekenis van tapas-> hapjes.

Wat mij betreft mogen die iedere vorm hebben..
Een tapa is de aanduiding voor een Spaans aperitiefhapje. Traditioneel is een tapa een eetlustopwekkend hapje dat in Spaanse cafés bij een alcoholhoudend drankje (bier, wijn, sherry)

Er zijn duizenden soorten tapas, die sterk per regio verschillen, zoals serrano-ham, olijven, 'calamares' (gefrituurde inktvisringen), kaas, tortilla en 'albondigas' (Spaanse gehaktballetjes). In de noordelijke regio's, waaronder Baskenland, gaat het meestal om 'pintxos', kleine stukjes brood belegd met allerlei verschillende ingrediënten (vis, vlees, vegetarisch of een combinatie van het genoemde).

In Spanje waardeert men de tapas en het eten in het algemeen met name om de versheid en/of kwaliteit van het product, waardoor soms ook relatief simpele gerechten door het gebruikmaken van producten van hoge kwaliteit erg populair kunnen zijn. Tegelijkertijd is er een stroming van Spaanse koks, waaronder ook tapas-koks, die hun best doen om te voldoen aan de nieuwe nationale en internationale eisen om niet alleen kwaliteit, maar ook presentatie, smaak en 'eigenheid' tot een hoger niveau te brengen. Niet alleen de traditionele onderlinge kookwedstrijden van de Baskische tapasbars, maar ook de kookstijl van Ferran Adrià zijn hier een voorbeeld van.

Bron wiki
Ach, tuurlijk zijn het geen originele Spaanse tapas maar ik begreep meteen al uit de OP dat het ging om makkelijke kleine hapjes ipv een authentieke Spaanse maaltijd. Mezzes, Pinxtos, tapas, hapje, ach, dat het een snelle kleine maaltijd was met kinderen die ook nog moeten meekoken, dan weet je het toch.

Als het maar lekker is.
Dan kan je dus ook zeggen dat to vanavond "hapjes" eet.

Als ik ergens tapas ga eren verwacht ik namelijk wel Spaanse hapjes en geen stokbrood, knakworst en oosterse kip.

Nou ik ga de bbq aansteken....
MV zou je het recept van die kiprolletjes met sate hier neer willen zetten? Ziet er erg lekker uit!
quote:Sunemom schreef op 03 juli 2010 @ 17:43:

MV zou je het recept van die kiprolletjes met sate hier neer willen zetten? Ziet er erg lekker uit!

Feestelijke kipstengels

zout en peper

500 g kipfilet, in (lange dunne) reepjes

3 plakjes bladerdeeg uit de vriezer (1350 g), ontdooid (ik had dacht ik iets meer nodig)

satésaus of zoete chilisaus

melk of losgeklopt ei

1 el maanzaad of sesamzaad

-

Strooi zout en peper over de kip, verdeel deze over de plakjes bladerdeeg en doe er een beetje saus op.

Rol de plakjes recht of diagonaal op; laat de uiteinden open.

Leg de pakketjes met de naad naar beneden op een bakplaat, bestrijk ze met melk of ei en bestrooi ze met de zaadjes.

Bak de kipstengels 25-30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden Celcius of gasstand 4 en dien ze op met de saus van uw keuze
En die enchilada's ook graag.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven